آتليه كودك | آتليه نوزاد | آتليه بارداري
آتليه كودك آتليه نوزاد آتليه بارداري

انتخاب زاويه ديد و محل قرار گرفتن دوربين نسبت به موضوع عكاسي يكي از مهمترين قسمتهاي خلق يك عكس خوب است. ولي افراد كمي به آن توجه مي كنند. وقتي از گروهي از دوستان عكس مي گيريد، چقدر موقعيت خود را تغيير مي دهيد تا بهترين زاويه را پيدا كنيد؟

اولين تغيير آشكاري كه با عوض كردن زاويه ديد مشاهده مي كنيد. در پشت زمينه تصوير است. اگر سوژه عكاسي را نمي توانيد به آساني جابجا كنيد، بهترين راه حل تغيير زاويه ديد است يعني شما به عنوان عكاس بايد آنقدر جابجا شويد تا موقعيت مناسب را پيدا كنيد.

با تغيير زاويه ديد نسبت به سوژه عكاسي شما مي تواند كاملاً متفاوت به نظر برسد. با انتخاب يك زاويه درست مي توانيد كاري كنيد كه عكس هاي شما كاملاً پويا به نظر برسند. براي اين منظور سعي كنيد از زواياي مختلف از سوژه خود عكس بگيريد. مخصوصاً براي عكس هاي ورزشي سعي كنيد تعداد بيشتري عكس بگيريد زانو بزنيد و تا مي توانيد به زمين نزديك شويد.

همينطور با اين تغييرات پرسپكتيو شما مي تواند به شدت تغيير حالت دهد، بخصوص اگر از لنزهاي Wide استفاده كنيد. اگر از فردي در حالت ايستاده و تمام قد عكس مي گيريد و از يك لنز Wide استفاده كنيد. در اين صورت سر فرد نسبت به بدن او بزرگتر ديده مي شود. و اگر زانو بزنيد و با همين لنز از پايين عكس بگيريد به طوريكه دوربين هم سطح با كمر كسي كه از او عكس مي گيريد باشد مشاهده خواهيد كرد عكس شما تناسب بيشتري با بدن فرد دارد.

وقتي كه در فضاي آزاد و در طبيعت عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد مي كنيد مشاهده خواهيد كرد كه با تغيير زاويه ديد دوربين اثر تابش آفتاب هم بر سوژه شما تغيير مي كند. اين وضعيت يكي از محدوديت هاي زاويه ديد است كه خود يك يحث كامل را مي طلبد.
دو عكس تمام قد بازاويه افراط شده و يك لنز Wide معمولي مي تواند تأثير زيادي در افزايش حالت پرسپكتيو در عكس داشته باشد.

وقتي عكس هايي مي گيريد كه در پشت زمينه آن آسمان با درخشندگي هاي خاص خود قرار دارد بايد به exposure دوربين خود توجه بيشتري نشان دهيد. و اگر دوربين را در حالت اتومات قرار داده باشيد چهره شخص بسيار تيره مي شود. با تغيير exposure چند عكس بگيريد تا بهترين وضعيت را پيدا كنيد.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۳۰:۴۹ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

براي مراقبت از دوربين ديجيتال چه بكنيم و چه نكنيم؟

1. به طور منظم دوربين را تميز كنيد.

2. دوربين خود را در برابر ضربه، لرزش، ميدان مغناطيسي، دود، آب، بخار، شن يا مواد شيميايي محافظت كنيد.

3. كليه قطعات متحرك دوربين ديجيتال را بادقت حركت دهيد.

4. هميشه قبل از اينكه كابل برق يا رابط را قطع كنيد يا وصل كنيد يا حافظه يا باتري را جا بزنيد يا در بياوريد دوربين را خاموش كنيد.

5. دوربين را در جاهاي مرطوب، پرگرد و غبار و كثيف استفاده نكنيد.

6. دوربين را در دماي خيلي بالا يا خيلي پايين قرار ندهيد.

7. دوربين را در برابر نور مستقيم آفتاب براي مدت طولاني قرار ندهيد بخصوص در داخل ماشين وقتي پشت شيشه قرار دارد.

8. دوربين خود را در محيط خشك نگهداري كنيد. عكاسي بارداري

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۲۹:۳۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در اين مقاله نكاتي در مورد عكاسي از چهره بيان مي شود كه به شما در گرفتن عكس هاي زيباترين و قرار گرفتن در موقعيت درست و توجه به نور و ... موارد ديگر كمك مي كند.

نور

بدترين نوع نور همان نوري است كه از روبرو مستقيماً به صورت فرد مي تابد مانند نوري كه از فلاش دوربين مي تابد. به هر حال از هر وسيله اي كه به عنوان منبع نور استفاده مي كنيد يك چيز را فراموش نكنيد نور بايد از پهلو بتابد و نه از روبرو يا از جاييكه دوربين قرار دارد.
نقطه ايده آل براي منبع اصلي نور جايي است كه نسبت به دوربين با زاويه 45 درجه قرار گرفته باشد. هر چه از زاويه از 45 بيشتر شود سايه ها بيشتر مي شوند و اگر بخواهيد اين سايه ها را بيشتر كنيد مي توانيد زاويه تابش نور نسبت به دوربين را به 90 درجه نزديك نماييد. همين حالت براي زواياي عمودي هم صدق مي كند بهتر است زاويه منبع تابش 45 نسبت به سطح افق باشد و از بالا بتابد و در صورتيكه احتياج به خلق سايه داشتيد مي توانيد اين زاويه را به دلخواه خود تغيير دهيد.
شما مي توانيد از يك يا سه يا حتي تعداد بيشتري منبع نور استفاده كنيد مثلاً يكي سمت راست يكي سمت چپ و يك منبع نور هم در بالا قرار داشته باشد براي تنظيم شدت نور و سايه ها مي توانيد به سادگي آنها را دور و نزديك كنيد. اگر يك منبع نور داريد مي توانيد از ديوار سفيد خانه خود يا صفحه هاي كاغذي سفيد رنگ بزرگ براي بازتاب نور در سمت ديگر استفاده كنيد. حال مي توانيد شخصي را كه سوژه عكاسي كودك در آتليه كودك است بين آن ديوار و منبع نور قرار دهيد. ديوار سفيد رنگ شما نور منبع را از سمت ديگر به چهره فرد منعكس مي كند.

موقعيت دوربين

براي موقعيت دوربين نمي توان مانند موقعيت نور يك زاويه مشخص تعيين كرد چون موقعيت دوربين با توجه به احساسي كه چهره فرد قرار است در عكس بيان كند فرق مي كند. يكي از اولين زوايايي كه هر عكاسي ممكن است انتخاب كند اين است كه شخص رو به نور بنشيند و سر خود را كمي به سمت دوربين بچرخاند.
قيافه هاي مختلف هر كدام يك زاويه خاص دارند كه در آن وضعيت مي توان بهترين عكس را از آنها گرفت بعضي ها از روبرو و بعضي ها كمي زاويه احتياج دارند گاهي بايد كمي بدن افراد را بچرخانيد، اما فراموش نكنيد كه بايد به سرعت عكس خود را بگيريد تا بهترين موقعيت را از دست ندهيد.
در عكاسي از كودكان سعي كنيد دوربين را در سطح چشمان آنها قرار دهيد.

نكته ديگر اينكه سعي كنيد به عنوان عكاس در موقعيتي قرار گيريد كه پشت زمينه خيلي واضح نباشد تا تمركز بيننده را روي چيزي غير از سوژه اصلي به هم بزند. و در ضمن از زيبايي عكس بكاهد.


كادر را پر كنيد.

و كلام آخر اينكه زمانيكه از چهره اشخاص عكاسي مي كنيد سعي كنيد قسمت زيادي از كادر عكس را چهره فرد پر كند به اندازه كافي زوم كنيد و به اندازه كافي نزديك شويد. و مي توانيد بعد از عكاسي قسمتي از تصوير خود را برش بزنيد كه چهره فرد در آن وجود دارد. توجه داشته باشيد سر فردي كه از او عكس مي گيريد نزديك بالاي كادر عكس باشد.

منبع:

دانش رشد

 


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۶ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۸:۲۸:۱۲ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

وقتي به اين مي‌انديشيم كه دوربين عكاسي در يك دهه‌ي گذشته تا چه حد متحول شده است، به نظر مي‌رسد بايد در سال‌هاي پيش رو هم منتظر نوآوري‌ها و تغييراتي بسيار شگفت‌انگيز باشيم. در اين مقاله قصد داريم در مورد برخي از پيش‌بيني‌هايي صحبت كنيم كه در مورد آينده‌ي صنعت و هنر عكاسي و همچنين دوربين عكاسي مطرح مي‌شود. اگر دوست داريد با ما به سفري جذاب در آينده برويد، اين مطلب را تا پايان بخوانيد.

سنسورهاي چند صد مگاپيكسلي

پيش از هر چيز توجه شما را به يك مثال جلب مي‌كنيم. زماني كه دوربين عكاسي بارداري در آتليه بارداري از نوع  كانن ۵D در سال ۲۰۰۵ ميلادي به بازار آمد، سنسوري ۱۲٫۸ مگاپيكسلي داشت. آخرين مدل اين سري يعني كانن ۵D Mark IV كه در سال ۲۰۱۶ ميلادي عرضه شد، سنسوري ۳۰٫۴ مگاپيكسلي داشت. دوربين عكاسي كانن ۵DS R حتي از اين هم فراتر رفته و يك سنسور ۵۰٫۶ مگاپيكسلي دارد.

آينده دوربين عكاسي

روند اين تغيير را مي‌بينيد؟ حدود يك دهه طول كشيده است تا كانن ميزان مگاپيكسل سنسور دوربين‌هاي عكاسي رده‌بالاي خود را تقريبا چهار برابر كند. بنابراين غيرمنطقي نيست اگر تصور كنيم تا ده سال ديگر به دوربين‌هايي با سنسور چند صد مگاپيكسلي دست پيدا كنيم.

همچنين به نظر منطقي مي‌آيد كه بپذيريم در كنار اين سنسورهاي فوق‌العاده، شاهد افزايش چشمگير حساسيت (ISO) هم خواهيم بود. اين يعني سرانجام روزي دوربين‌هاي عكاسي قادر خواهند بود در تاريكي هم ببينند. شايد اين موضوع براي شما هيجان‌انگيزتر باشد!


دوربين‌هاي كوچك‌تر

آينده عكاسي

در روزهاي ابتدايي عكاسي، دوربين‌ها بزرگ و سنگين بودند. البته در دهه‌ي ۱۹۹۰ ميلادي هم هنوز خبري از دوربين‌هاي خيلي كوچك و سبك نبود. امروز ما روي گوشي‌هاي موبايل خود دوربين‌هايي بسيار باكيفيت داريم كه بسيار هم كوچك هستند. با اين حال پيش‌بيني مي‌شود كه در آينده، باز هم دوربين‌هاي عكاسي كوچك‌تر خواهند شد.

آينده دوربين عكاسي

ممكن است دوربين‌هاي عكاسي به سمت حذف شدن تمام قطعات متحرك مانند آيينه و لنز پيش بروند. شايد دوربين‌هاي آينده شبيه به چيزي باشند كه در تصوير بالا مي‌بينيد. يك دوربين كاملا تخت كه ممكن است انعطاف‌پذير هم باشد. اين تصوير بيشتر شبيه به فيلم‌هاي علمي-تخيلي است!

دوربين‌هاي باهوش

زماني دوربين‌هاي آنالوگ كانن به نظر دستگاهي با تكنولوژي‌هاي پيشرفته به نظر مي‌رسيدند. ولي امروز در مقابل دوربين‌هاي نظير نيكون D850 بيشتر شبيه به عتيقه‌اي گران‌بها هستند. منظور ما اين است كه دوربين‌هاي عكاسي به طور پيوسته به تكنولوژي‌هاي جديد و فوق‌العاده‌اي مجهز مي‌شوند كه عكاسي را به تجربه‌اي مهيج‌تر تبديل مي‌كنند.

آينده عكاسي

اين تحولات ممكن است در آينده به ساخته شدن دوربين‌هايي بينجامد كه با پيام‌هاي عصبي كنترل مي‌شوند. براي مثال، ممكن است روزي بتوانيد دوربين‌ها را تنها با حركت دادن چشم كنترل كنيد؛ مانند گرفتن عكس با دوبار پلك زدن يا تنگ كردن چشم براي زوم.

يكي ديگر از پيش‌بيني‌هاي جسورانه اين است كه شايد روزي دوربين عكاسي بتواند امواج مغزي ما را بخواند. در اين صورت همين كه چيزي دوست‌داشتني را ببينيد، دوربين به صورت خودكار تصوير آن را ثبت خواهد كرد.


فرمت‌هاي جديد

زماني كه بسياري از ما كودك بوديم، دوربين‌هاي پولارويد آخرين مد روز محسوب مي‌شد. اما امروز كودكان در حال منتشر كردن عكس براي دوستان و غريبه‌ها روي اينستاگرام هستند. جهش از عكس‌هاي فوري پولارويد به اينستاگرام اين پرسش را مطرح مي‌كند كه در آينده عكس‌ها را چگونه خواهيم ديد؟

آينده دوربين عكاسي

شايد عكس‌ها را به صورت سه‌بعدي چاپ كنيم. شايد آن‌ها را با استفاده از خود دوربين روي ديوار بيندازيم. شايد هم مانند تصوير بالا بتوانيم آن‌ها را به صورت هولوگرام‌هاي سه‌بعدي معلق در هوا نمايش دهيم. در هر حال چيزي كه مسلم است، در آينده شاهد تغييراتي بزرگ در زمينه‌ي شيوه‌ي چاپ كردن و ديدن عكس‌ها خواهيم بود.

نرم‌افزارهاي هوشمندتر

همين الان هم دوربين‌ها توانايي تشخيص چهره، چشم‌ها و حتي بدن سوژه‌ها را دارند. بنابراين فاصله‌ي زيادي با رسيدن به دوربين‌هايي كه در اين زمينه قابليت‌هاي پيشرفته‌تري داشته باشند نداريم.

آينده عكاسي

در حال حاضر پلتفرم «كلاد ويژن» (Cloud Vision) گوگل مي‌تواند مانند چيزي كه در تصوير بالا مي‌بينيد، سوژه‌هاي موجود در يك عكس را تجزيه و تحليل و تفسير كند. اين يعني به زودي كامپيوتر ما مي‌تواند تمام كارها را از گلچين كردن تا مديريت و پردازش عكس‌ها، به دست بگيرد. البته شايد همه دوست نداشته باشند كه از پردازش عكس‌ها دست بكشند، ولي قطعا همه دوست دارند كه عكس‌هايشان به صورت خودكار مديريت شود.

‌بازگشت به ريشه‌ها

به نظر مي‌رسد هميشه چيزهايي كه در گذشته بسيار محبوب بوده‌اند، دوباره روزي مد خواهند شد. عكاسي هم از اين قاعده مستثني نيست. كافي است به محبوبيتي كه دوربين‌هاي چاپ سريع مانند دوربين‌هاي Instax فوجي‌فيلم در سال‌هاي اخير به دست آورده‌اند نگاه كنيد.

پيش بيني آينده دوربين عكاسي

با احيا شدن دوربين‌هاي آنالوگ در سال‌هاي اخير و تلاش برخي از علاقه‌مندان براي حفظ «شيوه‌هاي قديمي» عكاسي، شكي نيست كه در آينده روزي هم مي‌رسد كه عكاسان دوربين‌هاي DSLR منسوخ شده و قديمي روزگار ما را دوباره به دست خواهند گرفت و از اين كه چگونه با آن‌ها عكاسي مي‌كرده‌ايم تعجب خواهند كرد.

در نهايت هيچ كس دقيقا نمي‌داند اين قطار به كدام ايستگاه خواهد رسيد. ولي يك چيز مسلم است؛ ۱۰ سال ديگر عكاسي با امروز بسيار متفاوت خواهد بود.

منبع: Photography Talk



ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۹:۴۵ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

افراد ناشناس نقش مهمي را در عكاسي خياباني بازي مي‌كنند. با كمك آن‌ها مي‌توانيد روايت‌هايي جذاب ايجاد كنيد و بيننده را به خيال‌پردازي واداريد. ولي اگر تازه به عكاسي نوزاد در آتليه نوزاد خياباني روي آورده‌ايد ممكن است براي عكس گرفتن از غريبه‌ها به قدر كافي اعتماد بنفس نداشته باشيد. در اين آموزش با روش‌هايي در خصوص عكاسي خياباني با دوربين موبايل آشنا خواهيد شد كه كمك مي‌كنند علاوه بر بالا بردن اعتماد بنفس خود، محتاط بوده و هويت سوژه‌هاي عكاسي خود را فاش نكنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۱
۱. پس‌زمينه‌ي مناسب در عكاسي خياباني

در عكاسي خياباني پس‌زمينه‌ي مناسب به اندازه‌ي خود سوژه‌ي اصلي اهميت دارد. براي شروع عكاسي خياباني ابتدا يك پس‌زمينه‌ي مناسب پيدا كنيد و سپس منتظر بمانيد تا شخصي از برابر آن عبور كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۲

انواع ديوارها مي‌توانند انتخابي مناسب براي پس‌زمينه باشند. براي مثال مي‌توانيد از ديوارهاي آجري، ديوارهاي سيماني، ديوارهاي سفيد، ديوارهايي با ديوارنوشته‌هاي شهري يا ديوارهاي تبليغاتي با تصاوير و نوشته‌هاي بزرگ استفاده كنيد.

بيلبوردها و ساختمان‌هاي زيبا كه ستون‌ها و طاق‌هايي چشم‌نواز دارند هم گزينه‌هاي خوبي هستند. همچنين كوچه‌هاي باريك مي‌توانند حس پرسپكتيو را با قدرت زياد در كادر نمايش دهند. اگر از نقطه‌اي مرتفع عكاسي كنيد حتي مي‌توانيد سطح زمين را به‌عنوان پس‌زمينه‌ي عكس به كار ببريد.



اگر موفق شويد در كادر عكس تعاملي ميان فرد ناشناس در حال عبور و پس‌زمينه برقرار كنيد مي‌توانيد يك عكس خياباني بي‌نقص با روايتي فوق‌العاده بگيريد. ثبت كردن تصوير فرد در موقعيت مناسبي از صحنه مي‌تواند به كل مجموعه يك معني كاملا جديد ببخشد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۴

يك راه خوب براي شروع عكاسي خياباني جستجو كردن محيط اطراف تنها به هدف كشف پس‌زمينه‌هاي عالي است. وقتي پس‌زمينه‌ي جالبي يافتيد تركيب‌بندي خود را تنظيم كنيد و منتظر عبور يك سوژه‌ي مناسب باشيد. همواره آمادگي خود را براي فشردن دكمه‌ي شاتر حفظ كنيد تا لحظه‌ي مناسب از دست نرود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۵
۲. حفظ فاصله در عكاسي خياباني

اگر عكاسي خياباني از غريبه‌ها بدون كسب اجازه برايتان دلهره‌آور است مي‌توانيد براي غلبه بر استرس از فاصله‌اي دورتر از آن‌ها عكس بگيريد. اگر از مردم فاصله داشته باشيد به احتمال زياد متوجه عكس گرفتن شما نخواهند شد. اين شيوه همچنين باعث مي‌شود به مراتب كمتر به حريم ديگران وارد شويد و عكس‌هاي خياباني شما عنصر احتياط و ناشناس ماندن سوژه را حفظ كنند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۶

به‌عنوان نمونه مي‌توانيد در يك سوي خيابان بايستيد و منتظر عبور شخصي از پياده‌روي سمت مقابل شويد. فقط حواستان باشد كه عبور خودروها عكس شما را خراب نكند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۷

هنگام عكاسي از فواصل دورتر اغلب مي‌توانيد با مقايسه‌ي تناسبات حس جالبي ايجاد كنيد. حضور يك انسان كوچك در برابر يك ساختمان بلند تصويري بسيار چشم‌نواز خواهد ساخت.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۸
۳. استتار در عكاسي خياباني

اگر مي‌خواهيد محتاط باشيد و توجه مردم را جلب نكنيد بايد به شيوه‌ي رفتار و موقعيتي كه هنگام عكاسي انتخاب مي‌كنيد كاملا توجه كنيد. ايستادن در وسط خيابان در حالي كه دوربين موبايل را درست جلوي صورت خود گرفته‌ايد ايده‌ي چندان خوبي نيست. براي رسيدن به رويكردي محتاطانه‌تر بهتر است در درگاه‌ها مستقر شويد، روي نيمكت بنشينيد يا در سايه‌ها بايستيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۰۹

يك ترفند خوب اين است كه وانمود كنيد در حال نوشتن يك پيامك يا گوش دادن به موسيقي توسط گوشي موبايل هستيد. بدين ترتيب ديگران متوجه عكاسي كردن شما نخواهند شد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۰

همچنين مي‌توانيد از هندزفري به عنوان دكمه‌ي شاتر استفاده كنيد. بدين ترتيب براي گرفتن عكس حتي مجبور به لمس صفحه‌نمايش گوشي موبايل هم نخواهيد بود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۱
۴. عكاسي خياباني از زواياي مختلف

ممكن است هنگام عكاسي از غريبه‌ها با قرار گرفتن در موقعيتي كه مانع از نگاه مستقيم آن‌ها به شما شود احساس راحتي بيشتري بكنيد. همچنين اگر قصد داريد هويت سوژه‌هاي خود را فاش نكنيد اين روش گزينه‌ي بسيار خوبي است؛ چراكه چهره‌ي افراد در عكس ديده نخواهد شد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۲

به زاويه‌هاي ديد ديگري بيانديشيد كه مي‌توانيد از آن‌ها به جاي قرار گرفتن روبروي سوژه استفاده كنيد. براي مثال مي‌توانيد در حالي كه شخصي از شما دور مي‌شود پشت سر او قرار بگيريد. يا اگر امكان صعود به محلي مرتفع مانند پل يا پنجره‌ي طبقات بالايي ساختمان وجود دارد از بالا عكاسي كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۳

عكاسي از موقعيت‌هاي مرتفع شانس خوبي براي خلق تصاويري با زاويه ديد جذاب ايجاد مي كند. همچنين مي‌توانيد از سايه‌هاي افراد استفاده‌هاي جالبي بكنيد و به نتايجي عالي برسيد. براي مثال عكس زير بعد از عكاسي وارونه شده و در نتيجه گويي به جاي انسان‌هاي واقعي اين سايه‌ها هستند كه در خيابان قدم مي‌زنند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۴

به همين ترتيب اگر نسبت به سوژه‌ي عكاسي در محلي كم ارتفاع‌تر قرار بگيريد مي‌توانيد از زاويه ديد پايين استفاده كنيد. ايستادن در پايين يك پله‌كان يا تپه اين شانس را ايجاد مي‌كند كه با عكاسي از افرادي كه بالاتر از شما قرار دارند به پيش‌زمينه‌ي عكس جذابيت بيشتري ببخشيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۵
۵. عكاسي خياباني از انعكاس‌ها يا سايه‌ها

يك شيوه‌ي ديگر براي بالا بردن اعتماد بنفس و احساس راحتي بيشتر هنگام عكاسي خياباني از افراد ناشناس اين است كه به جاي خود فرد تنها از سايه يا انعكاس او عكاسي كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۶

اگر تنها از سايه يا انعكاس يك فرد عكس بگيريد نيازي نيست دوربين موبايل را مستقيما به سوي او نشانه برويد. در عوض دوربين موبايل را به سمت زمين، ديوار، چاله‌ي آب، شيشه‌ي يك پنجره يا چيزهايي از اين دست خواهيد گرفت.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۷

سايه‌هاي قوي تنها در آفتاب تند ظاهر مي‌شوند. بنابراين يك روز آفتابي و پرنور زماني عالي براي اين گونه از عكاسي است. سايه‌ها به عكس نوعي حس مرموز و اسرارآميز مي‌بخشند. پس همواره چشمان خود را براي يافتن سايه‌هاي جذابي كه تخيل بيننده را تحريك مي‌كنند تيز كنيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۸
۶. تاكيد بر ناشناس بودن سوژه در عكاسي خياباني

يكي از جنبه‌هاي شگفت‌انگيز عكاسي خياباني حسي است كه هم به عنوان بيننده و هم به عنوان عكاسي به شما دست مي‌دهد؛ اين حس كه شما در واقع نگاهي كوتاه ولي بسيار واقع‌گرايانه به زندگي افراد غريبه‌ي مشغول در خيابان مي‌اندازيد. براي تاكيد بر اين حقيقت كه فرد حاضر در عكس براي شما غريبه است مي‌توانيد سوژه‌ها را به صورت سيلوئت‌هايي تيره ثبت كنيد كه جزئيات آن‌ها مشخص نيست.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۱۹

عكاسي سيلوئت به ساختن حس رمزآلود و دراماتيك در عكس كمك مي‌كند. يك عكس سيلوئت همواره جاي اين سوال را در ذهن مخاطب باز مي‌گذارد كه اين شخص كيست؟ عكس سيلوئت بسته به فردي كه تصوير را مي‌نگرد مي‌تواند روايت‌هاي متفاوت بسيار زيادي داشته باشد. از آنجا كه حالت چهره‌ي سوژه ديده نمي‌شود اين مخاطب است بايد روايت را در ذهن خود كامل كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۰

براي ساختن سيلوئت به يك منبع نوري قوي نظير خورشيد يا آسمان روشن در پشت سوژه نياز داريد. پس از تنظيم تركيب‌بندي فوكوس را روي سوژه قرار دهيد و ميزان نوردهي را تا جايي كم كنيد كه سوژه به صورت يك پيكره‌ي سيلوئت تيره به نظر برسد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۱
۷. ثبت احساسات در عكاسي خياباني

يك رويكرد كاملا متفاوت در عكاسي خياباني از غريبه‌ها ثبت تصاويري است كه حالت چهره و احساسات سوژه را نشان مي‌دهند. البته اين رويكرد بدين معني است كه هويت سوژه‌ها فاش خواهد شد و مجبور خواهيد بود براي ثبت كردن جزئيات مورد نظر خيلي به آن‌ها نزديك شويد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۲

شايد لازم باشد پيش از آزمودن اين رويكرد ابتدا اعتماد بنفس خود را در عكاسي خياباني بالا ببريد. هرگاه موفق به گرفتن اين نوع عكس‌ها شويد تجربه‌اي فوق‌العاده خوش‌آيند براي شما خواهند بود. ثبت كردن احساسات يك شخص ناشناس كمك مي‌كند روايتي جذاب و قوي داشته باشيد كه توجه بيننده را كاملا به خود جلب مي‌كند.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۳

احساسات را همچنين مي‌توانيد از طريق ثبت كردن حركات و زبان بدن نشان دهيد. تلاش كنيد به نحوه‌ي نمايش احساسات با زبان بدن توجه كنيد و آن‌ها را در عكس‌هاي خود بازتاب دهيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۴
جمع‌بندي

عكاسي از افراد غريبه در آغاز مي‌تواند كاري بسيار دلهره‌آور باشد. ممكن است اين حس به شما دست دهد كه به حريم خصوصي اشخاص تجاوز مي‌كنيد و در نتيجه نسبت به گرفتن عكس مردد شويد يا به كل از عكاسي دست بكشيد.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۵

در عكاسي خياباني لحظه‌ي مناسب [يا همان لحظه‌ي قطعي] اغلب بسيار سريع روي مي دهد و پيش از آن كه فكرش را بكنيد تمام خواهد شد. بنابراين تاملي كه ناشي از ترس يا كمبود اعتماد بنفس باشد دشمن شما در عكاسي خياباني است. با به كار گرفتن نكات اين مقاله‌ي آموزشي مي‌توانيد به مرور اعتماد بنفس خود را بالا ببريد تا زماني كه گرفتن عكس‌هاي خياباني از افراد ناشناس ديگر موجب هراس شما نشود.

عكاسي خياباني با دوربين موبايل ۲۶

بسياري از اين نكات كمك مي‌كنند تا هويت سوژه را مخفي نگه داريد. اين رويكرد خوبي است تا بدون احساس تجاوز كردن به حريم خصوصي ديگران از آن‌ها عكاسي كنيد. زماني كه اعتماد بنفس بيشتري پيدا كنيد متوجه خواهيد شد كه نشانه رفتن دوربين موبايل به سوي غريبه‌ها در خيابان و ثبت كردن يك عكس خوب ديگر چندان هراسي برايتان ندارد.

منبع: iPhone Photography School


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۸:۲۸ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

قصد داريد خودروي خود را بفروشيد و براي آگهي نياز به عكس‌هاي زيبا داريد؟ عاشق ماشين‌ها هستيد و دوست داريد اينستاگرامتان را پر از عكس‌هاي خودرويي جذاب كنيد؟ شايد باور نكنيد، ولي براي اين كار تنها به دوربين گوشي موبايل و دانستن چند نكته‌ي ساده نياز داريد. عكاسي  بارداري در آتليه بارداري حرفه‌اي از خودرو از آن ژانرهاي عكاسي است كه معمولا ما را به ياد دوربين‌هاي بسيار گران قيمت، نورپردازي‌هاي خاص، تجهيزات ويژه و ويرايش‌هاي سنگين مي‌اندازد. ولي يك عكاس حرفه‌اي خودرو به نام «برنارد اسپاتل» (Bernhard Spottel) با همكاري مجله‌ي عكاسي COOPH به ما ثابت مي‌كند كه گرفتن عكس‌هاي فوق‌العاده از خودروها، هميشه به يك دوربين DSLR حرفه‌اي يا تجهيزات عجيب و غريب نياز ندارد. در اين ويديو كه به موضوع عكاسي موبايل از خودرو مي‌پردازد، با ۱۲ نكته و ترفند ساده آشنا مي‌شويد كه با استفاده از آن‌ها مي‌توانيد عكس‌هاي خودرويي باورنكردني بگيريد.

۱۸:۳۰

منبع:

https://www.digikala.com/


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۷:۱۱ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

همان‌طور كه گفته بوديم ازآنجاكه انتخاب گوشي مناسب براي هر فردي كه قصد داشته باشد به‌طور جدي به عكاسي موبايل بپردازد از اهميت بالايي برخوردار است،
واكنش شاتر (Shutter Response) و عكاسي پي‌درپي (Burst)

واكنش شاتر از عواملي است كه علي‌رغم اهميت بالا معمولا كمتر صحبتي از آن به ميان مي‌آيد. واكنش شاتر (Shutter Response) و سرعت شاتر (Shutter Speed) نبايد يكديگر اشتباه گرفته شوند. سرعت شاتر به مدت‌زمان بازماندن شاتر (فاصله‌ي باز شدن تا بسته شدن) هنگام گرفتن عكس اشاره دارد؛ ولي سرعت واكنش شاتر معرف تاخير زماني ميان فشردن دكمه‌ي شاتر تا عمل كردن شاتر (گرفتن عكس) است. واكنش كند شاتر كه از آن تحت عنوان «شاتر لگ» (Shutter Lag) ياد مي‌شود اغلب منجر به از دست رفتن لحظه‌ي موردنظر عكاس خواهد شد. بنابراين اگر بيشتر از سوژه‌هاي متحرك عكاسي مي‌كنيد انتخاب دوربيني با واكنش شاتر سريع اهميت ويژه‌اي خواهد داشت.

واكنش كند شاتر يا Shutter Lag منجر به از دست رفتن لحظه‌ي مورد نظر عكاس خواهد شد

در گذشته شاتر لگ يكي از مشكلات جدي بسياري از گوشي‌هاي هوشمند محسوب مي‌شد. ولي در حال حاضر با بهبود تكنولوژي و افزايش سرعت پردازنده‌ها شاتر لگ در برخي از گوشي‌ها تقريبا برابر صفر است. علاوه بر اين برخي از گوشي‌هاي هوشمند به قابليت عكاسي پي‌درپي (Burst Mode) مجهز شده‌اند كه اجازه مي‌دهد در هر ثانيه چندين عكس بگيريد. با در اختيار داشتن اين قابليت شانس بيشتري براي ثبت بهترين لحظه خواهيد داشت.

عكاسي پي‌درپي يا Burst اجازه مي‌دهد هنگام عكس گرفتن از سوژه‌هاي متحرك بهترين لحظه را شكار كنيد

لرزشگير اپتيكال تصوير (Optical Image Stabilization)

يكي از چالش‌هاي جدي هنگام عكاسي كودك در آتليه كودك در نور كم جلوگيري از تار شدن عكس‌ها به دليل لرزيدن دوربين است. در اين شرايط مجهز بودن گوشي به لرزشگير اپتيكال تصوير (OIS) كمك زيادي خواهد كرد. در نور كم سنسور دوربين بايد مدت‌زمان بيشتري فعال بماند تا نور كافي را براي گرفتن عكس جذب كند؛ درنتيجه هرگونه حركت يا لرزش جزئي دوربين منجر به تار شدن تصوير خواهد شد. لرزشگير اپتيكال با حركت دادن فيزيكي لنز لرزش‌هاي جزئي دوربين را خنثي كرده و مانع از تار شدن تصوير مي‌شود. هرچند در شرايط نوري مناسب سرعت شاتر بالا مانع از تار شدن عكس‌ها مي‌شود ولي لرزشگير اپتيكال همچنان مي‌تواند تاثير خود را هنگام فيلم‌برداري نشان دهد.

لرزشگير اپتيكال

برخي از گوشي‌هاي هوشمند به‌جاي لرزشگير اپتيكال از لرزشگير ديجيتال استفاده مي‌كنند. لرزشگير ديجيتال به‌جاي حركت دادن فيزيكي لنز از پردازش نرم‌افزاري براي خنثي كردن لرزش‌ها استفاده مي‌كند. معمولا ميزان اثربخشي لرزشگير ديجيتال به‌اندازه‌ي لرزشگير اپتيكال نيست ولي درهرحال مي‌تواند براي مقابله با تاري تصوير مفيد باشيد. درنهايت توجه داشته باشيد كه چه لرزشگير ديجيتال و چه لرزشگير اپتيكال جايي به انتهاي مرز كارايي خود مي‌رسند. بنابراين بهتر است همواره هنگام عكاسي در نور كم نكات احتياطي نظير محكم گرفتن گوشي، تكيه دادن آن به سطوح سخت يا استفاده از سه‌پايه را فراموش نكنيد.

منبع:

ديجي كالا


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۵:۵۶ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

حال كه اپليكيشن FILMBORN براي iOS منتشر شده است، عكاسان آنالوگ در تمام دنيا اندكي به تكاپو افتاده‌اند. اين اپليكيشن عكاسي كودك با آيفون در آتليه كودك شبيه به هيچ يك از اپليكيشن‌هاي ماقبل خود نيست و مي‌تواند شيوه‌ي شبيه‌سازي كردن عكاسي با نگاتيو در دنياي عكاسي ديجيتال و عكاسي موبايل را به معناي واقعي متحول كند. سازندگان اين اپليكيشن، يعني «كرك ماستين» (******k Mastin) و تيمش، همان افرادي هستند كه تنظيمات Mastin Labs را براي فتوشاپ لايت‌روم طراحي كرده بودند. تنظيمات آماده‌اي كه كار را براي عكاساني كه به طور هم‌زمان از عكاسي ديجيتال و نگاتيو استفاده مي‌كنند بسيار ساده مي‌كند. تمركز اصلي تنظيمات ماستين روي فيلم‌هايي است كه هنوز در دسترس هستند و اغلب در سفارش‌هاي عكاسي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين تنظيمات به كاربر اجازه مي‌دهند تا با طي كردن چند مرحله‌ي ساده، عكس‌هاي ديجيتال و آنالوگ خود را از نظر ظاهري با هم هماهنگ كند. برخلاف اغلب تنظيمات و نرم‌افزارهاي شبيه‌سازي فيلم، نتايج حاصل از تنظيمات ماستين بسيار دقيق است و اكثر عكاسان تركيبي جزو طرفداران پر و پا قرص آن هستند. ماستين همين ايده را گرفته و آن را به دنياي عكاسي با آيفون يا همان آيفونوگرافي آورده است. ماستين در اپليكيشن Filmborn رابط كاربري مشابه با افزونه‌ي لايت‌روم را به كار برده كه قابليت‌ها و امكانات مشابهي هم دارد.

عكس از دانيل كيم / فيلم فوجي‌فيلم ۴۰۰H

اپليكيشن Filmborn به شما اجازه مي‌دهد كه از دوربين پيش‌فرض آيفون براي عكاسي استفاده كنيد و سپس به ويرايش عكس‌ها در آن بپردازيد، يا عكس‌هاي خود را مستقيما با استفاده از خود Filmborn بگيريد و از اين اپليكيشن بيشترين بهره را ببريد. هنگام استفاده از دوربين اپليكيشن Filmborn مي‌توانيد پيش‌نمايشي زنده از فيلم انتخاب شده را هم ببينيد. اين اپليكيشن به آرشيو عكس‌هاي آيفون متصل مي‌شود؛ بنابراين نياز نخواهد بود كه عكس‌ها را براي ويرايش به داخل اپليكيشن منتقل كنيد. حتي مي‌توانيد ويرايش خود را از روي يك عكس كپي و به عكس‌هاي ديگر اعمال كنيد تا بتوانيد به سرعت از پس اديت تعداد زيادي از عكس‌ها بربياييد.

علاوه بر اين‌ها دوربين اپليكيشن Filmborn اجازه مي‌دهد نسبت ابعاد كادر تصوير را انتخاب كنيد، بخش‌هاي بيش از حد پر نور را هنگام عكاسي با رنگ قرمز ببينيد، گريد قانون يك سوم و تراز خط افق را به كار ببريد و ميزان نوردهي و تراز سفيدي را تنها با حركت انكشت روي صفحه‌نمايش تنظيم كنيد. بدين ترتيب نياز به ويرايش كردن عكس پس از ثبت آن تقريبا به صفر مي‌رسد. همچنين مي‌توانيد تركيب كادر و فيلم مورد نظر خود را در قالب يك كيت ذخيره كنيد تا هميشه بتوانيد به سرعت آن را فرا بخوانيد. البته اگر قصد داشته باشيد بيش از يك كيت بسازيد بايد ابتدا اين قابليت را از طريق پرداخت درون برنامه‌اي فعال كنيد. اگر فكر مي‌كنيد استفاده از اين اپليكيشن دشوار است، مي‌توانيد از راهنماي كاربري كاملي كه در داخل اپليكيشن در نظر گرفته شده استفاده كنيد. اين راهنما شما را با بخش‌ها و قابليت‌هاي اپليكيشن آشنا مي‌كند و ارزش دارد چند دقيقه از وقت خود را صرف مطالعه‌ي آن كنيد.

عكس از كرك ماستين / فيلم كداك P800

در حال حاضر تقريبا تمام فيلم‌هاي موجود در اين اپليكيشن را مي‌توانيد در پنل اول آن ببينيد؛ نگاتيوهايي نظير فوجي ۱۶۰NS، ايلفورد HP5 و كداك پرترا ۴۰۰٫ البته به احتمال زياد در آينده نگاتيوهاي بيشتري به اين اپليكيشن اضافه خواهد شد كه شايد لازم باشد براي استفاده از آن‌ها مبلغي را پرداخت كنيد.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

يكي از قابليت‌هاي خوب ديگر اپليكيشن Filmborn اين است كه مي‌توانيد با نگه داشتن انگشت روي نام هر كدام از فيلم‌هاي موجود در اپليكيشن، به اطلاعات جامعي در مورد آن دسترسي پيدا كنيد. اطلاعات و جزئياتي كه در اين بخش آورده شده به كاربر كمك مي‌كند تا نحوه‌ي صحيح استفاده از نگاتيو واقعي را هنگام عكاسي با دوربين آنالوگ فرا بگيرد. اين در واقع يكي از اهداف ماستين از طراحي اين اپليكيشن بوده است. صفحه معرفي هر نگاتيو، اطلاعات مفيدي را در مورد نقاط ضعف و قوت آن فيلم، بهترين شرايط براي عكاسي با آن و نمونه‌هايي از عكس‌هاي آن را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. بخش جزئيات كه نحوه‌ي عكاسي با نگاتيو را شرح مي‌دهد، حتي به آموزش دادن مواردي نظير نحوه‌ي نورسنجي براي هر نگاتيو مي‌پردازد. كاملا مشخص است كه هدف اپليكيشن Filmborn تنها اين نيست كه روشي براي تقليد كردن ظاهر عكس‌هاي آنالوگ هنگام عكاسي ديجيتال فراهم كند. اين اپليكيشن دنياي عكاسي ديجيتال و آنالوگ را با هم تركيب مي‌كند و در اين پروسه تلاش دارد افرادي بيشتري را تشويق كند تا به عكاسي با فيلم‌هاي واقعي بپردازند.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

كاربران اين اپليكيشن همچنين مي‌توانند در پنل بعدي كه پنل Develop نام دارد، تنظيمات پيش‌فرض مربوط به نگاتيوها را ويرايش كنند. مواردي نظير نور/سايه، شارپنس/سافتنس، ميزان نوردهي، تراز سفيدي، ته‌رنگ، كنتراست و غلظت رنگ را مي‌توانيد در اين بخش كنترل كنيد. حتي امكان استفاده از كروها (Curve) هم وجود دارد؛ البته بايد اين قابليت را هم با استفاده از پرداخت درون برنامه‌اي فعال كنيد. امكان استفاده از كروها در زمينه‌ي اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس آيفون يك قابليت مهم محسوب مي‌شود. كنترلي كه اين ابزار در اختيار شما قرار مي‌دهد فوق‌العاده زياد است. مي‌توانيد روي خط ضربه بزنيد و نقاط متعددي را براي تنظيم عكس بسازيد.

عكاسي موبايل - اپليكيشن FILMBORN

در پنل بعدي يعني Alter مي‌توانيد عكس را با استفاده از كادرهاي مختلفي با نسبت ابعاد متفاوت نظير مربع، ۴ به ۳ يا ۶ به ۷ برش دهيد. همچنين اين امكان وجود دارد كه انحراف خط افق را تصحيح كنيد يا حتي مشكلات مربوط به پرسپكتيو را با تغيير شكل دادن در راستاي افقي و عمودي برطرف سازيد. اين ابزارها در عكاسي معماري و عكاسي خياباني بسيار مفيد هستند.

‌منبع: SLR Lounge



ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۴:۴۰ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

در اين بخش قصد داريم ۵ نكته‌ي مهم ديگر را در مورد نورهاي داخلي، نورهاي مصنوعي و سه جهت اصلي نورپردازي (روبرو، پشت و جانبي) بررسي كنيم. اگر قصد داريد مهارت استفاده از نور در عكاسي موبايل را به‌طور كامل بياموزيد با ما و بخش دوم اين آموزش همراه باشيد.
۶. استفاده از نور پنجره براي عكس‌هاي داخلي

طبيعتا ممكن است همواره در محيط‌هاي خارجي به عكاسي نپردازيد؛ بنابراين آشنايي با نحوه‌ي استفاده از نور موجود هنگام عكاسي در خانه يا محيط‌هاي داخلي ديگر مهارت مهمي است كه بايد بياموزيد. در طول روز نور پنجره آشكارترين منبع نور براي عكاسي داخلي است. پنجره براي عكاسي پرتره و طبيعت بي‌جان نوري شگفت‌انگيز توليد مي‌كند و انتخاب‌هاي عكاسانه‌ي زيادي را در اختيار شما قرار مي‌دهد. نوري كه از پنجره به داخل هدايت مي‌شود قادر است بخشي از سوژه را روشن كرده و سايه‌هايي عميق در مناطق ديگر صحنه ايجاد كند. تصاوير سيلوئت يا نيمه‌سيلوئت را مي‌توانيد با قرار دادن سوژه در برابر پنجره و نوردهي عكس بر اساس بخش روشن‌تر صحنه به‌سادگي توليد كنيد.

نور در عكاسي موبايل - نور پنجره

مي‌توانيد لباس و موي سوژه را با استفاده از نور پنجره از پشت روشن كرده و رنگ‌هايي شگفت‌آور با حسي نرم و رويايي به دست آوريد. پنجره‌هايي كه رو به بخش شرقي يا غربي ساختمان باز مي‌شوند در طول روز نور نرم بسيار خوبي را مهيا مي‌كنند. ولي همچنين مي‌توانيد از نور روشن يك پنجره‌ي جنوبي براي ايجاد سايه‌هايي جذاب روي سوژه استفاده كنيد.

۷. استفاده از نور مصنوعي در شب

مواقعي پيش مي‌آيد كه نور طبيعي در صحنه‌ي عكاسي بسيار اندك است؛ مانند شب يا محيط‌هاي داخلي در يك روز تاريك بسيار ابري. در چنين شرايط لازم است سوژه را با استفاده از منابع نور مصنوعي روشن كنيم. راه‌هاي خلاقانه‌ي بسيار زيادي نظير استفاده از چراغ‌هاي روميزي، چراغ‌قوه، شمع، نور خودرو، چراغ‌هاي خيابان و حتي نور صفحه‌ي نمايش گوشي و تبلت براي توليد نور مصنوعي وجود دارد. اين عكس در شب و در نزديكي يكي از چراغ‌هاي خيابان گرفته شده. اين منبع روشنايي با نور مستقيم جالب خود اجزاي اصلي صورت سوژه را روشن كرده است.

نور در عكاسي موبايل - نور مصنوعي

فراموش نكنيد كه نورهاي مصنوعي از هر نوعي كه باشند، خواه لامپ رشته‌اي، فلورسنت يا LED، معمولا با دماي رنگ‌هاي متفاوتي عرضه مي‌شوند. برخي از منابع نوري رنگ گرم نارنجي از خود ساتع مي‌كنند و برخي ديگر رنگ سردتر آبي يا حتي سبز دارند. در بعضي موارد اين رنگ‌ها مي‌توانند به جلوه‌ي محيطي عكس كمك كنند ولي گاهي هم ممكن است ترجيح دهيد براي تنظيم دماي رنگ يا تراز سفيدي با استفاده از اپليكيشن‌هاي ويرايش عكس تاثير آن‌ها را كم كرده يا كاملا حذف كنيد. اين عكس در شب و تنها با استفاده از نورهاي داخلي استخر گرفته شده. روشنايي، غلظت رنگ و تراز سفيدي عكس پس از عكاسي توسط اپليكيشن Snapseed ويرايش شده است.

نور در عكاسي موبايل - نور مصنوعي

گرچه ممكن است كار كردن با نورهاي مصنوعي نسبت به نورهاي طبيعي دشوارتر باشد ولي اين نورها به شما فرصت‌هاي خلاق بي‌شماري براي گرفتن عكس‌هاي فوق‌العاده با موبايل حتي در تاريكي مي‌دهند. شايد لازم باشد براي استفاده از اين نوع نورها دست به آزمون بزنيد ولي مطمئنا وقتي كه صرف مي‌كنيد ارزش نتايج فوق‌العاده‌اي كه ممكن است به دست بياوريد را خواهد داشت.

۸. روشن كردن سوژه از روبرو

حال كه شما با انواع متفاوت نور آشنا شديد لازم است از تاثير جهت تابش نور روي عكس‌هايتان هم آگاه باشيد. نور مي‌تواند از هر جهتي بيايد ولي در اينجا ما براي عكاسي تنها به سه جهت روبرو، پشت و كنار خواهيم پرداخت. نور روبرو زماني است كه منبع نوري در برابر سوژه قرار گرفته و آن را از جلو روشن مي‌كند. بنابراين نور در پشت سر عكاس قرار خواهد داشت. هنگام استفاده از نور روبرو معمولا سوژه به شكلي يكدست روشن خواهد بود و سايه‌ي زيادي وجود نخواهد داشت. در عكاسي پرتره هرگاه قصد داشته باشيد كل صورت شخص روشن باشد نور روبرو مناسب خواهد بود.

نور در عكاسي موبايل - نور روبرو

به ياد داشته باشيد كه در زمان گرفتن عكس‌هاي پرتره نور مستقيم خوشيد ممكن است باعث شود سوژه چشمانش را تنگ كند؛ بنابراين در صورت امكان بهتر است به محلي برويد كه نسبتا سايه باشد ولي نور محيطي همچنان به سوژه برسد.

۹. روشن كردن سوژه از پشت

نور پشت اشاره به زماني است كه منبع نوري در پشت سوژه قرار دارد و آن را از پشت روشن مي‌كند. در اين مورد نور در برابر و پيش روي عكاس قرار خواهد داشت. عكاسي به سمت نور جلوه‌اي كاملا متفاوت از عكاسي پشت به نور ايجاد مي‌كند.

نور در عكاسي موبايل - نور پشت

يكي از اصلي‌ترين دلايل براي استفاده از نور پشت رسيدن به عكسي سيلوئت است كه در آن سوژه به شكل يك طرح كلي تيره در برابر پس‌زمينه‌اي روشن ظاهر مي‌شود. براي ساختن سيلوئت بايد يك منبع نوري قوي نظير خورشيد در پشت سوژه‌ي شما قرار داشته باشد. سپس نوردهي را به شكلي تنظيم كنيد كه روشن‌ترين بخش صحنه مانند آسمان به‌درستي ثبت شود. بدين ترتيب سوژه‌ي اصلي شما در عكس همانند يك طرح‌واره‌ي تيره در برابر پس‌زمينه‌ي روشن‌تر نمايان خواهد شد.

نور در عكاسي موبايل - نور پشت

اگر مي‌خواهيد نوعي درخشش گرم دوست‌داشتني دورتادور سوژه را دربر بگيرد، نورپردازي از پشت همان جهتي است كه بايد استفاده كنيد. در عكاسي به اين كناره‌هاي درخشان «روشنايي لبه» (Rim Lighting) مي‌گوييم. اين روش تكنيكي شگفت‌انگيز است كه اجازه مي‌دهد سوژه را از طريق ترسيم خطوط دور آن با نور برجسته كنيد.

نور در عكاسي بارداري در آتليه بارداري موبايل - نور پشت

همچنين نورپردازي از پشت همان جهتي از نور است كه موجب پديد آمدن تاثير لنز فلير مي‌شود. براي ساختن لنز فلير كافي است دوربين را درست به سمت خورشيد بگيريد و زاويه‌هاي مختلف را بيازماييد تا زماني كه زبانه‌هاي نور درجايي كه مي‌خواهيد قرار بگيرند.

نور در عكاسي موبايل - نور پشت

درصورتي‌كه نورپردازي از پشت را براي عكاسي از سوژه‌هاي نيمه شفاف نظير برگ و گل به كار ببريد نور از ميان آن‌ها عبور كرده و موجب آشكار شدن جزئيات و بافت‌هايي مي‌شود كه در هيچ حالت ديگري امكان ثبت آن‌ها توسط دوربين وجود ندارد.

۱۰. استفاده از نورپردازي جانبي

نورپردازي جانبي زماني است كه منبع نور يك سمت از سوژه را روشن مي‌كند و جهت مخالف در سايه قرار مي‌گيرد. اين جهت از نور براي عكاسي پرتره بسيار مناسب است چراكه موجب تاكيد بر اجزاي چهره شده و حسي از عمق و بعد را در تصوير ايجاد مي‌كند. يك راه ساده براي نورپردازي جانبي سوژه قرار دادن آن در كنار پنجره است؛ به صورتي كه يك سمت آن با نوري كه از ميان پنجره مي‌آيد روشن شده و سمت ديگر فاقد منبع نور بوده و به‌صورت سايه ظاهر شود.

نور در عكاسي موبايل - نورپردازي جانبي

نورپردازي جانبي از جذاب‌ترين جهت‌هاي نوري است كه مي‌توانيد به كار ببريد. اين جهت از نوردهي براي تاكيد روي لبه‌ها، بافت‌ها، سايه‌ها و عمق سوژه عالي است. اين نورپردازي همچنين حال و هوايي رمزآلود به تصوير مي‌دهد و كنجكاوي بيننده را نسبت به چيزهايي كه در سايه‌ها مخفي شده برمي‌انگيزد.
منبع: iPhone Photography School


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۳:۲۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]

نور يكي از مهم‌ترين عناصري است كه بايد هنگام ثبت يك عكس در نظر گرفته شود. نوردهي نامناسب مي‌تواند يك عكس فوق‌العاده را به‌كلي نابود كند. عكاسي با موبايل در شرايط نوري مختلف مستلزم اين است كه چشم خود را براي تشخيص نحوه‌ي تاثير گذاشتن نور موجود بر صحنه تربيت كنيد. در اين آموزش با انواع مختلفي از نور كه در طول يك روز وجود دارند آشنا مي‌شويد و مي‌آموزيد كه چگونه به بهترين شكل از آن‌ها براي عكاسي موبايل در فضاهاي داخلي و خارجي بهره ببريد.

چرا نور تا اين اندازه مهم است؟

عكاسي نوزاد در آتليه كودك را مي‌توان «نقاشي با نور» در نظر گرفت. حتي كلمه‌ي انگليسي Photography از تركيب ريشه‌ي يوناني دو كلمه‌ي Photos به معني «نور» و Graphe به معني «ترسيم» ساخته شده است. بدون نور عكاسي هم وجود نخواهد داشت. انواع بسيار متفاوتي از نور وجود دارد كه هركدام از آن‌ها تاثيري عظيم بر خروجي عكس‌هاي شما خواهند داشت. گرفتن عكس از يك صحنه يا سوژه‌ي ثابت در ساعات مختلف روز نتايجي بسيار متفاوت توليد مي‌كند كه برخي بهتر از مابقي هستند. ازآنجاكه چشمان شما و دوربين به شكلي يكسان چيزها را نمي‌بينند آگاهي از اين‌كه چه نوع نوري براي يك نوع عكس خاص نظير پرتره، سيلوئت يا منظره مناسب است بسيار اهميت مي‌يابد. ممكن است چيزي كه به چشم مناسب مي‌آيد هنگام ديده شدن از طريق دوربين عكاسي چندان جالب به نظر نرسد.

نكاتي كه در اين مقاله آمده است به شما كمك خواهد كرد تا كيفيات انواع مختلف نورهاي طبيعي را در طول زمان‌هاي مختلف روز و در شرايط جوي متفاوت تشخيص دهيد. همچنين خواهيد آموخت كه چگونه از انواع مختلف نورهاي داخلي نظير نور پنجره يا منابع نور مصنوعي استفاده كنيد. با اتمام اين آموزش شما نحوه‌ي برخورد با گستره‌ي وسيعي از شرايط نوري را خواهيد دانست و بنابراين قادر خواهيد بود فارغ از نوع نوري كه در آن عكاسي مي‌كنيد همواره عكس‌هايي باورنكردني بگيريد.



۱. ثبت جادوي ساعت طلايي (Golden Hour)

ساعت طلايي به دليل رنگ‌هاي اعجاب‌آور و كيفيت خاص نور به‌عنوان لحظات جادويي روز تلقي مي‌شود. ساعت طلايي دو بار در هر روز اتفاق مي‌افتد: بار اول تا حدود يك ساعت پس از طلوع خورشيد و بار دوم حدود يك ساعت پيش از غروب آن. زماني كه ارتفاع خورشيد در آسمان كم است شعاع‌هاي خورشيد از ميان ذرات جوي فيلتر شده و نوري گرم و عميق توليد مي‌كنند كه موجب مي‌شود همه‌چيز و همه‌كس زيبا به نظر برسد.

نور در عكاسي موبايل

اكثر عكاسان ترجيح مي‌دهند در اين زمان از روز به عكاسي بپردازند چراكه نور در وضعيتي واقعا عالي قرار دارد. در اين نوع نور تقريبا هر سوژه‌اي را كه براي عكاسي انتخاب كنيد شگفت‌انگيز به نظر خواهد رسيد. ساعت طلايي زماني مناسب براي ثبت هر نوعي از عكس است. ازآنجاكه نور در ساعت طلايي زيبايي ذاتي سوژه را چندين برابر مي‌كند زماني عالي براي گرفتن عكس‌هاي پرتره است. تناليته‌هاي رنگ پوست گرم و لطيف به نظر مي‌رسد و از سايه‌هاي خشن خبري نيست.

سايه‌هاي ناخوشايند روي صورت يكي از مشكلات معمول هنگام عكاسي در نور كامل خورشيد است، بنابراين براي عكاسي پرتره صبر كردن تا زمان فرارسيدن ساعت طلايي مي‌تواند گزينه‌اي به‌مراتب بهتر باشد. در طول ساعت طلايي شما قادر هستيد از ارتفاع كم خورشيد براي ايجاد يك افكت «لنز فلير» (Lens Flare) ملايم يا سايه‌هايي بلند در عكس‌هاي خود بهره بگيريد. عكس‌هاي منظره در ساعت طلايي به شكلي ويژه خيره‌كننده هستند.

۲. استفاده از نور جالب ساعت آبي (Blue Hour)

ساعت آبي به زماني از روز مي‌گويند كه حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقيقه قبل از طلوع خورشيد و ۲۰ تا ۳۰ دقيقه پس از غروب خورشيد اتفاق مي‌افتد. ساعت آبي زمان بسيار كوتاهي است و عكاسي در آن به دليل كاهش ميزان نور نسبت به ساعت طلايي سخت‌تر است.

نور در عكاسي موبايل - ساعت آبي

رنگ نور در ساعت آبي با رنگ نور در ساعت طلايي بسيار متفاوت است چراكه خورشيد در بالاي افق قرار ندارد. در ساعت آبي رنگ نور مي‌تواند بين نوعي بنفش روحاني زيبا تا آبي درخشان متغير باشد. به دليل ميزان نور كمتر در اين زمان از روز ممكن است عكس‌هاي شما اندكي گريني (دانه‌دار) شوند. گرين لزوما چيز بدي نيست ولي عكس‌هايي كه بيش‌ازحد گريني باشند معمولا زيبا به نظر نمي‌رسند. در نور كم دوربين مجبور به استفاده از سرعت شاتر كمتر است كه مي‌تواند منجر به تار شدن تصوير شود. اگر دچار لرزش دوربين مي‌شويد بهتر است از يك سه‌پايه براي ثابت كردن گوشي استفاده كنيد.

نور در عكاسي موبايل - ساعت آبي

يكي از بهترين انواع عكس‌هايي كه مي‌توانيد در اين نور ثبت كنيد مناظر شهري هستند؛ چراكه رنگ زرد ملايم نورهاي شهري با رنگ آبي ملايم دوست‌داشتني تضادي زيبا مي‌سازد. اين عكس از نور كرم‌هاي شب‌تاب در ساعت آبي با استفاده از اپليكيشن Slow Shutter ثبت شده است. نور چراغ‌برق خيابان به روشن شدن صحنه و ايجاد يك تابش گرم و دوست‌داشتني كمك كرده است.

نور در عكاسي موبايل - ساعت آبي

اگر در زماني كه ساعت‌هاي آبي و طلايي با يكديگر تلفيق مي‌شوند مشغول عكاسي منظره باشيد ممكن است بتوانيد براي رسيدن به عكسي بسيار زيبا درخشش نارنجي‌رنگ ضعيف خورشيد در افق را ثبت كنيد. رنگ نارنجي گرم مكمل خوبي است براي رنگ آبي عميق بخش‌هاي ديگر آسمان.

۳. استفاده‌ي موثر از نور درخشان مستقيم خورشيد

نور درخشان مستقيم خورشيد معمولا نور خوبي براي عكاسي نيست. خورشيد درخشان مي‌تواند مشكلاتي نظير نوردهي بيش‌ازحد (over-exposure) ايجاد كند و سايه‌هايي خشن و ناخوشايند روي سوژه بيندازد. البته اين موضوع به اين معني نيست كه شما نبايد در اين زمان از روز به عكاسي بپردازيد؛ درواقع امكان رسيدن به نتايج عالي هنگام عكاسي زير آفتاب كامل وجود دارد. نور روشن به اين معني است كه دوربين شما از سرعت شاتر بالا استفاده خواهد كرد و سرعت شاتر بالا براي فريز (ثابت) كردن حركت سوژه در عكس‌هاي پرجنبش مناسب است.

نور در عكاسي موبايل - آفتاب مستقيم

گاهي سايه‌هاي حاصل از خورشيد درخشان مي‌تواند عكسي را خراب كند ولي مواقع ديگري هم هست كه مي‌توانيد از اين سايه‌ها به نفع خود بهره بگيريد. تلاش كنيد عكس‌هايي بگيريد كه از سايه‌هاي عميق و بلند ساخته‌شده توسط آفتاب روشن استفاده مي‌كنند. ممكن است با نتايجي بسيار جالب و مهيج روبرو شويد.

به‌طورمعمول عكاسي درست به سمت خورشيد درخشان ايده‌ي خوبي نيست ولي اين تكنيك مي‌تواند نتايج جالبي مانند لنز فلير ايجاد كند. كافي است  لنز را به سمت خورشيد بگيريد و زاويه‌ي عكاسي را با جابجايي دوربين آن‌قدر تغيير دهيد تا به ميزان دلخواهي از فلير برسيد.

نور در عكاسي موبايل - آفتاب مستقيم

تكنيك ديگري كه مي‌توانيد هنگام عكاسي زير آفتاب درخشان استفاده كنيد تغيير زاويه‌ي ديد است. عكاس به‌جاي عكاسي از اين گل زردرنگ از بالا، دوربين را پايين آورده و به‌گونه‌اي رو به بالا از آن عكس گرفته كه گل توسط خورشيد از پشت نوردهي شده است. دقت كنيد كه چگونه نور قوي بافت برگ‌ها و گلبرگ‌هاي گل را برجسته كرده است. اين تكنيك همچنين روشي است عالي براي رهايي از مشكل افتادن سايه‌ي عكاس روي سوژه هنگام عكاسي از بالا. اگر براي آزمودن زواياي ديد مختلف عكاسي وقت صرف كنيد و نوردهي را به‌صورت دستي در اپليكيشن دوربين تنظيم كنيد درواقع قادر خواهيد بود از نور درخشان براي تاكيد روي شكل، خطوط، بافت‌ها و الگوهاي موجود در سوژه بهره ببريد.

درنهايت هنگام عكاسي در آفتاب درخشان اگر امكان جابجا كردن سوژه وجود دارد فكر خوبي است كه به دنبال محلي كاملا سايه يا نيم‌سايه بگرديد. اين كار به‌ويژه هنگام گرفتن عكس‌هاي پرتره مفيد واقع مي‌شود؛ چراكه مانع از تنگ شدن چشمان سوژه يا افتادن سايه‌هاي خشن روي صورت او مي‌شود.

۴. بردن بيشترين بهره از آسمان ابري

هرگاه آسمان ابري باشد و احتمال بارندگي برود ما چتر خود را برداشته و به اميد يك باران خوب و يافتن چاله‌اي از آب بيرون مي‌رويم. شما هم از آب‌وهواي نامساعد دوري نكنيد. معمولا يك روز ابري يا باراني براي عكاسي بسيار مناسب است. بسته به ميزان ابرها نور ممكن است روشن و نرم، كم و رام يا تيره و دراماتيك باشد.

نور در عكاسي موبايل آسمان ابري

آسمان ابري معمولا براي هر نوع عكاسي از پرتره و منظره گرفته تا ماكروهاي بسيار نزديك از گل‌ها مناسب است. با استفاده از اصطلاحات علم عكاسي مي‌توانيم آسمان ابري را يك «سافت‌باكس» (Softbox) طبيعي فرض كنيم. ابرها به‌مثابه «ديفيوزر» يا پخش‌كننده (diffuser) عمل مي‌كنند و موجب نرم شدن نور خورشيد قرارگرفته در پشت خودشان مي‌شوند. اين موضوع تمام مشكلاتي را كه نظير سايه‌هاي خشن، اشتباهات نوردهي و تنگ شدن چشم سوژه در نور درخشان خورشيد رخ مي‌دهند از ميان خواهد برد.

نور در عكاسي موبايل آسمان ابري

۵. ثبت كردن نور زيباي نرم شده در مه و غبار

مه و غبار يكي از نورها و اتمسفرهاي محبوب ما براي عكاسي است. معمولا مه در ساعت ابتدايي صبح و اواخر عصر در مناطقي كه به منابع بزرگ آب نظير درياچه و مرداب نزديك هستند رخ مي‌دهد. نوري كه از ميان مه و غبار عبور كرده و نرم مي‌شود به شكلي اعجاب‌آور زيبا، مرموز و سورئال (Surreal) است. بااينكه رنگ‌ها اغلب ضعيف و معمولا متمايل به خاكستري هستند ولي همين موضوع مي‌تواند به عكس‌ها حالتي نوستالژيك و پر از احساس بدهد.

نور در عكاسي موبايل - مه و غبار

هنگام عكاسي در مه از تنظيم دقيق فوكوس مطمئن شويد. معمولا بهتر است فوكوس را روي سوژه‌اي در پيش‌زمينه‌ي تصوير مانند درختان قرارگرفته در حاشيه‌ي اين رودخانه قرار دهيد. مي‌توانيد با ضربه زدن روي صفحه‌ي نمايش گوشي فوكوس را روي محدوده‌ي خاصي تنظيم كنيد. مه و غبار مي‌تواند تنظيمات نوردهي دوربين را فريب دهد. بنابراين اگر امكان تنظيم ميزان نوردهي (Exposure) در اپليكيشن عكاسي شما وجود دارد مي‌توانيد با كم‌وزياد كردن آن به ميزان روشنايي صحيح برسيد.

نور در عكاسي موبايل - آسمان ابري

در نور كم دوربين مجبور است براي جذب نور كافي و رسيدن به تصويري با نوردهي مناسب از سرعت‌هاي شاتر پايين‌تر استفاده كند. درنتيجه اگر گوشي هنگام عكاسي حتي به ميزان بسيار اندكي تكان بخورد ممكن است با عكسي تار روبرو شويد. تلاش كنيد گوشي را تا جاي ممكن بي‌حركت نگه‌داريد يا از يك سه‌پايه براي ثابت كردن آن استفاده كنيد.

نور در عكاسي موبايل - مه و غبار

روش ديگر براي ثبت عكس‌هاي شگفت‌آور در اين نوع آب‌وهوا استفاده از نور خورشيد در حال تابش از ميان مه است. در اين شرايط خورشيد باريكه‌هايي خيره‌كننده از نور در تصوير ايجاد مي‌كند كه حسي حقيقتا جادويي به عكس مي‌بخشد. در صورت لزوم مي‌توانيد از شاخ و برگ درختان براي سدكردن مسير نور اضافي خورشيد استفاده كنيد.

نور در عكاسي موبايل - مه و غبار

تصاوير منظره، سيلوئت‌ها و ديگر عكس‌هاي مربوط به طبيعت در حضور مه به شكلي باورنكردني تقويت مي‌شوند. ممكن است عكاسي در مه و غبار نياز به تمرين بيشتري براي رسيدن به نتايج صحيح داشته باشد؛ ولي به‌محض اين‌كه آن را بياموزيد نور جادويي اين نوع آب‌وهوا به شما امكان ثبت عكس‌هايي فوق‌العاده تماشايي خواهد داد.

منبع: iPhone Photography School


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۷ ] [ ۰۳:۰۲:۰۴ ] [ آتليه كودك ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ][ ۳۰ ][ ۳۱ ][ ۳۲ ][ ۳۳ ][ ۳۴ ][ ۳۵ ][ ۳۶ ]
.: Weblog Themes By bornablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 38
دیروز : 12
افراد آنلاین : 1
همه : 11015
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب