آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

اين كه عكاسان حرفه اي فقط در مُد نوردهي دستي (M) عكس مي گيرند، كاملا بي معني است. چرند مطلق است. حتما دليلي دارد كه دوربين شما تنظيمات مختلفي دارد. عكاسي فقط با يك تنظيمات مثل خوردن تنها يك نوع غذاست. هر تنظيمات هدفي دارد، و هر كدام جايگاه خود را در هنر عكاسي نوزاد دارند.

افسانه – عكاسان حرفه اي تنها در مُد دستي عكاسي مي كنند

من اخيرا در صفحه يك عكاس جديد خواندم كه شنيده بود عكاسان «حرفه اي» فقط در مُد دستي عكاسي نوزاد مي كنند، بنابراين او فورا به سراغ عكاسي رفته بود. دوربين را با اطمينان بر روي M تنظيم كرده، عكس گرفته بود، و بسيار خوشحال و راضي بود. با اين حال، نيازي به گفتن نيست كه نتايج آن اكتشاف اول نااميد كننده بود؛ عكس هاي بيش از حد نوردهي شده، كم نوردهي شده و تعداد زيادي عكس هاي تار و بي كيفيت.

من حدود ۱۰ ثانيه وقت داشتم تا اين عكس را از يك بوته بائوباب در بوتسوانا بگيرم. اگر وقتم را صرف پيدا كردن تنظيمات دستي درست مي كردم، احتمالا اين عكس را از دست مي دادم.

واقعيت اين است: حرفه اي ها و ديگر عكاسان باتجربه از تمام مُدهاي عكاسي روي دوربين خود استفاده مي كنند.

آن مُدها به دليلي آنجا وجود دارند. تنظيمات براي شما سادگي، سرعت، انعطاف پذيري، يا كنترل كامل فراهم مي كنند. بسته به شرايطي كه در آن عكاسي مي كنيد، هر كدام از اين موارد ممكن است مناسب باشد. اگرچه مقالات ديگر در اينجا در مورد چگونگي استفاده از هر كدام از تنظيمات روي دوربين شما بحث مي كنند، من مي خواهم در مورد افسانه مُد دستي، و اين كه چرا استفاده از آن مهم است، صحبت كنم.

سوژه هاي در حال حركت و صحنه هاي به سرعت در حال تغيير براي مُد دستي مناسب نيستند.

واقعيت حرفه اي

سعي كنيد در حاليكه تصاويري از پرندگان در حال پرواز مي گيريد، با كنترل دستي كامل عكاسي كنيد. زود باشيد، اين كار را امتحان كنيد. من منتظر مي مانم.

اگر واقعا بيرون رفتيد و اين تمرين را امتحان كرديد، حدس مي زنم كه تعداد زيادي عكس هاي واقعا بد گرفتيد. چون پرنده ها به سرعت از مقابل پس زمينه هاي مختلف مي گذرند، چون خورشيد به سرعت از ميان ابرهاي پشت آنها ظاهر و پنهان مي شود، و شرايط روشنايي بدون شك به طور مداوم در حال تغيير است. انطباق با اين تغييرات در پرواز، تقريبا غيرممكن است.

در عوض، هر عكاس حرفه اي از يكي از تنظيمات ديگر استفاده مي كند. به عنوان مثال من احتمالا مُد اولويت شاتر را در اين شرايط انتخاب مي كنم. اين كار تضمين مي كند كه من بتوانم عكس هاي شارپ (يا مات هنرمندانه) بگيرم، و تصميم در مورد ديافراگم را به عهده دوربين بگذارم. اگر من يك نوردهي روشن تر يا تاريك تر مي خواستم، جبران نوردهي را تنظيم مي كردم.

اكنون، اگر من داشتم به دقت از يك منظره عكاسي مي كردم و چشم انداز خاصي براي تصوير نهايي داشتم، به مُد دستي تغيير حالت مي دادم. من مي توانم عمق ميدان، نوردهي، تاري نامناسب، يا فوكوس انتخابي را تنظيم كنم. در مُد دستي، من تمام جنبه هاي تصوير نهايي را بهتر يا بدتر در اختيار دارم.

نكته مهم در اينجا اين است – عكاسان حرفه اي از تمام ابزارهايي كه در اختيار دارند، استفاده مي كنند. اگر اين درست بود كه حرفه اي ها فقط از مُد دستي استفاده مي كنند، آن وقت دوربين هاي سطح حرفه اي تنها يك تنظيمات داشتند. كاملا واضح است كه اينطور نيست.

با اين حال شما هنوز هم بايد در مُد دستي عكاسي كنيد

در مُد دستي عكاسي كنيد، اما نه هميشه. درك نوردهي، فوكوس، سرعت شاتر، و ديافراگم و تاثير آنها بر تصوير نهايي، قلب عكاسي است. براي تسلط بر جنبه هاي تكنيكي ايجاد تصوير، شما بايد بتوانيد بدون كمك دوربين خود همه اينها را در كنار هم قرار دهيد.

مُد دستي براي عكاسي منظره عالي است، چون شما وقت براي ايجاد تصوير رويايي خود داريد.

منبع:

لنزك

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۹:۴۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

تراز كردن خط افق ممكن است يكي از ساده ترين قسمت هاي عكاسي به نظر برسد. مسلم است كه اكثر عكاسان مي خواهند خط افق در عكس هايشان صاف باشد، اما اين حوزه اي از عكاسي نيست كه توجه زيادي به آن شده باشد. چرا اينطور است؟ تراز كردن خط افق كار بسيار آساني است – درست است؟ با اين حال در عمل، به دقت بيشتري نسبت به آنچه كه بسياري از مردم فكر مي كنند، نياز دارد.آتليه نوزاد

شما نمي توانيد بر «افق مجازي (virtual horizon)» دوربين خود، يا ابزار «صاف كردن خودكار (auto straighten)» نرم افزار پس پردازش خود متكي باشيد. درك ما از يك خط افق هم تراز و صاف پيچيده تر از اين هاست.عكاسي كودك

موارد آسان

گاهي اوقات، هم تراز كردن خط افق اصلا سخت نيست.

در شرايطي كه در آن خط افق كاملا صاف و مسطح است، و هيچ حواس پرتي واضحي در اطراف آن وجود ندارد – به عنوان مثال، مناظر دريايي، يا دشت هاي بزرگ – تراز كردن خط افق به طور دقيق واقعا سخت نيست.

البته هنوز هم يك افق هم تراز و صاف در اين موارد مهم است. فقط به دست آوردن آن بسيار آسان تر است، و به جز تنظيمات جزئي در پس پردازش (از جمله اصلاح اعوجاج احتمالي)، هيچ كار ديگري لازم نيست.

NIKON D800E + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 20 seconds, f/11.0

هرچند، موارد آسان كمتر از آنچه كه ممكن است فكر كنيد هستند. در اغلب موارد، چيزي در صحنه شما باعث مي شود خط افق ناهموار يا منحني به نظر برسد. در موارد ديگر، ممكن است حتي يك خط افق مشخص در ابتدا وجود نداشته باشد. اين شرايط مسئله را به طور قابل توجهي پيچيده تر مي كنند.

افق ادراكي

هر عكس يك افق ادراكي دارد – زاويه اي كه در آن عكس شما هم تراز و صاف به نظر مي رسد.

افق ادراكي هميشه با افق واقعي در يك صحنه مطابقت ندارد. به عبارت ديگر، شايد شما از يك تراز كننده حبابي (bubble level) در بالاي دوربين خود استفاده كنيد، كه به شما مي گويد تصوير كاملا هم تراز است، اما با اين حال عكس هايتان بسيار كج به نظر برسند. همين مسئله در مورد «افق مجازي» داخل دوربين شما نيز صدق مي كند، كه مي تواند باعث ايجاد تصاوير بسيار نامتعادل شود (حتي اگر بسيار خوب عمل كند).

علت چيست؟ اگر اجسام دور در عكس شما كج هستند، مانند يك شيب طولاني در سرتاسر كادر، آن شيء بايد به عنوان افق جديد شما عمل كند. اگر آن شيء صاف نباشد، عكس شما هم تراز به نظر نخواهد رسيد، مهم نيست چقدر خوب افق «واقعي» صحنه را هماهنگ كرده باشيد.

NIKON D800E + 105mm f/2.8 @ 105mm, ISO 100, 1/10, f/16.0

اميدوارم اين عكس براي شما صاف به نظر برسد. با اين حال، «افق» در دوردست يك شيب تدريجي داشت، و من در واقع مجبور شدم تصوير نهايي را تا حد زيادي صاف كنم تا هم تراز و صاف به نظر برسد. (به عبارت ديگر، افق ادراكي در اينجا با افق «صحيح از لحاظ تكنيكي» منطبق نيست.)

چه كاري مي توانيد انجام دهيد؟

چند مورد، ثبت يك عكس كاملا صاف را دشوار مي كنند:

  • يك شيب ناهموار در صحنه
  • اعوجاج لنز قابل ملاحظه
  • فقدان يك خط افق در برخي تصاوير
  • ديگر نشانه هاي ادراكي فريبنده

در مواردي مثل اين – يعني اكثر موارد – چه كاري مي توانيد انجام دهيد؟

توصيه من اين است كه افق ادراكي را به جاي هر چيز ديگري هدف خود قرار دهيد. اغلب اوقات، شما مي خواهيد عكس هايتان صاف به نظر برسد، حتي اگر از لحاظ تكنيكي اينطور نباشند.

براي انجام اين كار، از هر گونه نشانه ادراكي كه در عكس شما رخ مي دهد آگاه باشيد. آيا يك درخت در تركيب بندي شما وجود دارد كه به نظر مي رسد كج باشد؟ يا خطوطي در پيش زمينه وجود دارد كه بر صاف بودن ظاهري يك تصوير تاثير مي گذارند؟

كوركورانه از گزينه «صاف كردن خودكار» در نرم افزار پس پردازش خود پيروي نكنيد. همين مسئله در مورد تراز كننده حبابي يا افق مجازي داخل دوربين شما نيز صدق مي كند. حتي كشيدن يك خط صاف در سرتاسر خط افق براي هم تراز كردن تصوير نيز چندان مطمئن نيست. اگرچه اين تكنيك ها در شرايط خاصي جواب مي دهند، اما قطعا هميشه با افق ادراكي مطابقت ندارند.

يك نكته ديگر هست كه مي خواهم به آن اشاره كنم: تصوير خود را در پس پردازش به صورت افقي بچرخانيد. با نگاه كردن به نسخه چرخيده شده، تصوير را به گونه اي ديگر خواهيد ديد – از جمله مشكلات احتمالي خط افق كه در ابتدا متوجه آنها نشده بوديد.

عكس خود را به صورت افقي بچرخانيد.

از اين گذشته، توصيه مي كنم كه هر از گاهي عكس هاي قديمي خود را دوباره نگاه كرده و مطمئن شويد كه هنوز هم خط افق آنها صاف است. به اين ترتيب، كار خود را با يك نگاه تازه مي بينيد، به جاي اين كه آنقدر به ظاهر يك تصوير عادت كنيد كه ديگر از نقاط ضعف آن غافل شويد.

نتيجه گيري

آيا اين نكات براي اطمينان از اين كه عكس هاي شما هم تراز به نظر مي رسند، كافي هستند؟ به احتمال زياد، نه – هم تراز كردن عكستان با افق ادراكي به كمي وقت و تمرين نياز دارد تا بر آن مسلط شويد. در واقع، من اينطور استدلال مي كنم كه هيچ كس نمي تواند به طور كامل بر آن مسلط شود، چون هر كس جهان را به طور متفاوت مي بيند. (چيزي كه براي من كاملا صاف به نظر مي رسد، ممكن است براي شخص ديگري كج به نظر برسد).

با اين حال، ارزش تلاش كردن را دارد. يك خط افق ناصاف، در بسياري از موارد ظاهر يك عكس غير حرفه اي، يا تركيب بندي عجله اي و ناشيانه را دارد. گاهي اوقات، اين مسئله عمدي است – كه در اين صورت، اين مقاله را ناديده بگيريد! اما، براي بسياري از عكاسان، يك خط افق صاف چيزي است كه به دنبالش هستند. اگر هدف شما اين است، اميدوارم كه نكات اين مقاله براي شما مفيد بوده باشد.

نويسنده: اسپنسر كاكس (Spencer Cox)

منبع:

لنزك

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۰۸:۲۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

وقتي رستوران مي رويد از ديدن منوي غذا آب دهانتان راه مي فتد و فقط دوست داريد هرچه سريع تر آن را سفارش دهيد و ميل كنيد؟ آيا تاكنون به اين فكر كرده ايد از ظرف خوراك خوشمزه خود عكس بگيريد؟ در ادامه اين مطلب ترفندهايي براي عكاسي از غذا را برايتان نام برده ايم. آتليه نوزاد
تقريبا همه ما در هر كجا كه هستيم گوشي ها ي موبايل خود را به همراه داريم و مي توانيم از صحنه هاي زيباي اطراف عكاسي كنيم. يكي از روش هاي بسيار جالب براي عكاسي نوزاد با موبايل را مي توان عكاسي از غذاهاي خود دانست.
1.    استفاده از اپليكيشن هاي موبايل
نرم افزارهايي كه در اينجا برايتان نام برده ايم، دو تا از بهترين نرم افزرهاي دوربين براي عكاسي از غذا هستند. درست است كه از هر برنامه و دوربيني مي توان براي عكاسي از خوراكي ها استفاده كرد اما اين اپليكيشن ها به طور اختصاصي براي غذا و خوراكي طراحي شده اند و فيلترها  تنظيمات متناسب با آن را دارند.

ترفندهاي عكاسي از خوراكي ها

•    Hipstamatic (آي‌فون)
اين نرم افزار مشهور براي عكاسي از غذا قابليتي به نام Foodie SnapPak دارد كه تركيبي از فلاش، لنز و فيلترهاي تصويري است كه نماي زيبا و جالبي به عكس هاي غذا مي بخشد.

ترفندهاي عكاسي از خوراكي ها

•    دوربين SnapDish Food (اندرويد)
SnapDish نرم افزار اندرويدي است كه براي عكاسي از غذا و خوراكي طراحي شده است. هنگام عكاسي از يك ظرف غذاي بسيار اشتهاآور با تزئينات عالي، SnapDish به گونه اي عمل مي كند كه تصاوير فوق العاده ديده شوند. با اين نرم افزارمي توانيد عكس هاي حاصله را به طور همزمان در چندين سايت به اشتراك بذاريد.
2.    سرعت عمل داشته باشيد
غذاها هميشه به همان تازگي ابتداي سرو به نظر نمي رسند. به طور مثال، نان ها بيات ديده مي شوند. به همين دليل، بايد سرعت عمل بالايي داشته باشيد و همه چيز براي عكاسي از غذا آماده باشد و بلافاصله تا غذا داغ است، عكس هاي داغ و خلاقانه از بشقاب غذاي ثبت كنيد. 3.    از زواياي مختلف و تنظيمات متفاوت نوردهي كمك بگيريدهنگام عكاسي از غذا بهتر است عكس هاي متعددي از آن بگيريد اما نه از يك زاويه، بلكه از زواياي مختلف اين كار را انجام دهيد. لازم نيست هميشه از بالاي بشقاب يا از كنار صندلي خود عكس‌برداري كنيد. ببينيد از كدام زاويه منظره بهتر و نماي مناسب تري دارد. خلاق باشيد. هر چه عكس هاي بيشتري بگيريد، حق انتخاب بيشتري هم خواهيد داشت.
4.    نورپردازي
هرگز از فلاش روي دوربين استفاده نكنيد. اگر از نرم افزارهاي استاندارد عكاسي يا دوربين عكاسي با فلاش استفاده مي كنيد، تا حد امكان سعي كنيد از نوردهي هايي بيروني و اكسترنال استفاده كنيد. فلاش دوربين ها يا موبايل ها بسيار مستقيم مي تابند و باعث رنگ و رو رفته ديده شدن عكس مي شوند. اگر منبع نور طبيعي همچون پنجره داريد، معطل نكنيد. به كنار پنجره برويد و از نور طبيعي بهره بگيريد. 
5.    براي سوژه خود پس زمينه تعيين كنيد

ترفندهاي عكاسي از خوراكي ها

با قرار دادن وسايل و دكوري هاي مختلف در پس زمينه عكس، سوژه موردنظر بيشتر به چشم مي آيد. به طور مثال، مي توانيد در كنار  ظرف غذا از قاشق و چنگال، يا دستمال، پارچه، بشقاب هاي ديگر و ... استفاده كنيد. البته منظور از اين كار اين نيست كه فضا را شلوغ كنيد، فقط كافيست آن را از خالي بودن رها كنيد.

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۲:۰۲:۲۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

روح الله خزائي: در اين مطلب نگاهي داريم به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان. دوربين عكاسي كودك يكي از هيجان انگيزترين اختراعات بشري است كه از قرن 19 تا به امروز دستخوش تغييرات زيادي شده و همچنان طرفداران خود را دارد.آتليه نوزاد

 
نگاهي به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان

با وجود گذشت نزديك به 2 قرن از تاريخ شروع به كار قديمي ترين دوربين عكاسي جهان، اين محصول هنوز طرفداران خود را دارد. فيزيك دان و هنرمند معروف فرانسوي ژاك لوئي داگر، با ابداع روش  داگرئوتيپ (نخستين روش موفق در ثبت عكس كه در سال 1837 ميلادي اختراع شد) و ساخت دوربين خود توانست براي اولين بار عكاسي كند.

داگر براي ساخت دوربين عكاسي خود از يك جعبه چوبي استفاده كرد و در سال 1839 ميلادي اولين دوربين عكاسي جهان را به نام خود ثبت كرد. اين دوربين در سال 2007 بعد از گذشت حدود 170 سال با قيمت 775هزار دلار به حراج گذاشته شد.

عكسهاي قديمي ترين دوربين عكاسي جهان

در ادامه شاهد تصاويري از اين دوربين و عكسهاي ثبت شده با قديمي ترين دوربين عكاسي جهان هستيم :

 

نگاهي به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان
يك عكس داگرئوتيپ كه در سال 1837 توسط داگر ثبت شده

نگاهي به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان
تصوير متعلق به بلور تمپل پاريس، عكاس لوئي داگر بهار سال  1838
 
نگاهي به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان 
 

نگاهي به قديمي ترين دوربين عكاسي جهان

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۲:۰۱:۰۸ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي، حرفه اي مادام العمر است. پيشرفت و ترقي در آن معمولا سال ها به طول مي انجامد – اگر دهه ها طول نكشد! و اين چيز خوبي است! شما هرگز چيزهاي شگفت انگيز براي يادگيري را تمام نخواهيد كرد!
اما همه ي ما ميدانيم كه اين همه زمان صبر كردن براي بهتر شدن چه قدر سخت است. فرآيند هاي سريع مي تواند روحيه ي شما را بهتر كند، و شما را براي حركت با انگيزه نگه دارد. بنابراين بياييد تا نكته هايي را ياد بگيريم كه عكاسي شما را به سرعت بهبود مي بخشد.
 ۱ در ساعت طلايي عكاسي كن
عكاسي در ارتباط با نور است، پس بهترين نور روز را براي عكاسي انتخاب كنيد تا لايه اي ضخيم از جادو به عكاسي كودك شما اضافه كند. ساعت طلايي به يك ساعت قبل از غروب خورشيد و يك ساعت بعد از طلوع آن گفته مي شود. همين امروز در يكي از اين ساعات بيرون برويد و عكس بگيريد و بگيريد و بگيريد. شما از اينكه چه طور نور عكس شما را زنده مي كند شگفت زده خواهيد شد.

10 راه براي اينكه يك شبه عكاس بهتري شويد

۲ از تكنيك تركيب بندي چهارگوشه استفاده كن
شما به راحتي مي توانيد با استفاده از فن تركيب بندي چهار گوشه، چيزها را جور ديگري ببينيد و ايده هاي تركيب بندي جديدي را كشف كنيد. اين به راحتي آب خوردن است. همينطور كه دوربين جلو چشم شما قرار دارد، سوژه را در چهار گوشه كادر قرار دهيد و يكي يكي عكاسي كنيد (همچنين اگر به نظرتان جذاب مي آيد مي توانيد سوژه را دقيقا در وسط كادر قرار دهيد). اين روش به شما كمك مي كند تا هر عادتي داريد را بشكنيد و در پيدا كردن كادر بندي هاي خلاقانه جديد موثر خواهد بود.
۳ يك حلقه فيلم عكاسي كن
يكي از ارزشمند ترين نكته ها در مورد عكاسي آنالوگ اين است كه شما محدوديت داريد. شما فقط مي توانيد ۲۴ يا ۳۶ عكس بگيريد، همين. اين شما را مجبور مي كند تا در مورد تك تك عكس ها با دقت فكر كنيد و بعد عكس بگيريد. پس يك دوربين آنالوگ تهيه كنيد و برويد قدم بزنيد تا ببينيد كه چه خلق خواهيد كرد! اگر دوربين آنالوگ نداريد، از دوربين ديجيتال استفاده كنيد، اما خودتان را محدود كنيد تا بيشتر از ۲۴ عكس نگيريد. شما حتي مي توانيد LCD را بپوشانيد كه نتيجه عكس هايتان را تا قبل از رسيدن به خانه نبينيد.

10 راه براي اينكه يك شبه عكاس بهتري شويد

۴ به يك نفر عكاسي ياد بده
تقريبا باور نكردني است كه چه طور فرآيند آموزش يك مفهوم به ديگري مي تواند آنرا فورا در ذهن خود شما ساده سازي و روشن كند. علاوه بر اين، به اشتراك گذاشتن علاقه شما در عكاسي، دوز زيادي از رضايت و انرژي را به شما تزريق خواهد كرد! يك دوست يا يكي از اعضاي خانواده كه به عكاسي علاقه مند است را پيدا كنيد، بنشانيد و به او درس بدهيد! آنها احتمالا از شما سوالاتي ميپرسند كه ذهنتان را به كار خواهد گرفت!

10 راه براي اينكه يك شبه عكاس بهتري شويد

۵ دفترچه راهنماي دوربين را بخواندر رابطه با هر عكس دو تصوير وجود دارد: تصويري كه شما در ذهنتان مي بينيد، و تصويري كه دوربين خلق مي كند. ياد گرفتن اينكه دوربينتان چگونه كار مي كند و چگونه بايد آنرا كنترل كنيد، چيزي است كه به شما امكان مي دهد به آن تصوير ذهني جان ببخشيد! پس بنشينيد و كتاب راهنماي دوربينتان را از اول تا آخر بخوانيد. اين بخش ضروري يادگيري اين است كه گجت دوست داشتنيتان چگونه كار مي كند. شما حتي ممكن است خودتان را در حالي كه داريد مي گوييد "خداي من، اصلا فكرش را نمي كردم اين گونه كار كند” پيدا كنيد. پس براي خود يك نوشيدني بريزيد و بنشينيد و كتابچه ي راهنما را بخوانيد. آتليه كودك

منبع:

برترين ها

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۹:۵۶ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

به جرات مي‌توان گفت كه مهم‌ترين مسئله در عكاسي «تركيب بندي» است. از ابتداي تاريخ عكاسي بارداري تا كنون، پيشرفت‌هاي تكنولوژيك فراواني بوجود آمده است، اما هيچ كدام نتوانسته‌اند جاي قدرت تركيب بندي در عكس را بگيرند. هر قدر هم كه دوربين‌هاي پيشرفته و امكانات فراواني در اختيار داشته باشيد، تا زماني كه تركيب بندي را بلد نباشيد، از گرفتن عكس‌هاي خوب از عكاسي كودك عاجز خواهيد بود.
  
در اين يادداشت مي‌خواهيم ده نكته براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر را با هم مرور كنيم. ( در اين مقاله به جاي واژه Balance از كلمه توازن استفاده شده است. اميدوارم جايگزين مناسبي انتخاب كرده باشم)

۱ . نگاه بيننده در عكس چگونه هدايت مي‌شود؟

پيشنهاد مي‌كنم به تركيب‌بندي، به عنوان مقوله‌اي كه قرار است طرز نگاه مخاطب به عكس را تعيين كند توجه كنيد. وقتي عكسي را تركيب بندي مي‌كنيد، نگاه مخاطب به دو شيوه كلي در عكس هدايت مي‌شود؛ شيوه سيال و شيوه ابداعي.

روش‌هايي براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر در عكاسي!


شيوه سيال : در اين روش،‌ نگاه مخاطب به وسيله خطوط هدايت شونده در عكس به گردش در‌ مي‌آيند. اين خطوط مي‌توانند خطوط جاده يا رودخانه باشند. همچنين در اين روش به وسيله ساختن پيش‌زمينه، ميان زمينه و پس زمينه، نگاه مخاطب بين اين سطوح به گردش درمي‌آيد.

شيوه ابداعي : در اين شيوه، بدون استفاده از روش‌هاي تركيب بندي رايج، با قرار دادن سوژه‌هاي اصلي در نقاط مناسب و بدون استفاده از خطوط هدايت شونده، نگاه مخاطب بين اين سوژ‌ه‌ها به گردش درمي‌آيد. مهم‌ترين مسئله در اين روش، قرارگيري مناسب سوژ‌ه‌هاي مورد نظر در كادر است، به شيوه‌اي كه ارتباطي بين آنها به وجود بيايد.

اگر عكس بالا را نگاه كنيد، چشمان شما خودبخود به سمت ساختماني كه در يك سوم بالايي سمت چپ كادر قرار دارد هدايت مي‌شود. دليل آن هم اين است كه اكثر انسان‌ها از سمت چپ و بالاي كادر شروع به ديدن عكس مي‌كنند. سپس نگاه به سمت پايين ساختمان و از آنجا به روي پل هدايت مي‌شود. اين عناصر، تشكيل يك مثلث مي‌دهند، كه پل نقش بسيار مهمي در آن دارد. پل نگاه را از سمت ساختمان به بيرون كادر برده و دوباره به سمت ساختمان و مردم ايستاده در پايين ساختمان هدايت مي‌كند.

۲ . حاشيه‌هاي كادر خود را ببينيد!

براي اينكه در يك عكس به توازن برسيم، بايد حاشيه هاي كادر ما توازن داشته باشند. به صورت طبيعي نگاه انسان از مركز كادر به سمت حاشيه‌هاي آن متمايل مي‌شود. براي اينكه بتوانيد نگاه مخاطبتان را بر روي عكس خود متمركز نگه داريد، بايد با قرار دادن عناصر مناسب در حاشيه‌هاي كادر، نگاه او را به سمت سوژه مورد نظر خود بازگردانيد. يكي از دلايلي كه در اغلب عكس‌هاي منظره، در گوشه‌هاي كادر شاخ و برگ درختان را قرار مي‌دهند همين مساله است. تكنيك ديگري كه براي اين كار استفاده مي‌شود، تيره‌ كردن حاشيه‌هاي كادر يا همان استفاده از وينت (Vignette) است.

روش‌هايي براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر در عكاسي!


به شاخه‌هاي قرار گرفته در گوشه‌هاي اين عكس دقت كنيد. اين شاخه‌ها بخوبي نگاه مخاطب را در كادر نگه مي‌دارند. عملكرد بهتر اشياء به اين منظور، براي قرار گرفتن در حاشيه كادر، منوط به استفاده از تنها قسمتي از آنها در كادر است.

۳ . قانون يك سوم‌ها؛ بايدها و نبايدها!
قان يك‌سوم، تنها يك پيشنهاد براي تركيب بندي است و به هيچ‌وجه نبايد به آن نگاه مطلق داشت. اكنون بسياري از عكاسان تازه‌كار، به صورت بي‌رويه و بسيار دقيقي در تركيب‌بندي‌هاي خود از قانون يك‌سوم‌ها استفاده مي‌كنند، در حالي كه در بسياري از عكس‌هايشان، با تركيب‌بندي مركزگرا يا انواع ديگر تركيب بندي، به نتيجه بهتري دست ميافتند.
قانون يك‌سوم‌ها يعني قراردادن سوژه يا سوژه‌هاي اصلي در يكي از چهار محدوده‌اي كه محل تلاقي خطوطي هستند كه كادر را از جهت افقي و عمودي به سه قسمت مساوي تقسيم مي‌كند. اين شيوه باعث مي‌شود كه عكس چشم‌نوازتر به نظر آمده و تمركز چشم بر روي سوژه‌هايي كه روي اين نقاط قرار دارند بيشتر شود. همچنين استفاده از اين روش، باعث سهل شدن ايجاد توازن در عكس مي‌شود.

روش‌هايي براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر در عكاسي!

روش‌هايي براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر در عكاسي!


همانطور كه در عكس بالا مشاهده مي‌كنيد، با وجود اينكه عكس كاملاً مطابق با قانون يك‌سوم‌ها تركيب بندي نشده، به دليل وجود درخت، كه دقيقاَ بر روي يكي از خطوط يك‌سوم قرار دارد، عكس به توازن رسيده است. هردو ساختماني كه در سمت چپ و راست كادر قرار گرفته‌اند، بازهم درحالي كه چندان با يك سوم‌ها مطابق نيستند، نقش خطوط راهنما را ايفا كرده و باعث ايجاد تمركز بر روي سوژه اصلي، يعني ساختمان وسط كادر مي‌شوند. اين دو ساختمان همچنين با قرارگرفتن در حاشيه‌هاي كادر، بخوبي نگاه مخاطب را در عكس حفظ مي‌كنند.

روش‌هايي براي رسيدن به تركيب بندي‌هاي بهتر در عكاسي!


با اين حال بايد گفت كه نبايد از قرار دادن سوژه اصلي خود در مركز كادر هراس داشته باشيد. سوژه قرار گرفته در مركز كادر، باعث مي‌شود كه تمركز از هر آنچه غير از سوژه اصلي است برداشته شده و نگاه مخاطب مستقيم به مركز كادر دوخته شود. اين شيوه تركيب بندي، در صورتي كه يك چهره ويژه يا يك نگاه خيره به دوربين در مركز عكس قرار گيرد، به بهترين شكل موثر خواهد بود. علاوه بر اين، توازن ايجاد شده در تركيب بندي مركزگرا، بسيار قدرتمندتر از باقي روش‌هاي تركيب بندي است.

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۸:۴۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
برترين ها - ترجمه از پرديس بختياري: ستاره ها از دست پاپاراتزي ها آرامش ندارند، هر جا بروند دوربين خبرنگاران نيز دنبال آنها هستند. آنها چه بخواهند چه نخواهند هميشه توي چشم اند كه البته براي خيلي از آنها اهميت چنداني ندارد اما برخي از ستاره ها هستند كه اجازه نمي دهند كودكان شان وارد اين بازي شوند. اگر شما هم دوست داريد بدانيد كه اين ستاره ها كدامند، در زير نام برخي از آنها را برايتان آورده ايم. عكاسي نوزاد
 
جورج و امل كلوني  
 
زماني كه عكس هايي از دوقلوهاي تازه به دنيا آمده جورج و امل كلوني در مجله فرانسوي، آنهم بدون اجازه آنها، چاپ شد، جورج طاقت نياورد و نسبت به آن عكس العمل نشان داد. او در اين باره مي گويد: «هفته قبل خبرنگاران از ديوار ما بالا رفتند و بدون اجازه ما از فرزندان مان كه درون خانه بودند، عكس گرفتند. با اين كارها ما در خانه هم آسايش نداريم. من تنها امنيت فرزندانم را مي خواهم.» آتليه نوزاد
 
 عكاسي از فرزندان اين ستاره ها، ممنوع!
 

 
كريستن بل و دكس شپارد
 
كريستن بل و دكس شپارد  براي حمايت از كودكان ستاره ها كمپيني راه انداختند. آنها در اين كمپين از خبرنگاران خواستند تا بدون اجازه پدر و مادرها از فرزندان شان عكس نگيرند. بل از تجربه خود مي گويد: «زماني كه من كودكم را به مدرسه مي بردم، نزديك مدرسه ناگهان متوجه مي شدم كه 10 تا مرد دور من جمع شده و دوربين هايشان را روي من و فرزندم زوم كرده اند. آنها با اين كارشان آنقدر جلب توجه كردند كه كودكان ديگر هم از مدرسه براي تماشاي ما به بيرون آمدند.»
 
 عكاسي از فرزندان اين ستاره ها، ممنوع!
 

 
هلي بري
 
هلي بري مي گويد: «وظيفه ما مادران، حفاظت از كودكان مان است. آنها كودكان بي گناهي هستند كه هيچكس از آنها نپرسيد كه آيا دوست دارند يك ستاره باشند يا خير. آيا واقعا آنها دوست دارند كه وارد اين بازي شوند؟ آنها حتي نمي دانند كه در اطرافشان چه مي گذرد. ما نبايد اين امنيت را از آنها بگيريم.»
 
 عكاسي از فرزندان اين ستاره ها، ممنوع!
 

 
جنيفر گارنر
 
جنيفر گارنر مي گويد: «من خودم زندگي ام را انتخاب كرده ام. من كارم را به زندگي شخصي ام ترجيح دادم، بنابراين از اين كه سوژه مدام خبرنگاران شوم ناراحت نيستم اما فرزندان من زندگي شخصي خودشان را دارند. آنها تازه دوران كودكي خود را سپري مي كنند، بنابراين بگذاريم كه خودشان در آينده براي سبك زندگي شان تصميم بگيرند.»
 
 عكاسي از فرزندان اين ستاره ها، ممنوع!
 

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۷:۳۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

آدامز شاون روش جالبي براي عكاسي از مراسم عروسي پيدا كرده، او از انعكاس تصاوير در حلقه ازدواج استفاده مي كند. به گفته او اين كار بسيار مشكل است و از سال 2012 به تجربه و تمرين اين نوع عكاسي كودك پرداخته است. او قبلا از انعكاس چشم افراد براي عكاسي عروسي استفاده مي كرد. گفته مي شود كه برنامه بعدي او عكاسي با استفاده از انعكاس حباب صابون است!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

روش جالب عكاسي از مراسم عروسي!

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۶:۱۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

وب سايت نيوز آي آر: عكاسي هنري است كه براي حرفه‌اي شدن در آن به تجربه نياز داريد و تجربه در عكاسي از كودك با تمرين زياد و تجربه كردن حالت‌هاي مختلف عكاسي به دست مي‌آيد. قصد داريم در نيوزآي تي با كارلو دِ لئون (Karlo de Leon) همراه شويم تا با هم 3 مدل عكسي را كه از نظر او در عكاسي مهم‌ترين هستند، مرور كنيم.آتليه كودك

پنج مدل عكسي كه همه عكاس ها بايد گرفتن آنها را بلد باشند


آيا مي‌دانستيد پنج نوع عكس پايه وجود دارد كه هر عكاسي بايد تكنيك ايجاد آن‌ها را فرا بگيرد؟ تمام تكنيك‌هاي ديگر عكاسي و استفاده از دوربين بر پايه همين پنج نوع عكس استوار است و اگر عكاس هستيد يا حتي عكاسي جز علاقه‌مندي‌هاي شما است، بايد در گرفتن اين نوع عكس‌ها حرفه‌اي باشيد. اگر شما مي‌توانيد در شرايط نوري متفاوت (چه با نور مصنوعي و چه بدون كمك نور مصنوعي) به راحتي اين پنج نوع عكس را ايجاد كنيد به اين معني است كه شما استفاده از دوربين را به خوبي بلد هستيد. البته اين نكته را در نظر داشته باشيد كه منظور من از ايجاد كردن عكس‌ها تكيه بر بخت و اقبال نيست، شما بايد دقيقاً همان نتيجه‌اي را بگيريد كه پيش از فشردن شاتر دوربين تصور آن را داشته‌ايد و براي به دست آوردن آن از تكنيك خاصي استفاده كنيد.

اگر عكاسي تازه كار هستيد و دوست داريد بدانيد براي رسيدن به نتيجه‌ي مطلوب بايد از چه تنظيماتي (سرعت شاتر، ديافراگم يا حساسيت ايزو) استفاده كنيد، ادامه‌ي اين مقاله مي‌تواند به شما كمك كند.بياييد با هم نگاهي اجمالي به اين پنج نوع عكس بيندازيم.

۱. عكس با پس زمينه‌ي تار

افراد زيادي به اين قبيل عكس‌ها علاقه‌مند هستند، اين نوع عكس به «عمق ميدان كم» معروف است. اگر شما بتوانيد با استفاده از عمق ميدان كم (نه تنها با استفاده از دوربين حرفه‌اي، بلكه با استفاده از هر دوربيني مثل دوربين موبايل يا دوربين‌هاي كامپكت) به تاري مورد نظر خود برسيد، نشان مي‌دهد كه شما رابطه‌ي ميان وضوح و تار بودن را كاملاً درك كرده‌ايد و دقيقاً مي‌دانيد كه اين رابطه در يك عكس چگونه عمل مي‌كند. بنابراين شما به راحتي مي‌توانيد در عكس خود وضوح يا تاري ايجاد كنيد. براي اين كار اصولاً بايد سوژه‌ي مورد نظر را در عمق ميدان يا همان ناحيه وضوحي كه در نظر گرفته‌ايد، قرار دهيد و و زاويه را به گونه اي تنظيم كنيد كه يا پس‌زمينه پشت سوژه واقع شود يا اين كه پيش زمينه‌‌اي كه قبل از سوژه وجود دارد، در ناحيه تار عكس قرار بگيرد. حالا فقط كافي است شاتر را بفشاريد تا يك بوكه‌‌ي زيبا توليد كنيد.

پنج مدل عكسي كه همه عكاس ها بايد گرفتن آنها را بلد باشند


براي اينكه بتوانيد تشخيص دهيد چه مقدار تاري لازم است تا آثاري حرفه‌اي و خارق‌العاده توليد كنيد، بايد درك خود را از عمق ميدان و عوامل مؤثر بر آن (اندازه ديافراگم، فاصله و فاصله كانوني) بالا ببريد.

۲. عكس كاملاً واضح (شارپ)

اگر مي‌توانيد بدون استفاده از فلش  عكس‌هايي كاملاً واضح بگيريد، به موفقيت بزرگي دست پيدا كرده‌ايد. عكاسان منظره زمان زيادي صرف مي‌كنند تا زيبايي عمق ميدان گسترده را به عكس‌هاي منظره‌ي خود اضافه كنند.

استفاده از عمق ميدان گسترده باعث مي‌شود همه چيز در نهايت وضوح ثبت شود. از آنجايي كه عمق ميدان بسيار گسترده است، هيچ جايي براي تار شدن وجود ندارد و شما در موقعيتي عكاسي مي‌كنيد كه همه چيز كاملاً واضح به نظر مي‌رسد. البته در اين نوع عكاسي سوژه‌هاي متحرك استثنا هستند و اگر در عكس سوژه‌اي متحرك وجود داشته باشد، مقداري تاري به وجود مي‌آيد. البته هنگام عكاسي به اين شيوه بايد به مسئله فاصله‌ي ابر كانوني هم توجه ويژه‌اي داشته باشيد.

پنج مدل عكسي كه همه عكاس ها بايد گرفتن آنها را بلد باشند


به نظر مي‌رسد اكثر مردم، خصوصاً هنگام  استفاده از دوربين‌هاي كامپكت، به راحتي از پس اين قضيه بر مي‌آيند.

۳. تاري متحرك (Motion blur)

تاري متحرك نوعي از عكاسي است كه در آن سوژه‌هاي متحرك به گونه‌اي ثبت مي‌شوند كه در صحنه عكاسي تار به نظر مي‌رسند. اين نوع عكاسي تا حد زيادي مورد توجه عكاسان جديد قرار گرفته است. اين مدل عكس با استفاده از سرعت شاتر پايين براي سوژه‌هاي متحرك به دست مي‌آيد. خود من هم در آغاز راه عكاسي علاقه زيادي به ياد گرفتن اين تكنيك داشتم.

پنج مدل عكسي كه همه عكاس ها بايد گرفتن آنها را بلد باشند


از آنجايي كه در اين روش وضوح تصوير از اهميت خاصي برخوردار است، بنابراين براي ياد گرفتن عكاسي به روش تاري متحرك بايد علاوه بر يادگيري تكنيك‌هاي استفاده از شاتر در سرعت پايين، مهارت‌هاي اساسي فوكوس كردن و ميدان ديد را هم فرا بگيريد. همچنين براي اينكه مفاهيم اصلي عكاسي به روش تاري متحرك را كاملاً درك كنيد، نياز است با مفاهيم روشنايي و نوردهي هم آشنايي داشته باشيد.

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۵:۰۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

خبرگزاري ايسنا: آيفون ۱۰ ( ايكس) در تازه ترين گزارش ها، رتبه نخست گوشي‌هاي هوشمند از لحاظ عكاسي و كيفيت دوربين را كسب كرده است.

موسسه و مجله آماري و تحقيقاتي كانسومر ريپورتس به تازگي اعلام كرده است كه گوشي پرچمدار جديد اپل، آيفون ۱۰ (ايكس)، در كيفيت دوربين و عكاسي از ساير رقباي خود پيشي گرفته است.

بهترين گوشي‌ها براي عكاسي كدامند؟

كارشناسان و متخصصان اين موسسه دوربين گوشي‌هاي هوشمند را از لحاظ رزولوشن تصوير، دقت رنگ، دامنه داينميك و نويز بصري مورد تحقيق و بررسي قرار داده‌اند و گزارشي را ارائه داده اند كه نشان مي‌دهد جديدترين محصول و پرچمدار اپل آمريكايي يعني آيفون ۱۰ در جايگاه نخست اين رده بندي قرار گرفته است.

هدف پژوهشگران در اين موسسه اين بوده است كه كيفيت تصوير و دوربين عكاسي در گوشي‌هاي هوشمندي كه هم اكنون در بازارهاي جهاني جولان مي‌دهند و هريك از خود تبليغ مي كنند، را بسنجند و ببينند كدام از تبليغات آنها با واقعيت نزديك‌تر است. عكاسي بارداري

در اين فهرست ارائه شده، آيفون ۱۰، آيفون ۸ و ۸ پلاس به ترتيب در جايگاه‌هاي نخست، دوم و سوم جاي گرفته‌اند.

البته اين گزارش از ديد بسياري از تحليل‌گران بسيار بحث برانگيز و مشكل‌دار است، چراكه در اين همه گوشي هاي هوشمند قدرتمند با دوربين هاي عكاسي با كيفيت چرا تنها سه گوشي جديد اپل معرفي شده اند و در صدر اين جدول قرار گرفته اند. آتليه بارداري

اين در حالي است كه برندهاي ديگري همچون سامسونگ، سوني، گوگل و غيره نيز از دوربين هاي بسيار پيشرفته با دقت و وضوح بالايي بهره مي برند. آنها بر اين باورند كه موسسه كانسومر ريپورتس از تمامي برندهاي ديگر چشم پوشي كرده و تنها نام گوشي هاي آيفون را در صدر اين ليست گنجانده است.

بر اساس گزارش هاي ديگري كه پيشتر منتشر شده بود، گوشي هاي هوشمند گوگل يعني پيكسل ۲ و پيكسل ۲ ايكس ال از بهترين گوشي ها در زمينه عكاسي شناخته شده بود.
در ادامه، فهرست گوشي هاي هوشمندي كه توسط موسسه كانسومر ريپورتس بعنوان بهترين گوشي از نظر دوربين و كيفيت عكاسي ارائه و معرفي شده اند، به چشم مي خورند:

- آيفون ۱۰ اپل
- آيفون ۸ اپل
- آيفون ۸ پلاس اپل
- گلكسي اس ۸ پلاس سامسونگ
- آيفون ۷ اپل
- آيفون ۶ اس اپل
- گلكسي اس ۸ سامسونگ
- گلكسي نوت ۸ سامسونگ
- آيفون ۷ پلاس اپل
- گلكسي اس ۸ اكتيو سامسونگ

هرچند كه در آخر اين گزارش و فهرست ارائه شده ، موسسه مذكور عنوان كرده است كه در اصل رتبه بندي ۱۰ گوشي برتر نام برده شده بسيار سخت و دشوار بوده و آنها در حقيقت تفاوت خاصي باهم ندارند.

البته برخي ديگر از اين فهرست اشكال گرفته و مي گويند كه چطور آيفون ۶ كه هم اكنون دو سال از مزان عرضه آن مي گذرد، عملكرد دوربين بهتري نسبت به گلكسي اس ۸ سامسونگ دارد كه با دوربين دوگانه در سال گذشته عرضه شد.

منبع:

برترين ها


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۵۳:۵۳ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب