آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

مقدمه
تركيب‌ بندي ضعيف مي‌تواند يك سوژه‌ي جذاب را كسل‌كننده نشان دهد، اما يك صحنه‌ي خوب مي‌تواند از موقعيت‌هاي عادي و روزمره، تصاويري فوق‌العاده خلق كند. با درنظر داشتن اين نكته، ما ده قانون برتر تركيب‌ بندي عكس را انتخاب كرديم تا به شما نشان دهيم كه چگونه عكس‌هايتان را دگرگون كنيد. هم‌چنين بهترين نكات عكاسي از كارشناساني كه هر روزه به آن‌ها عمل مي‌كنند را نيز بيان خواهيم كرد. آتليه كودك
فكر نكنيد كه بايد تمام اين اصول را به‌ياد داشته باشيد و آن‌ها را براي هر تصويري به‌كار ببريد. بلكه زماني را به تمرين براي هر كدام اختصاص دهيد تا جزئي از خصوصيت شما شوند. به‌زودي متوجه مي‌شويد كه چگونه موقعيت‌هاي متفاوت كه بهترين تاثير را دارند پيدا كنيد. عكاسي كودك

تركيب‌ بندي عكس

تركيب‌ بندي عكس موضوع پيچيده‌اي نيست. براي مثال، نظريه‌هاي مختلفي در مورد «قانون سه‌بخشي» (Ruleof Thirds)، و «نسبت طلايي»(Golden Mean) وجود دارد. اما اگر زياد به فرمول و قانون توجه كنيد، عكس‌هايتان خلاقيت سازنده را از دست خواهند داد.
در دنياي واقعي،‌ شما با دامنه‌ي وسيعي از سوژه‌ها و صحنه‌ها سروكار داريد و اين نيازمند اين است كه با فكر بازتري به مساله نگاه كنيد. چيزي كه براي يك عكس جواب مي‌دهد لزوماً براي عكس بعدي هم جوابگو نيست.
مسأله‌ي كليدي اين است كه بدانيد تصميمات شما در مورد تركيب‌ بندي عكس، روي روش ثبت تصوير و درك بيننده موثر است. روش كادربندي، فاصله‌ي كانوني و موقعيت فرد مي‌تواند متفاوت باشد.
البته كه دانش تكنيكي در عكاسي و حتي برخي جنبه‌هاي تركيب‌ بندي در عكس بسيار مهم است. اما براي داشتن تصاوير عالي به دانش تصويري هم نياز داريد.
در ادامه به ده مورد كليدي خواهيم پرداخت.

تركيب‌ بندي عكس

قانون اول: ساده كردن صحنه
هنگامي‌كه با چشمان خود به يك منظره نگاه مي‌كنيد، ذهن شما سريعاً سوژه‌هاي جالب را پيدا مي‌كند،‌ اما دوربين ديجيتال بين موضوعات تمايز قائل مي‌شود؛ زيرا همان چيزي را ثبت مي‌كند كه مقابلش قرار دارد، چيزي كه مي‌تواند منجر به يك تصوير به‌هم‌ريخته و بدون نقطه‌ي كانوني مشخص شود.
چيزي كه احتياج داريد، انتخاب سوژه و سپس تعيين نقطه‌ي كانوني است كه در كادربندي آن را در مركز توجه قرار ‌دهد. هميشه نمي‌توانيد موضوعات ديگر را از عكس بيرون نگه داريد، بنابراين سعي كنيد آن‌ها را در پس‌زمينه قرار دهيد يا آن‌ها را بخشي از يك داستان درنظر بگيريد.
تصاوير ضدنور، بافت‌ها و الگوها، مواردي هستند كه در تركيب‌ بندي‌هاي ساده جواب مي‌دهد.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
هرچه تصوير ساده‌تر، تاثير آن عميق‌تر.
۱. به صحنه نزديك شويد تا قسمت‌هاي اضافي را ببُريد.
۲.تصاوير و اَشكال ضد نور، سوژه‌هايي قوي هستند.
۳. در تصوير زير، خطوط شعاعي بالون كادر را به شما نشان مي‌دهد.

تركيب‌ بندي عكس

قانون دوم: كادر را پر كنيد.
هنگامي كه از صحنه‌اي با مقياس بزرگ عكس مي‌گيريد، دانستن اين‌كه سوژه‌ي شما تا چه حد بايد در كادر قرار بگيرد و شما تا چه اندازه بايد زوم كنيد، امري دشوار است. در حقيقت، خالي گذاشتن فضاي زياد در منظره، شايع‌ترين اشتباه تركيب‌ بندي عكس است كه سوژه‌ي شما را كوچك‌تر از چيزي كه بايد باشد نشان مي‌دهد و هم‌چنين بيننده را گيج مي‌كند كه به چه چيزي در تصوير بايد توجه كند.
براي اجتناب از اين مسائل، بايد روي صحنه زوم كنيد تا كادر پر شود، يا به سوژه نزديك‌تر شويد. راهكار اول،‌ حالت پرسپكتيوي عكس را مسطح مي‌كند و كنترل آن و حذف موارد اضافي در پس‌زمينه را راحت‌تر مي‌كند،‌ اما اگر به طور فيزيكي به منظره نزديك شويد، به نتايج جالب‌تري مي‌رسيد.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
به سوژه‌ي خود آن‌گونه كه سزاوار آن است اهميت بدهيد.
۱.پركردن كادر سوژه را بزرگ‌تر مي‌كند و از آشفته شدن موضوع مي‌كاهد.
۲.مكان‌يابي بالاتر از مركز، ‌صحنه‌هاي جالب‌تري ايجاد مي‌كند.
۳. خطوط تپه‌ها، منحني‌هاي s مانند تشكيل مي‌دهند كه شما را براي كادربندي راهنمايي مي‌كنند.

تركيب‌ بندي عكس

قانون سوم: نسبت ابعاد
بر اساس عادت پيش‌رفتن و عكس گرفتن با دوربيني كه در حالت افقي قرار دارد، كار راحتي است. آن را بچرخانيد و عكس‌هاي عمودي را نيز امتحان كنيد؛ همان‌طور كه سبك جديدي را امتحان مي‌كنيد، موقعيت خود را تنظيم كنيد و تنظيمات زوم را انجام دهيد. اغلب چه عكس‌هاي عمودي و چه افقي را مي‌توانيد با كراپ كردن بهتر كنيد.
باوجود صحبت هاي بالا، اين‌كه تمام سوژه‌هاي زندگي واقعي، به طرز كاملا متناسب مقابل دوربين شما قرار بگيرند، امري بسيار تصادفي است. براي رسيدن به عرض تصوير مناسب و موثر، نسبت برش ۱۶:۹ يا حالت مربعي كه در دوربين هاي متوسطه استفاده مي شوند را امتحان كنيد.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
اگر مطمئن نيستيد كه حالت افقي بهتر است يا عمودي، هر دو را امتحان كنيد.
۱. در حال حاضر دوربين‌هاي با رزولوشن بالا وجود دارند و اين براي سوژه‌اي كه بيش از حد بلند به نظر مي‌رسد، مناسب است؛ به‌ويژه مي‌توانيد بعدا عكس را كراپ كنيد.
۲.دوربين را بچرخانيد و شات عمودي را هم امتحان كنيد تا به نتايج متفاوت و گاهي بهتر دست يابيد.
۳.به‌ خاطر داشته باشيد كه نسبت ابعادي دوربين شما با سايز كاغذي كه بعدا عكس را در آن چاپ مي‌كنيد ممكن است متناسب نباشد.

تركيب‌ بندي عكس

قانون چهارم: اجتناب از مركز و ميانه
هنگامي‌كه تازه شروع به عكاسي مي‌كنيد، معمولا شوق داريد كه از هرچيزي كه عكس مي‌گيريد، آن را در مركز كادر قرار دهيد؛ كه اين كار، عكس‌هايي دچار سكون و خسته‌كننده به‌وجود مي‌آورد. هرچند كه اين كار مبالغه آميز است اما يكي از راه‌هاي مقابله با اين كار، استفاده از قانون سه‌بخشي است، كه در آن شما تصوير را در حالت عمودي و افقي به سه قسمت تقسيم مي‌كنيد و سوژه را در يكي از اين خطوط فرضي يا محل تقاطع آن‌ها قرار مي‌دهيد.
به جاي اين كار، سوژه را از مركز دور نگه داريد و به اين فكر كنيد كه چطور آن را با ساير چيزهاي موجود در صحنه، اعم از هر محدوده‌ي داراي كنتراست نور يا رنگ، در تعادل نگه داريد. هيچ قانون سخت يا سريعي براي رسيدن به اين تعادل بصري وجود ندارد،‌اما شما به‌سرعت ياد مي‌گيريد كه به غرايز خود اعتماد كنيد، اينكه درك مي‌كنيد جاي صحيح هر چيز كجاست.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
با تغيير اين تعادل، به شات‌هاي جالب‌تري برسيد.
۱.خود را ملزم به رعايت قانون سه‌بخشي نكنيد، فقط سوژه را از مركز دور كنيد.
۲.به‌دنبال هر اِلماني باشيد كه تعادل را در صحنه ايجاد مي‌كند، مانند ورودي غار درخشان در تصوير زير.
۳.در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد كه چگونه فضاي سمت راست(براي كوهنوردي كه به آن نگاه مي‌كند)، عكس را ساده كرده است.

تركيب‌ بندي عكس

قانون پنجم: خطوط راهنما
عكسي با تركيب‌ بندي ضعيف، بيننده را دچار ترديد مي‌كند كه به كجا بايد نگاه كند و بدون اين‌كه نقطه‌ي كانوني واضحي را پيدا كند، توجهش به اطراف صحنه پرت مي‌شود. هرچند شما مي‌توانيد از خطوطي براي كنترل حركت چشمان بيننده حول ديدن تصوير استفاده كنيد.
همگرا كردن خطوط، حسي قوي‌ از پرسپكتيو و عمق سه‌بعدي را القا مي‌كند و بيننده را به درون تصوير مي‌كشد. خطوط منحني، چشمان بيننده را حول اطراف قاب هدايت مي‌كند و آن‌را به سمت سوژه‌ي اصلي راهنمايي مي‌كند.
خطوط همه‌جا حضور دارند، در فرم ديوارها، حائل‌ها(فنس)، جاده‌ها، بناها و خطوط سيم تلفن. همچنين خطوط مي‌توانند ضمني باشند، مثلا شايد مسيري باشند كه در آن، سوژه‌‌ي‌ دور از مركز را نشان مي‌دهند.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
خطوط مي‌توانند، واسطه‌هاي تركيب‌ بندي مهمي باشند.
۱.زماني‌كه تصاويري مانند تصوير زير شامل خطي قوي هستند، دنبال نكردن آن توسط چشمان ناظر تقريبا غير ممكن است.
۲.همينطور كه اجزاء در اين تصوير دورتر مي‌شوند، حالتي همگرا ايجاد مي‌كنند كه شما را به درون خود مي‌خوانند.
۳.نرده‌ي حائل(فنس)، مستقيما شما را به نقطه‌ي كانوني، يعني فيگور كوچكي كه در انتهاي فاصله قرار دارد، مي‌رساند.

تركيب‌ بندي عكس

قانون ششم: از قطرها استفاده كنيد.
خطوط افقي، حس سكون و آرامش را به تصوير مي دهند درحالي‌كه خطوط عمودي بيانگر ايستادگي و پايداري هستند. براي داشتن حس نمايشي، حركت يا عدم اطمينان از خطوط قطري استفاده كنيد.
فقط لازم است كه موقعيت يا طول نقطه‌ي كانوني را تغيير دهيد تا زاويه‌ي ديد بازتري براي معرفي خطوط قطري داشته باشيد، چراكه حالت پرسپكتيوي افزايش يافته است. هنگام استفاده از لنزهاي با زاويه‌ي باز، بايد دوربين را پايين‌تر بياوريد تا ميزان بيشتري از منظره را داشته باشيد.
همچنين مي‌توانيد خطوط قطري را به‌صورت مصنوعي استفاده كنيد؛ از تكنيك «چرخش هلندي»(DutchTilt)، استفاده كنيد. هنگام عكس‌برداري، به راحتي دوربين را بچرخانيد. اين كار بسيار موثر است،‌ هرچند براي هر تصويري مناسب نيست و مورد استفاده‌ي صحيح آن به راحتي پيدا نمي‌شود.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
خطوط قطري، حسي قوي از نيرو و حركت را در خود دارند.
۱.پرسپكتيوي كه از طريق يك لنز زاويه‌‌ي باز به دست مي‌آيد، به‌طور خودكار خطوط قطري را به ما نشان مي‌دهد.
۲.نقطه‌هاي ديد پايين باعث مي‌شوند دوربين را بچرخانيد كه اين كار خطوط قطري را تقويت مي‌كند.
۳.در تصوير زير، عكاس، فضايي را در سمت راست تصوير باقي گذاشته است تا حركت اسب‌ها را مدنظر داشته باشد.

تركيب‌ بندي عكس

قانون هفتم: فضا براي حركت
حتي خود عكاسان هم دچار سكون هستند، درحالي‌كه مي‌توانند حس قوي حركت را منتقل كنند. هنگامي‌كه به تصاوير نگاه مي‌كنيم، متوجه مي‌شويم كه چه اتفاقي در حال رخداد است و مايل هستيم آينده‌ي آن‌را بدانيم. اگر سوژه جاي براي حركت به‌جز خارج از كادر ندارد، حس عدم تعادل يا نارحتي پيدا مي‌كنيم.
هرچند، تنها با حركت دادن سوژه به اين تاثير نمي‌رسيد؛ براي مثال، هنگامي كه به يك پرتره نگاه مي‌كنيد،‌ مايل هستيد نگاه پرتره را دنبال كنيد و پرتره نيز فضايي لازم دارد كه به آن نگاه كند.
بنابراين، براي هر دو نوع تصوير، هميشه بايد جلو و پشت‌سر سوژه فضاي بيشتري درنظر گرفت.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
موقعيت ماشين در كادر، ‌تصادفي نيست.
۱.اين ماشينِ سريع، نياز به فضا براي حركت دارد، درغير اين‌صورت برداشت تصوير اشتباه خواهد بود.
۲.به خطوط قوي جاده نگاه كنيد كه حس حركت را تقويت مي كنند.
۳.عكاس از چرخش دوربين به پايين استفاده كرده است تا بر خطوط قطري تاكيد كند.

 

قانون هشتم: پس‌زمينه(Background)
تنها روي سوژه متمركز نباشيد، به اين‌كه در پس‌زمينه چه اتفاقي مي‌افتد هم توجه كنيد. اين موضوع با موضوعات ساده‌سازي صحنه و پر كردن كادر به هم مرتبط هستند. البته، شما هرگز نمي‌توانيد پس‌زمينه را ناديده بگيريد، اما مي‌توانيد آن را كنترل كنيد.
در اغلب موارد، فقط، تغيير موقعيت براي تغيير پس‌زمينه‌اي به هم ريخته و رسيدن به موقعيتي كه به‌خوبي مكمل سوژه‌ي شماست، كافي است. مي‌توانيد از لنزي با دهانه عريض و فاصله‌ي كانوني طولاني‌تر هم استفاده كنيد تا پس‌زمينه را از فوكوس خارج كنيد.
همه ي اين‌ها به اين بستگي دارد كه آيا پس‌زمينه بخشي از داستاني كه مي‌خواهيد با عكس بيان كنيد هست يا خير. در تصوير زير، پس‌زمينه چيزي است كه نياز است ديده نشود.

تركيب‌ بندي عكس

قانون نهم: خلاقيت و رنگ‌ها
رنگ‌هاي درخشان اوليه واقعا چشم را جذب مي‌كنند،‌ مخصوصا زماني‌كه با يك رنگ مكمل در تضاد قرار گيرند. اما روش‌هاي ديگري نيز براي ايجاد كنتراست در رنگ‌ها وجود دارد كه شامل جلوه‌ي درخشان رنگ در مقابل زمينه‌اي يك‌رنگ مي‌شود. هرچند، براي مثال، براي ساخت عكس‌هاي برجسته و خيلي خوب به تضاد رنگي قوي احتياج نيست.
صحنه‌هايي كه تقريبا يك‌رنگ هستند، مي‌توانند بسيار تاثيرگذار باشند و آن‌هايي كه دامنه‌ي محدودي از سايه‌هاي هماهنگ را دارند، مانند چشم‌اندازهايي كه به آرامي روشن شده اند، اغلب تصاويري عالي به‌دست مي‌دهند.
كليد اين مساله اين است كه در مورد چگونگي ايزوله كردن و كادربندي سوژه براي حذف رنگ‌هاي ناخواسته، به‌صورت گزينشي عمل كنيم.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
از رنگ‌هاي متضاد، شات‌هاي انتزاعي بگيريد.
۱.آبي، نارنجي يا زرد، رنگ‌هاي مكمل هستند و كنتراستي پويا ايجاد مي‌كنند.
۲.هنگام تلاش براي كنترل رنگ‌‌ها در تصوير، كادربندي كمك‌كننده است.
۳.با تركيب‌ بندي خارج از مركز، ديوارهاي نارنجي واقعا غالب شده‌اند.

 

قانون دهم: قوانين را نقض كنيد!
تركيب‌ بندي عكس،‌ مشابه زبان تصويري است كه مي‌توانيد از آن براي انتقال پيامي خاص بهره ببريد. هرچند، همانطور كه گاهي از زبان نوشتاري براي تاثيري عمدي و كاذب بهره مي‌بريم، مي‌توانيم همين كار را درمورد عكس‌ها نيز انجام دهيم، يعني استانداردها و قراردادهاي تركيب‌ بندي را زير پا بگذاريم.
هرچند اگر اين كار به طور تصادفي اتفاق بيفتد، ‌مورد قبول نيست! اين كار زماني درست است كه شما قوانين تركيب‌ بندي عكس را مي‌دانيد و عمداً آن‌را زيرپا مي‌گذاريد و در نتيجه، اتفاقات جالبي رخ مي‌دهد. اغلب، بهترين زمان شكستن قوانين، زماني است كه به‌طور مثال در تصوير زير مشاهده مي‌كنيد.
به‌خاطر داشته باشيد: براي هر قانون، جايي آن بيرون، تصويري عالي در انتظار است كه به شما ثابت مي‌كند بايد آن قانون را بشكنيد و تصويري جذاب ثبت كنيد.
چرا اين قانون جواب مي‌دهد؟
برخي قوانين را دنبال كنيد اما بقيه را زيرپا بگذاريد تا به قطعيت برسيد.
۱.در تصوير زير، اين خانوم مستقيما به خارج از كادر نگاه مي‌كند، كه شما را به لبه‌ي كادر هدايت مي‌كند؛ ايده‌ي اين عكس همين است!
۲.نگاه خيره‌ي مرد، خط فرضي قوي‌ را بين دو فيگور ايجاد مي‌كند.
۳.موقعيت خارج از مركز خانم خيلي خوب جواب داده است و او به‌خوبي با مردي كه در تصوير در پشت سرش قرار دارد، تعادل ايجاد كرده است.

منبع:

http://zebto.com

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ] [ ۰۹:۴۴:۳۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب