آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

عكاسي نوزاد حرفه ساده اي نيست و بايد پيش از انجام آن بايد آموزش هايي را فراگرفت تا بتوان عملكرد خوبي از خود نشان داد و به يك عكاس حرفه اي در اين زمينه تبديل شد. گذشته از آموزش نياز است تا ابزارهاي لازم نيز فراهم آيد و بتواند عملكرد خوبي از خود نشان داد.

برخي از لوازم عكاسي در آتليه بارداري در هنگام خريد دوربين DSLR و حتي بعدازآن مورد بي‌توجهي عكاسان قرار مي‌گيرند. در اكثر مواقع عكاسان پس از قرارگيري در موقعيت‌هاي خاص پي به اهميت چنين لوازمي مي‌برند. ما در اينجا قصد معرفي پنج مورد از اين لوازم را داريم تا شايد پيش از تجربه‌ي تجربه‌ي ناموفق ديگر عكاسان، اهميت اين لوازم را براي شما شرح داده باشيم:



باتري اضافه و يا گريپ
اولين راه‌حلي كه براي رفع نقص كم بودن ميزان شارژ كم باتري دوربين به ذهن هر عكاس مي‌رسد، تهيه باتري اضافه است. اگر از آن دسته از عكاساني هستيد كه براي مدت طولاني خارج از شهر و به دور از امكانات لازم براي شارژ پياپي باتري دوربين خود عكاسي مي‌كنيد، باتري اضافه از لوازم موردنياز شماست.
اما راه‌حل ديگر كه آن‌چنان بيشتر از خريد باتري اضافه هزينه ندارد، خريد يك گريپ باتري است.

مزيت گريپ باتري امكان استفاده ممتد از چند باتري است. يعني اگر قصد عكاسي تايم‌لپس داشته باشيد، بدون وقفه و قطع عكاسي براي تعويض باتري، قدرت چند باتري را در اختيار داريد. علاوه بر اين، گريپ‌ها معمولاً خشاب نصب باتري قلمي را نيز با خود به همراه دارند.

امكان استفاده از باتري قلمي تا حد زيادي هزينه‌هاي شما را كاهش خواهد داد و بدون خريد باتري اصلي دوربين هم مي‌توانيد قدرت بيشتري را براي عكاسي در اختيار داشته باشيد.

كارت حافظه دوم و يا CS100
در اختيار داشتن حجم بيشتر براي ذخيره اطلاعات به معناي امكان عكاسي براي مدت طولاني‌تر است. اما يكي از اشتباهات رايج در بين عكاسان استفاده از كارت‌هاي حافظه با ظرفيت بسيار بالاست. استفاده از چنين كارت‌هاي حافظه‌اي درصورتي‌كه قصد تصويربرداري با دوربين را داشته باشيد، منطقي‌تر به نظر مي‌رسد.
اما استفاده از كارت حافظه‌اي با ظرفيت بالا خصوصاً صرفاً براي عكاسي يك ريسك است. زيرا معمولاً به دليل خالي ماندن بخش زيادي از حافظه، خالي كردن آن به بعد موكول مي‌شود و اين به معناي انباشت حجم زيادي از اطلاعات در يك كارت حافظه است كه در صورت فرمت ناخواسته و يا بروز مشكل فيزيكي براي كارت حافظه كل اين اطلاعات از بين خواهند رفت.

پس خريد دو كارت حافظه ۳۲ گيگابايتي بجاي يك حافظه ۶۴ گيگابايتي و يا خريد ۲ كارت حافظه ۶۴ گيگابايتي بجاي يك كارت حافظه ۱۲۸ گيگابايتي انتخاب معقول‌تري خواهد بود.

يك پيشنهاد ديگر:
اگر علاوه بر در اختيار داشتن حجم بالاتر براي ذخيره سازي تصاوير به دنبال امكان تخليه سريع و آسان كارت حافظه دوربين خود بدون نياز به كامپيوتر و لپ‌تاپ هستيد، كانن CS100 با يك ترابايت حافظه داخلي انتخاب مناسبي براي شماست.

اين وسيله علاوه بر امكان تخليه مستقيم كارت حافظه از طريق نصب آن روي درگاه CF و SD ، امكان تخليه كارت حافظه به‌صورت بي‌سيم و از طريق واي‌فاي را نيز داراست. اين وسيله‌ي كارآمد امكان نمايش تمامي عكس‌ها و فيلم‌ها روي تلويزيون و يا انتقال مستقيم آن‌ها روي هارداكسترنال را نيز در اختيار شما قرار مي‌دهد.

كيت تميزكننده
اين مورد گرچه بيشتر موردتوجه عكاساني قرار مي‌گيرد كه از چند لنز روي دوربين خود استفاده مي‌كنند، اما درمجموع مورد بي‌توجهي اكثر عكاسان است.
به‌طور خلاصه در برخي از مواقع وجود گردوغبار روي حس‌گر يا لنز دوربين ضرباتي به عكس ثبت‌شده وارد مي‌آورد كه پيش از بررسي آن در نمايشگر بزرگ لپ‌تاپ و كامپيوتر متوجه آن نخواهيد شد! يعني دقيقاً زماني كه هيچ كاري براي تصحيح اشتباه و ثبت دوباره عكس نداريد، به‌جز اينكه شانس خود را براي ويرايش ايرادات موجود در عكس ثبت‌شده امتحان كنيد.

درمجموع استفاده از كيت‌ها تنظيف استاندارد و پاك كردن گردوغبار از روي دوربين به‌صورت غيرمستقيم و از طريق فشار هوا براي اين كار توصيه مي‌شوند. پيش‌ازاين نيز در يك مطلب مفصل به اين مسئله و اهميت خريد كيت تنظيف و معرفي انواع آن پرداخته‌شده بود. براي كسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه و آشنايي با كيت‌هاي تنظيف موجود در بازار به مطلب زير مراجعه كنيد:

رفلكتور
گاهي صرفاً خريد يك لنز بهتر متضمن ثبت عكس‌هايي زيباتر نيست!
گرچه يك لنز با ديافراگم بازتر نور بيشتري به سمت سنسور هدايت خواهد كرد اما اينكه اين نور بازتابيده شده از سمت سوژه با چه زاويه و حتي رنگي به سمت سوژه تابيده‌شده تعيين‌كننده‌ي ميزان حرفه‌اي بودن و زيبايي عكس شماست. تأثير رفلكتور روي عكس زماني مشخص خواهد شد كه شما براي ثبت عكس از سوژه خصوصاً در فضاي باز امكان انتخاب پس‌زمينه مناسب را خواهيد داشت و نيازي به اينكه سوژه در جهت نور قرار گيرد نخواهد بود.

خصوصاً اگر سوژه يك شخص نباشد و امكان تبعيت آن از دستورات عكاس وجود نداشته باشد.

برخي از رفلكتورهاي موجود در بازار داراي چند لايه ورنگ مختلف و همچين ابعاد گوناگون هستند.

براي آشنايي بيشتر با انواع رفلكتور و كاربرد سطوح سياه، سفيد، نقره‌اي و طلايي آن مي‌توانيد به مطلب زير مراجعه كنيد:

ريموت‌كنترل
آنچه در عكاسي با نوردهي با مدت‌زمان زياد داراي اهميت بالاست، ثبات دوربين در هنگام باز شدن شاتر است. وقتي صحبت از ثبات دوربين مي‌شود، همه به ياد سه‌پايه مي‌افتند. گرچه سه‌پايه نقش پررنگي در ايجاد ثبات دارد اما وجود يك ريموت كنترل براي دوربين نيز به دليل ارتباط غيرمستقيم دست با دوربين براي فشردن شاتر به افزايش ثبات كمك بسيار زيادي مي‌كند.
برخي از ريموت كنترل‌هاي ساده و ارزان‌قيمت فقط دكمه شاتر را در اختيار شما قرار مي‌دهند كه اين دكمه براي عكاسي در حالت Bulb قفل نيز خواهد شد و به اصطلاح وظيفه دكلانشور را يه انجام مي‌رساند:

برخي ديگر نيز تنظيمات دقيق‌تري دارند كه امكان عكاسي پياپي با مشخصات دلخواه براي تصاوير تايم لپس را هم شامل مي‌شود.

ريموت‌هاي نوع دوم داراي دو مدل سيمي و بدون سيم هستند.

درنهايت:
شايد عدم رعايت نكات ذكرشده‌ي فوق ظاهراً هيچ تغييري در روند عكاسي شما ايجاد نكند! اما نكته اينجاست كه عكاسان پس از يك تجربه ناموفق عكاسي پي به اهميت مواردي مثل ريموت كنترل و يا وجود رفلكتور خواهند برد و هدف از انتشار اين مطلب صرفاً ذكر نكاتي جهت آشنايي با اين موارد و اهميت آن‌ها بود تا شايد با بررسي سبك عكاسي خود، پيش از سر گذراندن يك تجربه ناموفق از وقوع آن جلوگيري كنيد.

اگر عكاسان به موارد فوق توجهي داشته باشند قطعا موفق خواهند بود.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۰۰:۰۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي حرفه ساده اي نيست و بايد پيش از انجام آن بايد آموزش هايي را فراگرفت تا بتوان عملكرد خوبي از خود نشان داد و به يك عكاس حرفه اي در اين زمينه تبديل شد. گذشته از آموزش نياز است تا ابزارهاي لازم نيز فراهم آيد و بتواند عملكرد خوبي از خود نشان داد.

كارت‌هاي خاكستري در نورپردازي به چه كار مي‌آيند؟ چرا با متداول گشتن دوربين‌ ديجيتال و پيشرفت نرم‌افزار‌هاي اديت تصوير، همچنان استفاده از كارت خاكستري در ميان عكاسان متداول است؟ در ادامه مطلب سعي شده است تا با برسي كارت خاكستري و كاربردهاي آن به سؤالاتي از اين دست پاسخ داده شود؛ بنابراين با ما همراه باشيد.<>

از زماني كه نورسنجي با استفاده از ابزار‌هاي مختلف در عكاسي بارداري در آتليه بارداري رايج شد، كارت‌هاي خاكستري با ضرايب مختلف نيز مورد استفاده عكاسان قرار گرفت. كارت‌هاي خاكستري در عكاسي كاربرد‌هاي زيادي دارد؛ از تنظيم وايت بالانس گرفته تا كنترل روشنايي و اكسپوژر تصوير در مرحله اديت و همچنين نورخواني دقيق در استوديو.

بر خلاف باور عموم، اولين كاربرد كارت‌هاي خاكستري، استفاده از آن به عنوان معياري براي نورسنجي مي‌باشد. اگر چه امروزه از كارت‌هاي خاكستري به عنوان ابزاري براي تنظيم تراز سفيدي عكس استفاده مي‌شود، ولي در گذشته و زماني كه عكاسي رنگي در ميان عكاسان اصلاً رواج نداشته نيز، از كارت‌هاي خاكستري استفاده مي‌شده است. (در عكاسي سياه و سفيد چيزي به نام وايت بالانس تعريف نمي‌شود).

اجسام موجود در طبيعت به طور ميانگين تنها ۱۸.۷ درصد نور را بازتاب مي‌دهند و مابقي را جذب مي‌كنند؛ بنابراين نورسنج‌هاي بازتابي و نور‌سنج‌ TTL دوربين‌هاي DSLR با اين فرض طراحي شده‌اند كه سوژه‌اي را كه بر روي آن نورخواني انجام مي‌شود، تنها ۱۸ درصد نور را بازتاب مي‌دهد. به همين خاطر است كه اگر در صحنه‌اي بر روي سوژه‌اي سفيد رنگ نور‌سنجي كنيم، نورسنج يك عدد ديافراگم به خصوص مثلاً F16 را پيشنهاد مي‌دهد و اگر در همان تصوير بر روي يك سوژه مشكي رنگ نورسنجي صورت پذيرد، عدد ديافراگمي بسيار پايين‌تر و مثلاً در حدود F8 خواهيم داشت. در اين حالت اگر با F16 عكاسي كنيم قطعاً سوژه‌ي سفيد رنگ بسيار نزديك به خاكستري روشن در تصوير به ثبت مي‌رسد و سوژه سياه رنگ نيز بسيار تيره به نظر خواهد رسيد. اگر با F8 نيز عكاسي شود مشكي به خاكستري مي‌زند و قسمت‌هاي روشن تصوير پيش از حد نوردهي مي‌شوند و به اصطلاح مي‌سوزند.

براي حل اين مشكل دو راه وجود دارد، يا توسط نورسنج‌هاي اكسترنال به صورت مستقيم منبع‌هاي نور خوانده شود و يا به صورت بازتابي، نور كارت خاكستري قرار داده شده در كنار سوژه خوانده شود. كارت خاكستري ۱۸ درصد به گونه‌اي طراحي شده است تا تنها ۱۸ درصد نور را بازتاب دهد و مابقي را جذب كند؛ بنابراين كارت‌هاي خاكستري را مي‌توان به عنوان معيار مناسبي براي نورسنجي دقيق قرار داد و هنگام عكاسي به صورتي دقيق نور محيط را خواند و دوربين را بر اين اساس بر روي تنظيمات مناسب قرار داد. لازم به ذكر است كه نورسنج‌هاي داخلي دوربين‌هاي DSLR با وجود پيشرفت‌هاي زيادي كه داشته‌اند و همچنين نقاط بسيار مختلفي كه در كادر جهت نورخواني ارائه مي‌دهند، همچنان براي نورخواني‌ حرفه‌اي صحنه به خصوص در نورپردازي‌هاي استوديويي، ابرازي مناسب و كارآمد به شمار نمي‌آيند. ولي براي مصارف غيرحرفه‌اي نورسنج TTL دوربين حتي بدون استفاده از كارت‌هاي خاكستري پاسخگوي نياز‌ها خواهد بود. فقط بايد توجه داشت كه با فرمت Raw عكاسي كرد تا كنترل بيشتري در تنظيم نوردهي و روشنايي تصوير در مرحله اديت داشته باشيم.

كارت‌هاي خاكستري با ضرايب ديگر نيز توليد شده‌اند. به عنوان مثال كارت خاكستري ۱۲ درصد كه ۱۲ تنها درصد نور را بازتاب مي‌كند. اين كارت جهت نوردهي كمي بيش از حد معمول به كار گرفته مي‌شود و در نتيجه تصوير ثبت شده كمي روشن‌تر به نظر مي‌رسد.

از ديگر كاربرد‌هاي كارت‌هاي خاكستري كه امروزه نيز بيشتر به چشم مي‌آيد، تنظيم سفيدي، يا همان وايت بالانس تصوير است. با استفاده از كارت خاكستري هم مي‌توان وايت بالانس را در مرحله عكاسي و هم در مرحله اديت عكس اصلاح نمود. كارت خاكستري به گونه‌اي ساخته مي‌شود كه حداقل يك سطح آن كاملاً دقيق، به رنگ خاكستري ميانه باشد و اگر قرار باشد كه رنگ‌هاي اصلي قرمز، سبز و آبي را به ۲۵۶ واحد مختلف تقسيم كنيم، (سيستم رنگي RGB) كارت خاكستري در اين سه رنگ بايد مقداري معادل ۱۲۵ داشته باشد. (البته اين مقادير به كاليبراسيون صفحه نمايش و فضاي رنگي مانيتور نيز بستگي دارد) به همين علت كارت‌هاي خاكستري را بايد از لبه در دست گرفت و تا حد ممكن از تماس سطح آن با دست و اجسام ديگر جلوگيري شود؛ زيرا كوچك‌ترين تماس ممكن است كه بر روي صفحه كارت لكه ايجاد كند و تعادل رنگي و ميزان بازتاب نور را تغيير دهد و باعث تنظيم اشتباه نوردهي و وايت بالانس تصوير شود.

اگر قصد داشته باشيم كه در همان لحظه ثبت عكس، تصوير با وايت بالانس دقيق ذخيره شود، بايد تنظيمات وايت بالانس دوربين را در حالت Custom قرار داد و يك عكس از كارت خاكستري كه در صحنه و در كنار سوژه قرار داده شده، گرفته شود و سپس آن را به عنوان معيار قرار داد. دوربين به صورت خودكار وايت بالانس را براي گرفتن عكس‌هاي بعدي بر روي عدد موردنظر تنظيم مي‌كند.

در حالت اصلاح وايت بالانس در مرحله اديت نيز با توجه به اينكه مقادير RGB كارت خاكستري مساوي و برابر با ۱۲۵ مي‌باشد، مي‌توان از صحنه مورد نظر دو بار عكس گرفت، يك‌بار با قرار دادن كارت خاكستري در قاب تصوير و بار ديگر عكس با تركيب‌بندي مورد نظر و سپس در عكسي كه كارت خاكستري در آن وجود دارد، سفيدي تصوير را اصلاح كرد و تنظيمات آن را به عكس اصلي انتقال داد.

امروزه در بازار كارت‌هاي خاكستري با برندها و با كيفيت متفاوتي به بازار عرضه مي‌شود كه به دقت و كيفيت آن‌ها توجه شود. از ميان اين برند‌ها محصولات كمپاني‌هايي مثل Sekonic و Novoflex از اعتبار و دقت ساخت بالا‌يي برخوردار هستند. به عنوان مثال Novoflex ZEBRA Check Card از پليمر توليد شده و پوشش ضدبازتاب روي هر دو سطح آن وجود دارد. يك‌طرف آن سفيد و طرف ديگر خاكستري است؛ و براي نورسنجي و تنظيم وايت‌بالانس بسيار مناسب است و يا Sekonic Exposure Profile Target II در يك طرف كارت خاكستري ۱۸ درصد است و در طرف ديگر چارت يا پروفايل درجات مختلف خاكستري است كه براي تست سنسور و رسيدن به بهترين نوردهي در تركيب‌هاي مختلف لنز و دوربين كاربرد دارد.

گزينه‌هاي ساده‌تر و اقتصادي‌تري نيز روانه بازار شده است كه در اين ميان مي‌توان به كارت خاكستري S&S اشاره كرد كه از يك طرف آن مي‌توان به عنوان رفلكتور نيز بهره برد.

با پيروي آموزش مورد اشاره به سادگي مي توانيد تراز درستي داشته باشيد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۵۸:۴۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

استفاده بهتر از لنز چگونه ممكن است؟ بيشتر عكاسان يك لنز محبوب خود دارند. ممكن است اين عدد به ۲ يا ۳ نيز برسد. اما چطور مي توانيد از لنز خود بهترين نتيجه را بگيريد.؟
من لنزهاي بسياري را در طول ساليان مختلف استفاده كرده ام.
از اين رو به خوبي مي دانم كه براي شناخت لنز خود زماني را مي بايست صرف كنيد.  در اين مقاله قصد داريم بهترين توصيههاي ممكن را براي شناخت بهتر لنز  خود به شما بياموزيم.

۱- حداقل براي يك ماه به صورت متناوب از يك لنز استفاده كنيد.
توصيه هاي زيادي شده است كه براي كسب تجربه لازم در يك حرفه لازم است حداقل ۱۰ هزار ساعت را صرف تمرين در آن حركت كنيد.
نميخواهيم از اين عدد براي لنز نيز استفاده كنيم اما مسلماً زمان زيادي را ميبايست صرفه استفاده از لنز خود نماييد تا با ويژگيهاي بارز آن به خوبي آشنا شويد.
مسلماً اين كسب تجربه با يك لنز پرايم بسيار راحت تر است. بسيار توصيه شده است تا با يك فوكال ثابت ارتباط برقرار كنيد و سپس به سمت استفاده از يك لنز زوم برويد.
۲- لنز خود را در ديافراگم هاي متفاوت به خوبي بررسي نماييد.
اين بررسي ميتواند هم از نوع تكنيكال و هم از نوع كيفيت تصوير براي شما بسيار مفيد باشد. هيچ لنزي در ديافراگم هاي مختلف كيفيت ثابتي ندارد
تمامي لنز ها در بازترين ديافراگم و بسته ترين ديافراگم كيفيت نسبتاً پايين تري دارند.
پيدا كردن كيفيت مطلوب نيازمند بررسي دقيق لنز در ديافراگم هاي مختلف است.
شما معمولا براي پرتره از بازترين لنز استفاده مي كنيد اما بايد بدانيد كه اين نوع انتخاب ميتواند روي كيفيت نهايي تصوير تاثير معكوس داشته باشد. از اين رو مي بايست يك بالانس مناسب به اين بود كه و شارپنس براي خود بيابيد.
۳- لنز زوم خود را در فوكال هاي متفاوت بيازماييد.
توضيح بالا در مورد لنزهاي زوم كمي پيچيده تر است زيرا اين لنزها  متغيري به نام فوكال را نيز دارند.
براي آزمايش يك لنز زوم مي‌توانيد آن را به چند لنز پرايم تقسيم كنيد. اين كاري است كه من معمولاً در ابتدا با لنزهاي زوم خود مي كنم. به اين صورت ميتوانيد نقاط ضعف و قوت لنز خود را به خوبي دريابيد.
 
۴- از طريق پاهاي خود زوم كنيد.
فارغ از اينكه شما يك لنز پرايم يا زوم محبوب داريد بهتر است سعي كنيد كه از طريق پاي خود زوم كنيد تا به حلقه زوم لنز خود اكتفا نماييد. اين روش نتايج كاملاً متفاوتي از زوم كردن از طريق لنز را به شما خواهد داد.

از اين طريق ميتوانيد با مفهوم پرسپكتيو بسيار بهتر آشنا شويد مفهومي كاملاً موثر در عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد. براي استفاده بهتر از لنز حتما رو اين مقوله بخوبي كار كنيد.

۵- سوژه هاي مختلف را بيازماييد.
معمولاً ياد گرفته‌ايم كه از لنزهاي مختلف براي سوژه هاي مرتبط با خود استفاده نماييم. اينطور روايت شده است كه از لنز تله فوتو براي پرتره و از لنز وايد براي لندسكيپ استفاده نماييم.
اما گاهي سعي كنيد اين موضوع را بشكنيد. اگر از يك لنز وايد با فاصله اي مناسب از سوژه پرتره عكاسي كنيد خواهيد ديد عناصر محيطي نيز مي تواند تاثير بسزايي در پرتره شما داشته باشد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۵۷:۲۶ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]



دكارت در وجود واقعيت جهان بيرون از ذهن ترديد داشت و شوپنهاور فيلسوف بزرگ آلمانى مى گفت جهان تصوّر من است. تز شوپنهاور مى توانست با هنر نقاشى هماهنگ باشد اما با كشف دوربين عكاسى، ديرى نگذشت كه عكس توانست تصوّر محضِ جهان توسط ما را به تصوير جهان تبديل كند و اشيا به صورت تكان دهنده اى نه تنها تصوّر كه تصوير ما هم باشند.
تصويرگرى شي به واسطه عكاسى، براى نخستين بار حيث التفاتى ذهن به واقعيت را تعيّن بخشيد چرا كه اگر تصوّر نمى توانست ضامن وجود شي باشد، تصوير حاصل از دوربين عكاسى قادر بود هر گونه توهمى راجع به وجود يا عدم وجود شى را از ميان بردارد.
عكس با واسطه كردن امور تجربه پذيرى مثل علم فيزيك، اپتيك و شيمى توانست اين اطمينان را به انسان بدهد كه آنچه بيرون از ذهن او مى گذرد و مى بيند واقعيّت دارد. دستكم اين تسلى را به آدمى مى داد كه يك دستگاه مكانيكى بدون ذهن مى تواند آنچه مى بينيم را به همان شكل تصديق كند.
تصوّر، ايده و انتزاع محض در عكاسي

اگر از تصوّر، ايده و انتزاع محض خلق شد، انتظار اين بود كه عكس انسان را براى هميشه در واقعيت نگاه دارد، هولناك بود هولناك كه تمام آنچه انسان تا پيش از اين ديده بود از فجايع خونبار تا زيبايى هاى اطرافش همگى واقعيّت داشتند! ديرى نگذشت كه روند استعارى شدن عكس نيز اغاز شد. انگار انسان هيچوقت تصوير خود آن گونه كه هست را بر نمى تابد.
عكس از يك سوژه تسلى بخش فلسفى به آيينه اى تبديل شد كه شاهدى بود بر تمام رنج هاى ما. اما همچنان كه اخلاق كانتى در ضد-اخلاق ساد به زمين نشست عكس نيز از تسلاى انسان به شكنجه او گرايش پيدا كرد. مرگ و جنگ اگر تا پيش از اين تنها در اذهان مى ماندند و به شيوه هاى بين الاذهانى مثل تاريخ، روايت و يادآورى مى شدند، پس از كشف دوربين عكاسى و به واسطه عكس براى هميشه آنجا در جلوى چشم ما قرار داشتند.
عكس امكان مواجهه هميشگى با خود را فراهم ساخت اين نوع مواجهه هميشگى اما چيزى نيست كه ذهن بتواند براى مدت زيادى با آن كنار بيايد و ديرى نمى گذرد كه استعاره سازى شروع مى شود. مگر نه اين است كه ما از شيئى ترين شيئيات خود نيز استعاره مى سازيم؟ با استعارى شدن عكس سوالاتى پيرامون امكان الحاق عكاسى به هنر نيز طرح شد و اگر چه هنوز پاسخى روشن دريافت نكرده است اما حداقل تا جايى كه ميتواند استعاره بيافريند، متعلق به هنر هم هست. بعدها اين پندار پديد آمد كه عكس اساسا تعلق به جهان نشانه ها دارد. يعنى شى فى نفسه ايست كه هر چند خود بر چيزى دلالت ندارد اما ذهن را به دلالت سازى وادار ميكند.

 


طى طريقى كه عكس در اولين قرن حضورش درنورديد با يك كلام قابل بيان است؛ شهادت گرفتن از شى براى تصديق وجود آن، آفرينش رنج، تسلى، استعارى شدن و تبديل به نشانه. خوانش نشانه شناسه عكس در قرن بعد اشكال افراطى ترى پيدا كرد. خود عكس فارغ از نحوه برخورد ما تا حدود زيادى ناديده انگاشته شد و در نتيجه افول تدريجى اش را كسى نديد.
عكس امروزه آنقدر تطوّر پيدا كرده كه واقعيت جهان روزبروز در آن ناديده انگاشته مى شود. در دوره جديد ابتدا عكس از شيئيت خود درآمد و تبديل به فايلهاى مجازى شد و بدين ترتيب پيكرش را از دست داد امرى كه باعث شد زمينه براى تغيير ماهيت آن هموار شود. عكس كه زمانى تسلاى فلسفى انسان به وجود واقعيت خارج از ذهن بود به چيزى تبديل شد كه بايد در مورد واقعيت آن سوال كرد. امروزه با اديت افراطى عكس و تغيير ماهيت آن در كامپيوتر و گوشى هاى همراه خود همان كارى را مى كنيم كه نقاشان روى بوم خود انجام مى دهند.
ژنتيك عكاسى را ناشيانه كپى كردند و عكاسى تبديل به شبيه سازى ديجيتال آن شد، با عكس همانند ديتاهايى برخورد كردند كه مى شود فشرده ساخت، ذخيره اش كرد و آن را پاك نمود! هنر بى كالبد و فاقد ماده پارادكس بشدت خنده دارى بود كه براى اولين بار با ديجيتاليزه شدن عكاسى كودك در آتليه كودك به وقوع پيوست.
ديجيتاليزه شدن عكاسى آن را از تصويرگرى به تصوربافى تقليل داد و از اين طريق قدرت اش خنثى شد. آنچه امروز با عكس انجام مى شود تلنبار كردن تصوّراتى است كه به ظاهر هيچ نيازى به ثبت شدن ندارند، عكس رنج نمى آفريند، تسلى نمى دهد، شگفت انگيز نيست و از همه بدتر اينكه براى اينكه تمام اينها بشود دستكارى اش مى كنند!

ما محكوم به تصوّرات محض خود نيستيم و به ديدن تصوير رنج خود، براى تسلى و شگفت انگيز ماندن جهان به عكس نياز داريم همچنان كه به ادبيات، شعر و رمان احتياج داريم اما گويى افول عكس همچون افول رمان و شعر ديگر يك گمانه زنى محض نيست.


سوشال لنز (آوات باريكيان)
منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۵۶:۰۶ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

بسياري از عكاسان حرفه اي تابستان را بهترين فصل براي عكاسي كودك در آتليه نوزاد از افراد مي دانند. و همينطور در اين فصل بسياري از عكاسان ترجيح مي دهند در طبيعت عكاسي كنند و مردم هم دوست دارند عكس هاي زيبايي از خود در طبيعت داشته باشند. ولي گذشته از فصلي كه در آن عكاسي مي كنيد به عنوان عكاس پورتره متوجه شدم يك چيز بين همه افراد مشترك است. آنها مي خواهند در عكس فوق العاده تر از حالت عادي به نظر برسند.
عكاسي از افراد تركيبي بحراني از عوامل مختلف از جمله: نور پردازي در فضاي بسته و در فضاي آزاد، مكان يابي خلاق، برجسته سازي سوژه، ثبت احساسات و شخصيت فرد و آخرين و يكي از مهمترين آنها ژست گرفتن تشكيل شده است. كه رعايت تك تك آنها در خلق تصويري زيبا حياتي است.

ژست گرفتن چيزي جز زبان بدن نيست. انگشتي كه جايي را نشان مي دهد، شانه هاي افتاده، سر پايين و... هر كدام مي تواند بيانگر حالت ها و خصوصيات شخصيتي فرد باشد. اصولا ژست گرفتن سوژه را عكاس مي بيند و كنترل مي كند و بايد به سوژه خود بياموزد چگونه احساسات خود را در تصوير به نمايش بگذارد حتي به اين شيوه مي توان از فرد شخصيتي متفاوت به نمايش گذاشت.

كمي بيشتر دقت كنيد: فردي با اعتماد به نفس بالا با شانه هاي خميده و سر پايين نمي ايستد. آنها راست مي ايستند و چهره اي دارند كه كه گويي نسبت به زندگي شور و هيجان زيادي دارند. فردي كه ساكت و گوشه گير است نمي تواند به راحتي در وسط خيابان برقصد ولي كسي كه پر انرژي و پر حرارت است هنگامي كه صداي موسيقي را مي شنود نا خودآگاه از جايش بلند مي شود و شروع به حركت مي كند.
درباره آناتومي بدن فكر كنيد: هر قسمت از بدن هر كسي حرف هاي زيادي براي درباره شخصيت او بيان مي كند به خصوص اگر هر كدام از آنها در موقعيت درست قرار گرفته باشد. شما به عنوان عكاس چهره بايد بتوانيد هر عضو بدن را در جاي مناسب قرار دهيد و دانش خود را درباره زبان بدن تقويت كنيد.
در اينجا بعضي از اصول كلي براي ژست گرفتن را بيان مي كنيم. آنها را مطالعه كنيد و با استفاده از تركيبي از آنها عكس هاي مختلف بگيريد و تاثير اين حركت ها را در عكس هاي خود ببينيد. به تدريج متوجه مي شويد عكس هايي گرفته ايد كه با شما سخن مي گويند.

تصوير

دست ها
• انگشتان دختران بايد باز باشد و كشيده ديده شوند.
• دست هاي پسران و آقايان بهتر است نيمه بسته باشد گويي سنگي در دست دارند.

پا ها
• اگر ران ها از يكديگر فاصله داشته باشند نمايانگر قدرت هستند.
• به پاها زاويه هاي متفاوت بدهيد يا يكي از آنها را در بلندي (مثل پله يا صندلي و...) قرار دهيد در اين صورت مقياس بهتري از عمق خواهيد داشت.

بازو و ساعد
• خميدگي دست ها از آرنج بيانگر احساس راحتي شخص است.
• اگر دست ها راست و كشيده باشند احساسي از رسميت و خشونت را القا مي كنند ( با احتياط بيشتري از اين وضعيت استفاده كنيد.)

سر / چانه
• اگر سر كمي به عقب متمايل شود معمولا چاشني شرارت را به عكس هاي شما مي افزايد. (به خصوص براي آقايان) البته از اين وضعيت در هر شرايطي نمي توانيد استفاده كنيد و بهتر است قبل از استفاده از آن خوب فكر كنيد.
• اگر سر را به سمت بالا بگيريد طوري كه از شانه ها فاصله زيادي بگيرد احساس طنز و سبكي به سوژه شما مي افزايد.
• اگر سر را پايين نگه داريد تا به شانه هاي نزديك تر شود بيانگر قدرت و جايگاهي خاص است. به خصوص اگر از بالا عكس بگيريد اين وضعيت پر رنگ تر به چشم مي خورد.

ساق پا
• ساق ها اگر جدا از يكديگر قرار گيرند احساس قدرت را القا مي كنند.
• وقتي فرد ايستاده است يكي از ساق هاي سوژه بايد وزن او را نگه دارد و ساق پاي ديگر به سمتي يا به جلو تمايل داشته باشد و حتي مي توانيد پشت پاي ديگر مانند رقصنده هاي باله قرار گيرد.

شانه ها
• بهتر است شانه ها در يك سطح قرار نگيرند.
• شانه هاي پر كه از بالا ديده شوند بيانگر قدرت هستند.

مفاصل
• يك قانون كلي براي همه مفاصل وجود دارد آنها را خم كنيد. فرقي نمي كند مفصل زانو، آرنج، مچ و يا هر مفصل ديگري كه مي خواهد باشد اين قانون درباره آن صادق است.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۸:۳۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]


• يك عكاس خوب در هواي بد شناخته مي شود.

• بهترين دوربين آن است كه در پشت آن بهترين عكاس قرار دارد.

• يك عكاس خوب مانند يك مهندس اندازه گيري مي كند، مانند يك فيلسوف فكر مي كند و دنيا را مانند يك شاعر مي بيند.

• بهترين عكس آن است كه هنوز آنرا نگرفته ايد.

آتليه عكاسي و صداقت دست در دست يكديگر كار مي كنند.

• عكاسي از آنجايي كه هنر و تكنولوژي با هم تقاطع دارند آغاز مي شوند.

• با عكاسي كسي چيزي نمي گويد بلكه شخصي آنچه را بايد گفته شود به نمايش مي دهد.

• اگر شما عكاس ماهري باشيد حتي از گرد و غباري كه روي لنز نشسته است براي گرفتن عكس بهتر كمك مي گيريد.

• از اساتيد عكاسي پيروي كنيد تا زمانيكه خودتان يكي از آن اساتيد شويد.

• ابتدا يك گل را بشناسيد سپس از آن عكس بگيريد.

• دوربين را براي مدت طولاني كنار نگذاريد اين براي هر دوي شما (عكاس و دوربين) مضر است.

• يك دوربين پيشرفته لزوماً عكسهاي عالي نمي گيرد.

• بسياري از عكاسان بيشتر نگران وضوح ظاهري عكس هستند تا مفهوم آن.

• درباره عكاس در آتليه كودك با دوربينش قضاوت نكنيد بلكه با عكسهايش در مورد او قضاوت كنيد.

• شما عكاس خوبي مي شويد اگر بدانيد كه چه چيزي سبب مي شود شما عكاس بدي باشيد.

• خوب است كه نسبت به فيلمي كه استفاده مي كنيد حساس باشيد.

• يك عكاس خوب سوژه عكاسي را حتي از پشت يك مه غليظ توصيف مي كند.

• دوربين هاي اتوماتيك لزوماً عكسهاي زيبايي نمي گيرند آنها فقط متخصص فني خوبي هستند نه يك هنرمند خوب.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۷:۱۳ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي به عنوان صنعت يعني نوعي از عكاسي كه انسان و تفكر و انديشه اش هيچ گونه دخل وتصرفي در آن ندارد يا اگر دارد اين انديشه و تفكر صرفا جهت سامان دادن به عكس بر اساس اسلوب و روش هاي آزموده شده است و بدين منظور كه عكس به جهت تكنيك مشكلي نداشته باشد.نوردهي يا نورپردازي درست باشد كادربندي بر اساس معيارهاي شناخته شده صحيح باشد واز اين قبيل .

دو مثال براي اين نوع عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد يعني جايي كه عكاس  صرفا صنعت است و حتي چشم انسان هم براي انتخاب لحظه عكاسي دخيل نيست :

1)ماهواره اي كه از فضا دقيق ترين تصاوير را به زمين مخابره مي كند.در اين نوع عكاسي همه چيز طبق فرمول و حساب شده انجام مي شود. اين جا عكاسي صرفا علم است و صنعت است و البته كاربرد خودش را دارد و بسيار مفيد است. يا نوع ديگر آن عكاسي از طريق ميكروسكوپ يا تلسكوپ و غير آن براي مقاصد پژوهشي .

2)جاهاي ديگري هم هست كه انسان مستقيما در عكاسي دخل و تصرف دارد اما اين دخل و تصرف او مانند دخل و تصرف يك صنعتگر در كار صنعتي اش است .مثل دخل و تصرفي كه يك تراشكار براي تراشيدن قطعه اي به كار مي برد يا كاري كه قاليباف پاي دار قالي انجام مي دهد. در اين گونه عكاسي محصولي توليد مي شود كه مفيد است و ارزشمند است و چه بسا زيباست اما يك كار صنعتي انجام شده و عكاس به عنوان يك صنعتگر مطرح است . بسياري از عكس هادر شاخه هاي مختلف عكاسي مثل عكاسي صنعتي تبليغاتي ،عكاسي خبري ،عكاسي طبيعت ونيز ديگر شاخه ها از اين مقوله اند. در اين گونه عكاسي عكاس صنعتگري است كه مي تواند دقيق و زيبا عكاسي كند و بسياري از ذوق ها اين گونه عكس ها را مي پسندند و از ديدن آن ها لذت مي برند.

براي اين گونه عكس ها متخصصان هر رشته تا حدود زيادي مي توانند تعاريف يك عكس خوب را بيان كنند.
اما آن جا كه عكاسي به عنوان هنر مطرح مي شود تعريف دقيق دادن از عكس خوب اگر ناممكن نباشد كار دشواري است.آن جا كه عكاسي را همطراز شعر ناب مي شناسيم همان قدر كه تعريف دادن از شعر مشكل است عكاسي را هم نمي توان توضيح داد.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۵:۵۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

نگاه جدي به عكس و عكاسي نگاه به آن، به عنوان يك هنر است .فرقي نمي كند كه با ديجيتال كار شود يا غير آن .فرق نمي كند كه عكس مستند اجتماعي باشد يا خبري باشد يا پرتره يا تبليغياتي صنعتي يا هر شاخه ديگر. هنر عكاسي در تمام اين شاخه ها مي تواند معنا پيدا كند .آن جا كه خلاقيت به كار رود هنر هم پديدار مي شود. ضمن آن كه به هيچ وجه مُنكر عكس هاي غير خلاقانه كه كاربردهاي خاص خود را دارند نيستيم .

يك عكاس حرفه اي كه رشته اصلي اش در زمينه عكاسي بارداري در آتليه بارداري هنري است مي گويد : من معتقدم كه عكاس يا بايد بلد باشد كه مخاطب را شگفت زده كند و يا اصلا نبايد عكاسي كند.

اين اعتقادي است كه مي تواند به كنار گذاشتن دوربين هم منجر شود. اين كه يا بايد حرفي براي گفتن داشته باشي يا اين كه دوربين را ببوسي و كنار بگذاري !

ذات ما انسان ها هميشه به دنبال خوبي و زيبايي بوده و هميشه در پي ثبت يك هنر يا كار در شرايط بهترين و خوب ترين . عكاسي هم همين ويژگي را دارد . اين كه مي خواهيم عكس خوب بگيريم ، مي خواهيم خوب عكاسي كنيم و ... .
جواب اين امر در تكنيك ها و فنون مختلف آمده است. كتاب هاي آموزش عكاسي متعددي در اين زمينه وجود دارد و پُر است ازروش هاي ساده اي كه رموز عكاسي خوب را درخود دارد.

در همه اين كتابها مي خوانيم كه ويژگي هاي عكس خوب در رعايت كادربندي ، زاويه ، كمپوزسيون ، نورو رنگ و محتواست. ولي در اين صورت همه عكس هاي خوب بايد شبيه به هم باشند ! چون عكاسان همه عكس هاي خوب تلاش مي كنند تا اين نكات را رعايت كند.پس چه چيزي باعث مي شود كه صدها عكس خوب آفريده شود و همه با هم متفاوت باشد ؟ شايد يكي از اين عوامل اعتقادات و نوع نگاه و جهان بيني عكاسان باشد. عكاساني كه وظيفه خود را خوب عكس گرفتن مي دانند و ادعايي هم براي آن ندارند معمولا همان هايي هستند كه عكس هايشان هميشه در ذهنمان باقي مي ماند.

«آمي ويتال »عكاسي هندي است كه تا امروز برنده بهترين جوايز عكاسي دنيا شده و مي شود. اين زن هندي هر جاي دنيا هم كه باشد و از هر واقعه اي هم كه عكس بگيرد ، عكسش خوب مي شود ! همه مجلات معروف حاضرند هر مبلغي را براي پيش خريد عكس هاي آمي ويتال بدهند . چون معتقدند وقتي عكس مي گيرد امكان ندارد محصول بدي را عرضه كند. خودش مي گويد : هيچ وقت به اين فكر نمي كنم كه عكسي كه مي گيرم خوب مي شود يآ نه ! فقط همان لحظاتي را ثبت مي كنم ك روحم را به درد آورده و مي خواهم كه همه مردم دنيا ببينند در جنگ و خونريزي و حتي دوستيِ آدم ها چه چيزهايي وجود دارد.

او مي گويد كه«دلي »عكس مي گيرد و اين حس را هم بعد از سال ها سفر و تجربه به دست آورده . مي گويد : دوست ندارم چيز ناخالصي در عكس هايم باشد . حتي دلم نمي خواهد واقعه اي را بازسازي كنم و عكس بگيرم چون ديگر صداقتي در آن وجود نخواهد داشت.

بيشتر عكاسان موفق دنيا كه عكس هاي خوبشان بيش از متوسط‌شان است به صداقت و عشق و اخلاقِ كاري اشاره مي كنند . براي اكثر آن ها حس انسانيت بيش از تركيب بندي اهميت دارد. اين در حالي است كه تعداد زيادي از ما همواره به دنبال تكنيك و محتوا هستيم و موقع فشردن دكمه شاتر به مسايل جانبي بيش از موارد مورد نظر عكاسان موفق فكر مي كنيم.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۴:۴۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

با رواج يافتن دوربين هاي ديجيتال ارزان قيمت و همزماني آن با گسترش اينترنت ، عكاسي كودك در آتليه كودك ( در معناي عام آن ) كم كم وارد عرصه هاي جديدي مي شود. مشاهده فتوبلاگ هاي بسياري كه روز به روز هم بيشتر مي شوند و نيز سايت هاي رايگاني كه اين امكان را در اختيار همه قرار مي دهند كه عكس هاي ديجيتالي كه چند لحظه قبل گرفته شده به فاصله چند ثانيه برروي شبكه اينترنت قرار گيرد ، ما را دستخوش احساسات متضادي مي كند . از اين بابت هم مي‌توان خوشحال بود و هم نگران .
خوشحالي از اين بابت است كه پديده اينترنت و ديجيتال باعث شود تا علاقه منداني كه تازه آغاز كرده اند ، كم كم عكاسي را جدي تر بگيرند واز طرفي بينندگان با ديدن همين عكس ها به مرور قدم به وادي عكس هاي برتر گذاشته و عكس هاي خوبي را كه در اينترنت يافت مي شود بيابند. و نگراني آن جاست كه فرهنگ و سواد بصري عامه با عكس هاي فوري اينترنتي صدمه ببيند و فكر كنند كه واقعا عكاسي در همين عكس ها خلاصه مي شود. و كساني هم كه اين گونه عكاسي را آغاز كرده اند دچار شُبهه مشابهي شوند.
نكته اي كه مطرح كرديم به دوربين ديجيتال و بد بودن يا خوب بودن عكاسي ديجيتال مربوط نيست . دوربين ديجيتال يك ابزار است. همان گونه كه دوربين غير ديجيتال . ديجيتال فقط ابزار سريعتري است و اين البته حُسن است و در كنارش مي شود آسيب هايي را هم كه اين پديده ممكن است ايجاد كند مد نظر قرار داد.
همانطور كه با رواج پديده وب لاگ گاهي بايد نگران بعضي مسايل بود؛ سرعت و آساني عكاسي و انتشار آن نيز مي تواند نگراني هايي ايجاد كند.
وقتي ذائقه عادت كرد به عكس هاي آسان و راحت الحُلقوم، آن گاه سخت مي شود اين ذائقه را تغيير داد. منظور از عكس هاي آسان ، آسان تر شدن عكاسي نيست؛ بلكه عكس هايي است كه تفكري پشت سر ندارد و خب اين قبيل عكس ها را با دوربين حتي گران قيمت هم مي گيرند. ديجيتالي شدن فقط به اين مقوله بيشتر دامن زده است .
مثل همان جمله اي كه در مورد كتاب مي گويند آيا هر عكسي به يك بار ديدنش مي ارزد؟اما ما كتاب بد داريم و نيز عكس بد .
كتابهاي پرفروش بازار اگر كسي را به سوي كتاب هاي برتر سوق بدهد خوب است. ( بگذريم كه اين كتاب ها سلايقي را راضي مي كند و كاركرد خودش را دارد ؛حتي اگر اين سلايق هيچ گاه سراغ كتاب هاي ديگر نروند.) اما اگر بازار مملو از كتاب هايي اين چنين شود و مجال چنداني براي نفس كشيدن به انواع ديگر ندهد ؛جاي نگراني دارد.
نگاه جدي به عكس و عكاسي نگاه به آن، به عنوان يك هنر است .فرقي نمي كند كه با ديجيتال كار شود يا غير آن .فرق نمي كند كه عكس مستند اجتماعي باشد يا خبري باشد يا پرتره يا تبليغياتي صنعتي يا هر شاخه ديگر. هنر عكاسي در تمام اين شاخه ها مي تواند معنا پيدا كند .آن جا كه خلاقيت به كار رود هنر هم پديدار مي شود. ضمن آن كه به هيچ وجه مُنكر عكس هاي غير خلاقانه كه كاربردهاي خاص خود را دارند نيستيم .
يك عكاس حرفه اي كه رشته اصلي اش در زمينه عكاسي هنري است مي گويد : من معتقدم كه عكاس يا بايد بلد باشد كه مخاطب را شگفت زده كند و يا اصلا نبايد عكاسي كند.
اين اعتقادي است كه مي تواند به كنار گذاشتن دوربين هم منجر شود. اين كه يا بايد حرفي براي گفتن داشته باشي يا اين كه دوربين را ببوسي و كنار بگذاري !
ذات ما انسان ها هميشه به دنبال خوبي و زيبايي بوده و هميشه در پي ثبت يك هنر يا كار در شرايط بهترين و خوب ترين . عكاسي هم همين ويژگي را دارد . اين كه مي خواهيم عكس خوب بگيريم ، مي خواهيم خوب عكاسي كنيم و ... .
جواب اين امر در تكنيك ها و فنون مختلف آمده است. كتاب هاي آموزش عكاسي متعددي در اين زمينه وجود دارد و پُر است ازروش هاي ساده اي كه رموز عكاسي خوب را درخود دارد.
در همه اين كتابها مي خوانيم كه ويژگي هاي عكس خوب در رعايت كادربندي ، زاويه ، كمپوزسيون ، نورو رنگ و محتواست. ولي در اين صورت همه عكس هاي خوب بايد شبيه به هم باشند ! چون عكاسان همه عكس هاي خوب تلاش مي كنند تا اين نكات را رعايت كند.پس چه چيزي باعث مي شود كه صدها عكس خوب آفريده شود و همه با هم متفاوت باشد ؟ شايد يكي از اين عوامل اعتقادات و نوع نگاه و جهان بيني عكاسان باشد. عكاساني كه وظيفه خود را خوب عكس گرفتن مي دانند و ادعايي هم براي آن ندارند معمولا همان هايي هستند كه عكس هايشان هميشه در ذهنمان باقي مي ماند.

«آمي ويتال »عكاسي هندي است كه تا امروز برنده بهترين جوايز عكاسي دنيا شده و مي شود. اين زن هندي هر جاي دنيا هم كه باشد و از هر واقعه اي هم كه عكس بگيرد ، عكسش خوب مي شود ! همه مجلات معروف حاضرند هر مبلغي را براي پيش خريد عكس هاي آمي ويتال بدهند . چون معتقدند وقتي عكس مي گيرد امكان ندارد محصول بدي را عرضه كند. خودش مي گويد : هيچ وقت به اين فكر نمي كنم كه عكسي كه مي گيرم خوب مي شود يآ نه ! فقط همان لحظاتي را ثبت مي كنم ك روحم را به درد آورده و مي خواهم كه همه مردم دنيا ببينند در جنگ و خونريزي و حتي دوستيِ آدم ها چه چيزهايي وجود دارد.

او مي گويد كه«دلي »عكس مي گيرد و اين حس را هم بعد از سال ها سفر و تجربه به دست آورده . مي گويد : دوست ندارم چيز ناخالصي در عكس هايم باشد . حتي دلم نمي خواهد واقعه اي را بازسازي كنم و عكس بگيرم چون ديگر صداقتي در آن وجود نخواهد داشت.
بيشتر عكاسان موفق دنيا كه عكس هاي خوبشان بيش از متوسط‌شان است به صداقت و عشق و اخلاقِ كاري اشاره مي كنند . براي اكثر آن ها حس انسانيت بيش از تركيب بندي اهميت دارد. اين در حالي است كه تعداد زيادي از ما همواره به دنبال تكنيك و محتوا هستيم و موقع فشردن دكمه شاتر به مسايل جانبي بيش از موارد مورد نظر عكاسان موفق فكر مي كنيم.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۳:۲۳ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

قبل از اينكه وارد دنياي عكاسي شويد بايد بدانيد نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي وجود دارد كه به خلق يك عكس خوب كمك بسيار مي كند. و بهتر است يك عكاس آماتور اين نكات را به عنوان پايه بشناسد و يك عكاس حرفه اي آنها را هميشه در ذهن داشته باشد.

براي عكس خود يك موضوع يا پيام انتخاب كنيد.
اگر در عكس شما هيچ سوژه برجسته و واضحي وجود نداشته باشد يا اين عكس حاوي پيامي نباشد احتمالاً عكس جالبي نخواهد بود.

چيزهاي اضافي را حذف كنيد.
زوايد را حذف كنيد، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته مي شود. نه تنها بايد بدانيد چه چيزهايي را در عكس بگنجانيد بلكه بايد بدانيد چه چيزهايي را نبايد در عكس خود بگنجانيد. هميشه بدنبال يك پشت زمينه ساده باشيد و تعادل را حفظ كنيد.
در اين عكس دست زني كه در پايين تصوير مشاهده مي كنيد و پيراهن هاي رنگ و وارنگ زرد و آبي در پشت زمينه عناصري هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بيننده بر موضوع اصلي مي شوند. در اين عكس مي توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادي كه در پشت زمينه قرار گرفته اند نيز با چند قدم جابجايي عكاس از تصوير حذف مي شوند و در اين حالت عكس شما بهتر خواهد بود.

از زوم كردن و نزديك شدن نترسيد.
اشتباهي كه بيشتر عكاسان آماتور مرتكب مي شوند اين است كه عكس هاي آنها از فاصله خيلي دوري گرفته شده است. و در تصوير نسبت محيط به موضوع آنقدر زياد مي شود كه نمي تواند پيام خود را القا كند. سعي كنيد عكس را به اندازه كافي از سوژه پر كنيد و از پشت زمينه شلوغ پرهيز كنيد. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مركز تصوير قرار ندهيد.
سعي كنيد موضوع عكاسي خود را در مركز تصوير قرار ندهيد. بهتر است از قانون يك سوم استفاده كنيد. فرض كنيد تصوير شما به سه قسمت تقسيم شده است چه از نظر عمودي و چه از نظر افقي آنگاه موضوع خود را روي يا نزديك يكي از اين خطوط قرار دهيد. اين قانون را قانون يك سوم مي نامند. البته سعي كنيد خلاقيت خود را حفظ كنيد و از اين قانون تابعيت محض نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد براي انسان و حيوان وقتي كه روي سر آنها زوم مي كنيد بينندگان بيشتر به چشم آن انسان يا حيوان توجه مي كنند بنابراين در اين گونه مواقع قانون يك سوم بر مو قعيت چشم ها اعمال مي شود.


از سطح دوربين خود مطمئن شويد.
اگر سطح افق در عكس شما زاويه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسي دقت زيادي براي تنظيم سطح نداشته باشيد اما مشكلي نيست با نرم افزارهاي ويرايش عكس مانند فتوشاپ مي توان به راحتي سطح را تصحيح كرد. اما بهتر است تمرين كنيد تا هميشه دوربين را افقي نگه داريد.


چشم ها بسيار اهميت دارند.
چشم ها بازگوي داستان هستند. وقتي كه از انسان يا حيوان عكس مي گيريد هر چيزي ممكن است از نظر پنهان باشد ولي چشم ها بايد آشكارا قابل ديدن باشند. و كيفيت تصوير چشم بايد بالا باشد آنوقت است كه تأثير شگفت انگيز چشمها را در عكس هاي خود خواهيد ديد.

فاصله را براي فلاش تخمين بزنيد.
بهترين فلاشها در فواصل بيش از 10 متر تأثيري ندارند. براي فواصل دور در نور كم به جاي استفاده از فلاش ميزان exposure دوربين خود را افزايش دهيد و از يك سه پايه استفاده كنيد. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنيد.
اگر از چند نفر با فلاش عكس مي گيرد بدانيد كه چهره افرادي كه به دوربين نزديكتر هستند روشنتر و چهره افرادي كه از دوربين دورترند تيره تر است بنابراين سعي كنيد فاصله افراد با دوربين يكسان و به اندازه كافي نزديك باشد.

حركت كنيد
در هنگام عكاسي بارداري در آتليه بارداري خود يا موضوع عكاسي را آنقدر حركت دهيد تا موضوع شما در پشت زمينه خودنمايي كند يا به عبارت ديگر موضوع و پشت زمينه هم رنگ نباشند.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۲:۰۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 58
دیروز : 12
افراد آنلاین : 1
همه : 11035
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب