آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

با رواج يافتن دوربين هاي ديجيتال ارزان قيمت و همزماني آن با گسترش اينترنت ، عكاسي كودك در آتليه كودك ( در معناي عام آن ) كم كم وارد عرصه هاي جديدي مي شود. مشاهده فتوبلاگ هاي بسياري كه روز به روز هم بيشتر مي شوند و نيز سايت هاي رايگاني كه اين امكان را در اختيار همه قرار مي دهند كه عكس هاي ديجيتالي كه چند لحظه قبل گرفته شده به فاصله چند ثانيه برروي شبكه اينترنت قرار گيرد ، ما را دستخوش احساسات متضادي مي كند . از اين بابت هم مي‌توان خوشحال بود و هم نگران .
خوشحالي از اين بابت است كه پديده اينترنت و ديجيتال باعث شود تا علاقه منداني كه تازه آغاز كرده اند ، كم كم عكاسي را جدي تر بگيرند واز طرفي بينندگان با ديدن همين عكس ها به مرور قدم به وادي عكس هاي برتر گذاشته و عكس هاي خوبي را كه در اينترنت يافت مي شود بيابند. و نگراني آن جاست كه فرهنگ و سواد بصري عامه با عكس هاي فوري اينترنتي صدمه ببيند و فكر كنند كه واقعا عكاسي در همين عكس ها خلاصه مي شود. و كساني هم كه اين گونه عكاسي را آغاز كرده اند دچار شُبهه مشابهي شوند.
نكته اي كه مطرح كرديم به دوربين ديجيتال و بد بودن يا خوب بودن عكاسي ديجيتال مربوط نيست . دوربين ديجيتال يك ابزار است. همان گونه كه دوربين غير ديجيتال . ديجيتال فقط ابزار سريعتري است و اين البته حُسن است و در كنارش مي شود آسيب هايي را هم كه اين پديده ممكن است ايجاد كند مد نظر قرار داد.
همانطور كه با رواج پديده وب لاگ گاهي بايد نگران بعضي مسايل بود؛ سرعت و آساني عكاسي و انتشار آن نيز مي تواند نگراني هايي ايجاد كند.
وقتي ذائقه عادت كرد به عكس هاي آسان و راحت الحُلقوم، آن گاه سخت مي شود اين ذائقه را تغيير داد. منظور از عكس هاي آسان ، آسان تر شدن عكاسي نيست؛ بلكه عكس هايي است كه تفكري پشت سر ندارد و خب اين قبيل عكس ها را با دوربين حتي گران قيمت هم مي گيرند. ديجيتالي شدن فقط به اين مقوله بيشتر دامن زده است .
مثل همان جمله اي كه در مورد كتاب مي گويند آيا هر عكسي به يك بار ديدنش مي ارزد؟اما ما كتاب بد داريم و نيز عكس بد .
كتابهاي پرفروش بازار اگر كسي را به سوي كتاب هاي برتر سوق بدهد خوب است. ( بگذريم كه اين كتاب ها سلايقي را راضي مي كند و كاركرد خودش را دارد ؛حتي اگر اين سلايق هيچ گاه سراغ كتاب هاي ديگر نروند.) اما اگر بازار مملو از كتاب هايي اين چنين شود و مجال چنداني براي نفس كشيدن به انواع ديگر ندهد ؛جاي نگراني دارد.
نگاه جدي به عكس و عكاسي نگاه به آن، به عنوان يك هنر است .فرقي نمي كند كه با ديجيتال كار شود يا غير آن .فرق نمي كند كه عكس مستند اجتماعي باشد يا خبري باشد يا پرتره يا تبليغياتي صنعتي يا هر شاخه ديگر. هنر عكاسي در تمام اين شاخه ها مي تواند معنا پيدا كند .آن جا كه خلاقيت به كار رود هنر هم پديدار مي شود. ضمن آن كه به هيچ وجه مُنكر عكس هاي غير خلاقانه كه كاربردهاي خاص خود را دارند نيستيم .
يك عكاس حرفه اي كه رشته اصلي اش در زمينه عكاسي هنري است مي گويد : من معتقدم كه عكاس يا بايد بلد باشد كه مخاطب را شگفت زده كند و يا اصلا نبايد عكاسي كند.
اين اعتقادي است كه مي تواند به كنار گذاشتن دوربين هم منجر شود. اين كه يا بايد حرفي براي گفتن داشته باشي يا اين كه دوربين را ببوسي و كنار بگذاري !
ذات ما انسان ها هميشه به دنبال خوبي و زيبايي بوده و هميشه در پي ثبت يك هنر يا كار در شرايط بهترين و خوب ترين . عكاسي هم همين ويژگي را دارد . اين كه مي خواهيم عكس خوب بگيريم ، مي خواهيم خوب عكاسي كنيم و ... .
جواب اين امر در تكنيك ها و فنون مختلف آمده است. كتاب هاي آموزش عكاسي متعددي در اين زمينه وجود دارد و پُر است ازروش هاي ساده اي كه رموز عكاسي خوب را درخود دارد.
در همه اين كتابها مي خوانيم كه ويژگي هاي عكس خوب در رعايت كادربندي ، زاويه ، كمپوزسيون ، نورو رنگ و محتواست. ولي در اين صورت همه عكس هاي خوب بايد شبيه به هم باشند ! چون عكاسان همه عكس هاي خوب تلاش مي كنند تا اين نكات را رعايت كند.پس چه چيزي باعث مي شود كه صدها عكس خوب آفريده شود و همه با هم متفاوت باشد ؟ شايد يكي از اين عوامل اعتقادات و نوع نگاه و جهان بيني عكاسان باشد. عكاساني كه وظيفه خود را خوب عكس گرفتن مي دانند و ادعايي هم براي آن ندارند معمولا همان هايي هستند كه عكس هايشان هميشه در ذهنمان باقي مي ماند.

«آمي ويتال »عكاسي هندي است كه تا امروز برنده بهترين جوايز عكاسي دنيا شده و مي شود. اين زن هندي هر جاي دنيا هم كه باشد و از هر واقعه اي هم كه عكس بگيرد ، عكسش خوب مي شود ! همه مجلات معروف حاضرند هر مبلغي را براي پيش خريد عكس هاي آمي ويتال بدهند . چون معتقدند وقتي عكس مي گيرد امكان ندارد محصول بدي را عرضه كند. خودش مي گويد : هيچ وقت به اين فكر نمي كنم كه عكسي كه مي گيرم خوب مي شود يآ نه ! فقط همان لحظاتي را ثبت مي كنم ك روحم را به درد آورده و مي خواهم كه همه مردم دنيا ببينند در جنگ و خونريزي و حتي دوستيِ آدم ها چه چيزهايي وجود دارد.

او مي گويد كه«دلي »عكس مي گيرد و اين حس را هم بعد از سال ها سفر و تجربه به دست آورده . مي گويد : دوست ندارم چيز ناخالصي در عكس هايم باشد . حتي دلم نمي خواهد واقعه اي را بازسازي كنم و عكس بگيرم چون ديگر صداقتي در آن وجود نخواهد داشت.
بيشتر عكاسان موفق دنيا كه عكس هاي خوبشان بيش از متوسط‌شان است به صداقت و عشق و اخلاقِ كاري اشاره مي كنند . براي اكثر آن ها حس انسانيت بيش از تركيب بندي اهميت دارد. اين در حالي است كه تعداد زيادي از ما همواره به دنبال تكنيك و محتوا هستيم و موقع فشردن دكمه شاتر به مسايل جانبي بيش از موارد مورد نظر عكاسان موفق فكر مي كنيم.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۳:۲۳ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

قبل از اينكه وارد دنياي عكاسي شويد بايد بدانيد نكاتي آموزنده و مفيد در زمينه عكاسي وجود دارد كه به خلق يك عكس خوب كمك بسيار مي كند. و بهتر است يك عكاس آماتور اين نكات را به عنوان پايه بشناسد و يك عكاس حرفه اي آنها را هميشه در ذهن داشته باشد.

براي عكس خود يك موضوع يا پيام انتخاب كنيد.
اگر در عكس شما هيچ سوژه برجسته و واضحي وجود نداشته باشد يا اين عكس حاوي پيامي نباشد احتمالاً عكس جالبي نخواهد بود.

چيزهاي اضافي را حذف كنيد.
زوايد را حذف كنيد، به خصوص اگر از ارزش عكس شما كاسته مي شود. نه تنها بايد بدانيد چه چيزهايي را در عكس بگنجانيد بلكه بايد بدانيد چه چيزهايي را نبايد در عكس خود بگنجانيد. هميشه بدنبال يك پشت زمينه ساده باشيد و تعادل را حفظ كنيد.
در اين عكس دست زني كه در پايين تصوير مشاهده مي كنيد و پيراهن هاي رنگ و وارنگ زرد و آبي در پشت زمينه عناصري هستند كه سبب به هم خوردن تمركز بيننده بر موضوع اصلي مي شوند. در اين عكس مي توان چند لحظه صبر كرد تا آن زن دست خود را عقب بكشد و افرادي كه در پشت زمينه قرار گرفته اند نيز با چند قدم جابجايي عكاس از تصوير حذف مي شوند و در اين حالت عكس شما بهتر خواهد بود.

از زوم كردن و نزديك شدن نترسيد.
اشتباهي كه بيشتر عكاسان آماتور مرتكب مي شوند اين است كه عكس هاي آنها از فاصله خيلي دوري گرفته شده است. و در تصوير نسبت محيط به موضوع آنقدر زياد مي شود كه نمي تواند پيام خود را القا كند. سعي كنيد عكس را به اندازه كافي از سوژه پر كنيد و از پشت زمينه شلوغ پرهيز كنيد. تا عكس ساده و قابل فهم باشد.

موضوعات خود را در مركز تصوير قرار ندهيد.
سعي كنيد موضوع عكاسي خود را در مركز تصوير قرار ندهيد. بهتر است از قانون يك سوم استفاده كنيد. فرض كنيد تصوير شما به سه قسمت تقسيم شده است چه از نظر عمودي و چه از نظر افقي آنگاه موضوع خود را روي يا نزديك يكي از اين خطوط قرار دهيد. اين قانون را قانون يك سوم مي نامند. البته سعي كنيد خلاقيت خود را حفظ كنيد و از اين قانون تابعيت محض نداشته باشيد. به خاطر داشته باشيد براي انسان و حيوان وقتي كه روي سر آنها زوم مي كنيد بينندگان بيشتر به چشم آن انسان يا حيوان توجه مي كنند بنابراين در اين گونه مواقع قانون يك سوم بر مو قعيت چشم ها اعمال مي شود.


از سطح دوربين خود مطمئن شويد.
اگر سطح افق در عكس شما زاويه دار شود از ارزش عكس شما كاسته خواهد شد. ممكن است هنگام عكاسي دقت زيادي براي تنظيم سطح نداشته باشيد اما مشكلي نيست با نرم افزارهاي ويرايش عكس مانند فتوشاپ مي توان به راحتي سطح را تصحيح كرد. اما بهتر است تمرين كنيد تا هميشه دوربين را افقي نگه داريد.


چشم ها بسيار اهميت دارند.
چشم ها بازگوي داستان هستند. وقتي كه از انسان يا حيوان عكس مي گيريد هر چيزي ممكن است از نظر پنهان باشد ولي چشم ها بايد آشكارا قابل ديدن باشند. و كيفيت تصوير چشم بايد بالا باشد آنوقت است كه تأثير شگفت انگيز چشمها را در عكس هاي خود خواهيد ديد.

فاصله را براي فلاش تخمين بزنيد.
بهترين فلاشها در فواصل بيش از 10 متر تأثيري ندارند. براي فواصل دور در نور كم به جاي استفاده از فلاش ميزان exposure دوربين خود را افزايش دهيد و از يك سه پايه استفاده كنيد. و اگر لازم است از ISO بالاتر استفاده كنيد.
اگر از چند نفر با فلاش عكس مي گيرد بدانيد كه چهره افرادي كه به دوربين نزديكتر هستند روشنتر و چهره افرادي كه از دوربين دورترند تيره تر است بنابراين سعي كنيد فاصله افراد با دوربين يكسان و به اندازه كافي نزديك باشد.

حركت كنيد
در هنگام عكاسي بارداري در آتليه بارداري خود يا موضوع عكاسي را آنقدر حركت دهيد تا موضوع شما در پشت زمينه خودنمايي كند يا به عبارت ديگر موضوع و پشت زمينه هم رنگ نباشند.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۲:۰۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

انتخاب زاويه ديد و محل قرار گرفتن دوربين نسبت به موضوع عكاسي يكي از مهمترين قسمتهاي خلق يك عكس خوب است. ولي افراد كمي به آن توجه مي كنند. وقتي از گروهي از دوستان عكس مي گيريد، چقدر موقعيت خود را تغيير مي دهيد تا بهترين زاويه را پيدا كنيد؟

اولين تغيير آشكاري كه با عوض كردن زاويه ديد مشاهده مي كنيد. در پشت زمينه تصوير است. اگر سوژه عكاسي را نمي توانيد به آساني جابجا كنيد، بهترين راه حل تغيير زاويه ديد است يعني شما به عنوان عكاس بايد آنقدر جابجا شويد تا موقعيت مناسب را پيدا كنيد.

با تغيير زاويه ديد نسبت به سوژه عكاسي شما مي تواند كاملاً متفاوت به نظر برسد. با انتخاب يك زاويه درست مي توانيد كاري كنيد كه عكس هاي شما كاملاً پويا به نظر برسند. براي اين منظور سعي كنيد از زواياي مختلف از سوژه خود عكس بگيريد. مخصوصاً براي عكس هاي ورزشي سعي كنيد تعداد بيشتري عكس بگيريد زانو بزنيد و تا مي توانيد به زمين نزديك شويد.

همينطور با اين تغييرات پرسپكتيو شما مي تواند به شدت تغيير حالت دهد، بخصوص اگر از لنزهاي Wide استفاده كنيد. اگر از فردي در حالت ايستاده و تمام قد عكس مي گيريد و از يك لنز Wide استفاده كنيد. در اين صورت سر فرد نسبت به بدن او بزرگتر ديده مي شود. و اگر زانو بزنيد و با همين لنز از پايين عكس بگيريد به طوريكه دوربين هم سطح با كمر كسي كه از او عكس مي گيريد باشد مشاهده خواهيد كرد عكس شما تناسب بيشتري با بدن فرد دارد.

وقتي كه در فضاي آزاد و در طبيعت عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد مي كنيد مشاهده خواهيد كرد كه با تغيير زاويه ديد دوربين اثر تابش آفتاب هم بر سوژه شما تغيير مي كند. اين وضعيت يكي از محدوديت هاي زاويه ديد است كه خود يك يحث كامل را مي طلبد.
دو عكس تمام قد بازاويه افراط شده و يك لنز Wide معمولي مي تواند تأثير زيادي در افزايش حالت پرسپكتيو در عكس داشته باشد.

وقتي عكس هايي مي گيريد كه در پشت زمينه آن آسمان با درخشندگي هاي خاص خود قرار دارد بايد به exposure دوربين خود توجه بيشتري نشان دهيد. و اگر دوربين را در حالت اتومات قرار داده باشيد چهره شخص بسيار تيره مي شود. با تغيير exposure چند عكس بگيريد تا بهترين وضعيت را پيدا كنيد.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۰:۴۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

براي مراقبت از دوربين ديجيتال چه بكنيم و چه نكنيم؟

1. به طور منظم دوربين را تميز كنيد.

2. دوربين خود را در برابر ضربه، لرزش، ميدان مغناطيسي، دود، آب، بخار، شن يا مواد شيميايي محافظت كنيد.

3. كليه قطعات متحرك دوربين ديجيتال را بادقت حركت دهيد.

4. هميشه قبل از اينكه كابل برق يا رابط را قطع كنيد يا وصل كنيد يا حافظه يا باتري را جا بزنيد يا در بياوريد دوربين را خاموش كنيد.

5. دوربين را در جاهاي مرطوب، پرگرد و غبار و كثيف استفاده نكنيد.

6. دوربين را در دماي خيلي بالا يا خيلي پايين قرار ندهيد.

7. دوربين را در برابر نور مستقيم آفتاب براي مدت طولاني قرار ندهيد بخصوص در داخل ماشين وقتي پشت شيشه قرار دارد.

8. دوربين خود را در محيط خشك نگهداري كنيد. عكاسي بارداري

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۲۹:۳۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در اين مقاله نكاتي در مورد عكاسي از چهره بيان مي شود كه به شما در گرفتن عكس هاي زيباترين و قرار گرفتن در موقعيت درست و توجه به نور و ... موارد ديگر كمك مي كند.

نور

بدترين نوع نور همان نوري است كه از روبرو مستقيماً به صورت فرد مي تابد مانند نوري كه از فلاش دوربين مي تابد. به هر حال از هر وسيله اي كه به عنوان منبع نور استفاده مي كنيد يك چيز را فراموش نكنيد نور بايد از پهلو بتابد و نه از روبرو يا از جاييكه دوربين قرار دارد.
نقطه ايده آل براي منبع اصلي نور جايي است كه نسبت به دوربين با زاويه 45 درجه قرار گرفته باشد. هر چه از زاويه از 45 بيشتر شود سايه ها بيشتر مي شوند و اگر بخواهيد اين سايه ها را بيشتر كنيد مي توانيد زاويه تابش نور نسبت به دوربين را به 90 درجه نزديك نماييد. همين حالت براي زواياي عمودي هم صدق مي كند بهتر است زاويه منبع تابش 45 نسبت به سطح افق باشد و از بالا بتابد و در صورتيكه احتياج به خلق سايه داشتيد مي توانيد اين زاويه را به دلخواه خود تغيير دهيد.
شما مي توانيد از يك يا سه يا حتي تعداد بيشتري منبع نور استفاده كنيد مثلاً يكي سمت راست يكي سمت چپ و يك منبع نور هم در بالا قرار داشته باشد براي تنظيم شدت نور و سايه ها مي توانيد به سادگي آنها را دور و نزديك كنيد. اگر يك منبع نور داريد مي توانيد از ديوار سفيد خانه خود يا صفحه هاي كاغذي سفيد رنگ بزرگ براي بازتاب نور در سمت ديگر استفاده كنيد. حال مي توانيد شخصي را كه سوژه عكاسي كودك در آتليه كودك است بين آن ديوار و منبع نور قرار دهيد. ديوار سفيد رنگ شما نور منبع را از سمت ديگر به چهره فرد منعكس مي كند.

موقعيت دوربين

براي موقعيت دوربين نمي توان مانند موقعيت نور يك زاويه مشخص تعيين كرد چون موقعيت دوربين با توجه به احساسي كه چهره فرد قرار است در عكس بيان كند فرق مي كند. يكي از اولين زوايايي كه هر عكاسي ممكن است انتخاب كند اين است كه شخص رو به نور بنشيند و سر خود را كمي به سمت دوربين بچرخاند.
قيافه هاي مختلف هر كدام يك زاويه خاص دارند كه در آن وضعيت مي توان بهترين عكس را از آنها گرفت بعضي ها از روبرو و بعضي ها كمي زاويه احتياج دارند گاهي بايد كمي بدن افراد را بچرخانيد، اما فراموش نكنيد كه بايد به سرعت عكس خود را بگيريد تا بهترين موقعيت را از دست ندهيد.
در عكاسي از كودكان سعي كنيد دوربين را در سطح چشمان آنها قرار دهيد.

نكته ديگر اينكه سعي كنيد به عنوان عكاس در موقعيتي قرار گيريد كه پشت زمينه خيلي واضح نباشد تا تمركز بيننده را روي چيزي غير از سوژه اصلي به هم بزند. و در ضمن از زيبايي عكس بكاهد.


كادر را پر كنيد.

و كلام آخر اينكه زمانيكه از چهره اشخاص عكاسي مي كنيد سعي كنيد قسمت زيادي از كادر عكس را چهره فرد پر كند به اندازه كافي زوم كنيد و به اندازه كافي نزديك شويد. و مي توانيد بعد از عكاسي قسمتي از تصوير خود را برش بزنيد كه چهره فرد در آن وجود دارد. توجه داشته باشيد سر فردي كه از او عكس مي گيريد نزديك بالاي كادر عكس باشد.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۲۸:۱۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

وقتي به اين مي‌انديشيم كه دوربين عكاسي در يك دهه‌ي گذشته تا چه حد متحول شده است، به نظر مي‌رسد بايد در سال‌هاي پيش رو هم منتظر نوآوري‌ها و تغييراتي بسيار شگفت‌انگيز باشيم. در اين مقاله قصد داريم در مورد برخي از پيش‌بيني‌هايي صحبت كنيم كه در مورد آينده‌ي صنعت و هنر عكاسي و همچنين دوربين عكاسي مطرح مي‌شود. اگر دوست داريد با ما به سفري جذاب در آينده برويد، اين مطلب را تا پايان بخوانيد.

سنسورهاي چند صد مگاپيكسلي

پيش از هر چيز توجه شما را به يك مثال جلب مي‌كنيم. زماني كه دوربين عكاسي بارداري در آتليه بارداري از نوع  كانن ۵D در سال ۲۰۰۵ ميلادي به بازار آمد، سنسوري ۱۲٫۸ مگاپيكسلي داشت. آخرين مدل اين سري يعني كانن ۵D Mark IV كه در سال ۲۰۱۶ ميلادي عرضه شد، سنسوري ۳۰٫۴ مگاپيكسلي داشت. دوربين عكاسي كانن ۵DS R حتي از اين هم فراتر رفته و يك سنسور ۵۰٫۶ مگاپيكسلي دارد.

آينده دوربين عكاسي

روند اين تغيير را مي‌بينيد؟ حدود يك دهه طول كشيده است تا كانن ميزان مگاپيكسل سنسور دوربين‌هاي عكاسي رده‌بالاي خود را تقريبا چهار برابر كند. بنابراين غيرمنطقي نيست اگر تصور كنيم تا ده سال ديگر به دوربين‌هايي با سنسور چند صد مگاپيكسلي دست پيدا كنيم.

همچنين به نظر منطقي مي‌آيد كه بپذيريم در كنار اين سنسورهاي فوق‌العاده، شاهد افزايش چشمگير حساسيت (ISO) هم خواهيم بود. اين يعني سرانجام روزي دوربين‌هاي عكاسي قادر خواهند بود در تاريكي هم ببينند. شايد اين موضوع براي شما هيجان‌انگيزتر باشد!


دوربين‌هاي كوچك‌تر

آينده عكاسي

در روزهاي ابتدايي عكاسي، دوربين‌ها بزرگ و سنگين بودند. البته در دهه‌ي ۱۹۹۰ ميلادي هم هنوز خبري از دوربين‌هاي خيلي كوچك و سبك نبود. امروز ما روي گوشي‌هاي موبايل خود دوربين‌هايي بسيار باكيفيت داريم كه بسيار هم كوچك هستند. با اين حال پيش‌بيني مي‌شود كه در آينده، باز هم دوربين‌هاي عكاسي كوچك‌تر خواهند شد.

آينده دوربين عكاسي

ممكن است دوربين‌هاي عكاسي به سمت حذف شدن تمام قطعات متحرك مانند آيينه و لنز پيش بروند. شايد دوربين‌هاي آينده شبيه به چيزي باشند كه در تصوير بالا مي‌بينيد. يك دوربين كاملا تخت كه ممكن است انعطاف‌پذير هم باشد. اين تصوير بيشتر شبيه به فيلم‌هاي علمي-تخيلي است!

دوربين‌هاي باهوش

زماني دوربين‌هاي آنالوگ كانن به نظر دستگاهي با تكنولوژي‌هاي پيشرفته به نظر مي‌رسيدند. ولي امروز در مقابل دوربين‌هاي نظير نيكون D850 بيشتر شبيه به عتيقه‌اي گران‌بها هستند. منظور ما اين است كه دوربين‌هاي عكاسي به طور پيوسته به تكنولوژي‌هاي جديد و فوق‌العاده‌اي مجهز مي‌شوند كه عكاسي را به تجربه‌اي مهيج‌تر تبديل مي‌كنند.

آينده عكاسي

اين تحولات ممكن است در آينده به ساخته شدن دوربين‌هايي بينجامد كه با پيام‌هاي عصبي كنترل مي‌شوند. براي مثال، ممكن است روزي بتوانيد دوربين‌ها را تنها با حركت دادن چشم كنترل كنيد؛ مانند گرفتن عكس با دوبار پلك زدن يا تنگ كردن چشم براي زوم.

يكي ديگر از پيش‌بيني‌هاي جسورانه اين است كه شايد روزي دوربين عكاسي بتواند امواج مغزي ما را بخواند. در اين صورت همين كه چيزي دوست‌داشتني را ببينيد، دوربين به صورت خودكار تصوير آن را ثبت خواهد كرد.


فرمت‌هاي جديد

زماني كه بسياري از ما كودك بوديم، دوربين‌هاي پولارويد آخرين مد روز محسوب مي‌شد. اما امروز كودكان در حال منتشر كردن عكس براي دوستان و غريبه‌ها روي اينستاگرام هستند. جهش از عكس‌هاي فوري پولارويد به اينستاگرام اين پرسش را مطرح مي‌كند كه در آينده عكس‌ها را چگونه خواهيم ديد؟

آينده دوربين عكاسي

شايد عكس‌ها را به صورت سه‌بعدي چاپ كنيم. شايد آن‌ها را با استفاده از خود دوربين روي ديوار بيندازيم. شايد هم مانند تصوير بالا بتوانيم آن‌ها را به صورت هولوگرام‌هاي سه‌بعدي معلق در هوا نمايش دهيم. در هر حال چيزي كه مسلم است، در آينده شاهد تغييراتي بزرگ در زمينه‌ي شيوه‌ي چاپ كردن و ديدن عكس‌ها خواهيم بود.

نرم‌افزارهاي هوشمندتر

همين الان هم دوربين‌ها توانايي تشخيص چهره، چشم‌ها و حتي بدن سوژه‌ها را دارند. بنابراين فاصله‌ي زيادي با رسيدن به دوربين‌هايي كه در اين زمينه قابليت‌هاي پيشرفته‌تري داشته باشند نداريم.

آينده عكاسي

در حال حاضر پلتفرم «كلاد ويژن» (Cloud Vision) گوگل مي‌تواند مانند چيزي كه در تصوير بالا مي‌بينيد، سوژه‌هاي موجود در يك عكس را تجزيه و تحليل و تفسير كند. اين يعني به زودي كامپيوتر ما مي‌تواند تمام كارها را از گلچين كردن تا مديريت و پردازش عكس‌ها، به دست بگيرد. البته شايد همه دوست نداشته باشند كه از پردازش عكس‌ها دست بكشند، ولي قطعا همه دوست دارند كه عكس‌هايشان به صورت خودكار مديريت شود.

‌بازگشت به ريشه‌ها

به نظر مي‌رسد هميشه چيزهايي كه در گذشته بسيار محبوب بوده‌اند، دوباره روزي مد خواهند شد. عكاسي هم از اين قاعده مستثني نيست. كافي است به محبوبيتي كه دوربين‌هاي چاپ سريع مانند دوربين‌هاي Instax فوجي‌فيلم در سال‌هاي اخير به دست آورده‌اند نگاه كنيد.

پيش بيني آينده دوربين عكاسي

با احيا شدن دوربين‌هاي آنالوگ در سال‌هاي اخير و تلاش برخي از علاقه‌مندان براي حفظ «شيوه‌هاي قديمي» عكاسي، شكي نيست كه در آينده روزي هم مي‌رسد كه عكاسان دوربين‌هاي DSLR منسوخ شده و قديمي روزگار ما را دوباره به دست خواهند گرفت و از اين كه چگونه با آن‌ها عكاسي مي‌كرده‌ايم تعجب خواهند كرد.

در نهايت هيچ كس دقيقا نمي‌داند اين قطار به كدام ايستگاه خواهد رسيد. ولي يك چيز مسلم است؛ ۱۰ سال ديگر عكاسي با امروز بسيار متفاوت خواهد بود.

منبع: Photography Talk



ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۹:۴۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

افراد ناشناس نقش مهمي را در عكاسي خياباني بازي مي‌كنند. با كمك آن‌ها مي‌توانيد روايت‌هايي جذاب ايجاد كنيد و بيننده را به خيال‌پردازي واداريد. ولي اگر تازه به عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد خياباني روي آورده‌ايد ممكن است براي عكس گرفتن از غريبه‌ها به قدر كافي اعتماد بنفس نداشته باشيد. در اين آموزش با روش‌هايي در خصوص عكاسي خياباني با دوربين موبايل آشنا خواهيد شد كه كمك مي‌كنند علاوه بر بالا بردن اعتماد بنفس خود، محتاط بوده و هويت سوژه‌هاي عكاسي خود را فاش نكنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۱
۱. پس‌زمينه‌ي مناسب در عكاسي خياباني

در عكاسي خياباني پس‌زمينه‌ي مناسب به اندازه‌ي خود سوژه‌ي اصلي اهميت دارد. براي شروع عكاسي خياباني ابتدا يك پس‌زمينه‌ي مناسب پيدا كنيد و سپس منتظر بمانيد تا شخصي از برابر آن عبور كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۲

انواع ديوارها مي‌توانند انتخابي مناسب براي پس‌زمينه باشند. براي مثال مي‌توانيد از ديوارهاي آجري، ديوارهاي سيماني، ديوارهاي سفيد، ديوارهايي با ديوارنوشته‌هاي شهري يا ديوارهاي تبليغاتي با تصاوير و نوشته‌هاي بزرگ استفاده كنيد.

بيلبوردها و ساختمان‌هاي زيبا كه ستون‌ها و طاق‌هايي چشم‌نواز دارند هم گزينه‌هاي خوبي هستند. همچنين كوچه‌هاي باريك مي‌توانند حس پرسپكتيو را با قدرت زياد در كادر نمايش دهند. اگر از نقطه‌اي مرتفع عكاسي كنيد حتي مي‌توانيد سطح زمين را به‌عنوان پس‌زمينه‌ي عكس به كار ببريد.



اگر موفق شويد در كادر عكس تعاملي ميان فرد ناشناس در حال عبور و پس‌زمينه برقرار كنيد مي‌توانيد يك عكس خياباني بي‌نقص با روايتي فوق‌العاده بگيريد. ثبت كردن تصوير فرد در موقعيت مناسبي از صحنه مي‌تواند به كل مجموعه يك معني كاملا جديد ببخشد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۴

يك راه خوب براي شروع عكاسي خياباني جستجو كردن محيط اطراف تنها به هدف كشف پس‌زمينه‌هاي عالي است. وقتي پس‌زمينه‌ي جالبي يافتيد تركيب‌بندي خود را تنظيم كنيد و منتظر عبور يك سوژه‌ي مناسب باشيد. همواره آمادگي خود را براي فشردن دكمه‌ي شاتر حفظ كنيد تا لحظه‌ي مناسب از دست نرود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۵
۲. حفظ فاصله در عكاسي خياباني

اگر عكاسي خياباني از غريبه‌ها بدون كسب اجازه برايتان دلهره‌آور است مي‌توانيد براي غلبه بر استرس از فاصله‌اي دورتر از آن‌ها عكس بگيريد. اگر از مردم فاصله داشته باشيد به احتمال زياد متوجه عكس گرفتن شما نخواهند شد. اين شيوه همچنين باعث مي‌شود به مراتب كمتر به حريم ديگران وارد شويد و عكس‌هاي خياباني شما عنصر احتياط و ناشناس ماندن سوژه را حفظ كنند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۶

به‌عنوان نمونه مي‌توانيد در يك سوي خيابان بايستيد و منتظر عبور شخصي از پياده‌روي سمت مقابل شويد. فقط حواستان باشد كه عبور خودروها عكس شما را خراب نكند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۷

هنگام عكاسي از فواصل دورتر اغلب مي‌توانيد با مقايسه‌ي تناسبات حس جالبي ايجاد كنيد. حضور يك انسان كوچك در برابر يك ساختمان بلند تصويري بسيار چشم‌نواز خواهد ساخت.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۸
۳. استتار در عكاسي خياباني

اگر مي‌خواهيد محتاط باشيد و توجه مردم را جلب نكنيد بايد به شيوه‌ي رفتار و موقعيتي كه هنگام عكاسي انتخاب مي‌كنيد كاملا توجه كنيد. ايستادن در وسط خيابان در حالي كه دوربين موبايل را درست جلوي صورت خود گرفته‌ايد ايده‌ي چندان خوبي نيست. براي رسيدن به رويكردي محتاطانه‌تر بهتر است در درگاه‌ها مستقر شويد، روي نيمكت بنشينيد يا در سايه‌ها بايستيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۹

يك ترفند خوب اين است كه وانمود كنيد در حال نوشتن يك پيامك يا گوش دادن به موسيقي توسط گوشي موبايل هستيد. بدين ترتيب ديگران متوجه عكاسي كردن شما نخواهند شد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۰

همچنين مي‌توانيد از هندزفري به عنوان دكمه‌ي شاتر استفاده كنيد. بدين ترتيب براي گرفتن عكس حتي مجبور به لمس صفحه‌نمايش گوشي موبايل هم نخواهيد بود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۱
۴. عكاسي خياباني از زواياي مختلف

ممكن است هنگام عكاسي از غريبه‌ها با قرار گرفتن در موقعيتي كه مانع از نگاه مستقيم آن‌ها به شما شود احساس راحتي بيشتري بكنيد. همچنين اگر قصد داريد هويت سوژه‌هاي خود را فاش نكنيد اين روش گزينه‌ي بسيار خوبي است؛ چراكه چهره‌ي افراد در عكس ديده نخواهد شد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۲

به زاويه‌هاي ديد ديگري بيانديشيد كه مي‌توانيد از آن‌ها به جاي قرار گرفتن روبروي سوژه استفاده كنيد. براي مثال مي‌توانيد در حالي كه شخصي از شما دور مي‌شود پشت سر او قرار بگيريد. يا اگر امكان صعود به محلي مرتفع مانند پل يا پنجره‌ي طبقات بالايي ساختمان وجود دارد از بالا عكاسي كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۳

عكاسي از موقعيت‌هاي مرتفع شانس خوبي براي خلق تصاويري با زاويه ديد جذاب ايجاد مي كند. همچنين مي‌توانيد از سايه‌هاي افراد استفاده‌هاي جالبي بكنيد و به نتايجي عالي برسيد. براي مثال عكس زير بعد از عكاسي وارونه شده و در نتيجه گويي به جاي انسان‌هاي واقعي اين سايه‌ها هستند كه در خيابان قدم مي‌زنند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۴

به همين ترتيب اگر نسبت به سوژه‌ي عكاسي در محلي كم ارتفاع‌تر قرار بگيريد مي‌توانيد از زاويه ديد پايين استفاده كنيد. ايستادن در پايين يك پله‌كان يا تپه اين شانس را ايجاد مي‌كند كه با عكاسي از افرادي كه بالاتر از شما قرار دارند به پيش‌زمينه‌ي عكس جذابيت بيشتري ببخشيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۵
۵. عكاسي خياباني از انعكاس‌ها يا سايه‌ها

يك شيوه‌ي ديگر براي بالا بردن اعتماد بنفس و احساس راحتي بيشتر هنگام عكاسي خياباني از افراد ناشناس اين است كه به جاي خود فرد تنها از سايه يا انعكاس او عكاسي كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۶

اگر تنها از سايه يا انعكاس يك فرد عكس بگيريد نيازي نيست دوربين موبايل را مستقيما به سوي او نشانه برويد. در عوض دوربين موبايل را به سمت زمين، ديوار، چاله‌ي آب، شيشه‌ي يك پنجره يا چيزهايي از اين دست خواهيد گرفت.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۷

سايه‌هاي قوي تنها در آفتاب تند ظاهر مي‌شوند. بنابراين يك روز آفتابي و پرنور زماني عالي براي اين گونه از عكاسي است. سايه‌ها به عكس نوعي حس مرموز و اسرارآميز مي‌بخشند. پس همواره چشمان خود را براي يافتن سايه‌هاي جذابي كه تخيل بيننده را تحريك مي‌كنند تيز كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۸
۶. تاكيد بر ناشناس بودن سوژه در عكاسي خياباني

يكي از جنبه‌هاي شگفت‌انگيز عكاسي خياباني حسي است كه هم به عنوان بيننده و هم به عنوان عكاسي به شما دست مي‌دهد؛ اين حس كه شما در واقع نگاهي كوتاه ولي بسيار واقع‌گرايانه به زندگي افراد غريبه‌ي مشغول در خيابان مي‌اندازيد. براي تاكيد بر اين حقيقت كه فرد حاضر در عكس براي شما غريبه است مي‌توانيد سوژه‌ها را به صورت سيلوئت‌هايي تيره ثبت كنيد كه جزئيات آن‌ها مشخص نيست.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۹

عكاسي سيلوئت به ساختن حس رمزآلود و دراماتيك در عكس كمك مي‌كند. يك عكس سيلوئت همواره جاي اين سوال را در ذهن مخاطب باز مي‌گذارد كه اين شخص كيست؟ عكس سيلوئت بسته به فردي كه تصوير را مي‌نگرد مي‌تواند روايت‌هاي متفاوت بسيار زيادي داشته باشد. از آنجا كه حالت چهره‌ي سوژه ديده نمي‌شود اين مخاطب است بايد روايت را در ذهن خود كامل كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۰

براي ساختن سيلوئت به يك منبع نوري قوي نظير خورشيد يا آسمان روشن در پشت سوژه نياز داريد. پس از تنظيم تركيب‌بندي فوكوس را روي سوژه قرار دهيد و ميزان نوردهي را تا جايي كم كنيد كه سوژه به صورت يك پيكره‌ي سيلوئت تيره به نظر برسد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۱
۷. ثبت احساسات در عكاسي خياباني

يك رويكرد كاملا متفاوت در عكاسي خياباني از غريبه‌ها ثبت تصاويري است كه حالت چهره و احساسات سوژه را نشان مي‌دهند. البته اين رويكرد بدين معني است كه هويت سوژه‌ها فاش خواهد شد و مجبور خواهيد بود براي ثبت كردن جزئيات مورد نظر خيلي به آن‌ها نزديك شويد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۲

شايد لازم باشد پيش از آزمودن اين رويكرد ابتدا اعتماد بنفس خود را در عكاسي خياباني بالا ببريد. هرگاه موفق به گرفتن اين نوع عكس‌ها شويد تجربه‌اي فوق‌العاده خوش‌آيند براي شما خواهند بود. ثبت كردن احساسات يك شخص ناشناس كمك مي‌كند روايتي جذاب و قوي داشته باشيد كه توجه بيننده را كاملا به خود جلب مي‌كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۳

احساسات را همچنين مي‌توانيد از طريق ثبت كردن حركات و زبان بدن نشان دهيد. تلاش كنيد به نحوه‌ي نمايش احساسات با زبان بدن توجه كنيد و آن‌ها را در عكس‌هاي خود بازتاب دهيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۴
جمع‌بندي

عكاسي از افراد غريبه در آغاز مي‌تواند كاري بسيار دلهره‌آور باشد. ممكن است اين حس به شما دست دهد كه به حريم خصوصي اشخاص تجاوز مي‌كنيد و در نتيجه نسبت به گرفتن عكس مردد شويد يا به كل از عكاسي دست بكشيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۵

در عكاسي خياباني لحظه‌ي مناسب [يا همان لحظه‌ي قطعي] اغلب بسيار سريع روي مي دهد و پيش از آن كه فكرش را بكنيد تمام خواهد شد. بنابراين تاملي كه ناشي از ترس يا كمبود اعتماد بنفس باشد دشمن شما در عكاسي خياباني است. با به كار گرفتن نكات اين مقاله‌ي آموزشي مي‌توانيد به مرور اعتماد بنفس خود را بالا ببريد تا زماني كه گرفتن عكس‌هاي خياباني از افراد ناشناس ديگر موجب هراس شما نشود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۶

بسياري از اين نكات كمك مي‌كنند تا هويت سوژه را مخفي نگه داريد. اين رويكرد خوبي است تا بدون احساس تجاوز كردن به حريم خصوصي ديگران از آن‌ها عكاسي كنيد. زماني كه اعتماد بنفس بيشتري پيدا كنيد متوجه خواهيد شد كه نشانه رفتن دوربين موبايل به سوي غريبه‌ها در خيابان و ثبت كردن يك عكس خوب ديگر چندان هراسي برايتان ندارد.

منبع: iPhone Photography School


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۸:۲۸ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

قصد داريد خودروي خود را بفروشيد و براي آگهي نياز به عكس‌هاي زيبا داريد؟ عاشق ماشين‌ها هستيد و دوست داريد اينستاگرامتان را پر از عكس‌هاي خودرويي جذاب كنيد؟ شايد باور نكنيد، ولي براي اين كار تنها به دوربين گوشي موبايل و دانستن چند نكته‌ي ساده نياز داريد. عكاسي  بارداري در آتليه بارداري حرفه‌اي از خودرو از آن ژانرهاي عكاسي است كه معمولا ما را به ياد دوربين‌هاي بسيار گران قيمت، نورپردازي‌هاي خاص، تجهيزات ويژه و ويرايش‌هاي سنگين مي‌اندازد. ولي يك عكاس حرفه‌اي خودرو به نام «برنارد اسپاتل» (Bernhard Spottel) با همكاري مجله‌ي عكاسي COOPH به ما ثابت مي‌كند كه گرفتن عكس‌هاي فوق‌العاده از خودروها، هميشه به يك دوربين DSLR حرفه‌اي يا تجهيزات عجيب و غريب نياز ندارد. در اين ويديو كه به موضوع عكاسي موبايل از خودرو مي‌پردازد، با ۱۲ نكته و ترفند ساده آشنا مي‌شويد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد عكس‌هاي خودرويي باورنكردني بگيريد.

۱۸:۳۰

منبع:

https://www.digikala.com/


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۷:۱۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

همان‌طور كه گفته بوديم ازآنجاكه انتخاب گوشي مناسب براي هر فردي كه قصد داشته باشد به‌طور جدي به عكاسي موبايل بپردازد از اهميت بالايي برخوردار است،
واكنش شاتر (Shutter Response) و عكاسي پي‌درپي (Burst)

واكنش شاتر از عواملي است كه علي‌رغم اهميت بالا معمولا كمتر صحبتي از آن به ميان مي‌آيد. واكنش شاتر (Shutter Response) و سرعت شاتر (Shutter Speed) نبايد يكديگر اشتباه گرفته شوند. سرعت شاتر به مدت‌زمان بازماندن شاتر (فاصله‌ي باز شدن تا بسته شدن) هنگام گرفتن عكس اشاره دارد؛ ولي سرعت واكنش شاتر معرف تاخير زماني ميان فشردن دكمه‌ي شاتر تا عمل كردن شاتر (گرفتن عكس) است. واكنش كند شاتر كه از آن تحت عنوان «شاتر لگ» (Shutter Lag) ياد مي‌شود اغلب منجر به از دست رفتن لحظه‌ي موردنظر عكاس خواهد شد. بنابراين اگر بيشتر از سوژه‌هاي متحرك عكاسي مي‌كنيد انتخاب دوربيني با واكنش شاتر سريع اهميت ويژه‌اي خواهد داشت.

واكنش كند شاتر يا Shutter Lag منجر به از دست رفتن لحظه‌ي مورد نظر عكاس خواهد شد

در گذشته شاتر لگ يكي از مشكلات جدي بسياري از گوشي‌هاي هوشمند محسوب مي‌شد. ولي در حال حاضر با بهبود تكنولوژي و افزايش سرعت پردازنده‌ها شاتر لگ در برخي از گوشي‌ها تقريبا برابر صفر است. علاوه بر اين برخي از گوشي‌هاي هوشمند به قابليت عكاسي پي‌درپي (Burst Mode) مجهز شده‌اند كه اجازه مي‌دهد در هر ثانيه چندين عكس بگيريد. با در اختيار داشتن اين قابليت شانس بيشتري براي ثبت بهترين لحظه خواهيد داشت.

عكاسي پي‌درپي يا Burst اجازه مي‌دهد هنگام عكس گرفتن از سوژه‌هاي متحرك بهترين لحظه را شكار كنيد

لرزشگير اپتيكال تصوير (Optical Image Stabilization)

يكي از چالش‌هاي جدي هنگام عكاسي كودك در آتليه كودك در نور كم جلوگيري از تار شدن عكس‌ها به دليل لرزيدن دوربين است. در اين شرايط مجهز بودن گوشي به لرزشگير اپتيكال تصوير (OIS) كمك زيادي خواهد كرد. در نور كم سنسور دوربين بايد مدت‌زمان بيشتري فعال بماند تا نور كافي را براي گرفتن عكس جذب كند؛ درنتيجه هرگونه حركت يا لرزش جزئي دوربين منجر به تار شدن تصوير خواهد شد. لرزشگير اپتيكال با حركت دادن فيزيكي لنز لرزش‌هاي جزئي دوربين را خنثي كرده و مانع از تار شدن تصوير مي‌شود. هرچند در شرايط نوري مناسب سرعت شاتر بالا مانع از تار شدن عكس‌ها مي‌شود ولي لرزشگير اپتيكال همچنان مي‌تواند تاثير خود را هنگام فيلم‌برداري نشان دهد.

لرزشگير اپتيكال

برخي از گوشي‌هاي هوشمند به‌جاي لرزشگير اپتيكال از لرزشگير ديجيتال استفاده مي‌كنند. لرزشگير ديجيتال به‌جاي حركت دادن فيزيكي لنز از پردازش نرم‌افزاري براي خنثي كردن لرزش‌ها استفاده مي‌كند. معمولا ميزان اثربخشي لرزشگير ديجيتال به‌اندازه‌ي لرزشگير اپتيكال نيست ولي درهرحال مي‌تواند براي مقابله با تاري تصوير مفيد باشيد. درنهايت توجه داشته باشيد كه چه لرزشگير ديجيتال و چه لرزشگير اپتيكال جايي به انتهاي مرز كارايي خود مي‌رسند. بنابراين بهتر است همواره هنگام عكاسي در نور كم نكات احتياطي نظير محكم گرفتن گوشي، تكيه دادن آن به سطوح سخت يا استفاده از سه‌پايه را فراموش نكنيد.

منبع:

ديجي كالا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۵:۵۶ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

حال كه اپليكيشن FILMBORN براي iOS منتشر شده است، عكاسان آنالوگ در تمام دنيا اندكي به تكاپو افتاده‌اند. اين اپليكيشن عكاسي كودك با آيفون در آتليه كودك شبيه به هيچ يك از اپليكيشن‌هاي ماقبل خود نيست و مي‌تواند شيوه‌ي شبيه‌سازي كردن عكاسي با نگاتيو در دنياي عكاسي ديجيتال و عكاسي موبايل را به معناي واقعي متحول كند. سازندگان اين اپليكيشن، يعني «كرك ماستين» (******k Mastin) و تيمش، همان افرادي هستند كه تنظيمات Mastin Labs را براي فتوشاپ لايت‌روم طراحي كرده بودند. تنظيمات آماده‌اي كه كار را براي عكاساني كه به طور هم‌زمان از عكاسي ديجيتال و نگاتيو استفاده مي‌كنند بسيار ساده مي‌كند. تمركز اصلي تنظيمات ماستين روي فيلم‌هايي است كه هنوز در دسترس هستند و اغلب در سفارش‌هاي عكاسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين تنظيمات به كاربر اجازه مي‌دهند تا با طي كردن چند مرحله‌ي ساده، عكس‌هاي ديجيتال و آنالوگ خود را از نظر ظاهري با هم هماهنگ كند. برخلاف اغلب تنظيمات و نرم‌افزارهاي شبيه‌سازي فيلم، نتايج حاصل از تنظيمات ماستين بسيار دقيق است و اكثر عكاسان تركيبي جزو طرفداران پر و پا قرص آن هستند. ماستين همين ايده را گرفته و آن را به دنياي عكاسي با آيفون يا همان آيفونوگرافي آورده است. ماستين در اپليكيشن Filmborn رابط كاربري مشابه با افزونه‌ي لايت‌روم را به كار برده كه قابليت‌ها و امكانات مشابهي هم دارد.

عكس از دانيل كيم / فيلم فوجي‌فيلم ۴۰۰H

اپليكيشن Filmborn به شما اجازه مي‌دهد كه از دوربين پيش‌فرض آيفون براي عكاسي استفاده كنيد و سپس به ويرايش عكس‌ها در آن بپردازيد، يا عكس‌هاي خود را مستقيما با استفاده از خود Filmborn بگيريد و از اين اپليكيشن بيشترين بهره را ببريد. هنگام استفاده از دوربين اپليكيشن Filmborn مي‌توانيد پيش‌نمايشي زنده از فيلم انتخاب شده را هم ببينيد. اين اپليكيشن به آرشيو عكس‌هاي آيفون متصل مي‌شود؛ بنابراين نياز نخواهد بود كه عكس‌ها را براي ويرايش به داخل اپليكيشن منتقل كنيد. حتي مي‌توانيد ويرايش خود را از روي يك عكس كپي و به عكس‌هاي ديگر اعمال كنيد تا بتوانيد به سرعت از پس اديت تعداد زيادي از عكس‌ها بربياييد.

علاوه بر اين‌ها دوربين اپليكيشن Filmborn اجازه مي‌دهد نسبت ابعاد كادر تصوير را انتخاب كنيد، بخش‌هاي بيش از حد پر نور را هنگام عكاسي با رنگ قرمز ببينيد، گريد قانون يك سوم و تراز خط افق را به كار ببريد و ميزان نوردهي و تراز سفيدي را تنها با حركت انكشت روي صفحه‌نمايش تنظيم كنيد. بدين ترتيب نياز به ويرايش كردن عكس پس از ثبت آن تقريبا به صفر مي‌رسد. همچنين مي‌توانيد تركيب كادر و فيلم مورد نظر خود را در قالب يك كيت ذخيره كنيد تا هميشه بتوانيد به سرعت آن را فرا بخوانيد. البته اگر قصد داشته باشيد بيش از يك كيت بسازيد بايد ابتدا اين قابليت را از طريق پرداخت درون برنامه‌اي فعال كنيد. اگر فكر مي‌كنيد استفاده از اين اپليكيشن دشوار است، مي‌توانيد از راهنماي كاربري كاملي كه در داخل اپليكيشن در نظر گرفته شده استفاده كنيد. اين راهنما شما را با بخش‌ها و قابليت‌هاي اپليكيشن آشنا مي‌كند و ارزش دارد چند دقيقه از وقت خود را صرف مطالعه‌ي آن كنيد.

عكس از كرك ماستين / فيلم كداك P800

در حال حاضر تقريبا تمام فيلم‌هاي موجود در اين اپليكيشن را مي‌توانيد در پنل اول آن ببينيد؛ نگاتيوهايي نظير فوجي ۱۶۰NS، ايلفورد HP5 و كداك پرترا ۴۰۰٫ البته به احتمال زياد در آينده نگاتيوهاي بيشتري به اين اپليكيشن اضافه خواهد شد كه شايد لازم باشد براي استفاده از آن‌ها مبلغي را پرداخت كنيد.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

يكي از قابليت‌هاي خوب ديگر اپليكيشن Filmborn اين است كه مي‌توانيد با نگه داشتن انگشت روي نام هر كدام از فيلم‌هاي موجود در اپليكيشن، به اطلاعات جامعي در مورد آن دسترسي پيدا كنيد. اطلاعات و جزئياتي كه در اين بخش آورده شده به كاربر كمك مي‌كند تا نحوه‌ي صحيح استفاده از نگاتيو واقعي را هنگام عكاسي با دوربين آنالوگ فرا بگيرد. اين در واقع يكي از اهداف ماستين از طراحي اين اپليكيشن بوده است. صفحه معرفي هر نگاتيو، اطلاعات مفيدي را در مورد نقاط ضعف و قوت آن فيلم، بهترين شرايط براي عكاسي با آن و نمونه‌هايي از عكس‌هاي آن را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. بخش جزئيات كه نحوه‌ي عكاسي با نگاتيو را شرح مي‌دهد، حتي به آموزش دادن مواردي نظير نحوه‌ي نورسنجي براي هر نگاتيو مي‌پردازد. كاملا مشخص است كه هدف اپليكيشن Filmborn تنها اين نيست كه روشي براي تقليد كردن ظاهر عكس‌هاي آنالوگ هنگام عكاسي ديجيتال فراهم كند. اين اپليكيشن دنياي عكاسي ديجيتال و آنالوگ را با هم تركيب مي‌كند و در اين پروسه تلاش دارد افرادي بيشتري را تشويق كند تا به عكاسي با فيلم‌هاي واقعي بپردازند.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

كاربران اين اپليكيشن همچنين مي‌توانند در پنل بعدي كه پنل Develop نام دارد، تنظيمات پيش‌فرض مربوط به نگاتيوها را ويرايش كنند. مواردي نظير نور/سايه، شارپنس/سافتنس، ميزان نوردهي، تراز سفيدي، ته‌رنگ، كنتراست و غلظت رنگ را مي‌توانيد در اين بخش كنترل كنيد. حتي امكان استفاده از كروها (Curve) هم وجود دارد؛ البته بايد اين قابليت را هم با استفاده از پرداخت درون برنامه‌اي فعال كنيد. امكان استفاده از كروها در زمينه‌ي اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس آيفون يك قابليت مهم محسوب مي‌شود. كنترلي كه اين ابزار در اختيار شما قرار مي‌دهد فوق‌العاده زياد است. مي‌توانيد روي خط ضربه بزنيد و نقاط متعددي را براي تنظيم عكس بسازيد.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

در پنل بعدي يعني Alter مي‌توانيد عكس را با استفاده از كادرهاي مختلفي با نسبت ابعاد متفاوت نظير مربع، ۴ به ۳ يا ۶ به ۷ برش دهيد. همچنين اين امكان وجود دارد كه انحراف خط افق را تصحيح كنيد يا حتي مشكلات مربوط به پرسپكتيو را با تغيير شكل دادن در راستاي افقي و عمودي برطرف سازيد. اين ابزارها در عكاسي معماري و عكاسي خياباني بسيار مفيد هستند.

‌منبع: SLR Lounge



ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۴:۴۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب