آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

سال ۱۳۹۶ به لحاظ اتفاقات و حوادث اجتماعي، سياسي و اقتصادي سالي پرتنش بود؛ از زلزله‌ي كرمانشاه و سقوط هواپيما و غرق شدن كشتي گرفته تا انتخابات رياست جمهوري و حمله به مجلس و بالا رفتن قيمت ارزهاي خارجي. حوادث و اتفاقاتي كه غير از تصاوير ثبت‌شده آن توسط عكاسان خبري و بالا رفتن قيمت تجهيزات عكاسي شايد تاثير چندان زيادي بر روند كلي عكاسي نداشت.


جشنواره‌ها:

  امسال نيز همچون سال‌هاي گذشته ترافيك جشنواره‌هاي متعدد عكاسي در طول سال برقرار بود و بازار عكاسي جشنواره‌اي (با آمار تقريبي هرماه، ۲ و نيم جشنواره) از هر بازاري گرم‌تر. جشنواره‌هايي با موضوعات آييني و مذهبي كه بيشتر اسپانسر دولتي داشت تا معدود جشنواره‌هاي خاص با اسپانسر شركت‌هاي توليدي، همه با هم در كنار جشنواره‌هاي برگزارشده توسط انجمن‌ها و نهادهاي عكاسي، سال شلوغي براي عكاسان جشنواره‌اي رقم زده بود. از سوگواره‌هاي عاشورايي «بيرجند»، «ميراث عاشورا در قاب عكس»، «خط سوم» تا جشنواره‌هايي با موضوعات فرهنگي-مذهبي همچون «وقف، چشمه هميشه جاري»، «تقريب»، «خانه دوست»، «موقوفات تهران».

   از جشنواره‌هايي با تمركز بر شهر و منطقه‌اي خاص همچون «قلب تهران»، «شيراز امروز»، «بيرجند در قاب ايران» و «جشن عكس هرمزگان» و «چشم‌انداز توسعه‌ي ايران و چين» تا جشنواره‌هاي نهادهاي عكاسي همچون «دوربين.نت»+ + ، «ده روز با عكاسان»، «تصوير سال»، «شيد» + + و «عكس خيام».

  در كنار جشنواره‌هاي بخش‌هاي صنعتي و خصوصي همچون «خودرونما»، «عكس معدن»، «نورنگار» و «زندگي زيباست»، دانشگاه‌ها نيز با «سالانه‌ي عكس دانشجويان دانشگاه تهران» و «جشنواره‌ي عكس نقره، جشن عكس دانشگاه هنر» سهمي در اين جريان داشتند. علاوه بر اين، در كنار اين جشنواره‌ها، در هفتمين و هشتمين حراج تهران نيز، شب پر رونقي از لحاظ فروش براي عكاسي ايران رقم خورد.
 



نمايشگاه‌هاي گروهي:

  نمايشگاه‌هاي گروهي عكس احتمالا تنها رويدادي در سال ۹۶ است كه بتواند با تعدد جشنواره‌ها رقابت كند. تعداد بسيار زياد نمايشگاه‌هاي گروهي با رويكردهايِ مناسبتيِ مختلف اعم از سياسي، تاريخي و هنري در سال ۹۶ كاملا محسوس است. براي مثال فقط موزه‌ي عكسخانه شهر هشت نمايشگاه با عنواين مختلف در سال ۹۶ برگزار كرد. نمايشگاه‌هايي چون «كارگران»، «اماكن مذهبي»، «مسافران»، «عكس‌هاي قديمي رشت»، «عكس‌هاي تاريخي سوگواران»، «مردم معمولي»، «مستند انقلاب»، «دروازه‌هاي طهران قديم» كه معمولا با نشست‌هايي نيز همراه بود.

  گالري‌هاي خصوصي نيز هر كدام با يك يا چندين نمايشگاه گروهي سهم زيادي در اين تعدد داشتند. براي مثال گالري راه‌ابريشم با نمايشگاه‌هايي چون «انباشت»، «كمي دورتر»، محسن با «دال‌هاي ضمني»، «پرتفوليوي۲»، هپتا با «مزامير سكوت»، «سيتوپلاسم»، تم با «اربن»، «خانه‌اي كه در آن دوستت دارم»، مهراوا با «موزه‌ي ميهن‌پرستي»، آرته با «منظر»، بنياد كاف با «پوسته»، پروژه‌هاي آران با «آثار عكاسان جوان ايراني»، اي جي با ««تصوير كوچك، آينه بزرگ» و ... .

  امسال علاوه بر اكثر جشنواره‌ها كه داراي بخش موبايلي بودند، نمايشگاه‌هاي گروهي «عكاسي با موبايل» نيز همچون سال‌هاي گذشته هم در تهران و هم در شهرستان‌ها داير بود. براي مثال «تهران شهر زندگي» در خانه‌ي هنرمندان ايران، «خانواده بشر» + + در مشهد و حتي «تهران به روايت تلفن همراه» در پاريس.

  همچنين «يك تكه زندگي» يادبودي براي عباس كيارستمي در گالري ايوان، «اين ما هستيم، نه آنها» آثار بيست عكاس مستند در گالري آريانا و «آتش سرد» آثار عكاسان جنگ در گالري سلام، از نمايشگاه‌هاي گروهي بزرگ و پرمخاطب و البته تا حدودي پر حاشيه‌ي امسال بودند.

  در سال ۹۶ نيز به رسم چند سال‌ گذشته شاهد حضور آثار عكاسان ايراني در نمايشگاه‌هاي گروهي خارج از ايران بوديم اما در اين ميان بزرگ‌ترين و پر تعدادترين حضور عكاسان ايراني در فستيوال آرل فرانسه با نمايشگاه «ايران؛ سال ۳۸» رقم خورد كه در پرونده‌ي «عكاسي بارداري در آتليه بارداري ايران خارج از ايران» در سايت عكاسي به تفصيل مورد نقد و بررسي قرار گرفت.

  اگر تعداد نمايشگاه‌هاي گروهي كه در شهرستان‌ها برگزار شد را  به تعداد نمايشگاه‌هاي گروهي اين سال اضافه كنيم، به آماري بالغ بر چهار نمايشگاه گروهي در ماه خواهيم رسيد كه در نسبت به تعداد نمايشگاه‌هاي انفرادي جالب توجه است.
 



نمايشگاه‌هاي انفرادي:

  در ميان نمايشگاه‌هاي برگزار شده‌ توسط عكاسان قديمي و با سابقه‌، از اتفاقات خوب سال ۹۶ مي‌توان به نمايشگاه «سيب سوم» يحيي دهقانپور و نمايشگاه «انقلابيون» كاوه كاظمي، هر دو در گالري آران اشاره كرد. همچنين در اين سال، عكاسان شناخته شده‌اي چون مريم زندي (چهره‌هاي ۵، سيمايي از موسيقي معاصر ايران در گالري ايوان)، ابراهيم حقيقي (خانه ابري در گالري گلستان) و نادر داودي (نادر داوودي با يك واو كمتر در گالري ايوان) همراه و همپاي نسل فعلي عكاسي ايران همچون نيوشا توكليان (مي‌دانم چرا شورشي آواز سر مي‌دهد در گالري آب‌انبار)، پيمان هوشمندزاده (خشك در گالري اي‌جي)، گوهر دشتي (خانه در گالري محسن)، اميد صالحي (اينجا، من دو اسم دارم در گالري راه ابريشم) و محمد غزالي (بد و بدتر در گالري آب‌انبار) آثار خود را در معرض ديد مخاطبان قرار دادند.

  ساسان ابري با نمايشگاه «در معرض» در گالري محسن، تهمينه منزوي با نمايشگاه «گذشته‌ي استمراري» در گالري راه ابريشم، محسن شاهمردي با نمايشگاه «دوردست» در گالري امكان، سارا ساساني با نمايشگاه «ويراني» در گالري آرته، امين طلاچيان با نمايشگاه «قطعه‌ي ۴۱» در گالري اُ، سروش كيايي با نمايشگاه «برج آهن» در گالري آرته، آرش اكبري‌‌سنه با نمايشگاه «فضولي در تهران» در گالري الهه، مرضيه رشيدي با نمايشگاه «كنار» در گالري امكان و ژيلا مختاري با نمايشگاه «ديوانگي منهاي يك ثانيه» در گالري شيرين، از جمله عكاسان جوانتري بودند كه در سال ۹۶ نمايشگاه انفرادي برگزار كردند.

  همچنين چند نمايشگاه از آثار عكاسان خارجي در گالري‌هاي داخل ايران به نمايش گذاشته شد كه از مهمترين آنها مي‌توان به نمايشگاه ««طبع و فروش در ايران ممنوع است» از هنرمندان مطرح معاصر برومبرگ و شانارين در گالري اي‌جي، نمايشگاه «آرنو فيشر» عكاس شناخته‌شده‌ي آلماني در گالري راه ابريشم و نمايشگاه «ايران در ابتداي دهه‌ي ۵۰» عكس‌هاي يك شهروند كانادايي از ايران قديم در گالري فرشته را نام برد. كارگاه چند روزه‌ي عكاس جوان و مطرح آلماني ولفرام هان با عنوان «اكتشافات هر روزه» در پروژه‌هاي نيومديا نيز از اتفاقات قابل توجه امسال بود.
 



مجلات:

  با توجه به گران‌شدن نرخ كاغذ، در كنار پايين آمدن آمار فروش، سال ۱۳۹۶ ظاهراً سال مالي خوبي براي مجلات نبود. با اين حال فصلنامه‌ي «حرفه هنرمند» هر چهار شماره‌ي ۱۳۹۶ خود را (شماره‌هاي ۶۳، ۶۴ ،۶۵ و ۶۶) به موقع راهي دكه‌ها كرد. ماهنامه‌ي «هنر آگه» نيز در نهايت با ۶ شماره (شماره‍اي ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲) توانست تقريبا هر دوماه يك بار منتشر شود.

  در ميان مجله‌هاي اختصاصي عكاسي «فصلنامه‌ي عكاسي» بر خلاف شروع سريع خود در سال گذشته، در سال ۹۶ فقط توانست چهارمين شماره خود را منتشر كند و «عكسنامه» براي سومين سال پياپي غايب بزرگ مجلات عكاسي بود. اما در سال ۹۶ اين نشريات دانشجويي بودند كه چراغ مجلات اختصاصي عكاسي را روشن نگه داشتند؛ ششمين شماره «چشمك» نشريه‌ي عكاسي دانشگاه تهران منتشر شد و «كالوتيپ» نشريه‌ي عكاسي دانشگاه هنر نيز بعد از سال‌ها با هشتمين و نهمين شماره در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

   يك بار ديگر مجله‌ي «اطلاعات، حكمت و معرفت» در سال ۹۶ شماره‌ي ۱۳۸ خود را به ويژه‌نامه‌ي «فلسفه و عكاسي» اختصاص داد تا تعداد ويژه‌نامه‌هاي عكاسي و فلسفه‌‌ي خود را به رقم چهار برساند و در نهايت علاوه بر مجلات چاپي سايت عكاسي و تنديس، در كنار سايت‌هايي چون عكسخانه و كارنما هر يك بخشي از بار نقد و تحليل نمايشگاه‌هاي عكاسي داخلي و خارجي را كمابيش بر عهده گرفتند.
 



كتاب‌ها:

  بازار انتشار كتاب‌هاي عكاسي به لطف انتشارات پرگار در سال ۱۳۹۶ پر رونق بود. اين انتشارات علاوه بر تجديد چاپ برخي كتاب‌ها (كتاب ۲ جلدي فتوژورناليسم اثر كنت كوبر) پنج عنوان كتاب جديد را در سال ۹۶ روانه بازار كرد:

- كتاب «عكاسي مقدماتي» نوشته اسماعيل عباسي
- كتاب «مجموعه عكس چيست؟» نوشته اسماعيل عباسي
- كتاب «چهار هنرِ عكاسي، جستاري فلسفي» نوشته دومينيك‎مك‎آيور لوپس
- كتاب «عكاسي ديجيتال و ACR» نوشته ساسان پناهي
- كتاب «من رييس جمهور ايرانم» مجموعه عكس امير نريماني

  از كتاب‌هاي عكس مهم امسال مي‌توان به كتاب انقلابيون كاوه كاظمي اشاره كرد كه همزمان با نمايشگاه او در گالري آران توسط انتشارات نظر منتشر شد. از نشر نظر همچنين كتاب‌هاي عكس رومين محتشم و تهمينه منزوي منتشر شد و نشر چشمه نيز دو كتاب عكسِ «بوشهر» بهمن جلالي و «صد» پيمان هوشمندزاده را روانه بازار كرد. همچنين مريم زندي، مرتضي پورصمدي، سيد مهدي حسيني، فرزين ناظم‌زاده و علي شكري ديگر عكاساني بودند كه كتاب‌هاي عكس آن‌ها در اين سال منتشر شد.

  از ديگر كتاب‌هاي عكاسي امسال در بخش فني مي‌توان به كتاب تركيب‌بندي در عكاسي، نوشته‌ي لوري اكسل، انتشارات آبان، كتاب هنر عكاسي (رويكردي به بيان شخصي در عكس)، نوشته‌ي بروس بارنبام، انتشارات پشتون و كتاب ذهن عكاس، نوشته‌ي مايكل فريمن، انتشارات آبان اشاره كرد. همچنين در بخش نظري كتاب‌هاي تاريخ‌نگاري و عكاسي (جستارهايي پيرامون عكس به‌ مثابه‌ي سندي تاريخي) مجموعه مقالاتي با ترجمه‌ي محمد غفوري از نشر آگه، تكان نخور خاطراتِ همراه با عكسِ سالي مان از انتشارت حرفه هنرمند، ذن در هنر عكاسي خياباني اثر اريك كيم از انتشارات تيسا و  از آشوب ادراك تا ستايش عكس (۳ جلدي) به نويسندگي كاوه فرزانه  از انتشارات پازينه را برشمرد.
 



  اگرچه تمركز بيشتر فعاليت‌هاي عكاسي، همچون هميشه، در شهر تهران بود اما امسال نيز شاهد رشد فعاليت‌هاي عكاسي در شهرستان‌ها بوديم؛ از برپايي نمايشگاه عكس تا برگزاري جشنواره‌ي عكاسي و حتي چاپ كتاب. از جمله شهرهاي فعال امسال در زمينه‌ي عكاسي مي‌توان به شهرهايي چون اصفهان، ، شيراز، اروميه، مشهد، بندرعباس، تبريز، اردبيل، بيرجند، اراك، رشت، بوشهر، سنندج، گرگان، كرمان، كاشان، ياسوج، همدان، خنج، كنگان و شهريار اشاره كرد.

  سال ۱۳۹۶ همچنين با درگذشت دو عكاس همراه بود؛ عليرضا سلطاني‌شاد، عكاس پيشكسوت مطبوعاتي و عضو ادوار هيات مديره‌ي انجمن صنفي عكاسان مطبوعاتي ايران و شاهرخ حاتمي عكاس بزرگ و پيشكسوت ايراني در عرصه‌ي فتوژورناليسم كه آثاري جهاني خلق كرد. با اين حال سال ۹۶ سال چندان بدي براي عكاسي ايران نبود.

  اميد است همچون سال ۱۳۹۶، در سال جديد نيز روند رو به افزايش فعاليت‌هاي عكاسي بردوام باشد، صد البته به شكلي كه اين افزايش با بالا رفتن سطح كيفي فعاليت‌ها نيز همراه باشد و تنها شاهد تكرار اتفاقات متعدد نازل و باري به هر جهت نباشيم.

منبع:

عكاسي

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۰۵:۰۱:۴۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 3
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب