آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

در اين ويديو آموزشي با نورپردازي مقرون به صرفه در منزل براي مواردي چون عكاسي نوزاد يا عكاسي محصولات آشنا مي شويد. مارك نيوتون در اين ويديو، عكاسي از نوزاد را با حداقل تجهيزات آموزش مي دهد. او از درب ايوان به عنوان منبع نور، و از پرده توري به عنوان سافت باكس براي نرم كردن نور استفاده مي كند.

آموزش عكاسي از نوزاد در منزل با تجهيزات محدود

نمايشگر ويديو
 
 
 

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۳:۰۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در اين مطلب نكاتي را به شما ياد مي دهيم كه با استفاده از آنها مي توانيد اشتباهات عكاسي در سفر را از بين ببريد و عكس هاي خلاقانه تر و بهتري در سفر هاي خود بگيريد.عكاسي نوزاد
عكاسي را از پرواز شروع كنيد
عكس هاي سفر خود را از لحظه پرواز شروع كنيد، دوربين را با خود به داخل هواپيما ببريد و با نشستن كنار پنجره عكاسي را شروع كنيد. اگر خوش شانس باشيد ممكن است منظره زيبايي از مقصد خود را بتوانيد از آسمان ببينيد. دوربين را تا جايي كه مي توانيد به پنجره نزديك كنيد و از منظره بيرون عكس بگيريد.در اول پرواز عكاسي كنيد. هر چقدر بيشتر از زمان پرواز بگذرد، شيشه ها شروع به سرد شدن مي كنند. سريع تر تا وقتي كه شيشه تميز تر است و عكس ها بهتر مي شوند، عكاسي كنيد. البته شما معمولا بهترين ديد و نما را در لحظه هاي نهايي پرواز پيدا خواهيد كرد، هنگامي كه در حال رسيدن به مقصد هستيد. صندلي كنار پنجره را انتخاب كنيد و دوربين به دست در انتظار ثبت تصاوير فوق العاده باشيد.

هواپيما هاي جت معمولا بدون لرزش هستند، اما در مورد هواپيما هاي كوچكتر و هليكوپتر ها چنين نيست. بهتر است هنگام عكاسي از شيشه هواپيما از سرعت شاتر بالاتري مثلا 1/250 ثانيه يا سريع تر استفاده كنيد.هنگام نشستن هواپيما، به نظر مي رسد سرعتي كه زمين زير پاي شما مي گذرد به طرز چشمگيري افزايش مي يابد. در اين حالت سرعت شاتر 1/500 ثانيه امن تر است.

براي جلوگيري از بازتاب هاي ناخواسته در شيشه، لنز دوربين را در حد ممكن به پنجره نزديك كنيد. اما، لنز دوربين را به پنجره تكيه ندهيد زيرا اين كار ريسك لرزش دوربين را افزايش مي دهد. دست خود را دور لنز گرد كنيد تا از بازتاب شيشه هم كنيد.
براي دور زدن هواپيما آماده باشيد. هنگام پرواز عكاسي از زمين كار دشواري است (به دليل اندازه پنجره و محدوديت زاويه هاي ممكن براي عكاسي) اما وقتي هواپيما قبل از فرود و بعد از برخواستن دور مي زند، فرصت هاي خوبي به وجود مي آيند. نكته اينجاست كه آماده باشيد و سريع عكس بگيريد كه اين فرصت ها طولاني نيستند.فلاش خود را خاموش كنيد. فلاش زدن قدرت كافي براي روشن كردن بيشتر از چند متر را ندارد و تنها موجب ايجاد بازتاب در شيشه ها مي شود.
 خودتان را در پيدا كردن زاويه هاي جديد بيازماييد
سختي اي كه در عكاسي از مكان هاي تازه با آن رو به رو هستيد نشناختن آن مكان است، بنابراين بايد تلاش بيشتري كنيد تا نقطه قوت آن مكان براي عكاسي را پيدا كنيد. يكي از راه هاي مقابله با اين مشكل نگاه كردن به آن مكان از ارتفاعات است، طوري كه نگاهي مانند يك پرنده به آن منطقه داشته باشيد. به دنبال بالكن يا پنجره خانه هايي باشيد كه فكر مي كنيد بتوانيد به آنها دسترسي داشته باشيد، و از خود بپرسيد كه آيا مي توانيد بالا تر از اين هم برويد و از ارتفاعي بالاتر به آن مكان نگاه كنيد.
بهترين مكان ها را براي عكاسي در ساعات طلايي پيدا كنيد
در مسافرت هاي خانوادگي اين كه بتوانيد در زماني كه مي خواهيد از خانواده جدا شويد و عكس بگيريد، كار سختي است. يك راه حل اين است كه در وسط روز دوربين را كنار بگذاريد و با خانواده باشيد، در اين زمان خورشيد در بالاترين مكان خود قرار دارد و نور آن براي عكاسي چندان مناسب نيست. به جاي آن، سعي كنيد صبح زود قبل از بيدار شدن خانواده به عكاسي بپردازيد و براي صبحانه به آنها ملحق شويد.معمولاً درست بعد از طلوع بهترين نور ممكن براي عكاسي را خواهيد داشت، چرا كه خورشيد پايين است و نور ملايم و رنگ گرمي دارد، و سايه هاي بهتري هم ايجاد مي كند. سعي كنيد در طول روز مكان هايي كه براي عكاسي مناسبند را پيدا كنيد تا صبح زود براي عكاسي به آن مكان ها برويد.
غروب خورشيد هم زمان خوبي براي عكاسي است، در اين زمان هم مي توانيد زماني كه بقيه خانواده مشغول آماده شدن براي بيرون رفتن هستند به مكاني كه از قبل انتخاب كرده ايد برويد و عكاسي كنيد.اگر در يك سفر يك روزه هستيد، مطمئن شويد كه در هنگام غروب خورشيد در بهترين مكان ممكن قرار داريد، سعي كنيد در ارتفاعات باشيد چرا كه در ارتفاعات گزينه هاي بيشتري براي عكاسي خواهيد داشت. آتليه بارداري
 از غذاهاي محلي عكس بگيريد
همانقدر كه عكس يك شهر نمايانگر معماري آن شهر است، عكس از غذاي محلي هم بيانگر آن كشور است. وقتي مي خواهيد غذا بخوريد وقت بگذاريد به منو نگاه كنيد. غذايي كه مي تواند بهترين عكس را داشته باشد انتخاب كنيد، و براي بشقاب غذايي كه سفارش داده ايد يك پس زمينه خوب انتخاب كنيد و از آن عكس بگيريد.

برگرفته از: lenzak.com


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۱:۵۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

يكي از بهترين فصل ها براي عكاسي پاييز است. زيرا سراسر رنگ و زيبايي است. به قول اخوان، «باغ بي برگي كه مي گويد كه زيبا نيست؟».
هزاران منظره پيش روي ماست و بايد نهايت تلاش خود را بكنيم براي ثبت اين لحظه هاي بي نظير كه خداوند بزرگ نقاشي كرده است. پاييز، فصلي كه تنوع رنگي آنقدر زياد دارد كه حتي بهترين دوربين هاي عكاسي قادر به ثبت آن نيستند، چند توصيه براي عكاسي را براي شما ذكر كرده ايم.اگر در پاييز سفركردن يا گشت و گذار را تجربه كرديد قطعا به ثبت رسيدن  لحظه ها مي تواند برايتان لذت بخش باشد.

اول اين كه بهترين ساعات براي عكاسي بعد از طلوع خورشيد و هنگامي كه نزديك به غروب است، باشد تا شدت نور كم باشد و رنگ ها به شكل طبيعي خود در عكس ظاهر شوند.عكاسي كودك

 دوم اين كه هر چند تلفن هاي همراه هم اكنون از امكانات نرم افزاري خوبي براي ويرايش عكس بهره مندند اما به دليل نوع كاربري آنها نمي توان بر روي لنزشان فيلتر نصبت كرد. بنابراين، در ساعاتي كه نور خورشيد عكاسي كرد زيرا عكاسي رو به آفتاب حالت ضد نور ايجاد مي كند و از كيفيت عكس شما مي كاهد.
با توجه به عدم ثبات آب و هوا در فصل پاييز به خصوص در ابتداي اين فصل، هميشه مراقب آب و هواي باراني باشيد تا دوربينتان زير رگبار پاييزي خيس نشود. اين اتفاق در خصوص تلفن همراه مي تواند به قيمت از دست دادن آن تمام شود
نكته سوم اين كه براي همه ما بسيار پيش آمده كه هنگام برگ ريزان قدم زنان از روي برگ هاي پاييزي عبور كنيم. اما افراد كمي هستند كه مي توانند با اندكي توجه و براحتي كنتراست (تضاد)هاي رنگي را كشف كنند و مثلاً از برگ هاي زرد پاييز كه بر روي سطح آسفالت تيره خيابان ريخته شده عكس بگيرند. درست است كه مناظر پاييزي بسيار شگفت انگيز هستند و ما علاقه مند هستيم مناظر را آنگونه كه مي بينيم ثبت كنيم، اما مي توانيم با اندكي خلاقيت و عكاسي از جزئيات در پاييز عكس متفاوتي خلق كنيم كه كه با ديگر عكس هاي ثبت شده در پاييز متفاوت است. عكاسي بارداري
توصيه چهارم ما هم اين است كه از نرم افزار گوشي تلفن همراه خود به خوبي استفاده كنيد. در روزهاي پاييزي مي توانيد، mode (حالت) آب و هواي ابري (cloudy) را براي دوربين تلفن همراه خود انتخاب كنيد تا رنگ ها گرم تر به نظر آيند؛ آن هم در حالي كه لازم نيست آب و هوا حتماً ابري باشد.

توصيه آخر هم اين كه با توجه به عدم ثبات آب و هوا در فصل پاييز به خصوص در ابتداي اين فصل، هميشه مراقب آب و هواي باراني باشيد تا دوربينتان زير رگبار پاييزي خيس نشود. اين اتفاق در خصوص تلفن همراه مي تواند به قيمت از دست دادن آن تمام شود.

منبع: راه سفر


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۱:۰۰:۵۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

گوشي هايي با چشمان عقاب(+عكس)
يكي از بخش‌هايي كه اغلب اسمارت فون‌هاي امروزي داراي آن هستند، دوربين است. در كنار مگاپيكسل قابليت‌هاي نرم افزاري نيز در ثبت يك تصوير خوب مهم هستند. در حال حاضر با وجود اينكه برخي گوشي‌ها از يك سنسور مشابه استفاده مي‌كنند، اما ننتيجه ثبت شده متفاوت از يك ديگر است و اين موضوع به قابليت‌هاي نرم‌افزاري باز مي‌گردد. حال بياييد نگاهي به خط شكننان دوربين بياندازيم.


نوكيا N95

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,گوشي نوكيا

اولين دوربين ۵ مگاپيكسلي در دنياي تلفن‌هاي همراه مربوط به نوكيا بود

 

نوكيا N95 اولين تلفن همراهي بود كه از يك دوربين ۵ مگاپيكسلي استفاده مي‌كرد و اين محصول يك رقيب نيز داشت كه مدتي بعد از آن و از سوي كمپاني سامسونگ با نام SXH-S250 عرضه شد. اولين دوربين ۵ مگاپيكسلي در دنياي تلفن‌هاي همراه مربوط به نوكيا بود و در ساخت آن از لنز Carl Zeiss استفاده شده بود و قابليت فوكوس خودكار را نيز داشت.


سامسونگ i8510

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,گوشي سامسونگ

اولين تلفن همراه با دوربين ۸ مگاپيكسلي، گوشي سامسونگ i8510 INNOV8 بود

 

سامسونگ i8510 INNOV8 اولين تلفن همراه تاريخ بود كه با يك دوربين ۸ مگاپيكسلي عرضه شد و بعد از مدتي نيز نوكيا وارد اين وادي شد و محصولات سري N خود را نظير N86 با چنين دوربيني عرضه كرد.


سوني اريكسون Satio

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,گوشي سوني اريكسون

سوني اريكسون Satio

 

اولين تلفن همراهي كه يك لنز ۱۲ مگاپيكسلي داشت از ديار سوني برخواسته بود. اين محصول سوني اريكسون Satio ناميده مي‌شد و رابط كاربري چندان مناسبي نيز در زمينه دوربين نداشت. گوشي از يك فلاش زنون بهره مي‌برد و قابليت فوكوس خودكار و لزرش‌گير ديجيتالي تصوير نيز از ويژگي‌هاي آن بود. علاوه بر اين در سوني اريكسون Satio شاهد تشخيص چهره، تشخيص لبخند، تنظيم ميزان سفيدي و حالت عكاسي نيز بوديم. عكاسي نوزاد


اچ‌تي‌سي Titan II

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,گوشي اچ‌تي‌سي

اچ‌تي‌سي Titan II اولين اسمات فون با دوربين 16 مگاپيكسلي بود

 

اوايل سال ۲۰۱۲ بود كه كمپاني تايواني اچ‌تي‌سي يك محصول جنجالي را با نام Titan II معرفي كرد. اين تلفن هوشمند از سيستم عامل ويندوزفون بهره مي‌برد و بهبود‌هاي زيادي نسبت به نسخه قبلي خود نداشت اما اصلي‌ترين مزيت آن در بخش پشتي دستگاه قرار گرفته بود كه شاهد يك دوربين ۱۶ مگاپيكسلي در آنجا بوديم كه اولين اسمارت فون با چنين دوربيني بود. آتليه بارداري


سوني اكسپريا Z1

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,گوشي سوني اكسپريا

گوشي سوني اكسپريا Z1

 

سوني در سپتامبر سال ۲۰۱۳ يك محصول جديد را از سري Z خود معرفي كرد كه اكسپريا Z1 ناميده مي‌شد و اولين محصولي بود كه از يك سنسور بيش از ۲۰ مگاپيكسلي استفاده مي‌كرد. سوني بر روي اين پرچم‌دار يك دوربين ۲۰٫۷ مگاپيكسلي قرار داده بود  كه ۱/۲٫۳ اينچ سايز داشت و از لنز G سوني بهره مي‌برد. از ساير قابليت‌هاي آن مي‌توان به F2.0 و گستره ديد ۲۷ ميلي متري اشاره كرد.

 

نوكيا ۸۰۸ PureView

 

گوشي موبايل,اخبار تكنولوژي,بهترين گوشي ها براي عكاسي

نوكيا ۸۰۸ PureView

 

اگرچه شايد اكنون عملا كمپاني‌اي تحت عنوان نوكيا تلفن همراه توليد نمي‌كند اما زماني اين شركت محصولاتي را معرفي مي‌كرد كه دوربين خارق العاده‌اي داشتند. نوكيا ۸۰۸ PureView اولين و تنها محصولي است كه از يك سنسور ۴۰ مگاپيكسلي استفاده مي‌كرد و اين در حالي‌ست كه بيشتر اسمارت فون‌هاي آن زمان دوربيني ۸ يا ۱۲ مگاپيكسلي داشتند.

 

اين محصول از يك سنسور ۱/۱٫۲ اينچي CMOS FSI بهره مي‌برد و لنزش نيز Carl Zeiss بود. البته گفتني است كه براي استفاده از قدرت ۴۱٫۳ مگاپيكسلي دوربين مي‌بايست دست به دامان اپليكيشن‌هاي سوم شخص مي‌شديد و خود دوربين در حالت ۱۶:۹ قادر بود ۳۸٫۲ مگاپيكسلي و در حالت ۴:۳ تنها ۳۳٫۶ مگاپيكسل را ارايه دهد.

منبع : دنياي آي تي


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۹:۴۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

با سه دوربين عكاسي فوق‌العاده آشنا شويد!
نمايشگاه بين‌المللي فتوكينا چند روز پيش به كار خود پايان داد. اين نمايشگاه كه بصورت تخصصي در زمينه تجهيزات عكاسي و تصويربرداري است، هر دوسال يكبار در آلمان برگزار شده و در تخصص خود بزرگ‌ترين نمايشگاه در دنيا محسوب مي‌شود.آتليه كودك

با پنج دوربين عكاسي فوق‌العاده معرفي‌شده در بزرگترين نمايشگاه تجهيزات عكاسي جهان آشنا شويد!
امسال نيز مانند دوره‌هاي گذشته، كمپاني‌هاي فعال در زمينه عكاسي و تصويربرداري، آخرين دستاورد‌هاي خود را به نمايش گذاشتند. در اين يادداشت، 3 دوربين عكاسي‌اي كه در اين دوره از فتوكينا توجه‌ها را به خود جلب كردند به شما معرفي مي‌كنيم.


دوربين Canon EOS 7D Mark II

 

دوربين عكاسي,بهترين دوربين هاي عكاسي,دوربين عكاسي كنون

 

سال پيش، 7D به عنوان يكي از دوربين‌هاي هالف فريم كنون به بازار عرضه شد. خيلي زود توجه عكاسان به اين دوربين جلب شد و اقبال فراوان نسبت به آن باعث شد تا مقطعي نيكون از رقيبه ديرينه خود در محصول فروش عقب بيافتد.آتليه نوزاد
حالا مارك دو اين دوربين در فتوكيناي امسال معرفي شد. علاوه بر دارا بودن همه كيفيات فني مدل قبلي، 7D Mark II تعداد فريم عكس گرفته شده در يك ثانيه را به ۸ فريم رسانده است. در ضمن قابليت‌هاي تصويربرداري اين مدل نيز افزايش پيدا كرده‌است. اين دوربين حدود ۲۰۰۰ دلار قيمت داشته و حدود ۲۰۰ دلار نيز از مدل‌هاي قدرتمندي مانند 5D و 1D ارزان‌تر است.


دوربين Canon PowerShot G7 X

 

دوربين عكاسي,بهترين دوربين هاي عكاسي,دوربين عكاسي كنون

 
اگر بگوييم كه با آمدن جي۷ ، كار و كاسبي RX100 سوني جمع مي‌شود، اغراق نكرده‌ايم. دو سالي مي‌شد كه RX100 گزينه بسيار مناسبي براي دوربين كامپكت و عكاسي آماتور محسوب مي‌شد. اين دوربين با سنسور ۱ اينچي‌اي كه داشت، عملاً سري S كنون را با مشكل مواجه كرد. با عرضه شدن جي ۷، عملاً عرصه براي سوني تنگ خواهد شد. البته قطعاً سوني هم بيكار نخواهد نشست و حتماً رقيبي براي جي ۷ رو خواهد كرد.


دوربين Panasonic LX100

 

دوربين عكاسي,بهترين دوربين هاي عكاسي,دوربين عكاسي كنون

 
در سال‌هاي گذشته، دوربين‌هاي مختلفي با اندازه سنسور‌هاي متفاوت عرضه شده‌اند، اما كمتر دوربيني وجود دارد كه مانند LX100، نسبت به سنسور خود قدرتمند عمل كند.
LX100 به دليل داشتن سنسوري چهار سوم اينچي در بدنه‌اي كوچك، نمونه بسيار قدرتمندي است. اين دوربين علاوه بر اينكه امتيازات يك سنسور بزرگ را به شما مي‌دهد، به عنوان يك دوربين كامپكت هم بسيار كارآمد است. داشتن يك لنز زوم ۲۴-۷۰، از ديگر مزاياي اين دوربين است.

منبع : bartarinha.ir


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۸:۳۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

نخستين عكاس ايران را بشناسيد
پيدايش عكس و دوربين عكاسي براي اولين بار در اواخر دوره حكومت محمد شاه قاجار توسط نظاميان و مستشاران اروپايي كه به تهران رفت و آمد داشتند، گزارش شده است.عكاسي بارداري
 عكس هايي كه در ابتدا از تهران گرفته شده شامل عكس هايي از زندگي مردم و درباريان قاجار بود كه متاسفانه نخستين عكس هاي برگرفته شده از ايران در موزه ها و مراكز فرهنگي خارج از كشور نگهداري مي شود. با روي كار آمدن ناصرالدين شاه و علاقه وي به دوربين عكاسي، عكاسي از انحصار فرنگيان خارج شد.

وي عكاسي را از شخصي فرانسوي به نام «مسيو كارليان» آموخت. خودش به كار عكاسي، ظهور فيلم و چاپ عكس پرداخت. از جمله عكس هاي معروفي كه ناصرالدين شاه از خود به جا گذاشته است، عكسي از مهدعليا (مادرشاه) و زنان حرمسرايش است. وي به غير از عكاسي از زنان و سوگلي هايش، از بناها، مناظر، شكارگاه ها، ييلاقات و زندانيان سياسي عكس مي انداخت. آتليه نوزاد

بسياري از عكس هايي كه ناصرالدين شاه از زندانيان سياسي گرفته در آلبوم خانه كاخ – موزه گلستان نگهداري مي شود و جمله «خودمان انداختيم» ديده مي شود.
پس از ناصرالدين شاه، ساير عكس هاي برجاي مانده از دوران قاجار، عكس هايي از مظفرالدين شاه، محمدعلي شاه، احمد شاه است كه در حالت هاي مختلف ايستاده، نشسته، سوار بر كالسكه اسب ديده مي شود و كمتر عكسي از مناظر طبيعي در آن روزگار به ثبت رسيده است.

 

با روي كار آمدن پهلوي اول، عكس هاي بجاي مانده در آن دوران بيشتر از احداثاث، ابنيه عمارات، پل ها، ساختمان، دانشگاه، خيابان كشي، شهرسازي، پارك، دانشكده، مدرسه و قشون است.


ناگفته نماند كه تا مدت ها ي مديدي عكاسي در انحصار درباريان بود و آنها از عكس به عنوان وسيله اي جهت پيشبرد پاره اي از اهداف و مقاصد خاص خود استفاده مي كردندو اگر در اوايل دوربين عكاسي فقط به منظور گرفتن عكس هاي يادگاري و نمايش مورد استفاده قرار مي گرفت، به تدريج با استفاده از تكنيك هاي جديد عكاسي، عكس در زمينه هاي ديگر به كار گرفته شد. تا جايي كه گروهي از دربايان براي تخريب چهره برخي از رجال سياسي به دفعات عكس افراد مهم و سرشناس و يا دشمنان خود را با بدن حيواناتي نظير سگ، گربه، الاغ و... مونتاژ و درميان مردم توزيع مي كردند.


عكاسي كه در ابتدا براي تفنن شاه و درباريان به تهران راه يافت، بعدها وسيله اي شد تا عده اي از شاگردان ممتاز و با استعداد دارالفنون براي آموختن فن عكاسي به اروپا اعزام شوند و چند نفر از آنها بعد از مراجعت مورد توجه ناصرالدين شاه قرار گرفتند و به عنوان عكاسباشي در دارالخلافه مباركه ناصري مشغول به كار شدند و حتي برخي از آنها در مسافرت هاي داخلي و خارجي شاه را همراهي مي كردند.

 

محمدرضا بيگي، نگارنده كتاب تهران قديم، نام عده اي از عكاسباشيان پايتخت را به ترتيب قدمت و مسووليت برشمرده است:
«حاج ميرزاعلي عكاسباشي – آقا رضاي پيشخدمت (اقبال السلطنه)، عزيز خواجه (متصدي تاريكخانه و ظهور عكس)، عباسعلي بيگ (ناظم عكاسخانه)، معتمدالسلطان (رييس عكاسخانه)، حسنعلي (عكاسباشي)، عبدالله قاجار (عكاسباشي مدرسه دارالفنون)، محمدحسين قاجار و ميرزا جهانگيرخان. در اين ميان حسنعلي عكاسباشي و عبدالله قاجار از كساني بودند كه عكاسي را در اروپا آموخته بودند و به سايران آموزش مي دادند».

 

اما تاريخ، عبدالله قاجار را پدر عكاسي ايران مي شناسد و عكس هاي متعلق به دوران قاجار كه توسط وي تهيه شده است باعث ترقي و پيشرفت وي در اين رشته بيش از ساير رشته ها شد.
مردم تهران نسبت به اين ابزار فرنگي و ماحصل آن آشنايي چنداني نداشتند. مشاهده تصويري از يك نفر كه دقيقا با واقعيت مطابقت داشته باشد امري بسيار حيرت انگيز و تعجب آور براي عامه مردم بود.متداول شدن عكس در ميان مردم را بايد از زمان اجباري شدن ثبت احوال در تهران و ساير شهرستان ها دانست.

 

نخستين سجل احوال كه در زمان آخرين شاه قاجار به مردم تكليف شده بود ورقه اي بدون عكس بود. اما با روي كار آمدن پهلوي اول، دستور عكس دار شدن سجل داده شد و مردم اجبارا با عكس و عكاسي سر و كار پيدا كردند.


مناظر مضحك عكس گرفتن ها براي ثبت احوال، ماجراهاي خنده آوري را در تهران آن روزگار ايجاد كرده از آن جمله كه برخي از مردم از دوربين عكاسي وحشت داشتند و حاضر به نشستن در جلوي آن نبودند يا اينكه خودشان را مچاله مي كردند و يا با دست هاي شان صورت شان را مي پوشانيدند در نتيجه عكاسان وقت زياد را صرف ادا و اطوار هاي عامه مردم مي كردند و با سخنان شان به آنها قوت قلب مي دادند تا ترس شان از بين برود.


به عنوان مثال اگر پيرمردي براي عكاسي مي آمد و ترس داشت، عكاس به وي مي گفت اگر دوست داري مسجد آبادي يا محله تان را ببيني، تكان نخور و داخل سوراخ دوربين را نگاه كن كه الان آن منظره جلويت نمايان مي شود و يا اگر جوان بود، عكاس از وي مي پرسيد كه كدام يك از رفقايت را دوست داري و وقتي جواب مي داد، فلاني به او مي گفت، جُم نخور، اكنون دوستت را داخل دوربين مي بيني.


در اوان رواج صنعت عكاسي در تهران، تنها عكاسخانه تهران «عكاسخانه مباركه دولتي» بود كه همگان به آنجا راه نداشتند و بيشتر اشراف و اعيان به اين عكاسخانه مي رفتند. عكاسخانه مذكور در خيابان جبارخانه به مديريت عباسعلي بيگ بود و قيمت عكس در اين عكاسخانه بستگي به كوچكي و بزرگي عكس داشت.


اما نخستين عكاسخانه عمومي تهران در خيابان علا ءالدوله (فردوسي) گشايش يافت كه متعلق به شخصي به نام «روسي خان» بود. بعداز وي نيز فردي به نام ماشاءالله اقدام به پرپايي عكاسخانه اي در بازار بين الحرمين كرد كه به عكاسخانه بين الحرمين ماشاءالله شهرت داشت. اين دو عكاسخانه مختص مردم عادي بود. زنان تهراني به هيچ عنوان راضي نمي شدند كه داخل عكاسخانه هاي عمومي بشوند و نامحرم از آنان عكس بيندازد.


به دليل عموميت يافتن عكاسي در خانواده هاي اعيان و اشراف، چند نفر از زنان و دختران نيز به تجربه كردن اين صنعت نوظهور پرداختند و معروف ترين آنها كه نامش به عنوان اولين عكاس زن ايران به ثبت رسيده، اشرف السلطنه همسر محمدحسن خان اعتمادالسلطنه بود كه عكاسي را از شاهزاده محمدميرزا آموخته و راسا به فعاليت مي پرداخت. اما نخستين زني كه به عكاسي عمومي پرداخت، خانم حداد بود كه زنان براي گرفتن عكس به عكاسخانه وي در ميدان شاهپور مي رفتند.


در تهران قديم، عكس ها همگي در روز و توسط نور آفتاب برداشته مي شد اما نخستين عكاسي كه در شب عكس گرفت، جعفر خادم بود. ابتكار جالب وي به اين صورت بود كه پودر منيزيوم را در ظرف درازي ريخته و دو طرف پودر را به سر سيم لخت برق وصل كرد و با آماده شدن عكس، كليد برق را زده منيزيوم مشتعل و توليد نور درخشان مي كرد در اين هنگام فلاش به كار مي افتاد، خادم نخستين عكس در هنگام شب را از چهارراه حسن آباد گرفت و به دليل نبود رقيب، عكس شب بسيار گران و تقريبا سه برابر قيمت عكس هاي روز بود.


اين عكاسخانه به نام خادم با آويختن تابلويي به نام «عكاس شب و روز» باعث حيرت و اعجاز مردم شد. جعفر خادم كه از دوستان رضاخان بود بعد از به سلطنت رسيدن وي به خدمت دربار او درآمد و عكاس مخصوص دربار شد و پسرش به نام علي خادم نيز بعدها جانشين پدرش شد.


قيمت عكس و شرايط پرداخت در آن دوران به اين گونه بود كه عكاس در ابتدا پيش پرداختي دريافت نمي كرد. بعداز تحويل عكس، پول را نقدا مي گرفت. شش عكس شش در چهار فوري از يك قران تا دو قران و غيرفوري سه تا چهار قران و اگر همراه با كارت پستال بود براي مشتري پنج قران تمام مي شد.

منبع

beytoote.com


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۷:۲۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

نتايج يك تحقيق در ميان گروهي از دارندگان دوربين  ديجيتال نشان داده است كه اكثريت اين افراد از حالت اتوماتيك دوربين هايشان استفاده مي كنند و حتي تعداد زيادي از آن ها نمي دانستند كه دوربين حالتي به غير از حالت اتوماتيك دارد! عكاسي نوزاد

 

اين واقعيت نسبتا تلخي ست كه اين روزها جامعه عكاسان با آن رو به روست،بسياري از افراد صرف داشتن يك دوربين ديجيتال خود را عكاس معرفي مي كنند و گمان مي كنند با استفاده از حالت اتوماتيك مي توان تمام مشكلات را حل نمود و اين حالت  پاسخگوي تمام نياز هايشان خواهد بود.

 

اما حقيقت ماجرا چيز ديگري ست كه بسيار متفاوت از اين عقيده و عمل اين عده ي كثير است.آن چه مي تواند يك عكاس حرفه اي را از يك عكاس آماتور تمييز دهد قطعا استفاده از همين حالت هاي پيشفرض دوربين هاي ديجيتال است.

 

يك عكاس حرفه اي به هيچ وجه نياز و جبري براي استفاده از حالت پيشفرض ندارد بلكه مي تواند از حالت تمام دستي دوربين استفاده نمايد و در كوتاه ترين زمان ممكن به نتيجه ي مطلوب برسد.البته نبايد فراموش كرد اين حالات پيشفرض كه محبوب ترين آن ها حالت اتوماتيك است براي عكاسان آماتور واقعا كارآمد است و وجود اين تنظيمات پيشفرض در دوربين ضروري ست.زيرا بسياري از افراد بنا بر دلايل مختلف قادر به كار حرفه اي با دوربين عكاسي نيستند و يا علاقه به عكاسي حرفه اي ندارند.در اين مطلب سعي بنده بر اين است كه تمام حالات پيشفرض دوربين هاي ديجيتال را به شكل كامل براي شما شرح دهم. آتليه بارداري
حالات پيشفرض دوربين هاي ديجيتال

 اولين و محبوب ترين حالت،حالت اتوماتيك:
به نظر من اصلا نيازي به شرح و توضيح اين حالت نيست (بنظر مي رسد اكثر دارنده گان دوربين هاي ديجيتال از آن استفاده مي كنند).وقتي شما دوربين را در حالت اتوماتيك قرار مي دهيد يعني قضاوت را بر عهده ي دوربين تان مي گذاريد.در اين حالت دوربين با توجه به داده هايي كه دريافت مي كند سعي مي كند بهترين تنظيمات اعم از سرعت شاتر،ديافراگم،ايزو،تراز سفيدي، فكوس،فلاش و… را اعمال كند.

 

بعضي از دوربين ها اين اجازه را به شما مي دهند كه در حالت اتوماتيك بتوانيد از فلاش استفاده نكنيد و بعضي ديگر هم همچين امكاني ندارند و اگر دوربين تشخيص دهد كه بايد از فلاش استفاده شود شما نمي توانيد مانع از آن شويد.اين حالت در بسياري از موقعيت ها و وضعيت هاي عكاسي نتايج قابل قبولي به شما ارائه مي دهد و به همين دليل محبوب ترين حالت پيشفرض دوربين هاي ديجيتال به شمار مي رود.

 

اما همواره به ياد داشته باشيد كه در اين حالت شما اطلاعاتي از محيط و شرايطي كه در آن قرار داريد به دوربين نمي دهيد و خود دوربين اطلاعات را از محيط دريافت مي كند،به همين دليل دوربين مجبور است با توجه به داده هايي كه در اختيار دارد حدس بزند كه شما چه عكسي و چه نتيجه اي را انتظار داريد و به همين دليل طبيعتا اين احتمال وجود دارد كه دوربين اطلاعات را ناقص دريافت كند و يا حدسي كه در رابطه با سليقه و هدف مد نظر شما مي زند اشتباه باشد و اين حالت نتواند كارايي مناسبي داشته باشد.

 

قابل ذكر است در بعضي از شرايط حالات ديگر پيشفرض مي توانند كارآمد تر و بهتر از حالت اتوماتيك عمل كنند و سطح بيشتري انتظارات شما را برآورده سازند.

 

حالت پرتره:

آموزش كار با دوربين ديجيتال, دوربين عكاسي

آيكن حالت پرتره
وقتي شما حالت پرتره را انتخاب مي كنيد، دوربين شما به شكل خودكار روزنه ديافراگم را باز مي كند يعني عدد ديافراگم كوچكي را انتخاب مي كند.شايد اين سوال براي شما پيش بيايد كه دليل اين اتفاق و اين عملكرد دوربين شما چيست؟! دليلش كاملا روشن است،با اين كار عمق ميدان كاهش پيدا مي كند زيرا در عكس هاي پرتره شما نياز به يك بك گراند تار (خارج از فوكوس) داريد تا سوژه با قرار گرفتن در فوكوس از پس زمينه جدا شود و به خوبي مخاطب را جذب كند.

 

حالت پرتره در شرايطي كه شما قصد عكاسي از يك سوژه يا شيء واحد و تنها را داشته باشيد بهترين عملكرد را خواهد داشت زيرا سوژه را كاملا واضح نشان مي دهد، به شكلي كه نظر بيننده را جلب كند.البته اگر از اين حالت براي سوژه هاي انساني استفاده مي كنيد بهتر است شانه و سر سوژه ها را در كادر قرار دهيد و از قرار دادن تمام قد سوژه ها در كادر اجتناب كنيد تا نتيجه اي بهتر را به دست بياوريد.

 

همچنين اگر با استفاده از اين حالت در حال عكاسي از سوژه انساني بوديد و خورشيد نيز در كادر شما و يا پشت سوژه ها وجود داشت بهتر است از فلاش دوربين تان استفاده كنيد تا با استفاده از نور پر كننده از قرار گرفتن صورت سوژه ها در سايه و تيره شدن آن ها جلوگيري كنيد.

 

حالت ماكرو:

آموزش كار با دوربين ديجيتال, دوربين عكاسي

آيكن حالت ماكرو
حالت ماكرو اين اجازه را به شما مي دهد كه بيشتر به سوژه ي خود نزديك شويد و يك عكس بسته از نماي نزديك يا اصطلاحا كلوز آپ بگيريد.اين حالت براي عكس برداري از گل ها، حشرات و اشياي كوچك ديگر بسيار مناسب و كارآمد است.قابل ذكر است دوربين هاي ديجيتال مختلف با توجه به امكانات و خصوصيات شان، در حالت ماكرو توان و قابليت متفاوتي از خود به نمايش مي گذارند و حداقل فاصله فوكوس آن ها متفاوت خواهد بود.

 

معمولا اين فاصله بين ۲ تا ۲۰ سانتي متر خواهد بود.زماني كه شما از حالت ماكرو استفاده مي كنيد به اين نكته توجه داشته باشيد كه انجام فوكوس در فاصله ي كوتاه سخت تر است زيرا عمق ميدان كاهش چشم گيري پيدا مي كند و گاها تا چند ميلي متر نيز مي رسد! سعي كنيد دوربين تان و سوژه اي كه قصد عكس برداري از آن را داريد به شكل موازي در يك خط قرار دهيد، اگر به هر دليلي نتوانيد اين كار را انجام دهيد به احتمال قوي مقدار زيادي از عكس شما خارج از فكوس خواهد بود.

 

شما قطعا به اين نكته پي خواهيد برد كه در اين حالت بهتر است از فلاش دوربين تان استفاده نكنيد، زيرا به دليل فاصله بسيار كوتاه دوربين و به طبع فلاش دوربين تان نسبت به سوژه مي تواند موجب سوختن سوژه در عكس و يا اصطلاحا اُور اكسپوز شدن آن شود.در آخر بايد يادآور شويم كه استفاده از سه پايه در اين حالت مي توانيد بسيار كارآمد و مفيد باشد، زيرا در عكس هاي ماكرو معمولا عمق ميدان بسيار كم است و كوچك ترين حركتي در دوربين مي تواند باعث خارج شدن سوژه شما از محدوده فوكوس شود و نتيجه دلخواه را حاصل نكند.

  حالت كاملا دستي:

اين حالت معمولا در دوربين هاي ديجيتال با حرف M كه مخفف عبارت Manual است نمايش داده مي شود.حالت تمام دستي مخصوص حرفه اي هاست،در اين حالت شما كنترل كامل بر تمامي تنظيمات دوربين تان خواهيد داشت و بايد براي تنظيم ديافراگم،سرعت شاتر،ايزو و… فكر كنيد و آن ها را به شكل هماهنگ و مكمل تنظيم نماييد.

 

كار كردن با اين حالت اين امكان را به شما مي دهد كه دقيقا همان عكسي را كه مي خواهيد ثبت نماييد.البته شما بايد قبل از استفاده از اين حالت، طرز كار آن و قوانين و روابط مربوط به ديافراگم،شاتر،ايزو،تراز سفيدي و … را آموخته باشيد.

 

به دليل مشكلات و سختي اي كه در استفاده از اين حالت است اغلب دارندگان دوربين هاي ديجيتال ترجيح مي دهند از حالت هاي اتوماتيك و يا نيمه اتوماتيك استفاده كنند.البته نبايد فراموش كنيم كه عكاسان حرفه اي در اكثر مواقع از حالت تمام دستي استفاده مي كنند.
منبع:gooyait.com


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۶:۱۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در اين مطلب اما مي‌خواهيم نكاتي تخصصي‌تر از عكاسي را به شما آموزش دهيم. لازم است يادآوري كنيم كه عكس خوب، صرفا نياز به دوربين خوب ندارد و شما مي‌توانيد با نگاهي خوب و آگاهي از علم و دانش عكاسي، عكس‌هاي خوبي برداشته و منتشر كنيد. عكاسي كودك

 

عكاسي از چيدمان

حتما شما نيز تصاوير بسياري را در شبكه‌هاي اجتماعي ديده‌ايد كه از چيدمان اشيا روي يك سطح برداشته شده‌اند، بسياري از اين تصاوير از بالا گرفته شده‌اند، بخش عمده‌اي از دليل زيبايي اين گونه از عكس‌ها به خاطر تناسب زاويه شان با ديد انسان است. براي عكاسي از چيدمان‌، لازم است چند نكته را در نظر داشته باشيد تا بتوانيد عكس‌هاي خوبي در آتليه كودك تهيه كنيد.

 

راهنماي عكس گرفتن, ترفندهاي عكس گرفتن

نكاتي براي عكس گرفتن

 

يك استوديو‌ي عكاسي خانگي بسازيد

براي داشتن يك استوديو‌ي خانگي لازم نيست كه حتما از فلاش‌هاي گران‌قيمت عكاسي استفاده كنيد. يك گوشه‌ نورگير از خانه را انتخاب كنيد و در روشن‌ترين ساعت روز، چيدمان‌خود را در‌ آن‌ فضا آماده كرده و از بالا عكاسي كنيد.

 

براي اينكه‌ نورپردازي يكپارچه‌اي در فضاي چيدمان‌تان داشته باشيد، بهتر است از يك صفحه‌ سفيد بزرگ در مقابل زاويه‌ تابش نور خورشيد استفاده كنيد؛ البته تجهيزات تخصصي‌اي براي اين كار در عكاسي وجود دارد اما يك مقواي‌ محكم سفيد يا حتي يك شيء سفيد بزرگ مسطح مي‌تواند تا حد بسياري به شما در نورپردازي فضاي چيدمان‌تان كمك كند. وقتي نور يكپارچه‌اي روي چيدمان شما تابيده شود، جلوه‌ بيشتري به اشيا مي‌دهد و در نتيجه عكس بهتري نيز خواهيد داشت.

 

چيدمان عكاسي,نكاتي براي عكس گرفتن

براي نورپردازي يكپارچه در عكس، از صفحه‌ سفيد بزرگ در مقابل زاويه‌ تابش نور خورشيد استفاده كنيد

 

دوربين را ثابت نگه داريد

در مطالب قبل نيز در اين باره توضيحاتي داده بوديم اما لازم است بار ديگر در اين مورد يادآوري كنيم كه تميز بودن لنز دوربين و ثابت بودن آن، تا حد بسياري از مات شدن يا اصطلاحا بلور شدن عكس‌هاي شما جلوگيري مي‌كند. اگر از دوربين‌ استفاده مي‌كنيد، سعي كنيد آن را با سه‌پايه  عمود بر سطح چيدمان در جاي خود محكم كنيد و اگر هم تلفن همراه براي عكاسي در دست داريد، سعي كنيد آن را با يك منوپاد به جاي مشخصي نصب كنيد.

 

اين كار به شما كمك مي‌كند كه از سرعت‌هاي كمتر در عكاسي استفاده كنيد و نوردهي بيشتري به چيدمان خود بدهيد كه در نتيجه عكس باكيفيت‌تري خواهيد داشت.

 

راهنماي نورپردازي براي عكاسي,آموزش عكاسي

سعي كنيد دوربين را با سه‌پايه  عمود بر سطح چيدمان در جاي خود محكم كنيد

 

از يك صفحه‌ چوبي استفاده كنيد

پيدا كردن يك صفحه‌ چوبي يا حتي سنگي كه چندان كاربردي ندارد، كار سختي نيست؛ حتي ممكن است صفحه‌اي كه روي‌ آن چيدمان انجام مي‌دهيد، سطح تميزي نباشد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه چيدماني روستيك و دلنشين داشته باشيد. مي‌توانيد حتي بنا بر خلاقيت‌تان اين سطح را رنگ كنيد يا با پارچه‌اي متناسب با سليقه‌تان آن را بپوشانيد.

 

راهنماي نورپردازي براي عكاسي,آموزش عكاسي

با استفاده از صفحه‌ چوبي يا سنگي چيدماني روستيك و دلنشين داشته باشيد

 

زيبايي در عين سادگي

فراموش نكنيد كه منظور از چيدمان، تنها چيدماني از لوكس‌ترين اشيا يا نفيس‌ترين وسايل نيست. همين كه اشيا در عكس‌ شما با يكديگر تناسب و ارتباط درست بصري و حسي داشته باشند، با رعايت ساير نكات تكنيكي مي‌توانيد عكس بسيار زيبايي تهيه كنيد. 

 

اگر تناسب در چيدمان رنگ‌ها، فرم‌ها و حس و كاربرد اشيا رعايت شود، به مراتب نتيجه‌ بسيار مطلوب‌تري از يك چيدمان بدون تناسب اما از اشياي گران قيمت خواهيد داشت. در اين نوع عكاسي، سوژه‌ اصلي‌اي وجود ندارد، پس شما در واقع از كل فضا عكاسي مي كنيد و تمامي اشياي موجود در كنار هم بايد چيدمان زيبايي داشته باشند.

 

ترفندهاي عكس گرفتن,آشنايي با اصول عكاسي

منظور از چيدمان، تنها چيدماني از لوكس‌ترين اشيا يا نفيس‌ترين وسايل نيست 

منبع : chidaneh.com


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۵:۰۷ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

معرفي رشته عكاسي
اولين عكس‌ها با دوربين‌هاي ابتدايي و كمترين تجهيزات توليد مي‌شدند و امكانات و تجهيزاتي كه امروزه براي عكاسان مهيا است،‌ قابل مقايسه با آن زمان نيست. اما با كمي دقت مي‌توان متوجه شد كه عكس‌هاي آن دوران با عكس‌هاي آتليه‌اي امروز تفاوت چنداني ندارند چرا كه هر دو، عكس‌هايي خشك و بي‌روح هستند كه همه چيز رويشان ثبت مي‌شود، بدون اين كه از خودشان اظهار وجودي بكنند. عكس‌هايي كه با حاشيه‌اي سفيد به كاغذ چسبيده‌اند و اين خود تأكيدي بر فاصله اين عكس‌ها با واقعيت است و چه تأسف‌بار است كه بسياري از مردم عكاسي را مساوي با همين عكس‌هاي پرسنلي و خانوادگي مي‌دانند! آتليه بارداري

و متعجب هستند كه چرا عده‌اي از جوانان براي فراگرفتن اين حرفه چهار سال در دانشگاه تحصيل مي‌كنند در حالي كه بسياري از عكاسان موفقي كه آنها مي‌شناسند، اين حرفه را نسل در نسل فراگرفته‌اند و اصلاً تحصيلات دانشگاهي ندارند. عكاسي بارداري

اما استادان و دانشجويان رشته عكاسي نظري متفاوت دارند. آنها معتقدند كه استوديوهاي عكاسي به "حرفه عكاسي" مي‌پردازند در حالي كه دانشگاه‌ها "هنر عكاسي" را آموزش مي‌دهند. دانشجويان‌ رشته‌ عكاسي‌ با علوم‌ و فنون‌ مختلفي‌ در زمينه‌ عكاسي‌ آشنا شده‌ و همچنين‌ رشته‌هاي‌ مختلف‌ عكاسي‌ را از قبيل‌ عكاسي‌ خبري‌، تبليغاتي‌، علمي‌، طبيعت‌ و پرتره‌ آموزش‌ مي‌بينند.

البته‌ اين‌ اطلاعات‌ خيلي‌ جامع‌ و عميق‌ نيست‌ چون‌ هريك‌ از رشته‌هاي‌ فوق‌، خود دنياي‌ گسترده‌اي‌ دارد كه‌ نمي‌توان‌ طي‌ چهار سال‌ با آنها آشنا شد و اصلاً يك‌ عكاس‌ نمي‌تواند با تمامي‌ اين‌ رشته‌ها و تجهيزات‌ مربوط‌ به‌ آنها به خوبي‌ آشنا گردد. در ضمن‌ دانشگاه‌ تنها راه‌ دست‌يابي‌ به‌ اطلاعات‌ علمي‌، فني‌ و هنري‌ مورد نظر در رشته‌ عكاسي‌ نيست‌.

اما يك‌ دانشجوي‌ عكاسي‌ مي‌تواند طي‌ مدت‌ كوتاه‌تري‌ اين‌ اطلاعات‌ را كسب‌ كند؛ يعني‌ معلوماتي‌ را كه‌ يك‌ عكاس‌ تجربي‌ طي‌ مدت‌ طولاني‌ به‌ دست‌ مي‌آورد، يك‌ دانشجو در مدت‌ چهار سال‌ آموزش‌ مي‌بيند. در واقع‌ يك‌ عكاس‌ به‌ ثبت‌ و گزينش‌ لحظه‌هايي‌ از زمان‌ مي‌پردازد كه‌ دربردارنده‌ نمايشي‌ از حالات‌ انساني‌، پديده‌هاي‌ علمي‌، مناظر طبيعي‌ يا هر موضوع‌ ديگري‌ است‌ كه‌ قابل‌ ثبت‌ بر روي‌ نوار حساس‌ فيلم‌ مي‌باشد.

اين‌ گزينش‌ از يك‌ سو برپايه‌ شناخت‌ فرهنگ‌ جامعه‌ و شناخت‌ عمومي‌ هنرها استوار است‌ و از سوي‌ ديگر بر انتقال‌ و تطبيق‌ آنها با فن‌شناسي‌ و علوم‌ مربوط‌ به‌ عكاسي‌ تكيه‌ دارد و مهمترين‌ كار عكاسي‌ عبارت‌ است‌ از تلفيق‌ به‌ جا و درست‌ اين‌ دو با يكديگر. چرا كه‌ فن‌شناسي‌ در عكاسي‌ به‌ ساخت‌ قالب‌ اصلي‌ عكس‌ كمك‌ مي‌كند و شناخت‌ فرهنگ‌، جامعه‌ و هنر به‌ ساخت‌ محتواي‌ كار ياري‌ مي‌رساند.
توانايي‌هاي‌ لازم :
هنرمند عكاس‌ به‌ هنر ديدن‌ مجهز است‌. چشم‌هاي‌ هوشيار و جستجوگر او به‌ معني‌ مكان‌ها، اشياء و حوادثي‌ رخنه‌ مي‌كند كه‌ از نگاه‌ لغزنده‌ چشم‌هاي‌ ديگران‌ پنهان‌ مي‌ماند. بنابراين‌ زيبايي‌ را در چيزهاي‌ پيش‌پا افتاده‌، غيرمعمول‌ را در معمول‌ و معني‌ را در ظاهراً بي‌معني‌ مي‌بيند. همچنين‌ يك‌ عكاس‌ بايد در محيط‌ جامعه‌ بوده‌ و پرجنب‌ و جوش‌ باشد.

چون‌ عكاسي‌ مثل‌ نقاشي‌ نيست‌ كه‌ در خانه‌ بنشينيم‌ و هرچه‌ دلمان‌ خواست‌ نقاشي‌ كنيم‌ و حتي‌ در تابستان‌، پاييز را بكشيم‌ بلكه‌ عكاسي‌ شكار لحظه‌ها است‌ پس‌ بايد در ساعات‌ مختلف‌ شبانه‌روز در مكان‌هاي‌ متفاوت‌ حضور داشت‌ تا بتوان‌ لحظه‌ مورد نظر را شكار كرد.

و بالاخره‌ يك‌ عكاس‌ بايد اطلاعات‌ عمومي‌ خوبي‌ داشته‌ باشد؛ يعني‌ بايد شعر بخواند، داستان‌ بخواند، روزنامه‌ بخواند تا بفهمد در كجا و در چه‌ زماني‌ زندگي‌ مي‌كند چون‌ عكاسي‌ كه‌ در زمان‌ حال‌ نباشد، نمي‌تواند عكس‌ بگيرد.
موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
اكثر فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ عكاسي‌ جذب‌ مطبوعات‌ مي‌شوند چون‌ در حال‌ حاضر ما شاهد گسترش‌ مطبوعات‌ و نياز آنها به‌ عكاساني‌ تازه‌نفس‌ و متبحر هستيم‌. برپايي‌ نمايشگاه‌هاي‌ صنعتي‌ متعدد و توجه‌ به‌ آگهي‌هاي‌ تجاري‌ و فرهنگي‌ نيز باعث‌ شده‌ است‌ كه‌ تعداد قابل‌ توجهي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ جذب‌ عكاسي‌ تبليغاتي‌ بشوند، حوزه‌ انتشارات‌ نيز تعداد ديگري‌ از فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ را به‌ كار گرفته‌ است‌ و با كمال‌ تأسف‌ تعدادي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ نيز استوديو باز كرده‌ يا به‌ عكاسي‌ از مراسم‌ و ميهماني‌ها مي‌پردازند در حالي‌ كه‌ براي‌ كار در يك‌ آتليه‌ عكاسي‌ نياز نيست‌ كه‌ دانشجو چهار سال‌ در دانشگاه‌ تحصيل‌ كند بلكه‌ مي‌توان‌ طي‌ چند ماه‌ به‌راحتي‌ فن‌ عكاسي‌ را فرا گرفت‌ و يك‌ آتليه‌ عكاسي‌ باز كرد.
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :
دروس‌ پايه :
مباني‌ هنرهاي‌ تجسمي‌، كارگاه‌ طراحي‌ پايه‌، كارگاه‌ عكاسي‌ پايه‌، هندسه‌ مناظر و مرايا، هنر و تمدن‌ اسلامي‌، آشنايي‌ با هنر در تاريخ‌، آشنايي‌ با هنرهاي‌ سنتي‌ ايران‌، آشنايي‌ با رشته‌هاي‌ هنري‌، كارگاه‌ عكاسي‌ رنگي‌.
دروس‌ اصلي‌ :
شيمي‌ عمومي‌ و شيمي‌ عكاسي‌، فيزيك‌ و ابزارشناسي‌، تاريخچه‌ عكاسي‌، آشنايي‌ با فيلمبرداري‌، نورپردازي‌، فنون‌ عرضه‌ و نمايش‌ عكس‌، تجزيه‌ و تحليل‌ و نقد عكس‌، كارگاه‌ تخصصي‌ عكاسي‌، فنون‌ بازسازي‌ عكس‌.
دروس‌ تخصصي‌ :
كارگاه‌ عكاسي‌، طرح‌ و رساله‌ نهايي‌.

منبع:motaleat.sanjesh.org


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۳:۵۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

كساني كه تجربه غارنوردي دارند، مي دانند كه گشت و گذار در هر قدم از مسيرطولاني غارها، پر از هيجان و لذتي است كه دوست داريد آن را ثبت كنيد، يادگاري از آن داشته باشيد و بعدها ديگران را در اين لذت شريك كنيد. اما در فضاي تنگ و مرطوب و تاريك غار چطور مي توان عكس خوب گرفت و اين لحظه ها را ثبت كرد؟ ما به شما مي آموزيم! آتليه نوزاد
1- فضاي غارها هميشه گسترده و عريض نيست. در مواردي كه فضا تنگ و فشرده است نمي توانيد از لنز نرمال براي عكاسي استفاده كنيد. در اين صورت بايد كمي هزينه كنيد و لنز جديد بخريد كه البته پرداخت هزينه بالاي لنز براي كساني كه عاشق ثبت تجربه هاي غارنوردي هستند، ممكن است كمي سخت باشد.
البته به ياد داشته باشيد كه هميشه داشتن گرانقيمت ترين و معروفترين ماركها دليل بر كيفيت خوب كار نيست. يكي از حسن هاي استفاده از فلاشهاي ارزان قيمت و متفرقه در عكاسي غار اين است كه در صورت خراب شدن بر اثر عوامل موجود در غار و سهل انگاري، كمتر خودتان را سرزنش مي كنيد! براي عكاسي از چنين غارهايي شما نياز به لنزهاي وايد انگل، خصوصا وايد 24 داريد.
2- اگر مي خواهيد با دوربين آنالوگ قديمي تان عكس بگيريد، بايد از فيلم هايي با حساسيت هاي بسيار بالا مثلا 400 تا 800 يا 1200 كه مخصوص عكسبرداري در محل هاي كم نور است استفاده كنيد. عكاسي نوزاد
3- در تاريكي غار، عكاسي با فلاش جدا انجام مي شود. همان فلاش هايي كه از دوربين جدا مي كنند و آن را به ديگري مي سپارند تا به سوژه نزديك كند.
4- اگر قرار است در غار از يكي از جاذبه هاي طبيعي عكس بگيريد، بايد اول زاويه خود را با سوژه تنظيم كنيد، ديافراگم را اندازه كنيد و درجه سرعت دوربين را روي عدد B كه معمولاً در تمامي دوربين هاي عكاسي وجود دارد بگذاريد. درجه B كاري مي كند كه اگر دكمه شاتر دوربين براي گرفتن عكس فشار داده شود تا زماني كه فشار قطع نشود دريچه ديافراگم بسته نخواهد شد.
پس از آماده شدن تمام اين مراحل براي انجام كار همه چراغ هاي روشنايي درون غار خاموش و در اين هنگام دكمه شاتر فشار داده مي شود تا دريچه ديافراگم باز شود ولي چون تاريكي مطلق است چيزي درون فيلم ثبت نخواهد شد. بلافاصله پس از فشار دادن دكمه شاتر فلاش كه در دست همكار عكاس و رو به سوي سوژه قرار دارد روشن مي شود و دراين حالت دوربين فقط نور تابيده شده از فلاش بر روي سوژه را ثبت مي كند و با خاموش شدن فلاش بايد فشار روي دكمه شاتر قطع شود.
عكس گرفته شده بسيار جالب و ديدني و داراي زيبايي هاي خاصي خواهد بود. البته اگر بتوان از پايه عكاسي استفاده كرد و به مراتب عكس دقيقتر خواهد شد. بايد اشاره كرد كه ازاين روش مي توان در يك زمان از چند فلاش كه در جهات مختلف قرار داده شده نيز استفاده كرد كه معمولاً براي عكسبرداري از فضاهاي بزرگ بكار مي رود. نكته مهم اين كه در اين روش نبايد تمامي فلاش ها زده شود بلكه بايد تك تك روشن و خاموش شوند.
به علت تعرق بدن در غار نوردي و دماي خنك غار ها، ممكن است در صورت توقف براي عكاسي، بخار متصاعد شده از بدن يا بازدم بصورت مه اي در اطراف عكس ديده مي شود. بهترين كار اين است تا قبل از عكاسي بدن را خشك كرده و نيز هنگام فشار دادن دكمه شاتر دوربين نفستان را حبس كنيد
چند نكته مهم
- خاك و گل چسبنده، رطوبت و آب عناصر بسياري از غارها را تشكيل مي دهند كه همگي دشمن درجه يك دوربين ها و متعلقات آنها هستند پس با استفاده از كيسه هاي لاستيكي دوربين و تجهيزاتتان را عايق كنيد.
- حافظه دوربين و باطري هاي قوي (شارژي يا آلكالين) يدكي، دستمال و حوله خشك براي پاك كردن دست، دوربين و دستمال مخصوص براي لنز هميشه همراه خود داشته باشيد. گاهي اوقات يك لكه كوچك از بخار بازدم مي تواند لنز را كثيف و عكس را تباه كند.
- به علت تعرق بدن در غار نوردي و دماي خنك غار ها، ممكن است در صورت توقف براي عكاسي، بخار متصاعد شده از بدن يا بازدم بصورت مه اي در اطراف عكس ديده مي شود. اين بخار كه شامل قطرات ريز آب مي باشد با تابش نور فلاشها، تاثير بسيار بدي در عكستان خواهد داشت. بهترين كار اين است تا قبل از عكاسي بدن را خشك كرده و نيز هنگام فشار دادن دكمه شاتر دوربين نفستان را حبس كنيد.
- از هر عكس چند نمونه مختلف با تنطيمات مختلف دوربين و فاصله فلاشها به سوژه و فيگورهاي مختلف غارنورد(ها) بياندازيد. اين كار باعث مي شود در مرور زمان تجربه شما را در انتخاب بهترين گزينه بالا ببرد.
- اگر در جايي براي عكاسي توقف كرديد، لوازم عكاسي را كه معمولا اندازه كوچكي دارند را در كنار هم بچينيد و روي سطح تميزي (مثلا تكه اي پارچه يا حوله) قرار دهيد تا در تاريكي غار آنها را گم نكنيد.
- از بجا گذاشتن هرگونه زباله در غار خودداري كنيد. باطري ها با داشتن خصوصيات شيميايي يكي از مضرترين زباله ها براي غارها و موجودات درون آنهاست كه خيلي از غارنوردان بدون توجه آنها را بجا مي گذارند.
- اگر چه ممكن است لمس تزئينات آهكي لذت بخش و جالب باشد اما در بيشتر اوقات آنها شكننده هستند و ممكن است با تماس دست خرد شوند. توجه داشته باشيد كه چربي يا باكتري هاي دستتان حتي ممكن است تاثيرات بيولوژيكي در روند تزئينات ايجاد كنند پس از دست زدن به آنها خودداري كنيد.
منبع:tebyan.net


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ ] [ ۱۰:۵۲:۴۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 40
دیروز : 12
افراد آنلاین : 1
همه : 11017
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب