آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

يكي از مهمترين سوژه هاي عكاسي پرتره است. آيا مي خواهيد بدانيد چگونه از قوانين تركيب بندي كادر براي سوژه هاي زنده استفاده كنيد؟ براي بعضي افراد بهتر مي توان از اين قوانين استفاده كرد، كه بستگي به شخصي دارد كه از او عكاسي مي كنيم. همچنين ميدانيم كه در پرتره مهمترين عنصر نگاه سوژه ميباشد. كادربندي اين نگاه بنحوي كه ايجاد فضا و احساس مناسب كند يكي از تكنيك هاي جالب عكاسي است كه ميتواند پيشرفت شما در اين هنر را بخوبي حاصل كند. در مقاله پيش رو بيشتر دراينباره صحبت خواهيم كرد.

احتمالا با قانون يك سوم آشنايي داريد. قبل از هر چيز بايد بگوييم كه يكي از نخستين و اصوليترين تكنيك هايي كه به عنوان يك عكاس مي آموزيد، قانون يك سوم مي باشد و اينكه چگونه سوژه را در يك سمت تصوير قرار دهيد در واقع به جاي اينكه صاف آن را در وسط قرار دهيد   كه معمولا سبب ايجاد تركيب بندي خوش آيند تري مي شود. موضوع اين مقاله نيز ايده اي مرتبط مي باشد، اينكه چگونه به سوژه اي كه در موقعيت درست قرار گرفته «فضايي براي نگاه كردن» بدهيم.
عكاسي بارداري در آتليه بارداري
۱-نگاه كردن به چپ يا راست

شايد دوست داشته باشيد بدانيد كه هر زمان كه سوژه اي داشتيد كه به چپ يا راست مي نگريست، بهترين مكان براي قرار دادن او دور از سمتي از تصوير است كه به طرف آن نگاه مي كند. به اين معني كه اگر سوژه به چپ نگاه مي كند، او را در سمت راست تصوير قرار دهيد  و برعكس . اينكار باعث ميشود كه فضاي منفي يا خالي كادر وزن بيشتري به سوژه بدهد.

نكته : بد نيست بدانيد كه به اين تكنيك، زير شاخه تركيب بندي، فضاي نگاه (looking room) گفته مي شود. هميشه توصيه ميشود كه به سوژه خود فضاي نگاه بدهيد. همچنين در قانون فضاي نگاه مي گويد كه هميشه بايد فضاي بيشتري در سمتي كه سوژه به آن طرف نگاه مي كند وجود داشته باشد. همانطور كه از نام آن پيدا است، شما داريد فضايي براي نگاه كردن سوژه ايجاد مي كنيد.

در تصاوير زير نمونه هايي را مشاهده مي كنيد كه اين تكنيك در آن ها به خوبي اجرا شده است:

عكس از Olena Zaskochenko

عكس از Evgeniy Savukov

عكس از Laurens Kaldeway

عكس از Alexey Kachan
۲- هدايت كردن سوژه

عكس از Hero Images

جالب است بدانيد كه اين ايده  براي مواردي كه سوژه در حال قدم زدن، دويدن و يا شيرجه زدن به سمت ناحيه مشخصي از تصوير است نيز صدق مي كند. به آن ها فضايي براي حركت كردن به سمتش بدهيد، و در اين صورت مطمئن خواهيد بود اكشن ها (حركات) در عكس شما واقعي به نظر مي رسند. بيننده ي تصوير مي تواند سير تكامل حركت را تجسم كرده و در ذهنش تصويري بسازد كه بعد از اين چه اتفاقي خواهد افتاد.

همچنين گفتنيست كه در ويديو و فيلم، اين تكنيك به «هدايت كردن سوژه» معروف است. اين شامل خالي گذاشتن تقريبا دو سوم فضاي صفحه مقابل سوژه مي شود، براي ايجاد حسي كه سوژه فضايي براي ادامه حركت در تركيب بندي دارد.
۳- قالب شكني

توجه داشته باشيد كه همانطور يكه رعايت و اجراي قانون يك سوم هميشه بهترين گزينه نيست، در مورد فضاي نگاه هم مي توان قالب شكني كرد. اگر شانسش را داشتيد، چند عكس با فضا هاي مختلف بگيريد تا بتوانيد بعدا گزينه مورد علاقه خود را انتخاب كنيد. براي نمونه شايد بخواهيد به جاي مقابل سوژه، فضاي بيشتري را در پشت او رها كنيد.
منبع:

عكاسي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۳:۰۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب