آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

عكاسي با تلفن همراه امروزه شاخه مهمي از عكاسي به شمار ميرود. وجود شبكه هاي اجتماعي و سهولت اشتراك تصاوير باعث شده بسياري از عكاسان به اين سمت سوق پيدا كنند. در مقاله پچيش رو پنج نكته عكاسي كه براي افزايش كيفيت موثر است را با شما به اشتراك ميگذاريم.

در ابتدا بايد بگوييم براي گرفتن عكس‌هايي فوق‌العاده با استفاده از دوربين گوشي موبايل چه چيزي نياز داريم؟ شايد اپليكيشن‌هاي عكاسي متنوع براي ويرايش عكس و افزودن جلوه‌هايي ويژه مفيد باشند ولي  تنها با استفاده از اپليكيشن پيش‌فرض دوربين گوشي خود و رعايت چند نكته‌ي ساده در زمينه‌ي تركيب‌بندي هم تصاوير بسيار زيبايي خلق نماييد. در اين آموزش با ۵ نكته آشنا خواهيد شد كه كمك مي‌كند با دوربين گوشي موبايل چنان عكس‌هاي جذابي خلق كنيد كه انتشار آن‌ ها روي اينستاگرام يا نمايش دادنشان به دوستان باعث افتخارتان گردد.ما را تا انتهاي اين مقاله همراهي كنيد تا با هم مشاهده كنيم چگونه با ايجاد برخي تغييرات كوچك در تكنيك‌هاي عكاسي مي‌توان ابزار لازم براي تبديل شدن به يك عكاس موبايل فوق‌العاده را در اختيار داشت. عكاسي بارداري در آتليه بارداري


۱. تمركز تصوير را از مركز كادر دور نماييد

گفتنيست ما بيشتر اوقات به صورت غريزي تمايل داريم زمان گرفتن عكس با دوربين گوشي موبايل سوژه را در مركز كادر قرار دهيم. شايد دليل اين موضوع اين فرض اشتباه باشد كه دوربين هم بايد به همان شكل كه ما از چشمانمان استفاده مي‌كنيم روي سوژه تمركز كند. عكسي كه به اين شيوه گرفته شود ممكن است خوب به نظر برسد ولي كاملا معمولي خواهد بود. با جابجا كردن نقطه‌ي تمركز عكس از مركز كادر قادر هستيد به‌راحتي سوژه‌هاي جالب را در محلي غيرمنتظره قرار داده و عكس جذاب‌تري توليد نماييد.

در جواب اينكه چرا در عكس بالا آسياب بادي را در مركز عكس قرار ندهيم؟ بايد بگوييم به اين سبب كه با قرار دادن سوژه در محلي متمايل به لبه‌ي سمت چپ كادر مي‌توانيد تصوير غني‌تري بسازيد كه چشم بيننده را به سمت انعكاس‌هاي جذاب درون آب و منظره‌ي زيباي شهر بندري در پس‌زمينه مي‌كشد.

قابل ذكر است كه تنها با منتقل كردن نقطه‌ي تمركز به سمت يكي از دو لبه‌ي كادر، شما به‌ صورت خودكار ابعاد جديدي را از محيط طبيعي سوژه آشكار خواهيد نمود. اين روش، روشي مؤثر است كه اجازه مي‌دهد بيننده ديد وسيع‌تري نسبت به زيبايي منبع الهامي داشته باشد كه سبب شده شما دكمه‌ي شاتر دوربين گوشي موبايل را بزنيد. نقطه‌ي تمركز در عكس پايين يك مجسمه‌ي گيراست كه بر فراز شهر بوداپست قرار دارد. اگر مجسمه را در مركز تصوير قرار داده بوديم به يك سيلوئت زيبا از آن مي‌رسيديم، ولي تمام عكس در همين خلاصه مي‌گردد.

شايان ذكر است ما با منتقل كردن مجسمه به سمت راست كادر، موفق شديم شكوه سوژه را به‌طور كامل حفظ نماييم و علاوه بر آن نمايي مسحوركننده از غروب خورشيد بر فراز شهر را هم در عكس بگنجانيم. تغييري به همين كوچكي اجازه مي‌دهد با آشكار كردن بخش‌هاي بيشتري از محيط اطراف سوژه، تجربه‌ي كامل‌تري را از چنين لحظه‌هاي جادويي با بينندگان خود به اشتراك بگذاريد.

توجه داشته باشيد كه كادربندي مركزگريز تقريبا در هر شرايطي براي ايجاد يك زاويه ديد نو خوب عمل مي‌نمايد. دفعه‌ي بعدي كه قصد عكاسي با موبايل را داشتيد از مركز كادر دوري نماييد تا مشاهده كنيد چه اتفاقات غافلگيركننده‌اي در عكس‌هايتان رخ مي‌دهد.


۲. از كادرهاي طبيعي خاص استفاده نماييد

بايد ذكر كنيم كه كادربندي اطراف تصوير سما قادر هستيد به يك عكس زيبا جذابيت بصري بيشتري ببخشد. اپليكيشن‌هاي متعددي وجود دارند كه از آن‌ها مي‌توانيد براي افزودن فريم به عكس‌هاي موبايلي استفاده كنيد، اما بسيار جالب‌تر خواهد بود كه از عناصر طبيعي يا دست‌ساز بشر در عكس به‌عنوان كادرهايي منحصربه‌فرد بهره بگيريد. كادر يا فريم ساختاري مي باشد كه نقطه‌ي تمركز عكس را احاطه مي‌كند. كادر مي‌تواند از هر چيز طبيعي يا مصنوعي كه متناسب با هدف بصري شما است ساخته شده باشد. با ساختن يك مرز كامل يا جزئي در اطراف سوژه قادر مي باشيد توجه بيننده را به تصوير داخل آن كادر جلب نماييد.

در عكس بالا عكاس با قرار دادن بخشي از حاشيه‌ي رودخانه در داخل يك كادر طبيعي به ما مي‌گويد كه اين بخش از اهميت خاصي برخوردار است.

بنابراين چگونه مي‌توانيم براي عكاسي با دوربين گوشي موبايل، يك فريم مناسب پيدا كنيم؟ ابتدا دوربين گوشي را مستقيما به‌سوي مركز تمركز تصويري بگيريد كه قصد ثبت كردن آن را داريد. بعد از ان چند قدم عقب‌تر برويد و در لبه‌هاي كادر به دنبال هرگونه خط يا بافتي بگرديد كه مي‌تواند نقش حاشيه را براي شما بازي كند. پنجره‌ها، درها و حصارها برخي از آشناترين كادرهايي مي باشند كه در زندگي روزمره به آن‌ها برخورد مي‌كنيم. ولي در طبيعت به كادرهاي انتزاعي‌تري نظير درختان، سايه‌ها، رودها و حتي ابرهاي آسمان برخورد خواهيم كرد. اين كادرهاي انتزاعي مي‌توانند چاشني خلاقيت را به عكس‌هاي شما بيفزايند و آن‌ ها را خارق‌ العاده نمايند.

توجه داشته باشيد در عكس بالا كوه و منظره‌ي سرسبز اطراف آن توسط ابرهاي آسمان و سايه‌هاي روي زمين كادربندي شده است. در عكس زير اين تنه‌ي درخت و ساقه‌هاي آن مي باشند كه سوژه‌ي اصلي كه فردي است كه روي چمن‌ها در حال مطالعه مي باشد را در كادري طبيعي قرار داده‌اند.

فراموش نكنيد كه هيچ قانون سفت‌وسختي در مورد ظاهر كادرها وجود ندارد. هر چيزي كه مركز تمركز عكس شما را تقويت نمايد مي‌تواند به‌عنوان يك كادر در نظر گرفته شود.


۳. كادر عكس را تا لبه پر نماييد

جالب است بدانيد كادرها يا حاشيه‌هاي بصري تنها يك روش براي متمركز كردن نگاه بيننده مي باشند. گزينه‌ي ديگر اين مي باشد كه به‌ كلي از حضور كادر در عكس صرف‌نظر كنيد. به‌جاي استفاده از حاشيه‌ها مي‌توانيد كادر تصوير را به طور كامل  با سوژه‌ي اصلي پر كنيد تا تمركز بيشتري روي آن ايجاد شود. با اين روش چشم بيننده ديگر هيچ ترديدي در مورد سوژه‌ي اصلي عكس نخواهد داشت.

 

اين روش به‌ويژه براي نمايش دادن مجموعه‌اي از اشياء مشابه مناسب مي باشد. زماني كه اجازه دهيد سوژه از لبه‌هاي كادر بيرون برود در واقع به ذهن بيننده اين فرصت را داده‌ايد تا بخش‌هايي را كه نمي‌بيند تصور كند. اين موضوع مي‌تواند سبب پيدايش نوعي حس كثرت، نامتناهي بودن و مرموز بودن گردد.

در ادامه بايد بگوييم  براي استفاده از اين تكنيك بسيار مهم مي باشد كه از ايجاد هرگونه فضاي خالي در لبه‌هاي كادر خودداري كنيد تا سوژه كل عكس را به‌طور كامل بپوشاند. بدين ترتيب تاثير تصوير به بيشترين حالت خواهد رسيد. تفاوت نمي‌كند يك سوژه چقدر بزرگ يا كوچك باشد، در تعداد زياد هر سوژه‌اي مي‌تواند نتايجي شگفت‌آور توليد نمايد و عكس‌هاي موبايلي جذابي را خلق نماييد.


۴. به دنبال الگوهاي تكرارشونده بگرديد

در جواب اينكه حلقه‌هاي تنه‌ي يك درخت، امواج اقيانوس و كليدهاي پيانو در چه چيزي با هم اشتراك دارند؟ بايد بگوييم همه‌ي آن‌ها از الگويي تكرارشونده پيروي مي‌كنند. جهان ما سرشار از الگو و تكرار است، ولي ازآنجاييكه چشم ما به اين الگوها عادت كرده ممكن مي باشد به‌سادگي از زيبايي آن‌ها عبور نماييم.

هرزمان كه متوجه حضور اين فرم‌ها و حركات تكرارشونده در جهان شويد در واقع روشي كاملا جديد براي گرفتن عكس‌هاي جذاب با دوربين گوشي موبايل كشف كرده‌ايد. خطوط ريل راه‌آهن، تيرهاي چراغ‌برق، صندلي‌ها و سايه‌بان‌ها… شاخه‌هاي درختان، گلبرگ‌هاي گل و امواج ساقه‌هاي گندم… همه‌ي اين‌ها قادر هستند سوژه‌هايي بالقوه براي دوربين گوشي شما باشند.

بهتر است كمي درنگ نماييد و به اطراف خود بنگريد. سعي كنيد الگوهايي را بيابيد كه به‌طور مرتب با آن‌ها برخورد داريد ولي هيچ‌گاه در موردشان به‌خوبي فكر نكرده‌ايد. اين الگوها قارد مي باشند همان عناصر بصري قدرتمندي باشند كه هميشه براي گرفتن عكس‌هايي جذاب با دوربين گوشي موبايل به دنبالش مي‌گشتيد.

بايد بگوييم هرچقدر كه بيشتر به دنياي اطراف خود دقت نماييد، بيشتر الگوهاي جذاب و شگفت‌انگيز براي عكاسي موبايل خواهيد يافت. در عكس بالا استفاده از يك مجموعه‌ي عادي از مدادرنگي‌ها موجب ايجاد عكسي بسيار جذاب شده مي باشد.


۵. از خطوط راهنما براي روايت يك ماجرا استفاده نماييد

بايد بوييم هر عكاس باتجربه‌اي تاييد خواهد نمود كه خطوط راهنما يكي از قوي‌ترين ابزارها در عكاسي مي باشند. خطوط راهنما چشم بيننده را تشويق مي‌كند كه در طول تصوير براي رسيدن به يك نقطه‌ي تمركز حركت كند. گاه ممكن مي باشد اين سفر بصري در تصوير با عبور از بافت‌ها و الگوهايي جذاب همراه باشد.

دقت كنيد كه شما مي توانيد خطوط راهنما را به‌عنوان مسيرهايي در نظر بگيريد كه توجه بيننده را به مركز تمركز تصوير متصل مي‌كنند. برخي از خطوط راهنما شبيه بزرگراه‌هايي عريض هستند كه چشم را بدون هيچ وقفه‌اي به‌سرعت به مقصد نهايي مي‌رسانند. اما در موارد ديگر ممكن است اين خطوط چشم را از ميان پيچ‌وخم‌هايي حركت دهند كه بيننده را دعوت مي‌كنند اندكي درنگ كرده و از منظره لذت ببرد. تصوير زير نمونه‌ اي است كه از يك خط راهنماي كاملا آشكار يعني پلكان بهره مي‌برد. پلكان چشم را دعوت مي‌كند تا براي رسيدن به بالاي عكس مسير آن را دنبال نمايد.

عكس زير در ابتدا تمركز بيننده را به سمت مه صبحگاهي جنگل هدايت مي‌نمايد. بعد از آن نگاه به پايين حركت مي‌كند تا متوجه شيب تند پله‌ها، نرده‌هاي لغزنده‌ي ساخته‌شده از بامبو شود و در نهايت به جلوي تصوير برسد.

مي توانيم هر چيزي را كه كمك نمايد چشم بيننده به‌سوي سوژه‌ي اصلي هدايت شود را جزو خطوط راهنما محسوب كنيم. خطوط راهنماي ساده‌اي نظير ريل راه‌آهن، جاده‌اي در ميان جنگل يا مسير پله‌ها، همگي قادر هستند در خدمت اين هدف قرار بگيرند. ولي اشاره‌ي يك انگشت يا حتي نگاه يك فرد هم مي‌تواند همين كار را انجام دهد. نكته‌ي مهم اين است كه خطوط راهنما روايتي را طرح مي‌كنند و نگاه بيننده را به جايي جذاب فرا مي‌خوانند.

ممكن است پيدا كردن خطوط راهنما مي‌تواند كار دشواري باشد،در نتيجه استفاده از اين تمرين چندمرحله‌اي شايد به شما كمك نمايد. ابتدا از سوژه‌ي اصلي خود عكسي بگيريد و آن را بررسي كنيد. سعي كنيد به اين سؤال پاسخ دهيد: آيا خط يا الگويي وجود دارد كه به نقطه‌ي تمركز مورد نظر اشاره كند؟ هرگاه يك خط راهنماي بالقوه يافتيد آن را در يك تركيب‌بندي جديد به كار ببريد و عكس ديگري را ثبت كنيد. اين پروسه را آن‌ قدر تكرار نماييد تا به تصويري راضي‌كننده دست پيدا كنيد.

منبع:

عكاسي

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۳:۵۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 3
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب