آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

اعداد ديافراگم لنز بسيار متعدد هستند و ساده نيست بتوان تمام آنها را حفظ كرد و به كار گرفت. يك دوربين عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد بايد در اين زمينه مسلط باشد تا بتواند عملكرد خوبي از خود نشان دهد. زيرا عدم دانستن و حفظ اعداد مي تواند مشكلاتي را براي افراد به دنبال داشته باشد.

آيا به صورت ذهني مي‌دانيد كه F/2.8 چند برابر F/5.6 نور را به سنسور مي‌رساند؟ آيا مي‌دانيد عدد ديافراگم بعد از ۱۱ چيست؟ با اين فرمول رياضي ساده مي‌توانيد به راحتي تمام اعداد ديافراگم لنز را حفظ كنيد و رابطه‌ي آن‌ها با يكديگر را نيز ياد بگيريد.



پاسخ سوالي كه در بالا مطرح كرديم اين است كه F/2.8 چهار برابر نور بيشتر را نسبت به F/5.6 به سنسور مي‌رساند، زيرا گشودگي آن ۲ استاپ بيشتر است. همان‌طور كه در چارت پايين خواهيد ديد براي حفظ كردن استاپ‌هاي كامل و اعداد ديافراگم لنز كافي است عدد ۱ و ۱٫۴ را به خاطر بسپاريد. توجه داشته باشيد كه هر چه عدد ديافراگم كوچك‌تر باشد نور بيشتري را عبور مي‌دهد و بالعكس.

مضارب ۱ و ۱٫۴ در عدد ۲ را محاسبه نماييد و اعداد به دست آمده را از ۱۰ به بالا گرد كنيد. به اين ترتيب به اعداد زير دست پيدا خواهيد كرد:

۱,۲,۴,۸,۱۶,۳۲,۶۴

۱٫۴, ۲٫۸,۵٫۶,۱۱٫۲(۱۱),۲۲٫۴(۲۲),۴۴٫۸(۴۵)

حالا اين اعداد را به صورت يكي در ميان در كنار هم قرار دهيد. در اين چارت هر عدد نسبت به عدد قبلي دو برابر نور كمتر را عبور مي‌دهد. به طور مثال ديافراگم ۲ نسبت ۱٫۴ دو برابر نور كمتر را عبور مي‌دهد، بنابراين ۵٫۶ شانزده برابر نور كمتري را نسبت به ۱٫۴ عبور مي‌دهد.

اميدواريم كه توانسته باشيم با ارائه‌ي اين چارت به درك بهتر نوردهي و ديافراگم كمك كرده باشيم. حالا كه به خوبي با ميزان تاثير ديافراگم بر روي نوردهي آشنا شديد مي‌توانيد آن را به شكلي بهينه‌تر در تركيب با سرعت شاتر و ايزو مورد استفاده قرار دهيد.

با توجه به اين راهنما به سادگي مي توانيد اعداد را حفظ كنيد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۹:۱۸ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

به طور كلي لنزهاي سينمايي هزينه هاي بيشتري در مقايسه با لنزهاي معمولي و مصارف عمومي دارند. البته تنها لنزهاي سينمايي قيمت بالا نداشته بلكه دوربين هاي سينمايي نيز قيمت بالايي را به دنبال دارند و ارزان قيمت نيستند.

اگر از علاقمندان به عكاسي و فيلم‌برداري و يا مشتريان ثابت پيكسل بوده باشيد، حتما به بخشي از وبسايت فروشگاه كه به دسته‌ي لنزهاي سينمايي اختصاص پيدا كرده سري زده‌ايد. بخشي كه مختص لنزهايي با ظاهر خاص و قيمتي بسيار گران‌تر از لنزهاي عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد است. لنزهايي كه معمولاً روي كاغذ برتري آنچناني نسبت به لنزهاي رايج عكاسي ندارند، اما آيا اگر اين تفاوت قيمت غيرمنطقي بود، كسي چنين پولي براي خريد آنها پرداخت مي‌كرد؟

در اينجا قصد داريم منطق و علت اين تفاوت قيمت و تفاوت اين لنزها با لنزهاي رايج را شرح دهيم.

تفاوت و كيفيت ظاهري

اگر يك لنز سينمايي را از نزديك ببينيد هم اين تفاوت براحتي قابل درك است. گرچه يك ظاهر خوب متضمن كارايي بهتر نيست.

آنچه كه بيش‌از هرچيز ظاهر يك لنز سينمايي را از يك لنز عكاسي متمايز مي‌كند، وجود شيارهاي روي رينگ تنظيم فوكوس و ديافراگم است كه مطابق با استانداردهاي رايج وسايل جانبي مربوط به اين كار است.

در لنزهاي عكاسي رايج اين كار بصورت خودكار و يا با لمس مستقيم رينگ فوكوس توسط عكاس صورت مي‌گيرد، اما در سينما اين مورد از پيش برنامه ريزي مي‌شود و در زمان مقرر معمولاً توسط يكي از دستياران تصوير انجام مي‌شود. ضمن اينكه رينگ‌هاي موجود روي لنزهاي سينمايي به نرمي رينگ لنزهاي عكاسي نيستند و دقيقاً در محل تنظيم شده قرار مي‌گيرند.

البته با كمي هزينه و نصب حلقه‌هاي مخصوص روي لنزهاي عكاسي هم امكان تطبيق اين لنزها با وسايل جانبي لنزهاي سينمايي وجود دارد.

در بدنه اين لنزها خبري از قطعات پلاستيكي سبك نيست، بهمين دليل گاهي يك لنز سينماي با وزن ۲ كيلوگرم هم با عنوان “لنز سبك وزن” معرفي مي‌گردد.

يكي ديگر از تفاوت‌هاي موجود روي لنزهاي سينمايي درج دقيق فاصله نفطه‌ي فوكوس روي لنز است. وجود اين مورد شايد امروزه و با امكان نصب نمايشگرهاي باكيفيت روي دوربين‌هاي سينمايي آنچنان ضروري بنظر نرسد، اما هنگامي كه صحبت از فيلمبرداري با نگاتيو و عدم امكان بررسي تصوير در حال ضبط توسط دستيار از طريق چشمي (كه آنهم آنچنان قابل اعتماد نيست) باشد، اهميت تعيين دقيق فاصله‌ي سوژه از لنز براي طبيق با ارقام درج شده روي لنز جهت دستيابي به فوكوس دقيق مشخص مي‌شود.

تفاوت در معيارهاي سنجش

شايد براي شما جالب باشد كه بدانيد چرا از واحد فوت براي اندازه‌گيري فاصله نقطه فوكوس و از كلمه T به جاي f  براي ميزان نوردهي استفاده مي‌شود؟

بدليل تفاوت واحدهاي رايج در امريكا و ديگر نقاط جهان و همچنين توليد تجهيزات سينمايي در اين كشور، استفاده از واحدهاي اندازه گيري امريكايي روي لنزها، مثل درج واحد “مايل بر ساعت” بجاي “كيلومتر بر ساعت” دور عقربه سرعت‌سنج اتومبيل‌ها چيز عجيبي نيست. ضمن اينكه هر فوت تقريباً معادل يك سوم متر مي‌باشد و همين مساله باعث مي‌شود كه اعداد صحيح دقيق تري براي درج فاصله فوكوس روي لنز درج شود.

گرچه استفاده از واحد اندازه‌گيري “متر” در كنار فوت، روي بعضي از لنزهاي عكاسي صورت گرفته، اما در مورد لنزهاي سينمايي معيار رايج فوت است.

اما چرا روي لنزهاي سينمايي بجاي درج f براي حدود گشادگي ديافراگم از حرف T استفاده مي‌شود؟

بطور خلاصه f يك معيار نظري است كه صرفاً از طريق محاسبه اعداد مربوط به تقسيم فاصله كانوني بر قطر مؤثر لنز به دست مي‌آيد، اما T يك معيار عملي و نشانگر آن مقدار نوري‌ست كه در عمل از عدسي‌هاي لنز عبور مي‌كند و به سنسور مي‌رسد. براي مثال وقتي شما دو لنز ۵۵ و ۸۵ ميليمتري زايس با f1.4 را با هم مقايسه مي‌كنيد، گرچه f هردو مشابه است اما مقادير انتقال نور (transmit values) آنها متفاوت است و در لنز ۵۵ برابر با T1.5 و در لنز ۸۵  برابر با T1.7 است.

دو لنز زايس با F-stop برابر و T-stop متفاوت

اگر علاقمند به لنزها و مقايسه آنها در سايتهايي مثل DxoMark باشيد، بايد به شما بگويم كه مقدار Transmission درج شده در مقايسه هاي اين سايت دقيقاً اشاره به همين مورد دارد و جالب اينجاست كه مي‌توانيد رابطه معناداري بين اين عدد و قيمت و كيفيت لنزهاي عكاسي بيابيد.

تعداد تيغه‌ي بيشتر ديافراگم

اين مورد مختص لنزهاي سينمايي نيست و در لنزهاي گرانقيمت‌تر عكاسي هم وجود دارد.

تعداد بيشتر تيغه‌هاي ديافراگم موجب مي‌شود منابع نور در تصاوير بهتر ديده شوند. براي مثال زماني كه مستقيماً از منبع نور تصوير مي‌گيريد، تعداد خطوط نور حول منبع نور برابر با تعداد تيغه هاي ديافراگم لنز است و در تصاوير با پس زمينه تاريك‌تر هم در صورت بسته تر بودن دريچه ديافراگم، منابع نور موجود در پس‌زمينه‌ي مات (بوكه‌) گردتر به تصوير كشيده خواهد شد و بصورت چند ضلعي ديده نمي‌شوند.

تاثير تعداد تيغه‌ي ديافراگم روي تصويربرداري از منبع نور

تاثير تيغه‌ي بيشتر ديافراگم لنز روي بوكه

طراحي نوري پيشرفته

اين لنزها معمولاً با دست و توسط تكنسين‌هاي باتجربه مونتاژ مي‌شوند و در برخي موارد فقط يك نفر از آغاز تا پايان اين فرآيند را برعهده دارد كه اين يكي از دلايل قيمت بالاتر آنهاست.

در سينما قطعاً وجود گردوغبار يا كوچكترين ايراد در لنز در تصوير نهايي ثبت‌شده ديده خواهد شد. وقتي عكس مي‌گيريد با يك فريم كه معمولاً آن را در ابعاد كمتر از يك متر چاپ خواهيد كرد و براحتي قابل ويرايش است سروكار داريد. اما در سينما در هرثانيه با ۲۴ فريم كه قرار است در ابعادي بسيار بزرگتر و روي پرده نمايش داده شوند مواجه هستيد! پس وجود كوچكترين ايراد در تصوير از نظرها پنهان نمي‌ماند و وجود اشكال در لنز يعني وارد آمد خسارت سنگين به خروجي كار.

امكان تغيير فاصله كانوني هم دليلي براي گران‌تر بودن هر نوع لنززوم عكاسي يا سينمايي است. اما آنچه كه در سينما از اهميت بالايي برخوردار است و لنزهاي سينمايي داراي فاصله كانوني متغير را گران‌تر مي‌كند، تغيير نكردن نقطه فوكوس در تمامي فواصل كانوني است. در عكاسي بدلايلي كه پيش از اين ذكر شد و وجود فوكوس خودكار و امكان تشخيص سوژه توسط دوربين، وجود چنين دقتي داراي اهميت نيست.

لنز عكاسي براي دوربين سينمايي، دوربين عكاسي براي فيلم سينمايي

آنچه كه گفته شد به معناي عدم امكان استفاده از لنزهاي عكاسي بر روي دوربين سينمايي يا ضرورت استفاده از لنزهاي سينمايي براي كارهاي حرفه‌اي نيست.

يك دوربين كاملاً حرفه‌اي سينمايي بهمراه يك لنز عكاسي رايج

حقيقت اين است كه گرچه يك لنز سينمايي بطور ميانگين ۱۵ برابر گرانتر از يك لنز مشابه عكاسي است، اما هرگز ۱۵ برابر وضوح بيشتر در اختيار كاربر قرار نمي‌دهد.

جدا از تفاوت‌هايي كه ذكر شد، در واقع وقتي از تفاوت “كيفيت تصوير” خروجي لنزهاي عكاسي باكيفيت و لنزهاي سينمايي حرف مي‌زنيم، از فرق بين خوب و خوب‌تر صحبت مي‌كنيم كه در صورت عدم وجود وسواس‌هاي رايج در يك كار سينمايي، فرق چشمگيري (حداقل در حد تفاوت قيمت لنزها) در خروجي  كار مشاهده نخواهد شد.

لنزهاي سينمايي هزينه بر هستند و نمي توان آنها را با قيمت كم خريداري كرد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۸:۰۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

شركت هاي بسياري هستند كه در صنعت توليد دوربين فعاليت مي كنند. از جمله آنها بايد به نيكون، كانن، اليمپوس، سوني و چندي ديگر اشاره كرد. در اين بين هاسلبلاد نيز ديگر برند مطرح بوده كه توليد دوربين حرفه اي و گران قيمتي را در سبد محصولات خود دارد.

هاسلبلاد يكي از خوش‌نام‌ترين سازندگان دوربين‌ها، تجهيزات و اسكنرهاي عكاسي است كه در گوتنبرگ سوئد واقع شده است. اين كمپاني بيشتر به دليل دوربين‌هاي قطع متوسط كه از جنگ جهاني دوم تاكنون توليد مي‌كند شناخته مي‌شود و وقايع قابل‌توجهي مانند تأمين دوربين‌هاي برنامه‌ي آپولو را در فهرست افتخارات خود دارد.

<>

اين كمپاني كار خود را با نام F.W.Hasselblad and Co. به‌عنوان يك شركت تجاري در سال ۱۸۴۱ شروع كرد. پايه‌گذار آن Fritz Wiktor Hasselblad نام داشت. پسر Fritz به نام Arvid Viktor Hasselblad به عكاسي  بارداري در آتليه بارداري علاقه‌ي زيادي داشت و بخش عكاسي را در كمپاني پايه‌گذاري كرد. از او نقل شده است كه گفته بود «قطعاً فكر نمي‌كنم پولي از اين كار در بياوريم، ولي حداقل عكس‌هاي خودمان را مجاني مي‌گيريم»

در سال ۱۸۷۷، درحالي‌كه Arvid در ماه‌عسل به سر مي‌برد با George Eastman، پايه‌گذار Eastman Kodak ملاقات كرد. متعاقباً در سال ۱۸۸۸ هاسلبلاد تبديل به تنها پخش‌كننده‌ي محصولات Eastman در سوئد شد. هاسلبلاد به‌قدري در كار خود موفق بود كه از سال ۱۹۰۸ شروع به فروش محصولات Eastman تحت نام يكي از زيرمجموعه‌هاي خود كرد. اين بخش پخش و فروش محصولات كداك Fotografiska AB نام داشت.

مديريت كمپاني نهايتاً به دست Erik Hasselblad پسر Arvid و نوه‌ي Fritz افتاد. او مي‌خواست پسرش Victor دانش بهتري از دوربين‌ها داشته باشد. به همين دليل او را در سال ۱۹۲۴ درحالي‌كه ۱۸ سال سن داشت به دِرسدن آلمان فرستاد. در آن زمان دِرسدن مركز صنايع اپتيكي جهان به شمار مي‌رفت.

Victor چندين سال را به يادگيري و كار در پروژه‌هاي مختلف عكاسي در اروپا و آمريكا گذراند. ولي زماني كه به سوئد بازگشت به دليل اختلافاتي كه با پدرش داشت، كمپاني او را ترك كرده و لابراتوار و فروشگاه خود را با نام Victor Foto پايه‌گذاري كرد. از اين پس تاريخ واقعي دوربين‌هاي ساخت هاسلبلاد آغاز مي‌شود كه مي‌توانيد در ادامه به‌صورت مختصر با مهم‌ترين آن‌ها آشنا شويد:

جنگ جهاني دوم

طي جنگ جهاني دوم ارتش سوئد به يك دوربين سالم جاسوسي كه بر روي يك هواپيماي سقوط كرده‌ي آلماني نصب شده بود دست پيدا كرد. دولت سوئد متوجه شد كه يك دوربين هوايي مي‌تواند تا چه حد كاربردي باشد و تصميم گرفتند دوربين مشابهي را توليد كنند.

به همين دليل در بهار سال ۱۹۴۰ به سراغ Victor Hasselblad رفتند تا به آن‌ها در ساخت چنين دوربيني كمك كند. در آوريل همان سال Victor لابراتواري را در يك كارگاه خودرويي پايه‌گذاري كرد و بعد از ظهرها به كمك مكانيك كارگاه و برادرش بر روي طراحي دوربين HK7 كار مي‌كردند.

در اواخر سال ۱۹۴۱، اين پروژه بيش از ۲۰ كارمند داشت و نيروي هوايي سوئد درخواست ساخت دوربين ديگري را هم به آن‌ها داد. آن‌ها دوربيني مي‌خواستند كه نگاتيوهاي بزرگ‌تري داشته باشد. مدل بعدي كه بر اساس اين درخواست ساخته شد SKa4 نام داشت. بين سال‌ها ۱۹۴۱ و ۱۹۴۵ اين پروژه ۳۴۲ دوربين را براي ارتش سوئد توليد كرد.

در ضمن در سال ۱۹۴۲ پدر Victor، Karl درگذشت و كنترل كمپاني Hasselblad به دست Victor افتاد. او در مدت جنگ به غير از دوربين، ساعت نيز توليد مي‌كرد.

۱۹۴۵

با پايان جنگ، توليد ساعت ادامه پيدا كرد و محصولاتي مانند پروجكشن اسلايد و قطعات خودرو نيز به محصولات كمپاني اضافه شدند. ولي آرزوي Victor ساخت دوربين‌هاي باكيفيت براي بازار غيرنظامي بود. به همين دليل كار بر روي يك دوربين جديد آغاز شد.

۱۹۴۸



اولين دوربين غيرنظامي هاسلبلاد به نام ۱۶۰۰F عرضه شد. اين دوربين از نوع ۶×۶ بود و از لنزهاي كداك استفاده مي‌كرد. با توجه به سابقه‌ي هاسلبلاد در ساخت ساعت، طراحان اين كمپاني دوربيني پيچيده ولي ظريف را طراحي كرده بودند كه چندان قابل‌اعتماد و سرسخت نبود. به همين دليل در تعداد بسيار محدودي به فروش رسيد.

۱۹۵۰

نسخه‌ي دوم از ۱۶۰۰F عرضه شد كه به‌مراتب قابل‌اعتمادتر بود و فروش بسيار بيشتري را نيز تجربه كرد.

۱۹۵۳

در اين سال مدل بهبوديافته‌ي ۱۰۰۰F عرضه شد.

۱۹۵۴

۱۰۰۰F با لنز ۳۸ ميلي‌متري Biogon كه توسط زايس طراحي و ساخته شده بود جفت شد تا SWA يا Super Wide Angle شكل بگيرد. در همين سال هاسلبلاد دو محصول خود را به نمايشگاه Photokina برد و مجله‌ي آمريكايي Modern Photography نقدي بسيار مثبت را در مورد ۱۰۰۰ F نوشت. آن‌ها بيش از ۵۰۰ حلقه فيلم را در آن جاي دادند و عكاسي كردند و حتي دو بار آن را به زمين انداختند و دوربين همچنان كار مي‌كرد.

۱۹۵۷

اين سال نقطه‌ي عطفي در تاريخ هاسلبلاد به‌حساب مي‌آيد زيرا در اين سال ۱۰۰۰F با مدل ۵۰۰C جايگزين شد. طراحي انقلابي ۵۰۰C شالوده‌اي بود براي محصولات هاسلبلاد طي ۶۰ سال آينده. مدل‌هاي برگرفته از اين دوربين تا سال ۲۰۱۳ در خط توليد قرار داشتند.

۱۹۶۰

بخش دوربين‌هاي هاسلبلاد براي اولين بار به سوددهي رسيد. تا اين زمان پخش و فروش محصولات كداك بود كه كمپاني را سودده نگه مي‌داشت.

۱۹۶۲

ناسا شروع به استفاده از دوربين‌هاي هاسلبلاد در مأموريت‌هاي فضايي آپولو كرد و تغييراتي را در طراحي دوربين خواستار شدند.

۱۹۶۵

نتيجه‌ي درخواست‌هاي ناسا دوربيني شد به نام ۵۰۰EL. اين دوربين اولين دوربين موتوردار جهان بود. استفاده‌ي ناسا از دوربين‌هاي اين كمپاني موجب خوش‌نامي هرچه بيشتر آن شده بود.

۱۹۶۶

به لطف موفقيت زياد بخش دوربين، هاسلبلاد قسمت خرده‌فروشي و پخش لوازم عكاسي (Fotografiska AB) را به كداك فروخت. طي سال‌هاي آينده همكاري نزديك هاسلبلاد با ناسا ادامه پيدا كرد.

۱۹۷۶

Victor هاسلبلاد را به يك كمپاني سرمايه‌گذاري سوئدي به نام Safvean AB فروخت.

۱۹۷۷

سري دوربين‌هاي ۲۰۰۰ با شاتر سطح كانوني معرفي شدند. اين سري از دوربين‌ها قرار بود داراي نوردهي تمام خودكار باشند. البته مدل ۲۰۰۰FC به دليل اين‌كه بين سيستم الكترونيكي و الكترومكانيكي شك وجود داشت بدون سيستم نوردهي خودكار عرضه شد.

۱۹۷۸

Victor Hasselblad درگذشت و بيشتر ثروت خود را به بنياد هاسلبلاد بخشيد.

۱۹۸۴

Hasselblad AB براي فروش عام گذاشته شد و ۴۲٫۵ درصد از سهام آن در بازار سهام سوئد به فروش رسيد.

۱۹۸۵

كمپاني Swedish corporation Incentive AB موفق به خريد ۵۸٫۱ درصد از سهام هاسلبلاد شد. اين كمپاني در سال ۱۹۹۱ بقيه‌ي سهام هاسلبلاد را نيز خريد تا بار ديگر به يك كمپاني سهام خاص تبديل شود.

۱۹۹۱

سري ۲۰۰ با شاتر صفحه كانوني خودكار معرفي شد.

۱۹۹۶

هاسلبلاد بار ديگر فروخته شد. مالكان جديد UBS، Cinven و مديريت هاسلبلاد بودند.

۱۹۹۸

هاسلبلاد شروع به فروش دوربيني به نام XPan كرد. اين دوربين توسط فوجي طراحي شده بود و در ژاپن ساخته مي‌شد.

۲۰۰۲

در اين سال سري دوربين‌هاي H-System معرفي شدند و دوربين‌هاي اوليه‌ي كمپاني به افتخار Victor به V-system تغيير نام دادند. سري H تغيير بزرگي در محصولات هاسلبلاد را رقم زد. آن‌ها فرمت نگاتيو مربع هاسلبلاد را كنار گذاشتند و به سراغ فيلم‌هاي ۶×۴٫۵ سانتي‌متري و سري جديدي از لنزها رفتند. ولي مديريت كمپاني اعتقادي به ورود به بازار ديجيتال نداشت و معتقد بودند براي آن‌ها سوددهي نخواهد داشت.

۲۰۰۳

گروه Shriro عمده‌ي سهام هاسلبلاد را خريداري كردند.

۲۰۰۴

گروه Shriro كمپاني Imacon كه توليدكننده‌ي بك‌ها و اسكنرهاي ديجيتال بود را خريداري كرد تا پروژه‌ي دوربين‌هاي ديجيتال هاسلبلاد را آغاز كنند و اشتباه مالكين قبلي را جبران نمايند. در همين سال دوربين H1D با بك ديجيتال ۲۲ مگاپيكسلي Imacon iXpress معرفي شد. اين دوربين اولين Integrated DSLR كمپاني به‌حساب مي‌آيد.

۲۰۰۵

دوربين‌هاي H2 و H2D با اصلاحاتي معرفي شدند.

۲۰۰۶

H3D با عملكردهاي نرم‌افزاري جديد معرفي شد كه هماهنگي بهتري را بين دوربين، منظره‌ياب و بك ديجيتال ايجاد مي‌كرد. دو دوربين قبلي H1 و H2 در واقع براي فيلم طراحي شده بودند و عملكرد يكپارچه‌ي H3D را نداشتند.

۲۰۰۷

مدل H3DII با سازگاري بهتر بين دوربين و سنسور معرفي شد، ولي ديگر قابليت استفاده از بك‌هاي فيلم را نداشت. اين دوربين در مدل‌هاي H3DII-31، HD3II-39 و HD3II-50 عرضه شد.

۲۰۰۹

هاسلبلاد دوربين H4D را معرفي كرد. اين دوربين شامل مدل‌هاي H4D-31، H4D-40، H4D-50، H4D-50MS، H4D-60 و H4D-200MS مي‌شود.

۲۰۱۱

مدل H4X جايگزين دوربين‌هاي H1، H2 و H2F شد.

۲۰۱۲

ششمين نسل از دوربين‌هاي Integrated DSLR با نام H5D معرفي شد. اين دوربين شامل مدل‌هاي H5D-40، H5D-50، H5D-50MS، H5D-60 و H5D-200MS مي‌شود.

۲۰۱۴

هاسلبلاد دوربين H5D-50C را معرفي كرد. اين مدل اولين دوربين قطع متوسط با سنسور CMOS بود.

۲۰۱۴

مدل H5X براي جايگزيني H4X معرفي شد.

۲۰۱۶

در آوريل ۲۰۱۶، هاسلبلاد سري دوربين‌هاي H6D را در دو مدل H6D-50C و H6D-100C معرفي كرد.



هاسلبلاد اولين دوربين قطع متوسط بدون‌آينه‌ي خود را معرفي كرد. اين دوربين X1D-50C نام دارد و آغازگر سري جديدي با نام XCD-System است. اين دوربين كه ابعادي مشابه دوربين‌هاي DSLR فول‌فريم دارد از سنسور قطع متوسط ۴۳٫۸×۳۲٫۹ ميلي‌متري از نوع CMOS بهره مي‌گيرد.

تاريخچه هاسلبلاد بسيار بزرگ است و نشان از مطرح بودن آن دارد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۶:۴۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي حرفه اي جذاب و هنري بوده و براي فعاليت در آن بايد مهارت و خلاقيت بالايي از خود نشان دهيد در غير اين صورت نمي توانيد سوژه هاي ناب و جذابي داشته باشيد تا بتواند اثرگذاري بالايي داشته باشد. گذشته از آن وجود ابزارهاي لازم نيز ديگر موضوع موردنياز است.

تعطيلات تابستان زمان مناسبي براي مسافرت هستند و مسافرت‌ها فرصت بسيار خوبي براي عكاسي به‌حساب مي‌آيند. ازآنجايي‌كه بسياري از هم‌وطنان سواحل زيباي درياي خزر در شمال و خليج‌فارس و درياي عمان در جنوب كشور را به‌عنوان مقصد خود انتخاب مي‌كنند تصميم گرفتيم چند توصيه براي عكاسي از دريا را ارائه كنيم.

<>

البته بسياري از اين توصيه‌ها براي عكاسي از درياچه‌هاي كوچك و حتي رودخانه‌ها نيز كاربردي هستند. با پيكسل همراه شويد:

بسياري از عكاسان تازه‌كار ممكن است سه‌پايه را ابزاري بيهوده به شمار بياورند. ولي در واقع سه‌پايه ابزاري بسيار ضروري است، زيرا نه‌تنها به شما امكان استفاده از سرعت‌هاي شاتر طولاني را مي‌دهد، بلكه موجب مي‌شود زمان بيشتري را صرف كرده و به عكسي كه مي‌خواهيد بگيريد بيشتر فكر كنيد. سه‌پايه‌هايي كه امكان تنظيم در ارتفاع پايين را دارند مي‌توانند بسيار كاربردي باشند، زيرا عكس‌هايي كه از نزديكي زمين گرفته مي‌شوند ظاهري دراماتيك‌تر را ايجاد مي‌كنند.

پس از اين‌كه دوربين را بر روي سه‌پايه نصب كرديد زماني را صرف تنظيم كادربندي كنيد. به كل كادر توجه كنيد، ببينيد چه عناصري در عكس شما ديده مي‌شوند و چه عناصري را بهتر است از عكس حذف كنيد يا آن‌ها را در كادر قرار دهيد.

فقط مراقب باشيد كه سه‌پايه‌ي خود را در چه جايي قرار مي‌دهيد. حتماً مطمئن شويد كه سه‌پايه تعادل مناسبي داشته باشد تا دوربين عزيزتان داخل آب يا بر روي ماسه‌ها نيفتد. همچنين پس از اين‌كه عكاسي در كنار دريا به پايان رسيد سه‌پايه‌ي خود را به‌خوبي بشوييد تا نمك و ماسه‌ موجب خرابي آن نشوند.

در اكثر انواع عكاسي اين مورد از توصيه‌هاي اصلي ما است. از پايين‌ترين حساسيت سنسور دوربين استفاده كنيد، زيرا كمترين مقدار نويز را توليد مي‌كند. همچنين براي سرعت شاتر طولاني نيز مورد نياز است. پس ايزويي بين ۵۰ تا ۲۰۰ را انتخاب كنيد.

اگر مي‌خواهيد سطح دريا تار و پنبه‌اي ديده شود نياز است كه از سرعت‌هاي شاتر طولاني استفاده كنيد. براي به دست آوردن افكت مورد نظر نياز است كه سرعت شاتر را بر روي ۲/۱ تا ۱۰ ثانيه تنظيم كنيد. اگر با انتخاب چنين سرعت‌هايي نوردهي بيش از حد زياد است دو راه داريد. مي‌توانيد صبر كنيد تا هوا كمي تاريك‌تر شود يا از فيلتر ND استفاده كنيد.

فيلترهاي ND مانند يك شيشه‌ي سياه به نظر مي‌رسند و در انواع مختلف از يك تا ۱۰ استاپ يا بيشتر در دسترس هستند. همچنين مي‌توانيد از انواع متغير نيز استفاده كنيد. با استفاده از فيلترهاي ND مي‌توانيد ميزان نوري را كه به سنسور مي‌رسد كاهش دهيد تا از سرعت شاترهاي طولاني‌تري استفاده كنيد.

براي به دست آوردن افكت مناسب مي‌توانيد با توجه به ميزان تلاطم آب از سرعت ۱۵/۱ ثانيه شروع كنيد و سپس سرعت‌هاي كندتر را امتحان كنيد تا به ظاهر مورد نظرتان برسيد.

البته در نهايت ديد هنري شما تعيين‌كننده خواهد بود، موارد زيادي وجود دارند كه استفاده از شاتر سريع موجب خلق عكس‌هاي زيبايي شود. به‌طور مثال عكاسي از موج‌هاي بزرگ با سرعت شاتر بالا مي‌تواند بسيار جذاب باشد.

مانند بيشتر عكاسي‌هاي منظره، براي عكاسي از دريا نيز بهتر است از ديافراگم‌هاي بسته بين f/8 تا f/11 بهره بگيريد. به‌اين‌ترتيب عمق ميدان مناسبي را به دست مي‌آوريد و اكثر قسمت‌هاي كادر در فوكوس قرار مي‌گيرند. فقط توجه داشته باشيد كه اكثر لنزها شارپ‌ترين تصوير خود را بين f/8 تا f/11 عرضه مي‌كنند. پس ديافراگم را بيش از اين نبنديد.

همچنين مي‌توانيد با مراجعه به سايت‌هايي مانند DxOMark از شارپ‌ترين ديافراگم لنزتان مطلع شويد.

به‌طوركلي بهترين روش استفاده از حالت Manual است. ابتدا ايزو و ديافراگم را تنظيم كنيد، سپس سرعت شاتر و فيلتر مورد نظرتان را تعيين كنيد.

بهترين روش براي عكاسي با سرعت شاترهاي كند، اين است كه از يك ريموت استفاده كنيد تا از لرزش دوربين پيشگيري شود. البته درصورتي‌كه ريموت نداريد يا آن را فراموش كرده باشيد مي‌توانيد از گزينه‌ي تأخير شاتر در دوربين نيز استفاده كنيد.

براي اين‌كه عكستان جذاب‌تر شود و آسمان با جزئيات بيشتري ثبت گردد مي‌توانيد از فيلترهاي Graduated ND استفاده كنيد. اين گونه از فيلترها در بخش بالايي تيره‌تر هستند و براي به دست آوردن نوردهي بهتر مي‌توانند كاربردي باشند. به‌خصوص وقتي هنگام طلوع يا غروب خورشيد قصد عكاسي داريد اين نوع از فيلترها با تاريك‌تر كردن آسمان بالانس مناسبي را برقرار مي‌كنند و موجب مي‌شوند بتوانيد جزئيات زيباي ابرها و رنگ آسمان را نيز ثبت كنيد.

توجه داشته باشيد كه وسايل الكترونيكي با آب رابطه‌ي خوبي ندارند. مراقب موج‌هاي ناگهاني دريا و خيس شدن دوربين باشيد. همچنين مراقب باشيد كه سه‌پايه‌ي خود را در مكاني مناسب و محكم قرار دهيد تا دوربينتان داخل آب يا بر روي ماسه‌ها نيفتد.

همچنين مراقب سنگ‌هاي لغزنده باشيد تا بر روي آن‌ها سر نخوريد و سلامتي خود را به خطر نيندازيد. به‌علاوه درياهاي آزاد مانند خليج‌فارس و درياي عمان جزر و مد زيادي هم دارند. ممكن است بر روي تخته‌سنگ يا مناطق خطرناك ديگري قرار بگيريد و آن‌قدر با عكاسي كودك در آتليه كودك مشغول شويد كه متوجه پيش آمدن آب نشويد. از افراد محلي در مورد جزر و مد سؤال كنيد و در كل حواستان به سطح آب باشد.

در تمامي اين نكات بايد به توصيه ها توجه شود تا عكاسي زيبايي رقم خورد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۵:۲۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي بارداري  حرفه اي در آتليه بارداري بدون داشتن ابزارهاي حرفه اي نمي تواند مفيد باشد و آثار بزرگي را رقم زند. از اين رو لازم است كه هر عكاسي داراي لنز ۵۰ ميليمتري باشد و بتوان انتظارات بسياري از آن داشت.

لنز ۵۰ ميلي‌متري يكي از محبوب‌ترين لنزهاي توليدشده براي دوربين‌هاي DSLR هردو برند كانن و نيكون است. گرچه قيمت پايين عامل مؤثري در محبوب شدن يك لنز به‌حساب مي‌آيد، اما دليل محبوبيت لنزهايي با فاصله كانوني ۵۰ ميلي‌متر بيش از اين‌هاست، تاجايي كه برخي لنزهاي محبوب و باكيفيت توليدشده با اين فاصله كانوني، از گران‌ترين لنزهاي بازار نيز هستند!

در اينجا قصد داريم به چند مورد از ويژگي‌هاي لنزهايي با فاصله كانوني ۵۰ ميلي‌متر اشاره كنيم، تا اگر در خريد اين لنز مردد هستيد تصميم قطعي خود را با اطمينان بگيريد:

پرسپكتيو

به لنز ۵۰ ميلي‌متري “لنز نرمال” هم گفته مي‌شود. زيرا اين لنز داراي فاصله كانوني است كه بين وايد و تله قرار دارد و مهم‌ترين تفاوتي كه فاصله كانوني در تصاوير ثبت‌شده ايجاد مي‌كند، ميزان فشردگي متفاوت در پرسپكتيو تصوير است.

در لنزهاي وايد شاهد پرسپكتيوي عميق‌تر از ميزان واقعي و آنچه با چشم خود مي‌بينيم هستيم و با لنزهاي تله، پرسپكتيوي فشرده‌تر از ميزان معمول را خواهيم داشت.

اما با لنز ۵۰ پرسپكتيو و فاصله سوژه‌ها از يكديگر، نزديك به آنچه خواهد بود كه با چشمان خود مي‌بينيم. بهمين دليل ابعاد نيز به واقعيت نزديك‌تر هستند. اين عامل موجب مي‌شود چنين لنزي براي عكاسي از چهره از فاصله كم مناسب باشد.

امكان همه نوع عكاسي

به‌طوركلي لنزهاي وايد براي ثبت تصاوير منظره و لنزهاي تله براي ثبت نماهاي بسته و چهره مناسب‌تر هستند. اما فاصله كانوني نرمال به دليل قرارگيري بين فواصل كانوني وايد و تله قابليت استفاده از لنز ۵۰ براي هر نوع عكاسي را فراهم مي‌سازد.

لنز ۵۰ ميلي‌متري هم براي ثبت پرتره و عكاسي خياباني كاربرد دارد و هم عكاسي منظره و اين دليل اصلي نصب دائمي لنز ۵۰ ميلي‌متري روي دوربين عكاساني است كه پيش از آن از لنزهاي كيت ۵۵-۱۸ دوربين خود استفاده مي‌كردند.

شما براي پركردن جاي خالي زوم موجود روي لنزهاي كيت ۵۵-۱۸ فقط كافي است كه كمي به سوژه نزديك يا از آن دور شويد. پس دليل چنداني براي به همراه داشتن يك لنز ۵۵-۱۸ در كنار يك لنز ۵۰ ميليمتري نخواهيد داشت!

بوكه

بوكه يا جلوه‌هايي كه در پس‌زمينه كم‌نور تصوير ايجاد مي‌شوند يكي از زيباترين و محبوب‌ترين جلوه‌هاي عكاسي هستند. اين جلوه‌ها رابطه مستقيمي با بازشدگي ديافراگم لنز شما دارند. هرچقدر ديافراگم لنز شما بازتر باشد، منابع نوري موجود در پس‌زمينه زيباتر ديده مي‌شوند.



از طرف ديگر هر استاپ بازشدگي ديافراگم بيش از آنچه كه تصور مي‌كنيد موجب  نوردهي بيشتر براي ثبت عكس خواهد شد. براي مثال f/1.4 هشت برابر نور بيشتري نسبت به f/4 به سمت سنسور هدايت خواهد كرد.

اين در حالي است كه بازترين مقدار ديافراگم لنزهاي كيت اكثر دوربين‌ها f/3.5 است.

ديافراگم بازتر به شما امكان عكاسي با نور كمتر و ايزوي پايين تر را نيز خواهد داد كه اين به معناي امكان ثبت عكس‌هايي با كيفيت بالاتر و نويز كمتر است.

قيمت مناسب

لنز ۵۰ ميلي‌متري يك لنز ثابت يا “پرايم” است. لنزهاي پرايم به دليل اينكه امكان زوم ندارند و قرار نيست چندين فاصله كانوني را در اختيار كاربر قرار دهند، تعداد عدسي‌ها كمتري در ساخت آن‌ها بكار رفته است. به همين دليل به نسبت قيمت، معمولا داراي كيفيت بهتري هستند.

از طرف ديگر براي ساخت يك لنز نرمال قرار نيست با ترفندهاي اپتيكي به زاويه‌اي بيش‌ازحد باز يا بسته برسيم، كه اين مسئله نيز موجب پيچيدگي كمتر آن‌ها و قيمت مناسب آن‌ها مي‌شود. البته سري‌هاي خاصي از لنز‌هاي نرمال با عدسي‌هاي بسيار با كيفيت و ديافراگم بازتر داراي قيمت‌هاي بالايي هستند.

درنهايت

شايد خريد يك لنز با فاصله كانوني گستره تر مثل ۱۳۵-۱۸ يا ۱۴۰-۱۸ بجاي لنز ۵۵-۱۸ و يا خريد يك لنز تله زوم مكمل براي لنز كيت ۱۳۵-۱۸ و ۱۴۰-۱۸ گزينه وسوسه كننده‌اي باشد اما هيچ‌كدام از اين لنزها يك تجربه كاملاً جديد در عكاسي به همراه نخواهند داشت. درحالي‌كه عكاسي با لنز پرايم تجربه‌اي است كه احتمالاً نظر شما در مورد خريد لنزهاي بعدي‌تان را هم عوض خواهد كرد.

نكته مهم در مورد لنز ۵۰ ميليمتري اين است كه حتي مدل‌هاي ارزن‌قيمت اين لنز قابل نصب روي دوربين‌هاي فول‌فريم است و حتي بسياري از عكاساني كه هزينه بيشتري براي خريد بدنه‌ي فول فريم پرداخت مي‌كنند، از يك لنز ۵۰ ميليمتري براي شروع عكاسي با آن بهره مي‌برند.

پس اگر قصد خريد يك لنز جديد براي كسب تجربه‌هاي جديد در عكاسي و سرمايه گذاري مطمئن در زمينه خريد لنز را داريد، ما لنز ۵۰mm f/1.8 را به شما پيشنهاد مي‌كنيم كه براي هر دو برند نيكون و كانن قيمت مناسب و پاييني دارند!

نمونه عكس‌هاي فوق مربوط به لنزهاي ۵۰ ميليمتري با f/1.8 بودند كه ارزانترين نمونه‌ي لنزهاي نرمال محسوب مي‌شوند. عكسهايي كه در ادامه مي‌بينيد با لنزهايي با ديافراگم بازتر و كيفيت عدسي بالاتر و قيمت گران‌تر ثبت شده اند. تمامي اسامي لنزها براي مشاهده قيمت و مشخصات دقيق، به سايت فروشگاه پيكسل لينك شده است.

اگر شما نيز در دسته عكاسان حرفه اي هستيد بايد به اين لنزها بسنده كنيد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۴:۰۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

شركت تامرون را مي توان يكي از برندهاي مهم در صنعت توليد لنز و دوربين دانست. شركتي كه در طول سال هاي گذشته سعي كرده محصولات خوبي را در بازار عرضه دارد و آنها را به مخاطب و مشتريان خود ارائه دهد.

تامرون يكي از باسابقه‌ترين و معتبر‌ترين كمپاني‌هاي توليدكننده لنز در جهان به شمار مي‌رود. اين شركت كه در سال ۱۹۵۰ و در ژاپن تأسيس شده، تجربه‌اي بيش از نيم‌قرن را در طراحي المان‌هاي اپتيكي پشت سر گذاشته است. برخي از لنز‌هاي توليد شده توسط اين كمپاني مثل Tamron SP 85mm f/1.8 Di VC USD و Tamron SP 35mm F1.8 Di VC USD از برترين لنز‌ها در نوع خود به هستند و وضوح خارق‌العاده‌اي را در ثبت تصاوير ارائه مي‌دهند. جالب اينجاست كه اين كمپاني لنز‌هايي را براي دوربين‌هاي كانن و نيكون طراحي كرده است كه عملكرد و كيفيت بهتري از لنز‌هاي توليد شده توسط خود اين دو شركت دارد. تامرون نيز مانند هر كمپاني مشابه ديگري، براي نام‌گذاري محصولات خود از علائم اختصاري به خصوصي استفاده مي‌كنند كه هركدام دلالت بر ويژگي خاصي دارد. در ادامه به بررسي اين علائم و توضيح آن‌ها خواهيم پرداخت. بنابراين اگر شما هم از طرفداران لنز‌هاي تامرون هستيد و يا قصد خريد يكي از لنزهاي باكيفيت اين كمپاني را داريد، با پيكسل همراه باشيد.<>

VC

VC خلاصه شده عبارت Vibration Compensation است. VC مكانيسم كاهش اثرات لرزش لنز هنگام عكس‌برداري است كه به صورت انحصاري توسط تامرون طراحي شده است. لنز‌هايي كه به اين قابليت مجهز هستند بهترين گزينه جهت عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد بر روي دست به‌حساب مي‌آيند چرا كه تاري حاصل از تكان‌هاي دست را در هنگام عكاسي به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهند. اين ويژگي در دوربين‌هاي تله و سوپرتله بسيار حائز اهميت است چرا كه كوچك‌ترين لرزش دوربين مي‌تواند تأثيرات اغراق‌شده‌اي بر روي تصوير بگذارد.

Di

لنز‌هاي Di به طور اختصاصي جهت تشكيل تصوير بر روي سنسور‌هاي ۲۴×۳۶ ميلي‌متر طراحي شده‌اند. دوربين‌هاي فول‌فريم DSLR از اين ابعاد سنسور برخوردار هستند. اين لنز‌ها را مي‌توان بر روي دوربين‌هاي APS-C كه سنسور كوچك‌تري دارند نيز متصل نمود ولي زاويه ديد لنز كمي تنگ‌تر خواهد شد. به عنوان مثال لنز ۵۰ ميلي‌متري Di بر روي دوربين‌هاي كراپ يا APS-C زاويه ديدي معادل لنزي با فاصله كانوني ۸۵ ميلي‌متر مي‌دهد.

Di II

اين لنز‌هاي تامرون به صورت اختصاصي براي اتصال به دوربين‌هايي با قطع سنسور APS-C طراحي شده‌اند و براي دوربين‌هاي فول‌فريم مناسب نيستند. اگر علاقه‌مند هستيد بدانيد كه چرا بايد براي دوربين‌هاي APS-C لنز‌ كراپ مناسب با آن تهيه شود و نه يك لنز فول‌فريم مطلب زير را حتما مطالعه كنيد.

Di III

لنز‌هاي Di III تامرون براي دوربين‌هاي بدون آينه طراحي شده است و قابل اتصال به دوربين‌هاي DSLR نيستند.

USD

USD مخفف عبارت Ultra Silent Drive مي‌باشد. اگر بر روي بدنه لنزي اين عبارت حك شده باشد به اين معناست كه لنز از يك موتور فراصوتي جهت فوكوس خودكار برخوردار است. به لطف اين تكنولوژي فوكوس بسيار سريع و كاملاً بي‌صدا انجام مي‌گيرد. در عكاسي ورزشي و يا هر ژانر ديگري كه سوژه در حال حركت است برخورداري از يك لنز USD مي‌تواند كار را بسيار راحت كند چرا كه لنزهاي USD تامرون با توجه به طراحي منحصر به فردي كه دارند، بيسار دقيق، سريع و بي‌صدا بر روي سوژه فوكوس مي‌كنند.

SP

SP مخفف عبارت Super Performance است و به لنز‌‌هايي از تامرون اطلاق مي‌شود كه در يك زمينه به خصوص عملكرد بسيار بالايي داشته باشد. SP در واقع نشان درجه يك تامرون به حساب مي‌آيد و بسته به گزينه‌هاي زير، هر لنز مي‌تواند آن را دريافت كند.

IF

IF يا Internal Focus به اين معناست كه فوكوس در لنز با جابه‌جايي المان‌هاي داخلي اتفاق مي‌افتد و هنگام فوكوس كردن بر روي سوژه، المان جلويي لنز جابه‌جا نمي‌شود. به لطف اين ويژگي فوكوس سريع‌تر انجام مي‌شود و در عكاسي ماكرو و كلوز‌آپ نيز راحت‌تر مي‌توان بر روي سوژه فوكوس كرد.

XR

Extra Refractive Index يا XR مشخصاً به طراحي منحصر به فرد اپتيكي برخي از لنز‌هاي تامرون اشاره دارد. در اين طراحي جهت جلوگيري از انكسار يا شكست نور، از المان‌هاي به خصوصي استفاده شده است. به لطف اين طراحي طول و ابعاد لنز‌هاي وايد پرايم و وايد زوم XR تامرون نسبت به لنز‌هاي هم‌رده بسيار جمع‌و‌جورتر شده و وزن آن‌ها نيز كم‌تر است.

LD

LD از معدود علائمي‌ است كه در بين اغلب سازندگان لنز‌هاي عكاسي و سينمايي مشترك است و مخفف عبارت low Despresion است. لنز نيز مانند هر شي‌ء شيشه‌اي ديگري نور را وقتي از خود عبور مي‌دهد به هفت رنگ تجزيه مي‌كند. هنر طراحي در لنز اينجاست كه اين پراكندگي نوري را به حداقل برساند. تامرون معمولاً با به‌كارگيري از دو المان LD در چينش اپتيكي لنز، افتراق يا پراكندگي رنگي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد.



Zoom Lock يا ZL به لنز‌هاي زومي اطلاق مي‌شود كه مي‌توان آن‌ را در فواصل كانوني مختلف قفل كرد و ثابت نگه داشت تا از تغيير احتمالي فاصله كانوني جلوگيري شود.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۲:۲۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

نيكون همانطور كه مي دانيد هميشه سعي داشته بهترين را به مخاطب و مشتريان خود ارائه دهد. از اين رو هر سال شاهد معرفي محصولاتي هستيم كه نشان از عملكرد بالا و قابل توجه اين شركت مطرح ژاپني صنعت توليد دوربين است.

يكي از سؤالاتي كه بسيار از علاقه‌مندان در مورد مدل‌هاي مختلف دوربين DSLR مي‌پرسند در مورد سيستم يا سياست نام‌گذاري نيكون يا كانن براي دوربين‌هاي DSLR است. در مورد كانن پيش‌ازاين طي مطلبي با عنوان “سياست نام‌گذاري كانن براي دوربين‌هاي DSLR” توضيحات كاملي در وبلاگ پيكسل ارائه شد.

در مورد نيكون در مقايسه با كانن با سيستم پيچيده‌تري روبرو هستيم كه طي ساليان اخير تغييراتي نيز داشته است. دانستن جزئيات اين سيستم نامگذاري حتي براي يك فروشنده حرفه‌اي ضروري نيست، اما در ادامه سعي در توضيح خلاصه و مختصر آن داريم:

كد مدل تمامي دوربين‌هاي DSLR نيكون با D شروع مي‌شود، برخلاف كانن كه كاراكتر انتهايي كد مدل دوربين‌هايش D هستند. در مورد نيكون نكته كليدي اين است كه تعداد اعداد موجود در كد مدل و اينكه اين عدد با چه رقمي شروع شود تعيين‌كننده است و اگر تعداد ارقام و عدد ابتدايي كد مدل يكي بود، دو دوربين هم‌رده هستند و دوربيني كه عدد كد آن بزرگ‌تر است جديدتر خواهد بود.

چهاررقمي: محبوب‌ترين‌ها

سري DXXXX غيرفول فريم است. در اين رده D5XXX و D3XXX سري مبتدي يا Entry level هستند و D7XXX پيشرفته يا همان  advanced محسوب مي‌شود.

پس تمامي دوربين‌هاي نيكون كه كد مدل آن‌ها چهاررقمي است، غيرفول‌فريم هستند و ابعاد سنسور انها مشابه است. اما لزوماً يك دوربين مبتدي نيستند و بر اساس رقم اول كد مدل مي‌توان بين مدل‌هاي “مبتدي” و “پيشرفته” تمايز ايجاد كرد.

در بين دو رده مبتدي كه كد مدل آن‌ها با ۳ و ۵ شروع مي‌شود (مثل D3400 و D5600) چشمگيرترين تفاوت در ابعاد و امكانات جانبي عكاسي است. براي مثال دوربين‌هاي داراي عدد هزارگان ۳ تا زمان نگارش اين مطلب مجهز به صفحه چرخنده نبوده‌اند. تعداد نقاط فوكوس آن‌ها نيز تا زمان نگارش اين مطلب بيش از ۱۱ نقطه نبوده!

درحالي‌كه در مدل‌هاي ۴ رقمي با عدد هزارگان ۵ (يعني غيرفول فريم مبتدي رده‌بالاتر از سري ۳) صفحه‌نمايش چرخنده و بزرگ‌تر است. تعداد نقاط فوكوس نيز تا ۳۹ عدد افزايش يافته و همچنين تنظيمات پيش‌فرض عكاسي كودك در آتليه كودك نيز بيشتر هستند.

در بين سري چهاررقمي ها يا DXXXX مدل‌هايي كه كد اسم آن‌ها با عدد ۷ شروع مي‌شود مبتدي نيستند، بلكه advanced هستند!

در اين مدل‌ها  تعداد نقطه فوكوس تا ۵۱ عدد افزايش يافته و ميزان حداكثر ايزو نيز در اين مدل‌ها بعضاً تا ۱۶۴۰۰۰۰ افزايش مي‌يابد و حداقل سرعت شاتر كه بيشتر در كارهاي استوديويي كاربرد دارد، بالاتر است. اين مدل‌ها عملكرد بهتري در شرايط و ايزوي مشابه نسبت به مدل‌هاي رده مبتدي غيرفول‌فريم دارند و تمامي آن‌ها نيز از ۲ درگاه كارت حافظه بهره مي‌برند .

البته اين مدل‌ها وزني بيشتر از سري D5XXX دارند و صفحه‌نمايش آن‌ها نيز لزوماً متحرك نيست. تنظيمات خودكار نيز در اين مدل‌ها به نسبت D5XXX كمتر است، اما در مقابل تنظيمات دستي بسيار كامل‌تر است و يك نمايشگر تك‌رنگ دوم نيز صرفاً براي نمايش تنظيمات روي بدنه آن‌ها تعبيه شده است. پس عكاسي با D7XXX معمولاً سخت‌تر از D5XXX و D3XXX است.

سه‌رقمي: خاص‌هاي نيكون

اين رده، رده‌ي Professional يا حرفه‌اي نيكون است و در اين سري D6XX و بالاتر مثل D7XX و D8XX فول فريم هستند و مدل‌هاي D5XX و پايين‌تر غيرفول‌فريم هستند. پس برخلاف رده قبلي يك دوربين نيكون با كد مدل ۳ رقمي لزوماً فول فريم نيست. بلكه در اين رده عدد صدگان مشخص كننده اندازه سنسور است.

نكته مهم در مورد غيرفول‌فريم ‌هاي سه‌رقمي (يعني مدل‌هاي سه‌رقمي داراي عدد صدگان ۶ و يا پايين‌تر) اين است كه اين مدل‌هاي در مقابل غيرفول‌فريم‌هاي چهاررقمي دوربين‌هاي كامل‌تري محسوب مي‌شوند. اما تفاوت آن‌ها بيشتر در موارد خاص با كاربرد خاص است. براي مثال D500 شباهت بسيار زيادي با D7500 دارد!

هردوي اين مدل‌ها ۲۰ مگاپيكسل و مجهز به پردازنده EXPEED 5 هستند. هردو صفحه‌نمايش متحرك لمسي دارند و بافاصله كمي از يكديگر وارد بازار شدند و هردو تصويربرداري را با رزولوشن ۴K انجام مي‌دهند. درحالي‌كه D500 حدود ۷۰۰ دلار گران‌تر است. علت اين گراني هم جزئيات حرفه‌اي بيشتر مثل تعداد نقاط فوكوس بيشتر، تعداد فريم قابل ثبت بيشتر در هر ثانيه و مواردي از اين قبيل است كه براي تمامي عكاسان كاربردي نخواهد بود. ضمن اينكه D500 ازلحاظ وزني دوربين سنگين‌تري نيز هست.

دورقمي: به تاريخ پيوسته

سري دورقمي نيكون يا DXX نيز مدت‌هاست كه به‌طور كامل جاي خود را به سري‌هاي چهاررقمي نيكون داده‌اند و آخرين مدل توليدشده با كد مدل دورقمي در سال ۲۰۰۸ به توليد رسيد.

تك‌رقمي: پرچم‌داران

سري DX سري پرچم‌داران نيكون است.  اين سري در نام‌گذاري قاعده خاصي ندارد و به‌جاي ايكس مي‌توان عدد يا حروف الفبا قرار داد و برخي از مدل‌ها در اين رده فول فريم و برخي ديگر غيرفول‌فريم هستند. مدل‌هاي اين رده خاص و كم هستند و مطالعه در مورد تك‌تك مدل‌هاي موجود اين رده وقت كمتري از علاقه‌مندان خواهد گرفت.

يكي از مدل‌هاي موجود در اين رده نيكون Df است كه دوربين گراني محسوب مي‌شود و داراي ظاهري خاص و كلاسيك است. اين دوربين خاص ۱۶ مگاپيكسل، فول‌فريم است، اما قابليت فيلم‌برداري در آن گنجانده نشده!

ديگر دوربين خاص اين سري نيكون D5 است كه يك دوربين فوق‌العاده قدرتمند و به همين نسبت گران است!

اين دوربين ۲۱ مگاپيكسلي قادر به ثبت ۱۵ فريم عكس در هر ثانيه است، ميزان حداقل ايزوي آن ۵۰ و حداكثر ايزوي آن نيز عدد بسيار بالاي ۳۲۸۰۰۰۰ است و از طرف ديگر وزن بدنه‌ي آن بدون لنز معادل ۱۴۱۵ گرم مي‌باشد.

درنهايت

شما به‌عنوان يك كاربر در هر سطحي، نيازي به حفظ كردن فرمول‌هاي پيچيده نام‌گذاري برند‌هاي سازنده دوربين عكاسي نداريد!

علاوه بر اين توليدكنندگان هيچ تضميني براي ادامه روند معمول نام‌گذاري محصولات خود نداده‌اند.

از طرف ديگر توجه به سال ساخت محصول نيز داراي اهميت بسيار بالايي است. گرچه شايد يك دوربين جديد در يك رده، آن‌چنان تفاوتي نسبت به مدل قديمي‌تر كه هنوز در بازار موجود است نداشته باشد و عملاً پرداخت پول بيشتر براي آن قابل توجيه نباشد!

اينجاست كه مراجعه به افراد اهل‌فن و كارشناس اهميت مي‌يابد و توصيه تكراري نگارنده به كاربران دوربين‌هاي ديجيتال و علاقه‌مندان به عكاسي اين است كه در چنين موارد  از اشخاص مطمئن براي مشاوره كمك بخواهيد.

اگر به نامگذاري محصولات نيكون دقت كرده باشيد قطعا بايد به اين موضوع پي ببريد.

منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۳۱:۰۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

تاريخچه
در قرنهاي 11 تا 16 بشر از يك اتاقك تاريك (دوربين اوليه) بعنوان چيزي شبيه به دوربين استفاده مي‌كرد. براي اين منظور اتاق مكعب مستطيل كوچكي را كه هرگز نوري به درون آن راه نمي‌يافت، آماده مي‌كردند، در وجه جلوي آن سوراخي به قطر تقريبي يك ميليمتر ايجاد مي‌كردند، بدين ترتيب تصاوير صحنه‌هاي خارج از اتاق را روي ديوار يا پرده در وجه مقابل سوراخ در داخل اتاق منعكس مي‌نمودند. البته اين عمل بيشتر براي نمايش و سرگرمي بود و هرگز كار عكاسي را انجام نمي‌داد.
img/daneshnameh_up/e/ee/CAG5E30H.JPG

نحوه كار دوربينهاي اوليه
در سال 1568 دانيلو باربارو اين اتاقك تاريك را با يك عدسي و يك دريچه قابل تغيير مجهز نمود. بدين وسيله مي‌توانست تصاوير را واضحتر به درون اتاق منعكس كند. در سال 1802 توماس وج وود و همچنين همفري ديوي با استفاده از كاغذ مخصوص تصاوير غير ثابتي بدست آوردند. اين كاغذ آغشته به محلولي بود كه هرگاه در برابر نور آفتاب قرار مي‌گرفت، رنگ اصلي خود را از دست مي‌داد و به كلي سياه مي‌شد. آنگاه چون بر روي اين كاغذ تصوير يا جسمي را قرار مي‌دادند، قسمتهايي كه از تابش نور مصون مانده بود، به رنگ خود باقي مي‌ماند و اما ساير قسمتهاي كاغذ سياه مي‌شد. بدينگونه شبح نوري از اجسام بر روي آن كاغذ عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد مي‌شد. با اين روش تصويري بدست مي‌آمد كه آن نيز به مجرد نور ديدن ، رنگ خود را از دست مي‌داد و كاغذ يكپارچه سياه مي‌شد.
سير تحولي و رشد
در سال 1816 جوزف نييپس با يك جعبه جواهرات يك دوربين بسيار ابتدايي ساخت و آن را با ذره بين ، ميكروسكوپ نوري مجهز نمود. با اين دستگاه او مي‌توانست فقط عكسهاي منفي بردارد. سرانجام ويليام تالبوت نخستين كسي بود كه توانست عكسهاي مثبت هم بردارد، عكسهايي كه ثابت و دائمي هم باقي مي‌ماندند. اين رويداد در سال 1835 رخ داد. در سالهاي بعد دوربينهاي پيشرفته‌اي به بازار عرضه شده و مي‌شود.
ساختمان دوربين عكاسي
img/daneshnameh_up/b/b0/CAM9G5EJ.JPG




دوربين عكاسي از يك اتاقك تاريك تشكيل شده كه بر جدارهاي آن يك عدسي محدب با فاصله كانوني ثابت قرار دارد. در جدار مقابل اين عدسي فيلم و بين فيلم و عدسي ديافراگم وجود دارد. علاوه بر اين دوربين به دستگاه تنظيم فاصله (مسافت ياب نوري)، شاتر يا بندان ، نورسنج (طيف سنج نوري) و منظره ياب مجهز است.
طرز كار دوربين عكاسي
در هنگام عكسبرداري عدسي دوربين را جلو و عقب مي‌بريم تا آنكه در منظره ياب تصوير واضحي از جسم مورد نظر ديده شود. در اين حالت تصويري حقيقي و معكوس مي‌تواند روي فيلم تشكيل شود كه با فشار دكمه ديافراگم باز مي‌شود و نور در مدت مشخص به فيلم مي‌رسد و تصوير جسم را روي آن بوجود مي‌آورد.
img/daneshnameh_up/9/97/CAMERA.GIF




فيلم عكاسي
فيلم عكاسي به گونه خاصي تهيه شده است يعني آنكه مواد شيميايي خاصي در بر دارد كه نور مي‌تواند بر آنها اثر بگذارد و تصوير خارجي بر آن نقش ببندد. يكي از بهترين روشهاي عكسبرداري (نورنگاري) ، آشكارسازي تابش بوسيله دانه‌هاي املاح هالوژني نقره است. چرا كه براي حساس كردن يك بلور هالوژني نقره تنها چند فوتون كافي است. پس از آنكه يك فيلم نور دهي شد، مقدار تيرگي حاصل در يك خاص به عوامل زير بستگي دارد:


    تابندگي به منظور نور دهي
    طول موج تابش
    مدت زمان نور دهي
    شرايط ظهور فيلم

مكانيزم ضبط تصوير روي فيلم
انرژي لازم براي تبديل برومور نقره يا يدور نقره به نقره عنصري از ماده شيميايي مورد استفاده در فرآيند ظهور فراهم مي‌شود. پيش از ظهور اطلاعات بصورت يك تصوير نهان به شكل دانه‌هاي حساس شده روي شيشه يا فيلم ذخيره شده است. از ظاهر كردن فيلم يك تصوير منفي( نگاتيو) بدست مي‌آيد. نگاتيو يعني خلاف آنچه در صاحب تصوير ديده مي‌شود. پس بنابراين قسمتهاي روشن صاحب تصوير بر روي فيلم تيره مي‌افتد و برعكس قسمتهاي تيره آن بصورت روشن نقش مي‌بندد.

چون دانه‌هاي املاح هالوژني نقره به تنهايي فقط به نور آبي و نور فرا بنفش نزديك حساسند، بايد مواد رنگي يا رنگيزه‌هايي به آنها افزوده شود تا تابش بخشهاي ديگر بيناب را جذب كنند و براي حساس كردن دانه‌ها ، مسير فراهم آورند. فيلمهاي فرو سرخ هم موجودند، ولي بايد با مراقبت ويژه نگهداري شوند. چون به سبب حساسيت به گرما خيلي زود آسيب مي‌بينند.
چاپ عكس
در مرحله چاپ فيلم ، عكس مثبت ( پوزيتيو) بدست مي‌آيد. پوزيتيو يعني تصويري كه درست مانند خود صاحب تصوير است. براي تهيه عكس مثبت ، فيلم را بر روي كاغذ مخصوصي قرار داده ، سپس از روي آن نوري را عبور مي‌دهند. در نتيجه قسمتهاي تيره فيلم بر روي كاغذ ، روشن و قسمتهاي روشن آن نيز تيره چاپ مي‌شود. چنين تصويري درست مطابق همان شخص يا چيزي است كه قبلا با دوربين عكس آنها را بصورت نگاتيو برداشته بوديم.

منبع:

دانش رشد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۰۶:۲۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

بسياري از تركيبات شيميايي وجود دارند كه در مقابل نور حساس‌اند، يعني در برخورد با پرتوهاي نوراني تغيير مي‌كنند. برخي از اين تركيبات ، به ويژه هاليدهاي نقره (مانند كلريد ، برميد ، يديد) مي‌توانند تصاوير را بر روي كاغذ عكاسي بارداري در آتليه عكاسي سويل استوديو تثبيت كنند. مجموعه فرايندهايي را كه بر پايه اين گونه خواص قرار دارند، اصطلاحا عكاسي مي‌نامند.
تاريخچه
عكاسي كه ما امروزه به آن آشناييم، توسط يك فرد كشف نشده است. بلكه نتيجه تلاش بسياري از شيميدان‌ها است. آغاز آن به سال 1727 ميلادي برمي‌گردد. در آن سال شولز مشاهده كرد كه مخلوطي از نيترات نقره و گچ در مقابل نور تيره مي‌شوند. در دهه 1830 يك فرانسوي به نام لويي واگر تصادفا كشف كرد كه براي ظهور يك تصوير ، از يك ورقه مس پوشيده شده از نقره كه به وسيله بخار يد حساس شده باشد، مي‌توان استفاده كرد. اين نوع تصوير كه به تصوير داگري معروف شد، در نتيجه شستشوي صفحه با محلول غليظ نمك به دست آمد و حالت تثبيت دائمي داشت، از اواسط قرن نوزدهم جنبه عمومي پيدا كرد.
سير تحولي و رشد

    در سال 1839 واگر ضمن بررسي‌هاي بيشتر دريافت كه براي برداشتن هاليدهاي نقره نور نامرئي باقيمانده برروي فيلم يا صفحه عكاسي بايد از محلول تيوسولفات سديم استفاده كرد كه با نمكهاي نقره ، تيوسولفات نقره محلول در آب كه قابل شستشو با آب است توليد مي‌كند (اين واكنش توسط هرشل بيست سال قبل از آن كشف شده بود). فرايند پيشنهادي واگر موجب شد تا بتوان در كمتر از يك دقيقه عكس را ثابت كرد.


    در سال 1841 يك انگليسي بنام ويليام تالبوت استفاده از فرايند تازه‌اي را اعلام كرد. اين فرايند شامل تهيه كاغذ حساس در مقابل نور به وسيله يديد نقره است. عكس را بر روي اين نوع كاغذ به وسيله اسيد گاليك مي‌توان ظاهر كرد. تصوير بدست آمده دقيقا برعكس وضعيت شيئي است كه از آن به دست مي آيد (يعني نواحي روشن آن تيره و نواحي تيره آن روشن ظاهر مي‌شود عكس منفي). اين تصوير منفي اگر بر روي يك كاغذ حساس عكاسي قرار داده شود و پس از قرار گرفتن در مقابل نور ظا هر شود عكسي مثبت كه با وضعيت اوليه شيئي مطابقت دارد (تصوير مثبت) را مي‌دهد.


    با وجود اينكه زمان لازم در فرايند تالبوت كمتر از فرايند داگر است، اما تصاوير به دست آمده چندان واضح نيست. آشكار است كه براي رفع اين نارسائي بايد با روش مناسبي هاليدهاي نقره را بر روي يك جسم شفاف تثبيت كرد. اين كار در آغاز به وسيله سفيده تخم مرغ بر روي شيشه انجام مي‌گرفت و تصويرهايي نسبتا روشن بدست مي‌آمد. اما اين تصويرها به آساني آسيب پذير بود. سر انجام در سال 1871 اين مشكل توسط يك عكاس آماتور و فيزيكدان به نام مادوكس بدين صورت از ميان برداشته شد كه وي امولسيون ژلاتيني از نمكهاي نقره را بر روي شيشه يا كاغذ عكاسي تثبيت كرد.

اختراع دوربين كداك
در سال 1887 ايستمن دوربين كداك را نوآوري كرد كه در آن يك فيلم پلاستيكي (نيترات سلولز) آغشته به امولسيون ژلاتيني به كار گرفته شده و با آن فيلم مي‌توانستند يك صد عكس بگيرند. اما اشكال اين كار در آن بود كه فيلم را همراه با دوربين مي‌بايست به مركزي كه مراحل ظهور و ثبوت عكس در آنجا انجام مي‌گرفت، بفرستند. از آن زمان به بعد بود كه فن عكاسي وارد مرحله نويني شد.
مراحل ظهور فيلم
با توجه به اينكه هاليدهاي نقره تنها مواد حساس در مقابل نور مي‌باشند، از اين رو منحصرا از آنها به عنوان توليد كننده موثر تصوير استفاده مي‌شود. يك فوتون تنها در برخورد با دانه‌هاي هاليد نقره يك بسته با حداقل چهار اتم نقره توليد مي‌كند. ميزان اين تاثير در مجاورت يك معرف احيا كننده مناسب (ظاهركننده) مي‌تواند ميليونها بار افزايش يابد. هرچه تعداد اتمهاي نقره دريك دانه بيشتر باشد، سرعت واكنش مواد شيميايي فيلم در تماس با ظاهر كننده‌ها بيشتر مي‌شود. اين واكنش‌ها در واقع ، احياي يون نقره است. عواملي مانند دما ، غلظت ظاهر كننده ، PH و مجموعه تعداد هسته‌ها در هر دانه ، زمينه ظهور و ميزان نقره آزاد ، در امولسيون فيلم نقش دارند.

منبع:

دانش رشد


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۰۵:۱۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

عكاسي كودك در آتليه كودك حرفه ساده اي نيست و براي موفقيت در آن نياز است تا خلاقيت و مهارتي نشان داد. خلاقيتي كه توسط كمتر عكاسي صورت مي گيرد و در اين زمينه افراد بسياري نيستند كه بتوانند خودي نشان دهند و افرادي بسيار هستند كه بدنبال كسب آموزشي هستند.

بيل فِرِيك، عكاس اختصاصي شبكه ESPN و سفير نيكون، يك مجموعه تجهيزات عكاسي از دوربين‌هاي مختلف گرفته تا طيف وسيعي از لنزها را با خود به كنتاكي آورده تا از يكي از بزرگ‌ترين مسابقه‌هاي اسب‌سواري دنيا عكس‌برداري كند. فرانك نزديك به ۵۰ دوربين مختلف از D5 تا D800 و D500 را با بيش از ۴۰ لنز را به كار خواهد گرفت تا هيچ لحظه يا تصوير باارزشي از زيردستش در نرود.<>

فريك در اين رابطه مي‌گويد:

من تمام تجهيزات خودم را به كنتاكي آورده‌ام و تقريباً مطمئنم هر چيزي كه نياز به آن داشته باشم در مجموعه خود پيدا مي‌كنم. البته آنچه كه در تصوير مي‌بينيد تمام ماجرا نيست و سه‌پايه‌هاي مانفروتو و دسته‌ها و پايدار كننده‌ها را نيز بايد به آن‌ها اضافه كرد. با اين همه دوربيني كه با خود آورده‌ام، هيچ ايده‌اي ندارم كه چند عكس به ثبت خواهد رسيد و چه قدر زمان بايد صرف انتخاب عكس‌ها بكنم.

فريك با استفاده از ريموتها و راديو تريگرهاي جديد كه از قابليت كنترل دوربين‌هاي مختلف در چند كانال‌ متفاوت برخوردارند، تمام دوربين‌ها را به طور همزمان مديريت خواهد كرد. تجهيزاتي كه او بر روي ميز قرار داده و اغلب توليد شركت نيكون است مجموعا چند صد هزار دلار مي‌ارزد.

تماشا اين ابزارها بسيار جالب توجه است و مناسب عكاسان.



منبع:

عكاسي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۹ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۹:۰۳:۵۳ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ][ ۳۷ ][ ۳۸ ][ ۳۹ ][ ۴۰ ][ ۴۱ ][ ۴۲ ][ ۴۳ ][ ۴۴ ][ ۴۵ ][ ۴۶ ][ ۴۷ ][ ۴۸ ][ ۴۹ ][ ۵۰ ][ ۵۱ ][ ۵۲ ][ ۵۳ ][ ۵۴ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 1
همه : 14767
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب