آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

 

هر فردي كه در زمينه عكاسي بارداري در آتليه بارداري فعاليت مي كند، سبك خاص خود را داشته تا رضايت مخاطب را جلب كند. رضايتي كه مملو از احساس خوب تصاوير به ثبت رسيده است و اين سبك با تمرين بدست مي آيد.

جنبه هاي زيادي وجود دارد كه يك «سبك شخصي» را در عكاسي تشكيل مي دهد. اين جنبه مي تواند تجهيزاتي كه استفاده مي كنيد، نوع نور، سبك پس پردازش شما يا انتخاب فيلم باشد. سبك شما مي تواند توسط داستان هايي كه سعي داريد بگوييد، فلسفه پشت كارتان، مفهوم يا پيام شما مشخص گردد. در اين مطلب كوتاه عكاسي، روش «تمرين آگاهانه» آموزش داده شده تا شما را براي رسيدن و توسعه سبك عكاسي خودتان ياري دهد.

جنبه هايي كه در بالا مطرح شد (تجهيزات، نوع نور، پس پردازش، فلسفه پشت كارتان و…) چند مورد از چيزهايي هستند كه مي توانند به يك سبك منحصر به فرد كمك كنند. اما آيا سبك عكاسي شما آگاهانه و عمدي است؟ آيا شما از مسير خود خارج مي شويد تا به يك ظاهر سازگار با عكاسي خود برسيد؟

من كتاب هاي زيادي خوانده ام كه بر «تمرين» تمركز دارند. از كتاب هايي مانند «قله – Peak» گرفته، تا «خيلي خوب است كه آنها نمي توانند شما را ناديده بگيرند – So Good They Can’t Ignore You» و «سنگ ريزه – Grit»، كه همه آنها مربوط به موضوع تمرين آگاهانه بودند. اين ايده مي گويد كه، براي بهبود، شما بايد فراتر از هدف كلي اي مانند «ارتقاء تركيب بندي خود» برويد كه به صورت مكرر مطالعه و تمرين مي كنيد تا زماني كه خودكار شود.

مي گويند، وقتي بحث توسعه سبك شما فراتر از معمول مطرح باشد، اين راه اشتباهي براي يادگيري است. «قانون» ۱۰۰۰۰ ساعت تمرين دقيقا درست نيست.

در عوض، شما بايد المان ها را حتي بيشتر تجزيه كنيد (هدف كلي را به جزء هاي كوچك تر بشكنيد)، مانند اين كه به طور خاص مي خواهيد بر روي چه تركيب بندي اي كار كنيد. نويسندگان اين كتاب ها پيشنهاد مي دهند كه سوالاتي مانند اين بپرسيد: چرا در حال حاضر آن را خوب انجام نمي دهيد؟ چطور مي توان آن را بهبود بخشيد؟ آيا راه بهتري براي انجام اين كار وجود دارد؟ من چه چيزي را اشتباه انجام مي دهم؟ اين ليست ادامه دارد، اما نقطه شروع، تجزيه و تحليل آنچه شما در حال حاضر مي دانيد و بهبود خودتان است.

تمرين آگاهانه داشتن اهداف خاص كوچكي است كه شما مي توانيد آنها را بهبود ببخشيد تا بعدا به اهداف حتي بزرگتر – مانند استاد شدن در تركيب بندي سياه و سفيد – دست يابيد. اما كتاب هايي كه من خوانده ام پيشنهاد مي كنند كه شما بايد اين كار را به طور مداوم در يك دوره از سال يا به صورت مادام العمر انجام دهيد، و هيچ وقت به خودتان اجازه ندهيد اين كار را به صورت خودكار انجام دهيد. آنها مي گويند كه شما بايد آگاهانه به دستاوردهاي قبلي خود فكر كرده و آنها را بهبود بخشيد.

 

يك نقطه شروع، پيدا كردن هنرمندان يا تاثيرگذاراني است كه الهام بخش شما هستند. از خودتان بپرسيد چرا به سمت اين افراد كشيده شده ايد، سعي كنيد كار آنها را تجزيه كنيد تا عناصر خاصي كه دوست داريد را پيدا كنيد، و سپس يكي از آن عناصر را در نظر گرفته و از آن در تمرين خود استفاده كنيد. اين كار را انجام دهيد تا زماني كه برايتان جا بيفتد… سپس عنصر ديگري اضافه كنيد… و به همين ترتيب ادامه دهيد…

البته اين كار به زبان ساده است، و در عمل سخت است. اين يكي از روش هايي است كه من براي توسعه سبك عكاسي خودم از آن استفاده كردم.

من هميشه به سمت عكاسان تك رنگ كشيده مي شدم، بنابراين تصميم گرفتم اين روش را تنها روي عكس هاي سياه و سفيد استفاده كنم. من استفاده ثابت از يك دوربين و لنز (عدم استفاده از لنز ها يا بدنه هاي مختلف) هنرمنداني كه تحت تاثير آنها بودم را پسنديدم، بنابراين اين روش را اجرا كردم و در حال حاضر براي به دست آوردن يك احساس و ظاهر ثابت يا سازگار در تصاويرم، تنها از يك دوربين و لنز استفاده مي كنم. من عاشق اين بودم كه چطور عكاساني كه از آنها الهام گرفته بودم، از نور طبيعي استفاده مي كردند، بنابراين خودم را مجبور به استفاده تنها از نور موجود كردم.

در نهايت، براي به دست آوردن يك ظاهر ثابت در طول روند ويرايش، من با استفاده از Kodak Tri-X 400 عكس مي گيرم، چه فيلم باشد و چه يك پيش تنظيم (preset). اينها برخي از محدوديت هايي هستند كه سبك من را تشكيل مي دهند.

حرف من اين است كه شما مي توانيد يك سبك آگاهانه ايجاد كنيد – تمام چيزي كه نياز داريد اهداف كوچكي است كه به دستاوردها و آرمان هاي بزرگتر منجر مي شوند. فقط هر عكس را آگاهانه و از عمد ثبت كنيد، هيچ وقت اتوماتيك وار و بدون فكر اين كار را انجام ندهيد، در اين صورت سريعتر به مقصد خود خواهيد رسيد.

اگر فكر مي كنيد تمرين آگاهانه مي تواند كمك حال شما باشد پس به كار گيريد.

نويسنده: اي.بي. واتسون (A.B. Watson)



منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۹:۲۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

بسياري از اينكه عكس خود را ويرايش كنند ترس دارند زيرا تصور مي كنند با ويرايش عكس زيباي آنها جذابيت خود را از دست خواهد داد و نمي توان به ويرايش نتيجه موردنظر را بدست آورد.

عكس هايي كه شبيه هم باشند، نخواهند درخشيد. شايد اين يك جمله بارز به نظر برسد، اما سايت ها و شبكه هاي اشتراك عكس اين روز ها مملو از عكس هاي شگفت انگيز با شباهت هاي فراواني هستند كه گويي توسط يك عكاس به ثبت رسيده باشند. استيو مارتين بازيگر كمدي جمله جالبي گفته كه به اين بحث مرتبط است: «اگر مي خواهي مورد توجه قرار بگيري، بايد اينقدر خوب باشي كه نتوانند ناديده ات بگيرند». تمرين كردن ويرايش عكس خارج از چارچوب يا ويرايش عكس خلاقانه مي تواند به شما كمك كند تا راه هايي براي متمايز شدن از درياي گسترده عكاسان بااستعداد موجود امروزي پيدا كنيد و با شكستن يكنواختي به عنوان يك هنرمند رشد كنيد. در ادامه اين مطلب عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد، كه مطالعه آن را به شما عزيزان توصيه مي كنيم، عكاس مايكل استوارت راهكار ها و نكاتي را براي خلاقيت در ويرايش عكس ها به اشتراك گذاشته است.
راهي براي انجام كار خودتان و ايجاد چيزي تازه پيدا كنيد

اولين باري كه من واقعا تصميم به شكستن قوانين كردم، اين كار را با يك عكس نوردهي طولاني از آبشار نياگارا انجام دادم كه در يك روز بسيار يكنواخت و كسل كننده گرفته شد. از آنجا كه ثبت اصلي به نوعي وحشتناك بود، من زياد نگران خراب شدن چيزي نبودم.

عنوان عكس: با تمام توانش

هدف اصلي من در ويرايش اين تصوير، متمركز كردن تمام توجه بر روي لبه ها و امواج در آب بود. گاهي اوقات بهترين راه براي برجسته كردن هايلايت ها (قسمت هاي روشن عكس) مي تواند تنها تاريك كردن سايه ها باشد. من همچنين يك تنظيمات گرادينت كاملا صاف درست در افق نيز اضافه كردم كه نوردهي را در آسمان تاريك مي كرد.
يادگيري ديدن در حالت تك رنگ

عنوان عكس سربرگ اين مطلب «يادگيري ديدن در حالت تك رنگ» است. اين يكي از اولين دفعاتي بود كه من در ويرايش كاملا از چارچوب خارج شدم و از نتيجه بسيار راضي بودم. غروب آفتاب مي تواند بسيار عادي باشد وقتي كه رنگ از آن گرفته شود. ترفند، پيدا كردن نور و به طور برجسته نشان دادن آن است. آيا لازم بود كه من آسمان را به طور كامل تغيير دهم؟ احتمالا نه. اما اين بخشي از آزادي است كه سودمند است. اين مسئله ۱۰۰ درصد به شما بستگي دارد كه با آن چه كار كنيد چون شما افسار قوانين و انتظارات را رها كرده ايد.

قبل

بعد
اگر جالب نيست، آن را پاك كنيد

من در يكي از ويرايش هاي مورد علاقه ام كه با آن بازي كرده ام، در نهايت به يك آسمان كاملا سياه رنگ رسيدم و ابرهاي داراي ماتي حركت خودم را پشت چراغ كشيدم. من چند فوت آب نيز به سمت چپ اضافه كردم تا به لنگرگاه كمي فضاي تنفس از لبه تركيب بندي بدهم. در پايان، عنوان نمايشي «نجواي فردا» را براي اين عكس انتخاب كردم.

عنوان عكس: نجواي فردا
تصوير ذهني خود را خلق كنيد

اين عكس با دوربين كانن T3i و تنها لنز وايد من، تامرون ۱۰-۲۴mm گرفته شده است. اين عكس از قلعه فرانسوي يك خط هدايتگر عالي دارد كه درست به طرف قلعه پايين آمده است. هيچ چيزي در مورد عكس اصلي (ويرايش نشده) خيلي عالي نبود. آسمان آبي صاف اواسط بعد از ظهر تنها منجر به يك عكس معمولي ديگر مي شد، اما تضاد بين قسمت هاي تاريك و خيلي روشن نتيجه نهايي را برجسته ساخت.

قلعه فرانسوي در فورت نياگارا
كمي آزمايش كنيد و لذت ببريد

مهم نيست شما در چه نوع عكاسي اي تخصص داريد، هنجارهايي وجود دارند كه احتمالا آنها را دنبال كرده ايد يا سبك هايي كه سعي داريد آنها را تكرار كنيد. راه هايي براي ايجاد كار هنري) خود، اما شايد از يك زاويه كاملا متفاوت انجام دهيد. آن را احاطه كنيد. يك عكس پيشگام، عكسي كه توجه بيننده را جلب مي كند خلق كنيد.

در عكس نوردهي طولاني زير با عنوان «برابر و مخالف» بارز تر ساختن انعكاس چراغ ها براي تاكيد بر سطح شيشه مانند آب يك تصميم آگاهانه بوده است.

عنوان عكس: برابر و مخالف

شايد در اين عكس با عنوان «خط افق تورنتو» تورنتو اصلا ديده نشود، اما اين اولين خط افق من با چنين كنتراست بالايي بود.

عنوان عكس: تورنتو
دقيقا با همان عكس هايي كه ديگران مي گيرند به خانه باز نگرديد

من بعد از پر كردن يك كارت حافظه در حين راه رفتن در خيابان هاي شيكاگو، به راهي براي كمي برجسته تر كردن عكس هايي كه گرفته بودم و متمايز كردن آن ها از ثبت هاي هزاران عكاس فعال و بااستعداد مستقر در اينجا نياز داشتم. اين عكس با عنوان «اكنون بيش از هميشه» يك ثبت مناسب و معقول بود. اما عكس زماني برايم ارزش انتشار يافت كه ويرايش با تمركز بر ايجاد كشمكش بصري بين گرافيتي روي سطح خيابان و برج براق انجام پذيرفت.

عنوان عكس: اكنون بيش از هميشه
سايه ها دوست شما هستند

پيدا كردن سايه هاي جالب تقريبا هميشه يكي از بهترين چيزها براي عكاسي بوده است. شور و شوق براي HDR در سال ۲۰۰۸ به طور كلي تهديد به حذف آنها از عكاسي متداول كرد، اما منطق و ذائقه خوب غالب شد. اين ساختمان كه من به طور اتفاقي ديدم، به دليل نور شديد خورشيد كه درست در بالاي بخش كاملا سايه دار خود داشت، جذاب و متفاوت بود. نور يك نمودار بسيار معمول با شيب رو به بالا داشت كه باعث شد اين عكس عنوان «روند رو به بالا» بگيرد.

عنوان عكس: روند رو به بالا

آخرين عكسي كه با شما به اشتراك مي گذارم در واقع انجام دوباره عكس مورد علاقه قبلي ام بود. درست در مقابل تالار شهر بوفالو يك ستون هرمي شكل سنگي بلند به نام بناي تاريخي مك كينلي قرار دارد. پوشش دادن اين بناي تاريخي با تالار زيباي پشت آن، يك عكس كلاسيك به وجود آورد. آزادي خلاقانه من در ويرايش، مرا به سمت روشن كردن پيش زمينه سوق داد و واقعا آن را به سوژه اصلي عكس تبديل كرد. در صورتي كه هنوز از عناوين من خسته نشده ايد، اين يكي «ديدن چيزها به شيوه خودم» نام دارد.

عنوان عكس: ديدن چيزها به شيوه خودم
نتيجه گيري

اكنون كه كمتر احساس محدوديت مي كنم، از همين روش در كارهاي كم تر آزمايشي ديگرم نيز استفاده مي كنم. من واقعا فكر مي كنم كه تمرين كردن ويرايش عكس خارج از چارچوب مي تواند به شما كمك كند تا راه هايي براي متمايز شدن از درياي گسترده عكاسان بااستعداد موجود امروزي پيدا كنيد. من فكر مي كنم كه هر شكلي از شكستن يكنواختي به شما كمك مي كند تا به عنوان يك هنرمند رشد كنيد. خارج از منطقه امن جايي است كه سحر و جادو اتفاق مي افتد.

ويرايش عكس يكي از روش هاي بهبود تصوير بوده و موجب ايجاد خلق اثري جذاب مي شود.

نويسنده: مايكل استوارت (Michael B. Stuart)



منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۸:۰۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

اين روزها دوربين هاي عكاسي مختلفي را مي توان در بازارها مشاهده كرد كه هر يك ويژگي هاي خاص خود را داشته و براي عكسبرداري گزينه مناسبي هستند.

پولارويد OneStep2 نام دوربيني است كه در حقيقت يك نسخه بازسازي‌شده از يكي از دوربين‌هاي محبوب پولارويد در دهه هفتاد است. چند سالي از بازگشت دوباره دوربين‌هايي با امكان چاپ فوري عكس، يا همان اينستنت‌ها به بازار مي‌گذرد. دوربين‌هاي ساده‌اي كه شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد آن‌هم درزماني كه دوربين‌هايي با مگاپيكسل بالا و كيفيتي قابل‌قبول در دسترس همگان قرار دارد، به اين سرعت دوباره به دوربين‌هاي محبوب بازار تبديل شوند.

اين دوربين‌ها با ابتكار فوجي فيلم و شركت پولارويد و با توليد دوربين‌هاي محبوبي مثل instax mini 8 و Snap Touch به بازار بازگشتند و هم‌اكنون در دسترس همگان قرار دارند.

گرچه پولارويد با توليد دوربين به نسبت پيشرفته‌اي مانند Snap Touch كه داراي صفحه نمايشگر نيز هست، توانست كاربران بيشتري را جذب كند، گويا هم‌اكنون تمايل بيشتري به ساخت دوربين‌هايي ساده‌تر پيدا كرده كه محبوبيت دوربين ساده‌اي مثل فوجي فيلم instax mini 8 ، مي‌تواند يكي از علل آن باشد.

دوربين جديدي كه پولارويد تصميم به ساخت آن گرفته OneStep2 نام دارد. OneStep درواقع نام دوربيني است كه در دهه ۷۰ ميلادي به‌عنوان ساده‌ترين دوربين دنيا توسط پولارويد روانه بازار شد. نسخه بازسازي‌شده اين دوربين پس از چهار دهه همچنان لايق لقب ساده‌ترين دوربين جهان است. زيرا گرچه امروزه ثبت عكس به يكي از ساده‌ترين كارها تبديل شده، اما كاربران توجه كمتري نسبت به چاپ عكس‌ها و در دست داشتن نسخه كاغذي عكس خود دارند، درحالي‌كه با در دست داشتن يك اينستانت در عرض چند دقيقه مي‌توانيد يك عكس واقعي در دست داشته باشيد.

نكته جالب در مورد OneStep2 امكان قرار دهي فيلم‌هاي قديمي در آن است. يعني پولارويد واقعاً استاندارد جديد ابداع نكرده و OneStep2 مانند ديگر دوربين‌هاي اينستانت بازار دقيقاً يك دوربين اينستنت مشابه دوربين‌هاي قديمي است كه هم‌اكنون توليد مي‌شود.

OneStep2 مجهز به يك لنز ثابت ۱۰۶ ميلي‌متري با حداقل فاصله فوكوس شصت سانتي‌متر (تا بي‌نهايت) است. اين مدل مجهز به يك باتري ۱۳۰۰ ميلي‌آمپري است كه با هر بار شارژ تا ۶۰ روز كاربرد دارد. OneStep2 مجهز به يك فلاش بوده و قابليت عكاسي كودك در آتليه كودك با تايمر را نيز دارد، اين محصول در دو رنگ سفيد و نوك‌مدادي و با قيمتي در حدود صد دلار عرضه خواهد شد.

با توجه به موفقيت دوربين‌هاي ساده اينستنت، خصوصاً مدل‌هايي مثل Lomography Lomo Diana كه به طراحي كلاسيك و قديمي پايبندتر بوده‌اند، موفقيت OneStep2 حتمي به نظر مي‌رسد.

*تمامي دوربين‌هاي اينستنت معرفي شده در اين مطلب (بجز OneStep2 كه هنوز وارد بازار ايران نشده) در فروشگاه پيكسل موجود هستند

با چنين دوربيني مي توان به سرعت عكس گرفته شده را ظاهر كرد.

منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۶:۴۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در عكاسي لازم است تا ابزارهاي موردنظر را به كار گرفت در غير اين صورت نمي توان به خوبي نتايجي بدست آورد كه موردتوجه همگان قرار گيرد و عكس هاي تاثيربرانگيزي باشد.

انتخاب سه پايه و تك پايه يكي از مواردي است كه هر عكاس در هر سطحي با آن مواجه خواهد بود. انتخاب يك سه‌پايه مناسب براي سبك عكاسي بارداري در آتليه بارداري شما و كارايي كه از آن انتظار داريد بدون اطلاع دقيق از مشخصات و قابليت‌هاي سه‌پايه، ممكن نيست. در اين مطلب قصد معرفي پنج سه‌پايه‌ و تك پايه‌اي را داريم كه ممكن است در هنگام جستجو براي يافتن سه‌پايه مناسب به‌راحتي از كنار نام و تصوير آن‌ها بگذريد اما شايد با خواندن اين مطلب متوجه شويد يكي از اين پنج سه‌پايه و تك پايه، همان وسيله خاص موردنظر شما است:

Vanguard Espod CX 204AGH : سه‌پايه‌اي ارزان با سر سه‌پايه‌اي سريع

يكي از ضعف‌هاي سه‌پايه‌هاي ارزان‌قيمت عدم امكان جداسازي و تعويض سرسه‌پايه آن‌هاست. به همين دليل پيش از انتخاب اين سه‌پايه‌ها بايد دقت كنيد كه سرسه‌پايه‌اي مناسب و كارآمد در اختيار داشته باشند. سه‌پايه ونگارد CX 204AGH از آن دسته‌از سه‌پايه‌هاي داراي سرسه پايه خاص است.

سرسه‌پايه CX 204AGH زيرمجموعه بال‌هد يا توپي قرار مي‌گيرد و به‌اصطلاح تپانچه‌اي (يا تفنگي) ناميده مي‌شود. مزيت اين سرسه‌پايه امكان تغيير سريع زاويه دوربين و رسيدن به زاويه دلخواه فقط يا يك حركت است.

سرسه پايه‌هاي تپانچه‌اي در بين حرفه‌اي‌ترين عكاسان نيز طرفداران خاص خود را دارند و نمونه‌هاي حرفه‌اي آن به‌صورت جداگانه براي نصب روي سه‌پايه‌هاي حرفه‌اي با قابليت تعويض سر سه‌پايه به فروش مي‌رسند.

Slik Stand Pod 7 : يك مونوپاد همه‌كاره

اين محصول يكي از منو پادهاي پرطرفدار و كارآمد بازار كه داراي بال‌هد جداشونده است. بال‌هد همراه اين مونوپاد امكان جداسازي و نصب روي سه‌پايه‌هاي حرفه‌اي را داراست. اين تك‌پايه داراي يك سه‌پايه نگهدارندِ كوچك براي ثبات بيشتر در هنگام استفاده است. سه پايه همراه اين تكه پايه در هنگامي‌كه پايه‌هايش جمع مي‌شوند حجم زيادي ندارد و هيچ خللي در كار استفاده از مونوپاد ايجاد نمي‌كند.

نكته جالب در مورد اين مونوپاد امكان نصب بال هد روي سه‌پايه آن است. اين مونوپاد سه‌تكه در رنج قيمت بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قرار دارد كه با توجه به سرسه‌پايه جداشونده حرفه‌اي همراه آن، واقعاً به‌صرفه به نظر مي‌رسد.

Fotopro CT-5A : سه‌پايه چهاركاره! هم سه‌پايه، هم مونوپاد و . . .

CT-5A يك سه‌پايه كاملاً حرفه‌اي و بسيار كارآمد است كه توسط Fotopro سازنده‌ي خوش‌نام و خلاق لوازم عكاسي ساخته شده است. اين سه‌پايه داراي حداكثر ارتفاع در حدود ۱٫۶ متر و تحمل وزن ۸ كيلوگرم است. سرسه پايه CT-5A جدا شوند و از نوع بال‌هد است. پايه‌هاي اين سه‌پايه همانند اكثر سه‌پايه‌هاي حرفه‌اي ساخت Fotopro قابليت چرخش ۱۸۰ درجه را دارا هستند.

نكته جالب در مورد اين سه‌پايه امكان جداسازي هر يك از سه‌ پايه‌هاي اصلي آن از تنه اصلي است. كاربر با جداسازي سرسه‌پايه و نصب آن روي يكي از پايه‌ها يك مونوپاد در اختيار خواهد داشت. يك سري پلاستيكي نرم براي نصب روي پايه نيز وجود دارد، كه در صورت نصب آن روي يكي از پايه‌ها ، يك عصاي پياده‌روي در اختيار خواهيد داشت!

همچنين سه‌ پايه‏ ي كوتاه به همراه اين سه‌پايه عرضه‌شده كه در صورت نصب آن روي تنه اصلي يك سه‌پايه كوچك با ارتفاع كم را در اختيار خواهد داشت.

RM-100-1 Flexible Tripod : كوچك و كارآمد

مزيت اين سه‌پايه نصبت به ديگر سه‌پايه‌هاي كوچك، قابليت جداسازي كفي زير دوربين از روي سه‌پايه است، يعني مثل سه‌پايه‌هاي بزرگ‌تر، نيازي نيست كه براي جداسازي سه‌پايه پيچ زير دوربين را باز كنيد، بلكه فقط كافي است با فشار دو دكمه روي سرسه پايه، با يك حركت آن را به همراه كفي از سه‌پايه جدا كنيد.

Fotopro S3 Lite : سبك، سريع، مقاوم

يك سه‌پايه سبك و كارآمد كه داراي بال هد است. اين سه‌پايه داراي دو مانت جداگانه براي نصب گوشي تلفن همراه و دوربين گوپرو نيز مي‌باشد. مزيت اين سه‌پايه علاوه بر ابعاد كوچك و وزن كم، شيوه جمع شدن پايه‌هاي آن است.

قفل پايه‌هاي اين سه‌پايه پيچي است و فقط در حدود يك‌چهارم دور مي‌چرخد، به همين دليل زمان باز كردن سه قسمت هر پايه فقط ۴ ثانيه خواهد بود. حداكثر ارتفاع اين سه‌پايه ۱۲۷ سانتيمتر است و اگر به دنبال يك سه‌پايه مستحكم و سبك هستيد، انتخاب مناسبي براي شما محسوب مي‌شود.

*تمامي محصولات معرفي شده در اين مطلب، در هنگام نگارش در فروشگاه پيكسل موجود است.

اين موارد مي توانند كمك شاياني براي شما در عكاسي باشند.

منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۵:۲۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي را مي توان با برنامه ها و ابزارهاي متناسب با آن بهبود بخشيد و موجب شد تا نتايج كار بزرگي را شاهد باشيم. عكاسي صرفا يك امر معمولي نيست و بايد براساس آموزشي انجام گيرد.

فيلتر پولاريزه به چه كار مي‌آيد؟ اساساً چرا بايد از اين گونه فيلتر‌ها در عكاسي و فيلم‌برداري بهره برد؟ چه چيزي باعث شده است كه اين فيلتر‌ها به يكي از ضروري‌ترين لوازم عكاسي تبديل شود؟ در ادامه سعي شده است تا با بررسي لنز‌هاي پولاريزه و كاركرد‌ آن‌ها تا حدي به سؤالات فوق پاسخ داده شود؛ بنابراين در ادامه مطلب همراه ما باشيد.<>

فيلتر‌هاي پولاريزه، شيشه‌هاي مخصوص پردازش‌شده‌اي هستند كه با تغيير زاويه خود نسبت به منبع نور، درخشش و بازتاب ناخواسته سطوح را كاهش مي‌دهند. معروف‌ترين نوع اين فيلتر‌ها، فيلتر‌هاي پولاريزه دايره‌اي‌ هستند كه به دهانه لنز متصل مي‌شوند و از قابليت چرخش برخوردار هستند تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن بتوان به نتيجه مطلوب رسيد. در اين مطلب نگاه‌ اجمالي به كاربرد اين فيلترها خواهيم انداخت و توضيح مي‌دهيم كه چطور يك فيلتر پولاريزه مي‌تواند نقشي كليدي در بهبود كيفيت عكس‌هاي گرفته شده در شرايط مختلف را ايفا كند.

اگر‌چه اين فيلترها يك استاپ نوردهي را كاهش مي‌دهند ولي به گونه‌اي دراماتيك مي‌توانند نتيجه نهايي را در عكس گرفته شده با تغيير همراه كنند.

فيلترهاي پولاريزه چگونه كار مي‌كنند؟

كار با فيلتر‌هاي پولاريزه پيچيدگي زيادي ندارد. اين فيلتر‌ها در ابعاد و انواع مختلف موجود هستند. درواقع اين گونه فيلتر‌ها تنها زاويه مشخصي از پرتوهاي نور را از خود عبور مي‌دهند و از عبور پرتو‌هاي نور با زاويه‌هاي ديگر جلوگيري مي‌كنند. با چرخش و تغيير زاويه فيلتر، ورود‌ و يا حذف پر‌توهاي نور با زاويه‌ و طول موج مشخص نيز تغيير خواهد كرد و عملكرد آن نيز كاملاً تابع زاويه بين منبع نور و سوژه‌‌اي مي‌باشدكه قرار است از آن عكاسي شود.

حذف بازتاب‌هاي مزاحم از سطوح شيشه‌اي و براق

در عكاسي از سوژه‌هاي براق مختلف ممكن است كه نور به گونه‌اي تابيده شود كه جزييات زيادي در اثر بازتاب يا به اصطلاح رفله، به ثبت نرسد. به عنوانِ مثال فرض كنيد كه مي‌خواهيد از بيرون ويترين يك مغازه درون مغازه را عكاسي كنيد، ولي نور خورشيد طوري به شيشه مي‌تابد كه عملاً شيشه مانند يك آينه در عكس به ثبت مي‌رسد. در اين مواقع استفاده از فيلتر‌هاي پولاريزه مي‌تواند به كلي ورق را برگرداند و شما را در رسيدن به نتيجه دلخواهتان ياري كند. در واقع فيلتر پولاريزه با جلو‌گيري از ورود نور‌هاي بازتابي به داخل لنز باعث مي‌شود كه تصويري نسبتاً شارپ و واضح از درون ويترين به ثبت برسد.

افزايش كنتراست و وضوح تصوير در مناظر مه‌گرفته

هنگام عكاسي زير آسمان‌هاي خاكستري و مه‌گرفته كه عمق ديد بسيار محدود است، استفاده از فيلترهاي پولاريزه مي‌تواند تأثير بسيار مطلوبي بر نتيجه كار بگذارد و تصاوير كم‌رنگ و محو را به ميزان قابل‌توجهي بهبود ببخشد.

استفاده از فيلتر پولاريزه در عكاسي از آب

شايد بعضي از مواقع نياز به اين باشد كه رودخانه يا آب دريا در تصوير خيلي شفاف به نظر برسد. براي اين كار نياز است تا بازتاب‌هاي سطحي آب حذف شود و به گونه‌اي متفاوت در تصوير به ثبت برسد. جهت رسيدن به اين نتيجه استفاده از فيلتر‌هاي پولاريزه الزامي است. البته بايد توجه داشت كه رنگ دريا نيز ممكن است كمي ‌تغيير كند و به رنگ فيروزه‌اي نزديك‌تر شود.

افزايش غلظت رنگ تصوير

فيلتر‌هاي پولاريزه نورهاي بازتابي از تمام سطوح، حتي سطوحي كه اساساً انتظار بازتاب از آن‌ها را نداريم كاهش مي‌دهد. به اين ترتيب استفاده از اين فيلتر‌ها باعث مي‌شود كه رنگ بعضي از اشيا با غلظت بيشتري به ثبت برسند. (البته اين نكته وابستگي زيادي به موقعيت منبع نور نسبت به سوژه نيز دارد.) به عنوان مثال در عكاسي از يك باغ، هنگام روز برگ درخت‌ها در صورت استفاده از لنز پولاريزه بسيار سبزتر به ثبت خواهند رسيد.

محافظت از لنز

يكي ديگر از مزيت‌هاي به‌كار‌گيري اين فيلتر‌هاي و بستن آن‌ها بر دهانه لنز، محافظت از شيشه لنز در برابر خراشيدگي و ضربه است. اگرچه كه گزينه بهتر براي محافظ از شيشه لنز استفاده از فيلتر‌هاي UV مي‌باشد چرا كه قيمت كمتري دارند و اقتصادي‌تر هستند. ولي مهم اين است كه آسيب ديدن فيلتر پولاريزه نسبت به شيشه دهانه لنز، خسارت بسيار كمتري را از لحاظ مالي بر ما متحمل خواهد كرد.

استفاده از فيلتر پولاريزه ميزان نوردهي را تغير مي‌دهد.

يكي از فاكتورهايي كه هنگام عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد با فيلتر‌هاي پولاريزه بايد به آن توجه داشت اين است كه اين گونه فيلتر‌ها در نوردهي و اكسپوژر تغيير ايجاد مي‌كنند. اگر از درون فيلتر‌هاي پولاريزه به محيط اطراف نگاه كنيد، كاملاً متوجه شباهت آن با لنز عينك‌هاي آفتابي خواهيد شد؛ بنابراين هنگام استفاده از اين فيلتر‌ها ميزان نوري كه از لنز عبور كرده و به سنسور برخورد مي‌كند كاهش مي‌يابد. براي جبران كاهش روشنايي تصوير مجبور به بازتر كردن دريچه ديافراگم و يا كاهش سرعت شاتر دوربين هستيم و يا اينكه حساسيت ايزو را افزايش بدهيم. در واقع فيلتر‌هاي پولاريزه چيزي بين ۱ تا ۲ استاپ ميزان نوردهي را كاهش مي‌دهند و به همين دليل است كه ابزاري مناسب براي عكاسي در شب به حساب نمي‌آيد.

انتخاب فيلتر پولاريزه مناسب

اغلب لنز‌هاي دوربين‌هاي DSLR امروزي قابليت اتصال فيلتر‌هاي پولاريزه دايره‌اي را دارا هستند. فقط بايد هنگام خريد فيلتر بايد به قطر دهانه لنز توجه داشت و فيلتري با همان ابعاد را براي لنز تهيه نمود. دهانه‌هاي رايج و موسوم در بازار ۴۹، ۵۲ ، ۵۵، ۵۸، ۶۲، ۶۷، ۷۲، ۷۷ و ۸۲ ميلي‌متر است. فيلتر‌هاي پولاريزه در انواع برند‌ها و كيفيت‌هاي مختلف در بازار موجود هستند و نسبت به فيلتر‌هاي ديگر نسبتاً گران‌تر هستند و هرچه ابعاد آن‌ها بزرگ‌تر شود قيمت آن نيز به نسبت افزايش مي‌يابد. به عنوان مثال فيلتر‌هاي Hoya مصالحه‌ي خوبي را بين قيمت و كيفيت برقرار كرده است. برند‌هاي معتبر ديگري مثل Phottix و Hama نيز فيلتر‌هاي با كيفيتي را تا به حال روانه بازار كرده‌اند.

با اين مطلب قطعا مي دانيد زمان پولاريزه كردن چه وقتي است.

منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۴:۰۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي اگر با مهارت و خلاقيت همراه باشد قطعا نتايج بزرگي را رقم مي زند كه مي تواند براي افراد جالب توجه و جذاب باشد. نتايجي كه به سادگي به دست نمي آيند.

شايد شما هم از آن دسته از عكاسان يا توليدكنندگان كالايي باشيد كه براي ثبت عكس كالاي خود با بالاترين كيفيت دچار مشكل هستيد، كالاهايي كه هيچ‌وقت عكس‌هايشان باكيفيتي مشابه تصاوير فروشگاه‌هاي اينترنتي بزرگ ثبت نمي‌شوند و يا حتي ممكن است براي ثبت عكس‌هاي باكيفيت با نوردهي يكسان و مناسب همواره به مشكل برمي‌خوريد.

اما آيا فروشگاه‌هاي بزرگ و توليدكنندگان معتبر براي ثبت عكس كالاهاي خود باكيفيت بالا، همواره از يك استوديوي كامل استفاده مي‌كنند؟

پاسخ قطعاً منفي است!

در حقيقت هيچ فروشگاه يا توليدكننده بزرگي يك استوديوي عكاسي كودك در آتليه كودك را براي عكاسي از يك كالاي كوچك مثل ساعت اسباب‌بازي يا صنايع‌دستي تجهيز نمي‌كند. بلكه تمامي عكس‌هاي باكيفيتي كه از اين كالاها در معروف‌ترين وب سايت‌هاي رسمي و فروشگاه‌هاي اينترنتي مي‌بينيد، توسط وسيله‌اي به نام “خيمه نور” ثبت مي‌شوند.

خيمه نور وسيله كوچكي است كه حتي اگر قرار باشد از كالايي كوچك در يك استوديوي بزرگ و كامل عكاسي عكس‌برداري شود نيز مورداستفاده قرار مي‌گيرد. البته خيمه‌هايي كه در استوديو به كار مي‌روند درواقع يك محفظه براي قرارگيري كالا هستند و نور بايد از بيرون به درون خيمه تابانده شود.



اما نوع ديگري از خيمه در بازار وجود دارد كه خود نيز داراي نور هستند. اين نوع خيمه‌ها به استوديو پرتابل نيز معروف هستند و درون خود داراي چند رديف لامپ LED هستند و پس از باز كردن آن‌ها، شما يك محفظه مكعب شكل در اختيار داريد كه تمامي ديواره‌هاي داخلي آن نقره‌اي‌رنگ و بازتاب‌دهنده نور هستند.

اين نوع از خيمه داراي ۴ رنگ پوشش پس‌زمينه قابل شستشو است كه به‌راحتي درون آن نصب مي‌شود و وقتي خيمه به‌طور كامل سرهم بندي شد، شما از طريق ۲ ورودي براي عكاسي از كالا در بخش كناري و بالايي مي‌توانيد از كالاي خود عكاسي كنيد.

پس از انجام اين مراحل فقط كافي است سيم خيمه را به برق وصل كنيد و عكاسي را شروع كنيد.

درصورتي‌كه سطح كالاي شما براق باشد و مايل نباشيد كه نقاط نور مربوط به چراغ‌هاي LED روي سطح كالا ديده شوند، مي‌توانيد با نصب يك پارچه سفيد كه به همراه محصول ارائه‌شده بر روي قسمت قرارگيري لامپ‌ها، اين مسئله را حل كنيد.

اين راز ثبت عكس‌هاي باكيفيت تبليغاتي و باكيفيتي بود كه هرروز در سايت‌هاي رسمي شركت‌هاي سازنده محصولات و نيز فروشگاه‌هاي اينترنتي مي‌بينيم. عكاسي با ابزار مناسب آن‌چنان سخت نيست.

نمونه‌هايي از چنين خيمه‌هايي را در ابعاد مختلف مي‌توانيد در فروشگاه اينترنتي پيكسل مشاهده كنيد!

يكي از نمونه‌هاي پرفروش و محبوب خيمه‌هاي داراي نور، خيمه‌هاي Life of Photo هستند كه در ۳ سايز و قيمت‌هاي مختلف و با نام‌هاي زير توليدشده‌اند:

منبع:

عكاسي

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۳۲:۳۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي اگر بدون آموزش هاي لازم باشد قطعا نمي تواند افراد را به عكاسي ماهر و حرفه اي تبديل كند. بنابراين يك فردي كه مي خواهد در اين حرفه فعاليت كند، مي تواند فنون بسياري را فراگرفته و به فردي ماهر در اين زمينه تبديل شود.

كادربندي مناسب يكي از عناصر اساسي براي هر عكس خوبي به شمار مي‌رود. با استفاده از تكنيك كادربندي هاي مختلف، عكاس مي‌تواند حس و حال و پيام‌هاي متفاوتي را به مخاطب القا كند. يكي از روش‌هاي تغيير حس عكس، تغيير زاويه‌ي عكاسي است. به همين دليل ما در اين مطلب مي‌خواهيم كاربردها و مزاياي عكاسي از زاويه‌ي پايين را بررسي كنيم.

<>

شايد برايتان سؤال شود كه چرا بايد از زاويه‌ي پايين عكاسي كنيد؟

خوب يكي از روش‌هاي ثبت عكسي متفاوت و تأثيرگذار اين است كه از ديد استاندارد و رايج خارج شويم. البته اين بدين معني نيست كه ساعت‌ها به روشي نوآورانه و عجيب‌وغريب براي ثبت عكس فكر كنيد. ما عادت داريم جهان اطراف را از زاويه‌ و ارتفاع چشم خودمان ببينيم و با اين نوع ديد به‌خوبي آشنا هستيم. به همين دليل نگاه به محيط اطراف از زاويه‌ي پايين، مانند آنچه كودكان مي‌بينند، مي‌تواند بلافاصله نظر بيننده را به سمت خود جلب كند.

ممكن است به اين مطلب نيز علاقه‌مند باشيد:

استفاده از اين روش نيازي به هيچ نوع وسيله‌ي اضافي و خاصي هم ندارد و دوربين شما همراه با لنز كيت نيز مي‌توانند به‌خوبي اين تكنيك را اجرا كنند. حالا با اين مقدمه برويم به سراغ مزاياي عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد  از زاويه‌‌ي پايين و سناريوهايي كه در آن‌ها مي‌توانيد از اين روش استفاده كنيد:

عكاسي از زاويه‌ي پايين مي‌تواند سوژه را بزرگ‌تر نشان دهد. اين افكت در زمان استفاده از لنزهاي وايد مشهودتر است. براي مثال مي‌توانيد تأثير استفاده از اين تكنيك را در عكس زير مشاهده كنيد.

البته عكاسي از زاويه‌ي پايين تنها براي عكاسي از كودكان و ماشين‌هاي اسباب‌بازي نيست، بلكه مي‌تواند براي عكاسي از مدل‌ها يا بلندقدتر نشان دادن افراد نيز استفاده شود. فقط در آن زياده‌روي نكنيد.

همان‌طور كه گفته شد وقتي از زاويه‌اي عكاسي مي‌كنيد كه چشمان بيننده به آن عادت ندارد، او را بلافاصله جذب مي‌كنيد. براي مثال به عكس زير نگاه كنيد، اگر اين عكس از روبرو گرفته شده بود به‌هيچ‌وجه شما را به خود جذب نمي‌كرد، زيرا تنها يك پنجره در يك ديوار آجري است كه فردي بر روي لبه‌ي آن نشسته است.

ولي وقتي از زاويه‌اي غيرعادي عكس را مي‌گيريد، متفاوت بودنش باعث جذب چشمان بيننده مي‌شود.

استفاده از خطوط راهنما كه چشمان را به سمت سوژه‌‌ي مورد نظر هدايت مي‌كنند يكي از تكنيك‌هاي اساسي در كادربندي عكس به شمار مي‌رود. وقتي از ارتفاعي نزديك به زمين عكاسي مي‌كنيد، خيلي راحت‌تر و مؤثر مي‌توانيد از خطوط راهنما بهره بگيريد. در واقع با اين روش مي‌خواهيد چشم بيننده را به آنچه مي‌خواهيد ديده شود هدايت كنيد.

از اين روش مي‌توان براي عكس‌هاي پرتره، معماري و منظره به‌خوبي بهره گرفت.

اين نكته نيز به عادت‌هاي بصري برمي‌گردد. مناظر و ديدني‌هاي زيادي وجود دارند كه بسيار شناخته‌شده هستند و همه‌ي افراد حتي اگر آن‌ها را از نزديك نديده باشند در عكس‌ها ديده‌اند. در چنين مكان‌هايي مي‌توانيد با تغيير زاويه‌ي ديد، عكسي تازه و متفاوت بگيريد.

به‌اين‌ترتيب از مكاني كه هزاران بار عكس‌هايش را ديده‌ايد به شكلي متفاوت عكاسي مي‌كنيد و اثري جذاب‌تر از معمول را خلق خواهيد كرد.

اگر به تصاوير فوق توجه كنيد كادربندي به شكل خوبي انجام گرفت.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۴۲:۰۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي حرفه ساده اي نيست تا بتوان به سادگي آن را انجام داد و نياز است تا براساس المان ها و روش هايي آن را پيش برد. اين حرفه هميشه طرفداراني داشته و همين امر موجب شده تا آموزش هاي مختلفي از اين حرفه در سطح اينترنت وجود داشته باشد.

يكي از فاكتورهايي كه نمي‌توان نقش آن را در زيباتر و حرفه‌اي‌تر به نظر رسيدن عكس‌ها انكار كرد كادربندي عكس است. بيشتر افرادي كه تازه وارد عكاسي شده‌اند يا دوربيني خريده‌اند دوست دارند از همه چيز و همه‌جا عكاسي كنند و وقت چنداني را صرف برنامه‌ريزي و كادربندي عكس‌ هايشان نمي‌كنند. ولي اگر كمي در عكاسي تجربه داشته باشيد مي‌دانيد كه براي ثبت هر عكس، زمان، تفكر، تلاش و صبر زيادي صرف شده است. عكاسي بارداري در آتليه بارداري فقط هدايت دوربين به سمت سوژه و فشردن دكمه‌ي شاتر نيست.



ولي براي ثبت عكس‌هاي بهتر نيز نيازي نيست تمام فكر و وقت خود را صرف عكاسي كنيد. به‌هرحال خيلي از افراد زندگي پر دغدغه و شلوغي دارند و ممكن است به عكاسي به شكل تفريح و سرگرمي نگاه كنند. با در نظر گرفتن اين موضوع، در اين مطلب چند توصيه براي كادربندي عكس را ارائه داده‌‌ايم تا بتوانيد به عكس‌هايتان ظاهري حرفه‌اي‌تر بدهيد و خودتان از ديدن آن‌ها لذت بيشتري ببريد. با پيكسل همراه باشيد:

كادر را پر كنيد

عكاسان تازه‌كار معمولاً يا فضاي خالي زيادي را در عكس جاي مي‌دهند يا عكس‌هايشان بيش از حد شلوغ هستند. به همين دليل عناصر موجود در پس‌زمينه و پيش‌زمينه با سوژه‌ي اصلي در جذب نگاه بيننده رقابت مي‌كنند.

با پر كردن كادر از سوژه مي‌توانيد اين مشكل را برطرف كنيد. به عكس زير نگاه كنيد. عكاس با پر كردن فريم از چهره‌ي كودك هيچ راهي جز تمركز بر روي كودك باقي نگذاشته است. از طرفي، به دليل نزديك بودن به سوژه حسي صميمي و دوستانه را نيز ايجاد كرده است كه با سوژه هماهنگي دارد.

البته كادربندي عكس با پر كردن فريم تنها براي پرتره كاربردي نيست، بلكه مي‌توانيد آن را براي مناظر، عكاسي خياباني، حيات‌وحش و … نيز استفاده كنيد. در واقع با پر كردن فريم آنچه را كه مهم نيست از جلوي ديد بيننده حذف مي‌كنيد.

در اهميت سوژه مبالغه كنيد

زماني كه سوژه‌ي خود را تعيين كرديد، زمان اين است كه سوژه را به مهم‌ترين عنصر در عكس تبديل كنيد. براي مثال، وقتي از مناظر عكاسي مي‌كنيد، عناصري را به كار بگيريد كه حسي از مقياس و فضا ايجاد مي‌كنند. در عكس زير، با جاي دادن يك انسان در عكس، عظمت و ابعاد آبشار بهتر نمايان شده است.

مي‌توانيد با استفاده از كنتراست نيز به اهميت سوژه بيفزاييد. در اين مورد نيز لباس تيره‌ي مرد با روشنايي آب كنتراست زيبايي را ايجاد كرده است. همين موضوع نگاه بيننده را به نسبت پيكر انسان با آبشار جذب مي‌كند.

همچنين مي‌توانيد از زاويه‌ي ديد نيز براي جلب‌توجه بيننده استفاده كنيد. در عكس زير، زاويه‌ي تند درخت‌ها، بر روي ارتفاع بلند آن‌ها تأكيد مي‌كند. مي‌توانيد از زاويه‌ي عكاسي پايين براي اغراق در ابعاد سوژه و نشان دادن جزئيات بيشتر نيز استفاده كنيد.

به عكس‌هايتان عمق ببخشيد

يكي از چالش‌هاي عكاسي اين است كه سعي داريد فضايي سه‌بعدي را بر روي يك رابط دوبعدي به نمايش بگذاريد، به‌گونه‌اي كه همچنان حسي سه‌بعدي داشته باشد.

يكي از راه‌هاي انجام اين كار اين است كه از عناصري استفاده كنيد كه به عكس عمق مي‌بخشند. براي مثال استفاده از پيش‌زمينه‌ي مناسب مي‌تواند به عكس عمق ببخشد و فضاي سه‌بعدي را بهتر تعريف كند. در عكس زير، جايگذاري گوزن در پيش‌زمينه به ما كمك مي‌كند فاصله‌ي واقعي كوه‌هاي دوردست را بهتر درك كنيم.

همچنين رابطه‌ي پيش‌زمينه با پس‌زمينه به بيان داستاني بصري در مورد گوزن كمك مي‌كند. ما مي‌دانيم كه در سرزميني پهناور تنها است.

ثبت پيش‌زمينه‌اي چشم‌نواز به‌خصوص در عكاسي از مناظر بسيار كاربردي است. به طور مثال در عكس زير، سنگ‌هاي پايين كادر با رنگ‌هايشان چشم را به سمت داخل كادر جذب مي‌كنند. همچنين به دليل اين‌كه عكس با لنز وايد گرفته شده است اين حس را به بيننده مي‌دهد كه در ساحل درياچه ايستاده است و منظره را تماشا مي‌كند.

در مناظري مانند عكس بالا، پيش‌زمينه‌ي جذاب، در كنار استفاده از لنز وايد به خلق عكسي زنده‌تر كمك مي‌كنند.

از نور مناسب بهره بگيريد

حتماً مي‌دانيد كه عكاسي هنر ثبت نور است؛ و البته حتماً مي‌دانيد كه برخي از نورها از آن‌هاي ديگر بهتر هستند. وقتي بحث بهترين نورپردازي مي‌شود بسياري از عكاسان نور طبيعي را به نور مصنوعي ترجيح مي‌دهند. دلايل زيادي هم براي اين موضوع وجود دارد، ولي دليل اصلي اين است كه كيفيت نور طبيعي معمولاً بهتر است.

ولي حتي در طبيعت نيز نور مي‌تواند كيفيت‌هاي مختلفي داشته باشد. نور وسط روز، بسيار شديد و خشن است و معمولاً براي خلق عكس‌هاي باكيفيت مناسب نيست.

ولي نور ابتدا و انتهاي روز يا ساعات طلايي نرم و گرم است و به شما كمك مي‌كند عكس‌هاي چشم‌گيري مانند عكس زير را خلق كنيد.

البته شايد هميشه وقت نداشته باشيد تا غروب آفتاب صبر كنيد. در اين موارد مي‌‌توانيد از سايه‌ها براي عكاسي استفاده كنيد. به طور مثال سوژه را در سايه‌ي درختي قرار دهيد. به‌اين‌ترتيب نور نرم‌تري را براي عكاسي در اختيار خواهيد داشت.

با روش هاي فوق كادربندي بسيار آسان بوده و سختي به دنبال ندارد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۴۰:۴۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

اعداد ديافراگم لنز بسيار متعدد هستند و ساده نيست بتوان تمام آنها را حفظ كرد و به كار گرفت. يك دوربين عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد بايد در اين زمينه مسلط باشد تا بتواند عملكرد خوبي از خود نشان دهد. زيرا عدم دانستن و حفظ اعداد مي تواند مشكلاتي را براي افراد به دنبال داشته باشد.

آيا به صورت ذهني مي‌دانيد كه F/2.8 چند برابر F/5.6 نور را به سنسور مي‌رساند؟ آيا مي‌دانيد عدد ديافراگم بعد از ۱۱ چيست؟ با اين فرمول رياضي ساده مي‌توانيد به راحتي تمام اعداد ديافراگم لنز را حفظ كنيد و رابطه‌ي آن‌ها با يكديگر را نيز ياد بگيريد.



پاسخ سوالي كه در بالا مطرح كرديم اين است كه F/2.8 چهار برابر نور بيشتر را نسبت به F/5.6 به سنسور مي‌رساند، زيرا گشودگي آن ۲ استاپ بيشتر است. همان‌طور كه در چارت پايين خواهيد ديد براي حفظ كردن استاپ‌هاي كامل و اعداد ديافراگم لنز كافي است عدد ۱ و ۱٫۴ را به خاطر بسپاريد. توجه داشته باشيد كه هر چه عدد ديافراگم كوچك‌تر باشد نور بيشتري را عبور مي‌دهد و بالعكس.

مضارب ۱ و ۱٫۴ در عدد ۲ را محاسبه نماييد و اعداد به دست آمده را از ۱۰ به بالا گرد كنيد. به اين ترتيب به اعداد زير دست پيدا خواهيد كرد:

۱,۲,۴,۸,۱۶,۳۲,۶۴

۱٫۴, ۲٫۸,۵٫۶,۱۱٫۲(۱۱),۲۲٫۴(۲۲),۴۴٫۸(۴۵)

حالا اين اعداد را به صورت يكي در ميان در كنار هم قرار دهيد. در اين چارت هر عدد نسبت به عدد قبلي دو برابر نور كمتر را عبور مي‌دهد. به طور مثال ديافراگم ۲ نسبت ۱٫۴ دو برابر نور كمتر را عبور مي‌دهد، بنابراين ۵٫۶ شانزده برابر نور كمتري را نسبت به ۱٫۴ عبور مي‌دهد.

اميدواريم كه توانسته باشيم با ارائه‌ي اين چارت به درك بهتر نوردهي و ديافراگم كمك كرده باشيم. حالا كه به خوبي با ميزان تاثير ديافراگم بر روي نوردهي آشنا شديد مي‌توانيد آن را به شكلي بهينه‌تر در تركيب با سرعت شاتر و ايزو مورد استفاده قرار دهيد.

با توجه به اين راهنما به سادگي مي توانيد اعداد را حفظ كنيد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۹:۱۸ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

به طور كلي لنزهاي سينمايي هزينه هاي بيشتري در مقايسه با لنزهاي معمولي و مصارف عمومي دارند. البته تنها لنزهاي سينمايي قيمت بالا نداشته بلكه دوربين هاي سينمايي نيز قيمت بالايي را به دنبال دارند و ارزان قيمت نيستند.

اگر از علاقمندان به عكاسي و فيلم‌برداري و يا مشتريان ثابت پيكسل بوده باشيد، حتما به بخشي از وبسايت فروشگاه كه به دسته‌ي لنزهاي سينمايي اختصاص پيدا كرده سري زده‌ايد. بخشي كه مختص لنزهايي با ظاهر خاص و قيمتي بسيار گران‌تر از لنزهاي عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد است. لنزهايي كه معمولاً روي كاغذ برتري آنچناني نسبت به لنزهاي رايج عكاسي ندارند، اما آيا اگر اين تفاوت قيمت غيرمنطقي بود، كسي چنين پولي براي خريد آنها پرداخت مي‌كرد؟

در اينجا قصد داريم منطق و علت اين تفاوت قيمت و تفاوت اين لنزها با لنزهاي رايج را شرح دهيم.

تفاوت و كيفيت ظاهري

اگر يك لنز سينمايي را از نزديك ببينيد هم اين تفاوت براحتي قابل درك است. گرچه يك ظاهر خوب متضمن كارايي بهتر نيست.

آنچه كه بيش‌از هرچيز ظاهر يك لنز سينمايي را از يك لنز عكاسي متمايز مي‌كند، وجود شيارهاي روي رينگ تنظيم فوكوس و ديافراگم است كه مطابق با استانداردهاي رايج وسايل جانبي مربوط به اين كار است.

در لنزهاي عكاسي رايج اين كار بصورت خودكار و يا با لمس مستقيم رينگ فوكوس توسط عكاس صورت مي‌گيرد، اما در سينما اين مورد از پيش برنامه ريزي مي‌شود و در زمان مقرر معمولاً توسط يكي از دستياران تصوير انجام مي‌شود. ضمن اينكه رينگ‌هاي موجود روي لنزهاي سينمايي به نرمي رينگ لنزهاي عكاسي نيستند و دقيقاً در محل تنظيم شده قرار مي‌گيرند.

البته با كمي هزينه و نصب حلقه‌هاي مخصوص روي لنزهاي عكاسي هم امكان تطبيق اين لنزها با وسايل جانبي لنزهاي سينمايي وجود دارد.

در بدنه اين لنزها خبري از قطعات پلاستيكي سبك نيست، بهمين دليل گاهي يك لنز سينماي با وزن ۲ كيلوگرم هم با عنوان “لنز سبك وزن” معرفي مي‌گردد.

يكي ديگر از تفاوت‌هاي موجود روي لنزهاي سينمايي درج دقيق فاصله نفطه‌ي فوكوس روي لنز است. وجود اين مورد شايد امروزه و با امكان نصب نمايشگرهاي باكيفيت روي دوربين‌هاي سينمايي آنچنان ضروري بنظر نرسد، اما هنگامي كه صحبت از فيلمبرداري با نگاتيو و عدم امكان بررسي تصوير در حال ضبط توسط دستيار از طريق چشمي (كه آنهم آنچنان قابل اعتماد نيست) باشد، اهميت تعيين دقيق فاصله‌ي سوژه از لنز براي طبيق با ارقام درج شده روي لنز جهت دستيابي به فوكوس دقيق مشخص مي‌شود.

تفاوت در معيارهاي سنجش

شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد چرا از واحد فوت براي اندازه‌گيري فاصله نقطه فوكوس و از كلمه T به جاي f  براي ميزان نوردهي استفاده مي‌شود؟

بدليل تفاوت واحدهاي رايج در امريكا و ديگر نقاط جهان و همچنين توليد تجهيزات سينمايي در اين كشور، استفاده از واحدهاي اندازه گيري امريكايي روي لنزها، مثل درج واحد “مايل بر ساعت” بجاي “كيلومتر بر ساعت” دور عقربه سرعت‌سنج اتومبيل‌ها چيز عجيبي نيست. ضمن اينكه هر فوت تقريباً معادل يك سوم متر مي‌باشد و همين مساله باعث مي‌شود كه اعداد صحيح دقيق تري براي درج فاصله فوكوس روي لنز درج شود.

گرچه استفاده از واحد اندازه‌گيري “متر” در كنار فوت، روي بعضي از لنزهاي عكاسي صورت گرفته، اما در مورد لنزهاي سينمايي معيار رايج فوت است.

اما چرا روي لنزهاي سينمايي بجاي درج f براي حدود گشادگي ديافراگم از حرف T استفاده مي‌شود؟

بطور خلاصه f يك معيار نظري است كه صرفاً از طريق محاسبه اعداد مربوط به تقسيم فاصله كانوني بر قطر مؤثر لنز به دست مي‌آيد، اما T يك معيار عملي و نشانگر آن مقدار نوري‌ست كه در عمل از عدسي‌هاي لنز عبور مي‌كند و به سنسور مي‌رسد. براي مثال وقتي شما دو لنز ۵۵ و ۸۵ ميليمتري زايس با f1.4 را با هم مقايسه مي‌كنيد، گرچه f هردو مشابه است اما مقادير انتقال نور (transmit values) آنها متفاوت است و در لنز ۵۵ برابر با T1.5 و در لنز ۸۵  برابر با T1.7 است.

دو لنز زايس با F-stop برابر و T-stop متفاوت

اگر علاقمند به لنزها و مقايسه آنها در سايتهايي مثل DxoMark باشيد، بايد به شما بگويم كه مقدار Transmission درج شده در مقايسه هاي اين سايت دقيقاً اشاره به همين مورد دارد و جالب اينجاست كه مي‌توانيد رابطه معناداري بين اين عدد و قيمت و كيفيت لنزهاي عكاسي بيابيد.

تعداد تيغه‌ي بيشتر ديافراگم

اين مورد مختص لنزهاي سينمايي نيست و در لنزهاي گرانقيمت‌تر عكاسي هم وجود دارد.

تعداد بيشتر تيغه‌هاي ديافراگم موجب مي‌شود منابع نور در تصاوير بهتر ديده شوند. براي مثال زماني كه مستقيماً از منبع نور تصوير مي‌گيريد، تعداد خطوط نور حول منبع نور برابر با تعداد تيغه هاي ديافراگم لنز است و در تصاوير با پس زمينه تاريك‌تر هم در صورت بسته تر بودن دريچه ديافراگم، منابع نور موجود در پس‌زمينه‌ي مات (بوكه‌) گردتر به تصوير كشيده خواهد شد و بصورت چند ضلعي ديده نمي‌شوند.

تاثير تعداد تيغه‌ي ديافراگم روي تصويربرداري از منبع نور

تاثير تيغه‌ي بيشتر ديافراگم لنز روي بوكه

طراحي نوري پيشرفته

اين لنزها معمولاً با دست و توسط تكنسين‌هاي باتجربه مونتاژ مي‌شوند و در برخي موارد فقط يك نفر از آغاز تا پايان اين فرآيند را برعهده دارد كه اين يكي از دلايل قيمت بالاتر آنهاست.

در سينما قطعاً وجود گردوغبار يا كوچكترين ايراد در لنز در تصوير نهايي ثبت‌شده ديده خواهد شد. وقتي عكس مي‌گيريد با يك فريم كه معمولاً آن را در ابعاد كمتر از يك متر چاپ خواهيد كرد و براحتي قابل ويرايش است سروكار داريد. اما در سينما در هرثانيه با ۲۴ فريم كه قرار است در ابعادي بسيار بزرگتر و روي پرده نمايش داده شوند مواجه هستيد! پس وجود كوچكترين ايراد در تصوير از نظرها پنهان نمي‌ماند و وجود اشكال در لنز يعني وارد آمد خسارت سنگين به خروجي كار.

امكان تغيير فاصله كانوني هم دليلي براي گران‌تر بودن هر نوع لنززوم عكاسي يا سينمايي است. اما آنچه كه در سينما از اهميت بالايي برخوردار است و لنزهاي سينمايي داراي فاصله كانوني متغير را گران‌تر مي‌كند، تغيير نكردن نقطه فوكوس در تمامي فواصل كانوني است. در عكاسي بدلايلي كه پيش از اين ذكر شد و وجود فوكوس خودكار و امكان تشخيص سوژه توسط دوربين، وجود چنين دقتي داراي اهميت نيست.

لنز عكاسي براي دوربين سينمايي، دوربين عكاسي براي فيلم سينمايي

آنچه كه گفته شد به معناي عدم امكان استفاده از لنزهاي عكاسي بر روي دوربين سينمايي يا ضرورت استفاده از لنزهاي سينمايي براي كارهاي حرفه‌اي نيست.

يك دوربين كاملاً حرفه‌اي سينمايي بهمراه يك لنز عكاسي رايج

حقيقت اين است كه گرچه يك لنز سينمايي بطور ميانگين ۱۵ برابر گرانتر از يك لنز مشابه عكاسي است، اما هرگز ۱۵ برابر وضوح بيشتر در اختيار كاربر قرار نمي‌دهد.

جدا از تفاوت‌هايي كه ذكر شد، در واقع وقتي از تفاوت “كيفيت تصوير” خروجي لنزهاي عكاسي باكيفيت و لنزهاي سينمايي حرف مي‌زنيم، از فرق بين خوب و خوب‌تر صحبت مي‌كنيم كه در صورت عدم وجود وسواس‌هاي رايج در يك كار سينمايي، فرق چشمگيري (حداقل در حد تفاوت قيمت لنزها) در خروجي  كار مشاهده نخواهد شد.

لنزهاي سينمايي هزينه بر هستند و نمي توان آنها را با قيمت كم خريداري كرد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۸:۰۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 34
دیروز : 12
افراد آنلاین : 1
همه : 11011
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب